2018-02-25, 16:46
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är jag väl fri att göra hoppas jag.

Du är dock än mer skruvad när det gäller fakta.
Inte visste jag att man är skruvad om FN:s rapporter och andra NGO:s utredningar ligger till grund för mina argument. Men ok.
Citera
2018-02-25, 16:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Inte visste jag att man är skruvad om FN:s rapporter och andra NGO:s utredningar ligger till grund för mina argument. Men ok.
Nu har du lärt dig något nytt idag!

Ta en titt så länge på vad det syriska folket tycker om dina jihadistvänner i Ghouta:

https://twitter.com/HadiNasrallah/status/967763050769145856
Citera
2018-02-25, 17:03
Medlem
arbetets avatar
Undrar om Nikki Haley vet vad hon har skrivit. Tvivelaktig då hon verkar vara så dum att klockorna stannar:
“Reaffirming its strong commitment to the sovereignty, independence, unity and territorial integrity of Syria, and to the purposes and principles of the Charter of the United Nations,
https://www.un.org/press/en/2018/sc13221.doc.htm
Citera
2018-02-25, 17:07
Medlem
arbetets avatar
Så här är det möjligt att det kommer att utspela sig i Ghouta enl. Southfront:

Citat:
There are a high urban density, a large number of underground tunnels and many fortified sites of militants in the western part of Eastern Ghouta. On the other hand, the eastern part of the pocket is mostly a farm land.

Most likely, the SAA and its allies will make an attempt to isolate the urban area from Jobar to Duma. If government forces seek to do this, they will have to capture the farm lands controlled by Jash al-Islam.

However, this does not exclude possible attacks on the western front, especially if militants send reinforcements to the eastern part of the pocket. The SAA may use its advantage in manpower and firepower to open a new front against militants and to use their lack of the coordination.

According to reports, government forces will attempt to divide the militant-held area into few spearated parts and to force local groups of militants to reconcile with the government one by one. The similar strategy was used during the Battle of Qaboun in 2017.

https://southfront.org/eastern-ghouta-brief-look-at-upcoming-operation-damascus-steel/

Divide and Conquer!
Citera
2018-02-25, 17:22
Medlem
arbetets avatar
Från Kremlin:

Putin, Merkel, Macron discuss Syria situation over phone - Kremlin
Russian Politics & Diplomacy

February 25, 16:21 UTC+3
The sides said they were content that the joint constructive work had helped agree and adopt UN Security Council Resolution No. 2401 on February 24

Citat:
© Alexei Druzhinin/TASS

MOSCOW, February 25. /TASS/. Russian President Vladimir Putin, French President Emmanuel Macron and acting German Chancellor Angela Merkel discussed the Syria situation over the phone on Sunday, the Kremlin press office reported.

"The sides discussed the Syria issues in the context of the developments in Eastern Ghouta and the provision of humanitarian access to that and other regions of Syria," the Kremlin press office said.

"The sides said they were content that the joint constructive work had helped agree and adopt UN Security Council Resolution No. 2401 on February 24. The sides noted the importance of continuing joint efforts in order to implement the provisions of the resolution in full and as quickly as possible," the Kremlin press office said.

Putin informed the French president and the acting German chancellor of practical steps Russia was taking to evacuate civilians, deliver humanitarian cargoes and render medical assistance to the population in need in Syria.

The Russian leader emphasized that the ceasefire did not extend to military operations against terrorist groupings in Syria.

According to the Kremlin press office, the sides "reached agreement on stepping up information exchange through various channels on the Syria situation."

More:
http://tass.com/politics/991515

Precis, och det har jag inte tänkt på. Så länge SAA och ryssarna kan hävda att man inte bryter mot avtalet så har man fritt fram. FN-resolutionen auktoriserar ju faktiskt antiterroristoperationerna när man tänker efter. Kanske kan få tyst på alla snowflakes och jihadistkramare till slut.

Putin wins again!
Citera
2018-02-25, 17:40
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kära nån, tror du att USA har egna regler vad gäller civila! Vad är det för fel på de internationella, kan man ju undra då.

Dessutom kan man ju undra vad som hade hänt om ryssarna och syrierna var så dåliga på att bomba, som du verkar tro. Med tanke på hur media rasar över minsta misstanke om gasattack och annat, så skulle de naturligtvis ha fördömt de ryska och syriska bombningarna alldeles oerhört. I månader.

Men alltid är det svepande anklagelser som de utan vidare kan avfärda som falska.
Däremot träffar USA en hel del civila mål.
Så du har verkligen illusioner här. Du vet väl att USA:s syfte i Syrien är att destabilisera? De vill ha ett annat styre och de vill lägga beslag på oljan. Då behöver man inte ta någon hänsyn.

Men Syrien och Ryssland försvarar ju landet och dess invånare. Det är människorna och deras tillvaro som är i centrum och det märker man om man följer kriget det allra minsta.
Och då är det ju lätt att förstå att Assad och Putin har blivit väldigt populära i Syrien och varför USA:s anseende sjunker som en sten.

Rysslands bombingskampanj i området är konsistent med deras tidigare krigsföring. Belägringen av Grozny under första tjejenienkriget var nog diskutabelt en av i post-kalla krig erans värsta urskillningslösa militära offensiver.

Rysslands kärlek för stabilitet går ju att bevittna vid en vistelse i Dontesk eller Kadyrovs Tjejenien.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-02-25 kl. 17:44.
Citera
2018-02-25, 17:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Från Kremlin:

Putin, Merkel, Macron discuss Syria situation over phone - Kremlin
Russian Politics & Diplomacy

February 25, 16:21 UTC+3
The sides said they were content that the joint constructive work had helped agree and adopt UN Security Council Resolution No. 2401 on February 24

More:
http://tass.com/politics/991515

Precis, och det har jag inte tänkt på. Så länge SAA och ryssarna kan hävda att man inte bryter mot avtalet så har man fritt fram. FN-resolutionen auktoriserar ju faktiskt antiterroristoperationerna när man tänker efter. Kanske kan få tyst på alla snowflakes och jihadistkramare till slut.

Putin wins again!

Jamen, det var ju det de bråkade om. USA ville inkludera al-qaida & co i vapenvilan, men då ville Ryssland att USA skulle se till att terroristerna å sin sida också håller vapenvilan. Vapenvila är ju ömsesidigt. Men USA backade alltså på det.
Så terroristerna och deras medhjälpare är uteslutna.

Här klargör Putin också detta:

Putin: Cessation of combat activities in Syria does not include terrorist organizations

Moscow, SANA – Russian President Vladimir Putin affirmed during phone conversations with French President Emmanuel Macron and acting German Chancellor Angela Merkel that the cessation of combat activities in Syria does not extend to military operations against terrorist groups.
https://sana.sy/en/?p=128552

Jag tror det är punkt 2 i dokumentet. Väldigt tydligt.
Senast redigerad av humanlife 2018-02-25 kl. 17:49.
Citera
2018-02-25, 17:49
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du, nu verkar det nästan som om du är besatt av att sätta dit mig på något sätt. Eller vad du håller på med.
Undrar just vad trådens ämne är nu igen.
Har du hört något mer om SAA:s framryckning i Ghouta? Eller om det stämmer att SDF lämnar över Manbij till SAA?

Folket i Syrien är naturligtvis viktigare än Assad och hans regering. Men han har försvarat sitt land och sitt folk i 7 år och det har han gjort förbaskat bra. Den här segern kommer att betyda mycket för hela Mellanöstern.

Du är en hycklare som fullständigt struntar i internationell humanitär lag i Syrien men applicerar det i andra sammanhang där det är förenligt med din pro-kremlin linje.

Hänvisning till USA:s närvaro i regionen som olaglig är ett ständigt återkommande klagomål från dig i tråden. Du är välmedveten om att internationell lag inte är begränsad till kränkning av territoriell integritet men du konstant käbblar om det hela tiden.

Assad kan "försvara" sitt land hur mycket han vill och han har en erkänd rättighet att göra det. Det är irrelevant kring hur vida han gör sig skyldig till krigsförbrytelser. En aktör i strid kan hävda med rätt att den försvarar sig men ändå göra sig skyldig till krigsbrott under given strid.
Citera
2018-02-25, 18:03
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

RT, presstv, Almasdar news och SANA är gudabenådade informationskällor som står emot den "sionistiska" propagandapparaten som avser till att legitimera ett västerländskt angrepp gentemot det sekulära gosedjuret Assad. HRW, amnesty och FN som kritiserar alla parter och förkastar alla partiska narrativ är onda varelser som agerar för USA trots att organisationerna fördömt yemenkriget, försvarat Hezbollah från anklagelser från Israel och uppmanat USA att ställa george bush inför rätta för krigsförbrytelser.

Sådana som du och jag bör inse att twitterinlägg utan verifikation är lika trovärdiga som organisationer som HRW.

SOHR som bekräftar pro-regim sidan i många instanser, i synnerhet den alawitiska sektens disproportionella dödsantal och lidande rapporteras av denna organisation. Men det är fortfarande enligt Arbetet pro-opposition.
Citera
2018-02-25, 18:26
Medlem
arbetets avatar
Vi kan nog förvänta oss false flag-attacker inom det närmaste:

Ian Wilkie‏
@Wilkmaster

Citat:
There is a very high chance that the #WhiteHelmets are going to create false [flags] both in the eastern suburbs of #Damascus & in Idlib.
We saw three trucks of chlorine entering Idlib from Turkey [?] & there is evidence that there are false flags being planned. @VanessaBeeley

https://twitter.com/Wilkmaster/status/967792585719926786

Finns en intressant video från Khan Sheikhoun i tråden också.

Edit:

Här hänger man tydligen inte med i svängarna:

Citat:
Pro-opposition outlet claims that a chlorine gas attack targeted Shifuniyah in Eastern Ghouta Syria

https://t.co/YAqxEemBtw

https://syria.liveuamap.com/en/2018/25-february-proopposition-outlet-claims-that-a-chlorine-gas
Senast redigerad av arbetet 2018-02-25 kl. 18:30.
Citera
2018-02-25, 18:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Du är en hycklare som fullständigt struntar i internationell humanitär lag i Syrien men applicerar det i andra sammanhang där det är förenligt med din pro-kremlin linje.

Hänvisning till USA:s närvaro i regionen som olaglig är ett ständigt återkommande klagomål från dig i tråden. Du är välmedveten om att internationell lag inte är begränsad till kränkning av territoriell integritet men du konstant käbblar om det hela tiden.

Assad kan "försvara" sitt land hur mycket han vill och han har en erkänd rättighet att göra det. Det är irrelevant kring hur vida han gör sig skyldig till krigsförbrytelser. En aktör i strid kan hävda med rätt att den försvarar sig men ändå göra sig skyldig till krigsbrott under given strid.
Det är tragiskt att du upprepar Hopes lögner och falska ryktesspridning. Du borde inte skämma ut dig så.

Jag har hela tiden hävdat internationell rätt i Syrien. Konkret innebär det t ex att Syrien har rätt att försvara sig mot invasionen av beväpnade islamister/terrorstämplade grupper. Dessa kränker Syriens suveränitet, de har skapat kaos och krig i hela landet, dödat hundratusentals människor och tvingat miljoner människor på flykt.

Syrien har inte gjort något ont, ändå har USA, Israel, Saudi och EU bestämt sig för att anfalla landet och skaffa ett annat styre där. På samma sätt som de gjorde mot Irak och Libyen, där kaos fortfarande råder.
Dessa länder har också infört sanktioner mot landet, det drabbar naturligtvis befolkningen svårt, bland annat när det gäller tillgång till mediciner.

USA har inte rätt att ha militär i Syrien. De är inte inbjudna av Syrien och de har inte mandat från FN. Alltså är USA:s närvaro i Syrien fullkomligt olaglig. Det är en allvarlig sak.
Frågan är varför du anser att det är okej att USA bryter mot internationell rätt?

Jag är ingen pro-Kremlin! Det är helt otroligt vilka befängda påhitt du har.

Efter att ha följt kriget i Syrien några år, har jag dock blivit alltmer imponerad av Rysslands agerande, de gör rätt saker, de är noggranna, de följer väldigt noga internationell rätt, de värnar civila så långt det är möjligt. De är väldigt kreativa när handlar om att minska dödandet, minska striderna.

De har t ex drivit en försoningskampanj sedan ett år tillbaka. Massor att stridande har gått med på vapenvila på det sättet. Jag tycker att sånt är bra. Det är också Ryssland som har drivit förhandlingar med USA ända sedan krigets början. Där har de varit mycket konstruktiva och tagit små steg framåt och så sakteliga drivit USA:s flyg bort från de tätbefolkade områdena. Bara en sådan sak! Det är en stor prestation.

Betyder det att man gillar allt Ryssland gör, i din värld? Är du så dogmatisk?

Vad har du emot att man bekämpar terrorism? Det vinner ju alla på. Alla borde beundra Syriens kamp, för vi är ju alla emot terrorister, eller hur? Hur tror du att vi skall kunna slippa terrorhandlingar i Sverige om vi tillåter terrorism i andra delar av världen? Förklara gärna det för mig.

Detta är den värsta kluvenhet jag ser nu, inte minst i TV. Å ena sidan dagliga rapporter från rättegången mot Akilov, å andra sidan klagomål mot Syrien och Ryssland som bekämpar terrorister.

Det går inte ihop. Men vi skall förstås komma ihåg att regeringen gett bistånd till rebellgrupper i Syrien, bistånd som säkerligen hamnat hos al-qaida. Då förstår vi det hela bättre. Våra skatter används för terrorism i Syrien.
Citera
2018-02-25, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Och Turkiet bryter vapenvilan:

@op_shield

Citat:
Turkish warplanes carried out several airstrikes in the center of Rajo & Haj Khalil village.

Türk savaş uçakları Raco içine ve Hacı Halil'e hava harekatı düzenledi.

https://twitter.com/op_shield/status/967805499306663936
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in