2018-02-24, 23:39
  #2401
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Helt uppenbart är det så. Sverige brukar normalt inte finnas med i exclude-listan. Danmark finns inte med där t ex.

Många Kinasäljare har slutat skicka till Sverige pga onormalt många paket som "försvinner" eller inte kommer fram innom den utlovade leveranstiden så dom åker på att etala tillbaka pengarna till köparen.
Citera
2018-02-24, 23:55
  #2402
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många Kinasäljare har slutat skicka till Sverige pga onormalt många paket som "försvinner" eller inte kommer fram innom den utlovade leveranstiden så dom åker på att etala tillbaka pengarna till köparen.

Intressant, tror alla mina paket kommit fram hittills... Några för sent så jag fått tillbaka pengarna, då har jag kontaktat säljarna och sett till de fått sina pengar. Jag har fuskat en gång, då jag beställde några bitshållare och samtliga saknade en fjäder, så jag förstod de skickade ut sekunda, då sa jag att jag inte fått varan för att slippa tjafs...

De grejor jag inte kommer att lösa ut nu efter första mars pga avgiften kommer jag att ändå anmäla att jag fått, så säljaren får sina pengar.

De brukar väl reservera sig för strul i mottagarländernas tull, och det är ju inte deras problem heller.

Har sett på Aliexpress att en del ryssar klagar över att de inte fått sina varor, och de verkar lasta säljarna för det... Jag har som sagt alltid fått mina grejor... Så alla de här ryssarna är nog inte ärliga... Kineserna kan ju inte råda över posten i Ryssland...
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-24 kl. 23:58.
Citera
2018-02-25, 00:01
  #2403
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Intressant, tror alla mina paket kommit fram hittills... Några för sent så jag fått tillbaka pengarna, då har jag kontaktat säljarna och sett till de fått sina pengar. Jag har fuskat en gång, då jag beställde några bitshållare och samtliga saknade en fjäder, så jag förstod de skickade ut sekunda, då sa jag att jag inte fått varan för att slippa tjafs...

De grejor jag inte kommer att lösa ut nu efter första mars pga avgiften kommer jag att ändå anmäla att jag fått, så säljaren får sina pengar.

De brukar väl reservera sig för strul i mottagarländernas tull, och det är ju inte deras problem heller.

Har sett på Aliexpress att en del ryssar klagar över att de inte fått sina varor, och de verkar lasta säljarna för det... Jag har som sagt alltid fått mina grejor... Så alla de här ryssarna är nog inte ärliga... Kineserna kan ju inte råda över posten i Ryssland...

Då har du haft tur, jag har haft ett svinn på totalt ca 20%
Vissa månader har inte ens hälften kommit fram.
Citera
2018-02-25, 00:08
  #2404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då har du haft tur, jag har haft ett svinn på totalt ca 20%
Vissa månader har inte ens hälften kommit fram.

Då måste du göra något riktigt fel. Jag skickar efter 3-500 paket i månaden från aliexpress (ej privat) och det är ett fåtal som kommer bort.
Citera
2018-02-25, 00:11
  #2405
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Då måste du göra något riktigt fel. Jag skickar efter 3-500 paket i månaden från aliexpress (ej privat) och det är ett fåtal som kommer bort.

Köper iof mest från eBay, men har ung samma resultat på Ali.

Kan ju vara det faktum att du köper som förtag som gör skillnaden.

Det som varit spårbart har för det mesta reggats som ankommet till Sverige innom 2 veckor, sen efter det så händer inget alls.
Citera
2018-02-25, 00:15
  #2406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Köper iof mest från eBay, men har ung samma resultat på Ali.

Kan ju vara det faktum att du köper som förtag som gör skillnaden.

Det som varit spårbart har för det mesta reggats som ankommet till Sverige innom 2 veckor, sen efter det så händer inget alls.

Allt köps som privatperson och skickas till privatperson (orkar inte förklara) så det är ingen skillnad, dock använder jag alltid Epacket vilket är spårbart så det kanske är skillnad om man handlar med "china post registered air mail".
Citera
2018-02-25, 01:11
  #2407
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då har du haft tur, jag har haft ett svinn på totalt ca 20%
Vissa månader har inte ens hälften kommit fram.
Ok, jag har bara handlat på Ebay och Aliexpress, aldrig handlat på wich Amazon dx etc.
Citera
2018-02-25, 01:15
  #2408
Medlem
Om man får säljaren att skriva att försändelsen innehåller en "Gåva" så har PostNord inte rätt att ta ut en endaste Krona i avgift........ Vips så var det problemet löst!!
Citera
2018-02-25, 01:15
  #2409
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, jag har bara handlat på Ebay och Aliexpress, aldrig handlat på wich Amazon dx etc.

Mest eBay och en del Ali här.
Citera
2018-02-25, 01:30
  #2410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Om man får säljaren att skriva att försändelsen innehåller en "Gåva" så har PostNord inte rätt att ta ut en endaste Krona i avgift........ Vips så var det problemet löst!!
Var i regelverket står det?
Citera
2018-02-25, 01:45
  #2411
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Om man får säljaren att skriva att försändelsen innehåller en "Gåva" så har PostNord inte rätt att ta ut en endaste Krona i avgift........ Vips så var det problemet löst!!
Tull moms och eventuellt andra avgifter kan tillkomma för gåvor som skickas från ett land utanför eu.
Citera
2018-02-25, 06:10
  #2412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIGHAL
Om man får säljaren att skriva att försändelsen innehåller en "Gåva" så har PostNord inte rätt att ta ut en endaste Krona i avgift........ Vips så var det problemet löst!!
Svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tull moms och eventuellt andra avgifter kan tillkomma för gåvor som skickas från ett land utanför eu.
Implicit (underförstått) referar postaren naturligvis till en gåva från ett land utanför EU för högst värde 500 kr.

Förstår du inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Var i regelverket står det?
Läs och Lär: "Allmänt om att skicka eller ta emot en gåva"
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-25 kl. 06:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in