2018-02-25, 11:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Men hur stor är andelen europeiska paket som kommer från eBay.co.uk och Amazon.co.uk?
Huvuddelen av det jag köper är från de ställena. Kommer de styras så de inte blandas med utomeuropeiska handlare?
Paket som skickas från ett EU land till ett annat EU land hanteras på samma sätt som om man skickat det inrikes. Ingen extra administrationsavgift, tull eller moms tas ut. Frågan är vad som händer efter Brexit troligtvis blir det samma som till/från Norge...

Det viktiga i sammanhanget är vilket land varan skickas ifrån!
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-25 kl. 11:35.
Citera
2018-02-25, 11:44
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Bad Alisäljare markera med GIFT.
Fick tillbaka detta meddelande:

The Chinese Customs limits that the product can not be marked as gift, otherwise it will be returned. hope for understanding, we will declare USD $ 4 to help you pay less tax.

Konstigt, en säljare jag skrev med sa att h*n skulle markera försändelsen med "gift".
Citera
2018-02-25, 12:06
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Paket som skickas från ett EU land till ett annat EU land hanteras på samma sätt som om man skickat det inrikes. Ingen extra administrationsavgift, tull eller moms tas ut. Frågan är vad som händer efter Brexit troligtvis blir det samma som till/från Norge...

Det viktiga i sammanhanget är vilket land varan skickas ifrån!

Vad jag menade var om försändelser postade i EU-land räknas in i den enorma mängden av försändelser som anländer varje dygn. Eller är alla 150 000 som kommer utom EJ-försändelser.
Citera
2018-02-25, 12:06
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Det var naturligtvis det jag menade. Massor med kineser annonserar på de engelska siterna. Dock annonserar inte alla engelska säljare på eBay.com och vice versa.

Det finns redan sorteringsmöjligheter, men det lär inte tillkomma fler bara för sverige ändra på sina hanteringar. Problemet är också att du inte alltid kan lita på att de skickar ifrån det landet de påstår i annonsen.
Citera
2018-02-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Svar:

Implicit (underförstått) referar postaren naturligvis till en gåva från ett land utanför EU för högst värde 500 kr.

Förstår du inte det?

Läs och Lär: "Allmänt om att skicka eller ta emot en gåva"
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Blir lite svårt att uppfylla kravet "det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson" eftersom det är näringsidkare som skickar de flesta försändelserna.
Citera
2018-02-25, 12:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Konstigt, en säljare jag skrev med sa att h*n skulle markera försändelsen med "gift".
Har själv beställt ett tiotal olika varor i veckan och bett om att säljaren ska märka försändelsen med gift. Ingen har invändt mot detta. Jag får väl se hur det blir. Återkommer då grejerna landar.
Citera
2018-02-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som tidigare skrivits, gåva kan endast skickas mellan privatpersoner om ett företag skickar och märker det gåva så stoppas paketet hos transportören... Enklast är att skicka som ePaket då går allt rätt till.
Exempel på en avsändaradresser:

From 10002233
Tanglianyu
Boxelu No 141 Pu Tao Shangh
ai Shanghai China 20001

En annan:
From: 6 Floor 1
Buildibg Renmin xi
Road No, 1054 Zhihai
GUANGDONG
CHINA

Lycka till PostNord och Tullverket

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Edit: Tänk på att ibland kommer gåvor som en överaskning, utan gåvokort för att mottagaren skall få lite att fundera över.

Edit:2
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Blir lite svårt att uppfylla kravet "det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson" eftersom det är näringsidkare som skickar de flesta försändelserna.
Se adresser ovan.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-25 kl. 12:55.
Citera
2018-02-25, 12:34
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har själv beställt ett tiotal olika varor i veckan och bett om att säljaren ska märka försändelsen med gift. Ingen har invändt mot detta. Jag får väl se hur det blir. Återkommer då grejerna landar.

Undrar om det beror på okunskap eller något annat som gör att säljarna skriver olika angående "gifts".
Citera
2018-02-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej,

Har dem börjat med denna administrationsavgift på paket ? har inte orkat läsa igenom tråden. Tänkte beställa från Japan som tar cirka 5 dagar.
Nej, "dem" har absolut inte börjat, möjligen har "de" börjat.
Citera
2018-02-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Kinesiska Tullverket förhindrar export, inte sannolikt. Visserligen kan personen i Kina sagt så. Men det har sannolikt ingen bäring i verklighten när det gäller Kinesiska Tullverket.

Många av de paket som jag har fått är märkta "Gift" (8st av 31st). Jag har aldrig begärt märkningen ifråga.
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Nej, "dem" har absolut inte börjat, möjligen har "de" börjat.
Eller om man har svårt med orden de och dem så finns ju alltid ordet dom, som inte blir fel.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-25 kl. 12:47.
Citera
2018-02-25, 12:38
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:

From 10002233
Tanglianyu
ai Shanghai China 20001

En annan:
Buildibg Renmin xi
Road No, 1054 Zhihai
GUANGDONG
CHINA

Har liknande avsändare på mina försändelser. Då är det i princip omöjligt för PN att göra något?
Citera
2018-02-25, 12:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

From 10002233
Tanglianyu
ai Shanghai China 20001

En annan:
Buildibg Renmin xi
Road No, 1054 Zhihai
GUANGDONG
CHINA

Edit: Tänk på att ibland kommer gåvor som en överaskning, utan gåvokort för att mottagaren skall få lite att fundera över.

Edit:2

Se adresser ovan.

Med adresser som dom där så kommer dom med största sannolikhet INTE godkänna en "girft" märkning då det inte ser ut som en privatperson är avsändare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in