Citat:
Jag håller med dig i allt du skriver förutom att Assad är det mest vettiga alternativet.Assad är det mest vettiga alternativet för nuvarande. Ett kalifat i Syrien får absolut inte etableras då konsekvenserna kommer visa sig vara ödesdigra utan historiskt motstycke i regionen.
Mitt huvudsakliga problem är med människor som förnekar Assadregimens krigsförbrytelser inte hur vida de anser det vara det mest föredömliga alternativet för Syrien. Assadregimen bär en betydande del av skulden för att syriska inbördeskriget eskalerat så som det gjort och jag tycker inte att folkrättsförbrytare skall garanteras immunitet från juridisk bestraffning.
Regimens sekulära diktatoriska administration kan bestå men krigsförbrytare bör ställas inför rätta.
Är Rojava-sympatisör för övrigt. Är fientligt inställd till den syriska oppositionen men separerar detta från hur militära strategin gentemot den förts av Assadregimen. Ursäkten att du är bättre än alternativet rättfärdigar inte urskillningslös bombningar, systematisk tortyr och massakrer.
(Tror att Israel laddar för en konfrontation med Hezbollah i Libanon. Misslyckandet 2006 och iransk expansion av politiskt inflytande i regionen som en konsekvens av vinst i Irak och Syrien kommer inte tas med lättnad av Israel.)
Mitt huvudsakliga problem är med människor som förnekar Assadregimens krigsförbrytelser inte hur vida de anser det vara det mest föredömliga alternativet för Syrien. Assadregimen bär en betydande del av skulden för att syriska inbördeskriget eskalerat så som det gjort och jag tycker inte att folkrättsförbrytare skall garanteras immunitet från juridisk bestraffning.
Regimens sekulära diktatoriska administration kan bestå men krigsförbrytare bör ställas inför rätta.
Är Rojava-sympatisör för övrigt. Är fientligt inställd till den syriska oppositionen men separerar detta från hur militära strategin gentemot den förts av Assadregimen. Ursäkten att du är bättre än alternativet rättfärdigar inte urskillningslös bombningar, systematisk tortyr och massakrer.
(Tror att Israel laddar för en konfrontation med Hezbollah i Libanon. Misslyckandet 2006 och iransk expansion av politiskt inflytande i regionen som en konsekvens av vinst i Irak och Syrien kommer inte tas med lättnad av Israel.)
Om Syrien och dess folk ska leva ett drägligt liv krävs det att Assad avgår. Detta är nödvändigt för att Syrien ska normaliseras och återgå till en position i det internationella samfundet som en normal stat och inte pariah.
Jag vet att det finns många vettiga personer ur den politiska oppositionen som skulle kunna överta ledarrollen i Syrien. Grundlagen måste ändras för att säkra alla minoritetens politiska och religiösa friheter. Det ska inte vara möjligt att stifta lagar som inskränker minoriteters frihet. Kurderna bör få ett ökat inflytande över sina område, dock inte på bekostnad av andra minoriteter, utan det ska ske med beaktande av andra minoriteters rättigheter, däribland assyrier/syrianer, armenier samt andra minoriteter i området.
Om Assad är kvar vid makten kommer det politiska förtrycket att kvarstå fast i större intensitet. Syrien som stat kommer att upphöra att gälla då iransk inflytande kommer att sätta käppar i det politiska livet, såsom dom gör i Libanon. Dessutom kommer alla sanktioner att bestå, vilket kommer att hämma en återbyggnad av landet samt tillåta en återintegrering i internationella samhället.