2018-02-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan ju finnas ngt där, ja...

Nu talades det väl om att ordna vilrum etc., och har barnen en diagnos så går det väl äska medel för detta (och skolan gör väl inte sånt om de inte har särskilda pengar till detta). Annars kan man ju då avläsa en potentiell påtryckning på någon i och med denna påtalade dåliga budgetsituation, dvs. antingen blir andra delar av skolverksamheten lidande för att flickan behöver pengarna, eller så vill man tex göra klart för paret att skolan inte kan ta från annan verksamhet för att sörja för flickan. Alternativt vill man rent av sätta hårdare press än så mot paret eftersom man tex anser att flickan hämmar verksamheten, eller/och är för sjuk för skolan, och borde söka sig ngnannanstans för att utvecklas i sin egen takt. Vilket ju kan stämma, givet utfallet.

Men finns det en diskussion om vilrum etc så finns det allra minst en evidensbaserad uppfattning om flickans tillstånd och behov, och någon form av sjukintyg som styrker detta, om det så bara bygger på iakttagelser av flickan i skolan, av lärare, kurator, skolsyster. Med all sannolikhet finns en läkarutredning eller en påbörjad sådan.

Man kan ju spekulera vidare, men det är väl tänkbart att det finns en form av nyckel eller lackmuspapper till dramat i frågan om intyg kontra budgetmedel.

Mycket möjligt, skulle vara intressant att veta om skolan skickat en kallelse till familjen. Tidigt i tråden förekom det uppgifter om att döttrarnas situation skulle utredas mer av psykolog.
Citera
2018-02-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Är det nån som har nån koll på granskningar/utredningar av kommun och landsting?

Ja, ganska, vad vill du veta?
Citera
2018-02-25, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Ja, ganska, vad vill du veta?
Vad kan vi förvänta oss i detta ärende?
Citera
2018-02-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Nu var det nån månad sen jag var här och undrar bara om det kommit fram något mer om mamman? Bild?

Ja jag är lat och orkar inte leta
Nej tyvärr och jag efterlyser också en bild med jämna mellanrum
Citera
2018-02-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack.
Ja, jag håller med, detta har verkligen berört oss djupt. Det är så ofattbart så det känns som det måste finnas en lika ofattbar förklaring på frågan ”varför”. Någon stor sten som ingen i tråden ännu vänt på.

Finns det några större stenar än incest? Har svårt att tänka mig det. Vad skulle det kunna vara för andra hemligheter en familj bär på som leder till mord och självmord? Något som är så tvingande att det inte går att sluta med mindre än att livet tar slut? Ja, det är självklart en spekulation... annat familjevåld? Psykisk terror, som avslöjas för psykolog?

Stor sömnbrist kan för all del leda till Twilight zone, men då ringer man psykjouren för egen räkning... inga mord för det...

Se på OHs sida hur han två gånger berör att döttrarna var "nästan vuxna"... och de blir sjuka just då. Oförklarligt sjuka och trötta.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 20:48.
Citera
2018-02-25, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Nej tyvärr och jag efterlyser också en bild med jämna mellanrum

Finns en bild från -90 talet som inte ligger i tråden.
Men den är tyvärr inte OK:ad att lägga ut i tråden .
MorT2 kan man fråga.
Är man snäll, så kanske hen är snäll.
Annars vet vi bara att hon är blond, ganska kort, och väldigt söt.
Citera
2018-02-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns det några större stenar än incest? Har svårt att tänka mig det. Vad skulle det kunna vara för andra hemligheter en familj bär på som leder till mord och självmord? Något som är så tvingande att det inte går att sluta med mindre än att livet tar slut? Ja, det är självklart en spekulation... annat familjevåld? Psykisk terror, som avslöjas för psykolog?

Stor sömnbrist kan för all del leda till Twilight zone, men då ringer man psykjouren för egen räkning... inga mord för det...

Se på OHs sida hur han två gånger berör att döttrarna var "nästan vuxna"... och de blir sjuka just då. Oförklarligt sjuka och trötta.
Men sluta. Du läser ju in allt, och vrider det till det värsta med en fantasi som slår allt jag läst. Minsta lilla ord du läst ang familjen och framförallt Oskar H vrider du till, och vänder till något vidrigt.
Citera
2018-02-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vad kan vi förvänta oss i detta ärende?

Hm. Inte jättemycket. Kommuner har en grupp förtroendevalda revisorer.(inte sällan med inhyrs assistans från tex E&Y!) De granskar bl.a. rutiner beslut osv utefter en förutbestämd plan, och gör även särskilda granskningar när det påkallas. De kan nog komma fram till att det brustit på några ställen.

Skola och socialtjänst (om de haft kontakt med dem) måste anmäla avvikelser/incidenter vidare till respektive tillsynsmyndighet som utreder och kommer med utlåtande.
Citera
2018-02-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men sluta. Du läser ju in allt, och vrider det till det värsta med en fantasi som slår allt jag läst. Minsta lilla ord du läst ang familjen och framförallt Oskar H vrider du till, och vänder till något vidrigt.

Du hade säkert velat krama om OH och säga, det gör inget, det gör inget, du kunde inte hjälpa att du mördade dina barn och lurade dem att somna i sina sängar med gift i hela kroppen. Det är alltså mycket mer otäckt för dig att vi spekulerar om vad som skett, än själva brottet. Varför slutar du inte läsa, vad gör du exakt här? Lägg blommor på gravarna då, sök upp dem, huvaligen. DET tycker jag är lite mer bisarrt än att försöka diskutera fram ev. motiv och orsaker.

För dig är det en trevlig stund att OH satt hemma i huset med alla döda och sträckte sig efter snaran, än att fundera på vad som ledde fram till detta. Mörkret bakom detta är nog mycket större än vad du är villig att ta in. Tycker rent av att det är oempatiskt att inte ha förmågan att föreställa sig vad som kan ha skett.

Det är inte kliniskt det här, rent och fräscht. Det är smutsigt, det är mörkt, det är vidrigt.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 20:59.
Citera
2018-02-25, 20:59
Medlem
Citat:

Incest tror jag inte på. Ju mer jag läst under alla veckorna i denna tråd och vad som framkommit desto mera bekräftar det ”shared illusional disorder”. Även att flickornas sjukdom skulle vara ett resultat av det och att det var så viktigt med hemundervisning.
Citera
2018-02-25, 21:00
Bannlyst
Citat:

Livlig fantasi och rejäla spekulationer du levererar.
Visst finns det 1% risk att det förekom incest i det huset, men den 1% finns i alla hus i hela sverige.
Snart ramlar du väll in på häx-jakt och svartkonst...... eller dom kanske var en hård-rockande djävuls-dyrkande familj.
Större chans än incest.
Ge dig nån gång !
Citera
2018-02-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Incest tror jag inte på. Ju mer jag läst under alla veckorna i denna tråd och vad som framkommit desto mera bekräftar det ”shared illusional disorder”. Även att flickornas sjukdom skulle vara ett resultat av det och att det var så viktigt med hemundervisning.

Folie a deux alltså. Kan du beskriva lite mer varför du tror det? Hur började det, hur slutade det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in