2018-02-25, 19:06
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Raderades det kontot efter hennes bortgång och vem ombesörjde isåfall det ?

Som jag uppfattar det raderades profilen någon dag/några dagar efter bortgång.
Var nog för många inne och snokade då.
Citera
2018-02-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Faktum är att jag haft ett flertal kollegor med både psykisk sjukdom (psykoser bland annat) och fysisk sjukdom typ "ME", där de på pappret ser ut att ha varit anställda, men jobbat högst halvtid och varit sjukskrivna långa perioder. Ofta borta från jobbet.

Nu senast var ju HB borta på halvtid... Den här typen av sjukdomar märks mycket sällan utanpå, om de inte har något akut skov. Man lär sig också att man måste ta hänsyn och hela arbetsmiljön blir lite märklig. Jag kan gott och väl förstå att det måste varit tufft för barnen om föräldrarna i spökhuset inte varit friska fullt ut.

Allt är ju möjligt. Var ju för länge sedan någon i tråden som skrev att hon tidigare varit sjukskriven för cancer. Cancer skulle ju kunna vara ett kodord för något annat, som bara enstaka på arbetsplatsen kände till.
Citera
2018-02-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om alla fungerade lika skulle det aldrig hänt, alternativt är alla människor beredda att mörda sina barn under vissa förhållanden, eller vad menar du?

Jag menar att människor i grund och botten har samma behov av kärlek och trygghet, men ibland sätts detta ur spel i extrema förhållanden som krig. I fred kan behovstrappan vara en bra modell:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Jag ser dock nu att denna modell är ifrågasatt. Att då skapa otrygghet i en familj till exempel är ju klart avvikande... grunden måste vara trygghet. Att mörda är väl så långt från trygghet man kan komma...
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 19:11.
Citera
2018-02-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Allt är ju möjligt. Var ju för länge sedan någon i tråden som skrev att hon tidigare varit sjukskriven för cancer. Cancer skulle ju kunna vara ett kodord för något annat, som bara enstaka på arbetsplatsen kände till.

Absolut. Det är individen själv som bestämmer vad som berättas. Den som var psykotisk och psykiskt sjuk på mot jobb valde att själv berätta. En annan person valde att inte berätta. Ingen visste vad hen led av, det blev mindre förståelse då och särskilt som sjukskrivningarna skedde 4 av 5 dagar i veckan. Jag var förundrad över arbetsgivarens absoluta stöd, men när personen slutade kunde jag se att den på sitt nya jobb efter kanske 1-2 år fick en allt mer reducerad roll. Det märks inte utanpå vad en person har och referenser säger inget, arbetsgivare vill ju inte gärna berätta om någons sjukdomar. Det är upp till individen...
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 19:13.
Citera
2018-02-25, 19:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det skrevs nån gång i början av tråden att HB hade ett Facebookkonto till fullproppad med bilder på sig själv, som tydligen raderades fort som attan.

Kanske hade hon ett jobbkonto och ett personligt konto.

Det här är kanske att skapa falska rykten och några mer indikationer på att det stämmer har jag inte hittat.
Men alldeles i början när de hade hittats och gatunamn angavs googlade jag på HB och fann en Facebook sida med döttrarna och ytterligare foto på en ung ljushårig kvinna i 20-25 års åldern som hälsade till sin mor HB. Därefter försvann hela Facebooksidan.

Kan HB fått en dotter 1995 och varit hemma med dottern och därför inte ha några arbetsuppgifter från denna period?
Citera
2018-02-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det här är kanske att skapa falska rykten och några mer indikationer på att det stämmer har jag inte hittat.
Men alldeles i början när de hade hittats och gatunamn angavs googlade jag på HB och fann en Facebook sida med döttrarna och ytterligare foto på en ung ljushårig kvinna i 20-25 års åldern som hälsade till sin mor HB. Därefter försvann hela Facebooksidan.

Kan HB fått en dotter 1995 och varit hemma med dottern och därför inte ha några arbetsuppgifter från denna period?

Kolla du i morgon?
Citera
2018-02-25, 19:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kolla du i morgon?

Hur?
Citera
2018-02-25, 19:20
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:

Intressant. Var det familjebilder på den profilen?

Hon kan möjligtvis fått en dotter då. Du kommer inte ihåg namn?
Citera
2018-02-25, 19:22
Medlem
Citat:
Hur?

Hm, folkbokföringsregistret hos Skatteverket, gå via någon levande i släkten (föräldrarna?), deras barn, HB och nysta bakåt.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 19:28.
Citera
2018-02-25, 19:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hm, folkbokföringsregistret hos Skatteverket, gå via någon levande i släkten (föräldrarna?), deras barn, HB och nysta bakåt.
Tyvärr måste man in på det lokala Skatteverket där de var skrivna eller där föräldrarna fortfarande är skrivna. Vet inte om det går med avlidna och vet inte heller var HBs föräldrar är skrivna.
Någon dödsannons har inte publicerats enligt sökningar.
Möjligen att man skulle kunna forska i det avlidna spädbarnet KH och därigenom få fram uppgifter om släkten. I barnets fall finns ju data få födelse och dödsdag samt begravningsplats.
Citera
2018-02-25, 19:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Kanske också kan ha varit något med skolan och deras stora underskott. Kanske var det sån press att flickorna skulle tvingas vara på skolan och detta blev ytterligare en trigger för föräldrarna och en enorm stress. Barnen sa kanske att de inte skulle klara detta. En spiral av krav, stress och press gjorde att det slog slint i deras redan omtöcknande värld.
Jag tror inte de hade verktyg att reda i detta och be om hjälp. Tyvärr tror jag också att de gått under radarn lite pga deras yrken och yttre attribut. Det är lättare att se misären hos tex en alkoholist på parkbänken än en alkoholist i sin Silverbergsoffa inne i huset.
Jag tror skola och andra inblandade har tassat lite just pga av att de utåt sett var en perfekt familj.

Det kan ju finnas ngt där, ja...

Nu talades det väl om att ordna vilrum etc., och har barnen en diagnos så går det väl äska medel för detta (och skolan gör väl inte sånt om de inte har särskilda pengar till detta). Annars kan man ju då avläsa en potentiell påtryckning på någon i och med denna påtalade dåliga budgetsituation, dvs. antingen blir andra delar av skolverksamheten lidande för att flickan behöver pengarna, eller så vill man tex göra klart för paret att skolan inte kan ta från annan verksamhet för att sörja för flickan. Alternativt vill man rent av sätta hårdare press än så mot paret eftersom man tex anser att flickan hämmar verksamheten, eller/och är för sjuk för skolan, och borde söka sig ngnannanstans för att utvecklas i sin egen takt. Vilket ju kan stämma, givet utfallet.

Men finns det en diskussion om vilrum etc så finns det allra minst en evidensbaserad uppfattning om flickans tillstånd och behov, och någon form av sjukintyg som styrker detta, om det så bara bygger på iakttagelser av flickan i skolan, av lärare, kurator, skolsyster. Med all sannolikhet finns en läkarutredning eller en påbörjad sådan.

Man kan ju spekulera vidare, men det är väl tänkbart att det finns en form av nyckel eller lackmuspapper till dramat i frågan om intyg kontra budgetmedel.
Citera
2018-02-25, 19:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Intressant. Var det familjebilder på den profilen?

Hon kan möjligtvis fått en dotter då. Du kommer inte ihåg namn?

Jo det var massvis med familjefoton på den Facebooksidan, nej minns tyvärr inga namn bara bilder på två yngre döttrar som jag uppfattade som A och M enligt bl a fotbollslagsbilden som låg ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in