2018-02-24, 14:22
Medlem
E.Merckxs avatar
President Donald Trump skall mota arabiska ledare for att bland annat tala om den humanitara krisen i Syrien:

"will lead to a peace deal over Qatar in late spring at a summit in Washington or Camp David. That could help end the longstanding dispute over its alleged support for terrorism and ties to Iran."

"The meetings will be packed with other disputes, like the Israeli-Palestinian negotiations, the humanitarian crisis in Syria, the conflict in Yemen, and Iran’s funding of terror throughout the region."

"First, the Saudi Crown Prince is expected to visit in mid-March.

Next, the Abu Dhabi Crown Prince would visit around March 27.

The Emir of Qatar is expected to visit around a week or 10 days after that."

https://www.axios.com/trump-arab-leaders-sensitive-talks-33073439-1f4c-4cc9-bdf4-1d8f745a693a.html?utm_source=twitter&utm_medium=tw socialshare&utm_campaign=organic
Citera
2018-02-24, 14:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här kommer en teori till om de två SU-57: orna:
Nothing in Russia happens by accident. At first I thought the deployment of the Su-57s might be related to the increasing tensions between Russia and the USA over deir ez-Zor or between Syria and Turkey over Afrin. Now it looks like they are part of the of the long-planned liberation of eastern Ghouta. Their role will be similar to that of the aircraft carrier Admiral Kuznetsov during the liberation of eastern Aleppo; to show Russian determination and resolve and to deter the Western powers from making any brainless moves.
http://www.moonofalabama.org/2018/02/syria-the-two-east-ghouta-campaigns-one-is-for-liberation-the-other-to-save-terrorists.html#c6a00d83 41c640e53ef01b8d2dd24c0970c

Edit:

Ytterligare två SU-57 ska ha anlänt till Syrien:

Pictures | Another Two Russian Fifth Gen. Su-57 Jets Reportedly Land in Syria’s Hmeymim

Att deploera ett fåtal av en udda fågel är ju mest en börda för förbandet på plats då man behöver en marktjänst och klargöring i ytterligare fler linor.

Det handlar dels om inrikes och utrikespolitisk kommunikation.
Det handlar säkerligen om att operationsområdet erbjuder en bra testbädd för att prova ut EW-kapacitet, upptäcka brister och mäta förmågor.

Att den ska provas i combat så som att den ska gå upp i fight mot Amerikanska plan med ammunitionsinsats är inte aktuellt. Med combat menas att befinna sig i området, flyga på sin säkra rutt och se vad systemen kan erbjuda för överblick, och den möjligheten är väl tillgodosedd över och runt Syrien.

SU25 kommer fortsätta göra grovjobbet, och ambition om luftherravälde är inte aktuellt för varken USA eller Ryssland pga risken för galna konsekvenser om en riktig kamp om det skulle uppstå. Båda nationerna fortsätter flyga som de vill, men respekterar att vissa koordinater och mål är no go.
Citera
2018-02-24, 14:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazino
https://twitter.com/HadiNasrallah/status/966987859520622592

Mycket läsvärd tråd.
Jag klipper in hela tråden här:

Citat:
1- #SaveGhouta From what exactly? And save who? There is no need to pretend anymore you don't care about Syria or the Syrian people If you truly cared you would've taken action 6 years ago when Ghouta was occupied by western and Qatari-backed jihadists and started killing syrians

2- What do you know about Ghouta? What did you know about Aleppo? What do you know about the war in Syria? You only know what they want you to know, you are propaganda mercenaries with orchestrated emotions that are unleashed every time the terrorists are on the verge of defeat

3- Did you know that out of 24 million Syrian, 17 million of them currently live in the government-held regions? While less than 3 million of them in "rebel"-held regions? The other 4 million fled the country. Remember that next time you claim you support the people of Syria

4- And did you know that 24,000 civilians were killed during the battle of Mosul against ISIS? (Some organisations believe that the number is much greater), but you never mentioned those children and women, maybe because it wasn't trendy enough for you to care.

5- What about Raqqa and Der ezzor? 3600 civilians were killed by the US and Allies to recapture the cities from ISIS, yet you didn't care about civilians then, I guess your humanity is only provoked when the Syrian Army is winning against jihadists.

6- What about Afrin, don't the kurds deserve this global outrage? 360 civilians were killed in days by the Turkish regime, but unfortunately for the Kurds, turkey is an American and Qatari ally so their media outlets won't care much about them.

7- and Aleppo? 11,000 syrians were massacred in the western part of the city by "moderate rebels", no crocodile tears for them?

8- Before you make a fool out of yourselves, I thought you should know who controls Ghouta and what they've committed against hundreds of civilians you never heard about:

9- There are five main islamist terror groups occupying Eastern Ghouta of which includes US/UK/Gulf-Backed Jaysh Al Islam (Army of Islam) and one of Washington's main "moderate" tools in Syria,

10- the group is responsible for massacring dozens of civilians after they indiscriminately shelled residential areas in Damascus, they also shared a video of their militants caging women and children and placing them on the roofs as human shields (https://youtu.be/Ejs9OR-cNLY )

11- then we have Ahrar Al Sham, an islamist radical group sponsored by the same countries listed above also responsible for the death of hundreds due to their indiscriminate bombings

12- thirdly there is the Radical Qatari-backed Al Rahman legion capturing Jobar in Eastern Ghouta and responsible for killing civilians including children after they shelled markets, schools and neighbourhoods in Damascus with mortar shells. They also claimed suicide attacks

13- The last remaining fractions are Al Nusra and Tahrir Al Sham whom both are an offshoot of Al Qaeda and responsible for many terrorist Attacks against civilians in Syria and Lebanon, these groups occupies the majority of eastern Ghouta

14- and are designated by the US and Allies as terrorists organisations yet they regard the Syrian government's battle against them illegitimate.

15- All the fractions listed above are responsible for the death of all civilians in Eastern Ghouta after they refused all offers from the Syrian Government to evacuate civilians from war torn Ghouta and according to civilians sharing their stories from eastern Ghouta

16- the "rebels" are monopolising food supplies and medical aid provided by the Government which led to the starvation of many forcibly held civilians (watch video: https://www.facebook.com/hadi.nasrallah.77/posts/10156087424569905 …)

17- These "freedom fighters" have been attacking residential and populated areas in Damascus unstoppably for the past 5 years killing hundreds and injuring more using mortar shells, Car bombs, suicide vests and even sending brainwashed children to conduct attacks

18- Since 2016 867 Syrians in Damascus were killed by Jihadists occupying Eastern Ghouta. Don't they deserve outrage? (watch statements from victims: https://www.facebook.com/SMT.Official.Page/videos/1808089889243280/ …).

19- 3 days ago 11 civilians were killed by mortar shells fired from Ghouta towards Damascus residential neighbourhoods, and a jihadist women militia was formed in Ghouta vowing target hospitals and populated areas in Damascus (watch video: https://www.facebook.com/SyrianaAnalysis/videos/2028710527341006/ …).

20- You feel sorry for civilians? Then ask them why are they all escaping "rebel"-held regions and coming to seek refuge in Government-held areas. Why Isn't al-Jazeera, CNN, BBC crying for the civilians killed daily by their precious terrorists?

21- They don't even care about civilians in "rebel-held" regions, for them they are propaganda tools to exploit every time Qatar's islamist babies are on the verge of defeat. So let me fix that hashtag of yours, #SaveGhoutaFromTheRebels, here you go. #StandWithSyria

Even After 7 years of failed negotiations with terrorists for the sake of civilians held in Eastern Ghouta, the syrian government dropped flyers and maps on the terrorist-held city to give details for civilians on how to flee areas with high tensions and guaranteed them safety

Heartbreaking! Moment when a mortar shell fired by terrorists in Eastern Ghouta stroke a school compound in Damascus killing 3. This is what the syrian people in Damascus had to go through for 7 years because of radicals in Eastern Ghouta. They've had enough (video)

Citera
2018-02-24, 14:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
President Donald Trump skall mota arabiska ledare for att bland annat tala om den humanitara krisen i Syrien:

"will lead to a peace deal over Qatar in late spring at a summit in Washington or Camp David. That could help end the longstanding dispute over its alleged support for terrorism and ties to Iran."

"The meetings will be packed with other disputes, like the Israeli-Palestinian negotiations, the humanitarian crisis in Syria, the conflict in Yemen, and Iran’s funding of terror throughout the region."

"First, the Saudi Crown Prince is expected to visit in mid-March.

Next, the Abu Dhabi Crown Prince would visit around March 27.

The Emir of Qatar is expected to visit around a week or 10 days after that."

https://www.axios.com/trump-arab-leaders-sensitive-talks-33073439-1f4c-4cc9-bdf4-1d8f745a693a.html?utm_source=twitter&utm_medium=tw socialshare&utm_campaign=organic
De kan ju börja med att strypa pengarna till islamistpsykopaterna. Det skulle nog göra en skillnad.
Citera
2018-02-24, 15:46
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Jag klipper in hela tråden här:

Verifikation för 3,4 och 7?

Fördömandet av Assadregimen är inte synonymt med sympati för den USA-ledda koalitionen.
Citera
2018-02-24, 15:53
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Denna Twittrare är insatt. Skulle vilja se trådens islamistapologeter debattera mot honom:

Christer Sfeirكريستر‏
@ChristerSfeir

https://twitter.com/ChristerSfeir/status/967341293268537344

Organisationer som HRW, amnesty och FN:s människorättsråd är mycket mer kredibla om man vill införskaffa sig kunskap om kriget i Syrien.

För övrigt så har SOHR anklagats av syriska oppositionen för att vara Pro-assad och SDF-vänlig samt har dokumenterat rebellernas systematiska övergrepp med ett betonande på hur den alawatiska sekten blivit disproportionellt drabbat av konflikten i termer av antalet döda och massakrer.

Inte ett narrativ som legitimerar den syriska oppositionens anspråk direkt.
Citera
2018-02-24, 16:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Verifikation för 3,4 och 7?

Fördömandet av Assadregimen är inte synonymt med sympati för den USA-ledda koalitionen.
Så här:

Min ståndpunkt: Jag stöder Assad 100% i kampen mot islamisterna. Jag har dock en hel del synpunkter på Baath-politiken och hur Bashar har skött landet sedan han tillsattes.

Vad gäller de olika gasattackerna så har jag först och främst min amatörvetenskapliga analys när det gäller den senaste och som jag har redovisat. Jag är också av uppfattning att det inte finns vare sig politiska eller militära skäl för att Assad skulle beordra sådana. Tvärtom, om han är vid sina sinnes fulla bruk så förstår han nog att han riskera att förlora allt på det. Det finns fler som är tveksamma även Assad-kritiker som Chris Kanthan. Mattis och Macron uttrycker klart och tydligt att de inte har några bevis för det. T.o.m. du har sagt att du tvivlar.

HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN, hävdar med bestämdhet att Assad har beordrat kemgasattacker på sin egen befolkning. Man kan ställa sig frågan varför de hamnar så fel, eller - perish the thought - varför de låter sig vara propagandakanaler för alla dessa islamistpsykopater.

Du påstår att Assad har begått krigsbrott och är näst efter Djävulen själv den värsta person här på jorden. Du hänvisar till HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN som källor på det.

Förstår du att jag "feel confident" när jag betvivlar uppgifterna från HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN om detta.

Därmed inte sagt att det har begåtts ohyggligheter även från regeringssoldaternas sida. Man får dock komma ihåg att man strider mot kriminella islamistpsykopater som inte håller sig till krigets regler precis.
Senast redigerad av arbetet 2018-02-24 kl. 16:15.
Citera
2018-02-24, 16:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Organisationer som HRW, amnesty och FN:s människorättsråd är mycket mer kredibla om man vill införskaffa sig kunskap om kriget i Syrien.

För övrigt så har SOHR anklagats av syriska oppositionen för att vara Pro-assad och SDF-vänlig samt har dokumenterat rebellernas systematiska övergrepp med ett betonande på hur den alawatiska sekten blivit disproportionellt drabbat av konflikten i termer av antalet döda och massakrer.

Inte ett narrativ som legitimerar den syriska oppositionens anspråk direkt.
Att de olika grupperingarna krigar mot varandra även propagandamässigt är redan känt.
Citera
2018-02-24, 16:21
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Så här:

Min ståndpunkt: Jag stöder Assad 100% i kampen mot islamister. Jag har en hel del synpunkter på Baath-politiken och hur Bashar har skött landet sedan han tillsattes.

Vad gäller de olika gasattackerna så har jag först och främst min amatörvetenskapliga analys när det gäller den senaste och som jag har redovisat. Jag är också av uppfattning att det inte finns vare sig politiska eller militära skäl för att Assad skulle beordra sådana. Tvärtom, om han är vid sina sinnes fulla bruk så förstår han nog att han riskera att förlora allt på det. Det finns fler som är tveksamma även Assad-kritiker som Chris Kanthan. Mattis och Macron uttrycker klart och tydligt att de inte har några bevis för det. T.o.m. du har sagt att du tvivlar.

HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN, hävdar med bestämdhet att Assad har beordrat kemgasattacker på sin egen befolkning. Man kan ställa sig frågan varför de hamnar så fel, eller - perish the thought - varför de låter sig vara propagandakanaler för alla dessa islamistpsykopater.

Du påstår att Assad har begått krigsbrott och är näst efter Djävulen själv den värsta person här på jorden. Du hänvisar till HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN som källor på det.

Förstår du att jag "feel confident" när jag betvivlar uppgifterna från HRW, SOHR, Amnesty, *insert valfri NGO här* + delar av FN om detta.

Därmed inte sagt att det har begåtts ohyggligheter även från regeringssoldaternas sida. Man får dock komma ihåg att man strider mot kriminella islamistpsykopater som inte håller sig till krigets regler.

Den wahhabistiska dominansen var inte självklar precis vid upprorets början innan kriget började eskalera. Vad var ursäkten för den rapporterade brutaliteten innan?

Darayya, Baniyas, Al-qubeir massakrerna?

HRW, Amnesty och FNs rapportering har inte legitimerats någon aktörs i Syriens narrativ och är i orsak av detta att ses som hängivna till integritet. Deras tidigare arbete bekräftar detta också då de fördömt västs och östs agerande konstant tidigare.

Varför hänvisar du konstant till regimsympatiska källor okritiskt och hävdar att de "debunkar" konventionella sanningar? Är det inte rimligare från din sida att hävda att du inte vet vad omständigheterna i konflikten är då allt källmaterial är icke-reliabelt? Då borde du vara lika öppen till anklagelserna mot Assad som förkastandet av dessa.

Du accepterar att Assadregimen gjort sig skyldiga till ohyggligheter. Är du villig att ställa ansvariga till rätta i en internationellt erkänd tribunal?
Citera
2018-02-24, 16:21
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Att de olika grupperingarna krigar mot varandra även propagandamässigt är redan känt.

Anklagelser mot att SOHR skulle var pro-oppositionen är absurt då deras rapportering skiljer sig extremt från hur rebellgrupperna betraktar situationen.
Citera
2018-02-24, 16:23
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Sedan önskar jag fortfarande verifikation av punkt 3,4 och 7 utöver ett twitterinlägg.

Har du någon bekräftelse för dessa uppgifter?
Citera
2018-02-24, 17:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Sedan önskar jag fortfarande verifikation av punkt 3,4 och 7 utöver ett twitterinlägg.

Har du någon bekräftelse för dessa uppgifter?
Jag skulle avhålla mig från att fortsätta diskutera med den personen. Han lägger fram falska uppgifter. Det finns ibland en gräns för hur mycket falska uppgifter man kan motbevisa, och i hans fall är det så många att du enbart kommer att behöva säga emot.

Ett exempel är: Mattis och Macron har inte förnekat att Assad använt kemvapen. Han gör sin skeva misstolkning av glasklara uttalanden. Han är av samma skrot som den andra hycklaren. Båda underskattar människors intelligens på forumet.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/26/french-intelligence-report-links-bashar-al-assad-regime-chemical/

Citat:
French President Emmanuel Macron has threatened to "strike" Syria if proof emerges that its government is using chemical weapons against civilians.

"We will strike the place where these launches are made or where they are organised," he told reporters.

But Mr Macron said French intelligence had so far found no evidence that banned chemical weapons had been used.

His comments follow numerous reports of suspected chlorine attacks in Syria since early January.

http://www.bbc.com/news/world-europe-43053617
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-02-24 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in