2018-02-25, 07:53
  #2413
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Om man får säljaren att skriva att försändelsen innehåller en "Gåva" så har PostNord inte rätt att ta ut en endaste Krona i avgift........ Vips så var det problemet löst!!
Som tidigare skrivits, gåva kan endast skickas mellan privatpersoner om ett företag skickar och märker det gåva så stoppas paketet hos transportören... Enklast är att skicka som ePaket då går allt rätt till.
Citera
2018-02-25, 09:39
  #2414
Medlem
ulvvfs avatar
En sak jag inte riktigt får ihop, postnord säger att 36% av alla ehandelsförsändelser ifrån utlandet är ifrån kina. Men när man räknar postmängden, så är det ca 120 000 av 150 000 som är ifrån kina. Alltså bra mycket mer än 36%.

Så vad består då den stora mängden som inte räknas in i ehandelsförsändelser? Gåvor? Väldigt många gåvor då. Men min egna erfarenhet av många olika säljare säger dock att väldigt få paket är märka som gåva idag.

Men ja det är nog lätt för kinasäljaren att komma förbi detta om han verkligen vill. Som det verka, allt han behöver göra är att skriva gåva och ange en random adress till vad som ser ut att vara en privatperson.

När det gäller avsändaradresser så har jag lite svårt att skilja på vad som är privatperson och företag då det kommer ifrån kina, deras för mej lustiga namn kanske är ett företag, vad vet jag. Många gånger så finns det inte ens en avsändaradress, och hur räknas det då? Det är dock väldigt sällan det känns som det är glasklart att det är skickad ifrån ett företag.
__________________
Senast redigerad av ulvvf 2018-02-25 kl. 09:48.
Citera
2018-02-25, 09:54
  #2415
Medlem
Hej,

Har dem börjat med denna administrationsavgift på paket ? har inte orkat läsa igenom tråden. Tänkte beställa från Japan som tar cirka 5 dagar.
Citera
2018-02-25, 10:00
  #2416
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som tidigare skrivits, gåva kan endast skickas mellan privatpersoner om ett företag skickar och märker det gåva så stoppas paketet hos transportören... Enklast är att skicka som ePaket då går allt rätt till.


Då stoppas det redan i kina då? Kanske därför många kinasäljare har slutat med det, för de får bara tillbaka paketet då av sin egna transportör. Men det finns fortfarande dem som märker det som gåva, och de kanske märker det med en avsändaradress tillhörande en privatperson då, de skriver, Ru Hong Li istället för Globalmobileshell.com.
Citera
2018-02-25, 10:02
  #2417
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Hej,

Har dem börjat med detta ännu? har inte orkat läsa igenom tråden. Tänkte beställa från Japan som tar cirka 5 dagar.
Leveranser som ankommer Sverige efter den 1 Mars
Små paket/brev med mindre värde administrativ avgift 75:- + moms på totala värdet
Paket med större värde (över 1500 kr) administrativ avgift 125:- + tull + moms på totala värdet
Citera
2018-02-25, 10:08
  #2418
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Då stoppas det redan i kina då? Kanske därför många kinasäljare har slutat med det, för de får bara tillbaka paketet då av sin egna transportör. Men det finns fortfarande dem som märker det som gåva, och de kanske märker det med en avsändaradress tillhörande en privatperson då, de skriver, Ru Hong Li istället för Globalmobileshell.com.
Transportörerna gillar inte att man uppenbart fuskar med att ange en falsk returadress och märka saker som gåva dom riskerar att få 100.000 paket i retur från mottagarlandet som inte accepterar dom. Transportören får stå för returkostnaden och vet inte sedan vad dom skall göra med paketen då det inte finns någon att returnera dom till...

Det är bättre att inte ange det som gåva eller ePaket i så fall och skicka det som brev och hoppas på att ha tur att mottagen inte behöver betala avgiften, så har det varit om man beställt från t.ex. USA i många år... Ibland har man tur att det slinker igenom ibland har man fått betala 125:- i avgift samt fått skicka in tullhandlingar på värdet och fått betala tull + moms på totala värdet.
Citera
2018-02-25, 10:09
  #2419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Leveranser som ankommer Sverige efter den 1 Mars
Små paket/brev med mindre värde administrativ avgift 75:- + moms på totala värdet
Paket med större värde (över 1500 kr) administrativ avgift 125:- + tull + moms på totala värdet
Tack! Då beställer jag inte i så fall.
Citera
2018-02-25, 10:26
  #2420
Medlem
mina3grabbars avatar
Men hur stor är andelen europeiska paket som kommer från eBay.co.uk och Amazon.co.uk?
Huvuddelen av det jag köper är från de ställena. Kommer de styras så de inte blandas med utomeuropeiska handlare?
Citera
2018-02-25, 10:40
  #2421
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Men hur stor är andelen europeiska paket som kommer från eBay.co.uk och Amazon.co.uk?
Huvuddelen av det jag köper är från de ställena. Kommer de styras så de inte blandas med utomeuropeiska handlare?


Det är ingen direkt skillnad på, ebay.co.uk och ebay.com, du handlar i regel ifrån samma säljare. Det är den enskilda säljaren som är det intressanta, inte om det står co.uk eller de, eller com, eller se. Det är totalt ointressant.
Citera
2018-02-25, 11:07
  #2422
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det är ingen direkt skillnad på, ebay.co.uk och ebay.com, du handlar i regel ifrån samma säljare. Det är den enskilda säljaren som är det intressanta, inte om det står co.uk eller de, eller com, eller se. Det är totalt ointressant.

Det var naturligtvis det jag menade. Massor med kineser annonserar på de engelska siterna. Dock annonserar inte alla engelska säljare på eBay.com och vice versa.
Citera
2018-02-25, 11:26
  #2423
Medlem
Bad Alisäljare markera med GIFT.
Fick tillbaka detta meddelande:

The Chinese Customs limits that the product can not be marked as gift, otherwise it will be returned. hope for understanding, we will declare USD $ 4 to help you pay less tax.
Citera
2018-02-25, 11:30
  #2424
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Det var naturligtvis det jag menade. Massor med kineser annonserar på de engelska siterna. Dock annonserar inte alla engelska säljare på eBay.com och vice versa.

Bara att titta på fraktinformationen i annonsen, där står det vart varan skickas från.

http://prntscr.com/ijgboc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in