2018-02-16, 09:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Har du annat? En turkisk bloggerska+

Det är det officiella och även rapporterna från förut måste man ta till sig, när det kom leveranser så var detaljerna att dom ARABISKA grupperna inom SDF som fick dom tunga vapnen/fordon medans YPG fick dom lätta vapnen/fordon vilket YPG beklagade sig över men gick med på för att Turkiet hade sagt åt USA att inte göra någon beväpning till YPG.
Jag vet ingenting. Vad jag vet är dock när det gäller Washington är att den ena handen inte vet vad den andra gör. Att någon i administrationen säger si verkar följas av att en annan säger så. Det har varit ett genomgående tema bland representanter för Trump-administrationen hittills.
Citera
2018-02-16, 09:28
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller med dig. Det var anledningen till att jag skrev på ett "filosofiskt plan". Assad är inte representanten för folket eftersom han inte är folkvald. Syftet med en ledare väljs fram är att han eller hon ska ge uttryck för folkets vilja. Det gör inte Assad. Men av praktiska skäl är Assadregimen den som ska rådfrågas, tyvärr.

Problemet med ditt exempel är att dessa femtekolonnare uppstår som ett resultat av Kinas sponsring medan kurderna i norr var i uppror innan någon sponsrade dom.

Mitt fokus låg på allehanda islamistgrupper, grenar av Al-Qaida, och ISIS.
Huruvida de sponsras av gulfstater, USA, eller Israel är av sekundärt intresse. De sker med USA:s goda minne, och man hade kunnat avsluta det sorgliga kapitlet genom påtryckningar på gulfstaterna. Det har man inte gjort, helt enkelt därför att det inte var en del i det geopolitiska pusslet.

Återigen visar det sig att diskussioner om Assads demokratiska status är helt ovidkommande. Folkrätt är bara en chimär när insatserna ligger på den nivån de ligger i Mellanöstern.
Citera
2018-02-16, 09:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Bra att det inte blev av om det handlade om att bli avväpnad.

Aldrig i livet att man ska bli försvarslös igen någonsin i Syrien där dom blivit förtryckta av regimen, lämnade åt sina öden mot ISIS och nu Turkiet.

Man är en del av Syrien, fine, men aldrig bli avväpnad då Regimen kommer aldrig att skydda norra Syrien likt kurderna lyckats med varje gång regimen misslyckats med det.
Så hur menar du att Damaskus skall kunna lita på att kurderna inte vänder vapnen mot SAA?
Citera
2018-02-16, 09:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Efter mongoloid mötet så kom detta:

För här kommer det en bekräftelse på det jag skrev häromdagen till och med.

YPG har inte fått tunga vapen av USA, så ännu en turkisk propaganda är avslöjad, alla mongoloider här skrev till och med "YPG har haft 20 år på sig med moderna 100 ton tunga vapen att förbereda sig"

Beviset visar på att dom försöker hitta på en ursäkt till att det gått skit i operationen och pinsamt segt med många döda
Jag tror inte ord av det Tillerson säger. Washington har ljugit från dag 1 i det här kriget. Det är uppenbart för alla.
Citera
2018-02-16, 09:45
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Assad har effektivt sett till att det inte finns något alternativ till honom.
...
Det är således inte funnits någon organiserande opposition i Syrien eftersom förutsättningar för sådana har varit begränsade av regimen.
...
Fast nu blev ju även båda den sekulära och religiösa oppositionen en måltavla för regimen. Det syriska folket har aldrig haft någon möjligt att utse sina egna ledare. Assad har ett enormt inflytande som ger honom en sådan makt som effektivt utesluter någon som utmanare. Det sker alltså på djupt orättvisa villkor.

När du rättfärdigar du kriget och västliga försök att störta Assad med ovan angivna argument, och med folkrätten i ryggen, måste du rimligen tycka att länder som Saudiarabien och Kina skall utsättas för samma behandling. Saudiarabien förtrycker shia, och Kina Uigurer.

Alla lika inför lagen?
Citera
2018-02-16, 10:03
Medlem
Bombaysapphires avatar
Fler rykten från Afrin i dag;

Citat:
YPG to welcome Syrian army to protect the city against Turkish comperhensive attack - YPG official

Kan dock inte låta bli att hoppas att SAA lämnar kurderna åt sitt öde. Hade skrattat gott och länge om Assad lämnat över samtliga kurddominerade områden åt turken.
Citera
2018-02-16, 10:09
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska bli intressant verkligen. Jag måste också säga att min ytliga analys av de diplomatiska kontakterna vi har sett nu i MÖ den sista tiden är att Tillerson har varit ute på en resa för att tala om problem och reparera kontakter, medan Ryssland pratat om möjligheter och knutit nya kontakter.

Verkligen intressant. Jag menar, vem fan förde protokoll när de möttes i 3 timmar om Cavusoglu, turkiska utrikesministern var tolk? Det fanns ju ingen som protollförde samtalet.

Reuters rapporterar om att Turkiet föreslår att PKK kastas ut från Menbij så att turkiska trupper och amerikanska trupper tillsammans kontrollerar området.
Citera
2018-02-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
När du rättfärdigar du kriget och västliga försök att störta Assad med ovan angivna argument, och med folkrätten i ryggen, måste du rimligen tycka att länder som Saudiarabien och Kina skall utsättas för samma behandling. Saudiarabien förtrycker shia, och Kina Uigurer.

Alla lika inför lagen?

Och var hamnar Nordkorea, i förtryckarligan?

Med tanke på att Assad och Kim, nu tydligen skall fördjupa sitt samarbete, ytterligare, kanske det vore på sin plats att, med folkrätten i ryggen, sätta båda under kraftig lupp?

Man kan väl inte med bästa vilja världen påstå att dom är några "Stjärngossar", humanitärt sett.
Citera
2018-02-16, 10:14
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Fler rykten från Afrin i dag;

Kan dock inte låta bli att hoppas att SAA lämnar kurderna åt sitt öde. Hade skrattat gott och länge om Assad lämnat över samtliga kurddominerade områden åt turken.
Norra Syrien kommer kurderna inte att kunna hålla på sikt. Antingen blir läget så prekärt att de tvingas gå med på SAA:s förslag om skydd mot att de lämnar ifrån sig vapnen. Erdogan kan se det som ett gångbart alternativ. Så länge det inte finns organiserat beväpnade kurder vid gränsen så är han någorlunda nöjd med att Assad styr. Han har tvingats inse att Assad sitter kvar, och realistiskt sett finns det inget bättre alternativ ur hans synvinkel än att Assad åter styr även i norr. Alternativt besegras de av den turkiska krigsmakten, och denna lämnar över kontrollen till Assad efter någon typ av överenskommelse.

USA kommer inte att lyfta ett finger för kurderna i norr. Däremot kommer de att försvara varje aggression mot kurderna i öster. Allt beroende på oljan som finns där, som Trump tydligt visat intresse för. Kurderna struntar man naturligtvis högaktningsfullt i.

Det blir då ett väldigt märkligt utfall, med en kurdiskstyrd del av Syrien som inte har någon vidare kurdisk befolkning eller historisk kurdisk förankring, och en arabiskstyrd del i norra Syrien som är kurdernas hemvist.
Senast redigerad av Hogdal 2018-02-16 kl. 10:16.
Citera
2018-02-16, 10:17
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Så länge det inte finns organiserat beväpnade kurder vid gränsen så är han någorlunda nöjd med att Assad styr.

Så länge PKK finns på gränsen blir det så. Hade Syriens kurder haft ett annat parti som styrde så tror jag inte att Turkiet hade lyft ett finger så länge de inte blev maximalistiska och fick för sig att skapa en korridor till Medelhavet.

Lite grann som Barzani, relationerna till honom från Turkiet var bra tills han fick hybris och fick för sig att annektera Kirkuk.
Citera
2018-02-16, 10:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Så länge PKK finns på gränsen blir det så. Hade Syriens kurder haft ett annat parti som styrde så tror jag inte att Turkiet hade lyft ett finger så länge de inte blev maximalistiska och fick för sig att skapa en korridor till Medelhavet.

Lite grann som Barzani, relationerna till honom från Turkiet var bra tills han fick hybris och fick för sig att annektera Kirkuk.
Jag tror hans aversion går lite längre än till strikt PKK. I princip hela rörelsen där är militant vänster, och jag har svårt att se att han skulle acceptera något kurdiskstyrt område alls i norra Syrien. Inte heller Assad skulle gå med på det gissar jag. I så fall hade vi sett en ny gränsmur i stil med den Trump vill bygga mot Mexiko byggas.
Citera
2018-02-16, 10:39
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
USA kommer inte att lyfta ett finger för kurderna i norr. Däremot kommer de att försvara varje aggression mot kurderna i öster. Allt beroende på oljan som finns där, som Trump tydligt visat intresse för. Kurderna struntar man naturligtvis högaktningsfullt i.

Det blir då ett väldigt märkligt utfall, med en kurdiskstyrd del av Syrien som inte har någon vidare kurdisk befolkning eller historisk kurdisk förankring, och en arabiskstyrd del i norra Syrien som är kurdernas hemvist.

Ja visst är det så, kurderna är inte det första folkslaget i tredje världen som får lära sig att Uncle Sam inte är att lita på i en knipa.

Frågan är dock; finns det verkligen några kurder i östra delen av landet, eller är dessa påstådda kurder i verkligheten araber som bytt armbindel och trimmat skägget när kalifatet rämnade? Sedan om det är så att det faktiskt är kurder som kontrollerar området öst om Eufrat, hur pass motiverade kommer dessa vara att försvara områden som inte är 'deras', om det skulle vara så att SAA & allierade skulle inleda en offensiv?

Olja i all ära, men den främsta anledningen till att USA / Israel är så benägna att hålla SAA borta från den östra sidan av Eufrat - borde vara att hålla landvägen till Iran stängd. Det är trots allt Iran som är det slutliga målet i MÖ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in