2018-02-21, 19:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Ove Mollvik|63260503]
Citat:
Hur förhållandet och ansvarsfördelningen mellan man och kvinna i praktiken skall fungera och jämna ut sig över en livscykel bygger på hävdvunna rättigheter varje kultur ska få ha ensamrätt till.
Jaså.. med andra ord sorterar islam under kultur, inte under religion - tack för den.
Citat:
Detta är inget andra nationer eller stater skall ges rätt att blanda sig i utan enbart få föregå med möjligen bättre exempel.
Och här byter du beklädnad igen, nu är islam plötsligt en nationalitet...

Men du har ju ingen ordning på loftet här, du hoppar ju runt som en hoppjärka : vanligtvis håller man sig till den religiösa kontexten, med den på religiösa grunder vilande utkomsten, som KAN BLI mindre attraktiv när religionen visar sig i sin praktiska utlevnad, men den kopplingen är överkurs för dig. Du enbart regredierar och hemfaller åt något slags irrationellt försvar.
Citat:
Det går i övrigt precis lika bra att använda Bibeln som grund för att förtrycka kvinnor och kalla det frivillig underkastelse....
Det går för övrigt inte alls att blanda äpplen med köttkotletter, var sak har sin givna kontext.

Här diskuterar vi islams tillkortakommanden - inte judisk, inte hindu, inte aztekernas, inte något annat än ISLAM och islams inbyggda kontradiktioner t.ex.. vad inom islam och islamistisk praxis, som skär sig till den så milda grad att de islamtrogna lider kval och islam fraktioneras till så många sekteristiska riktningar.. och då är det varken påpassligt anständigt eller korrekt att börja peka mot judendom eller kristendom - det får du göra i tråd där det tydligt framgår vad tråden ska handla om.

måste jag behöva bli en tjatig moster att förklara skillnaden mellan hemkunskap och språkkunskap?

Förresten.. ger islam generellt sett, flickor rättigheter att studera språk, där flickor uttrycker intresse för språk? För att åter anknyta till TOPIC, din trams!

Nästan så jag känner mig manad att anmäla ditt inlägg, men för din upplysning så säger jag ärligen, att jag inte anmäler ditt inlägg, däremot anser jag att du vill mörka.. att du inte känner dig bekväm med att ta en djupare titt på islam.. så du kör istället avledningstaktik, du lyckas inte med mig heller.

TRAMS! du viull framstå som kunnig och beläöst, men här satte du en potatis som visar kvaliteten på ditt RETORISKA marknadsgyckel.

och.. hur så... gör det ont i digh att behöva få se det frontat, att islam är en i flera stycken , djupt människofientlig religion.. så pass religion att islam är radikaliserat redan på idéstadiet, islam utgör samhällsjuridiken.. vilket säger något om RÄTTSSÄKERHETEN i de islamiska/islamistiska länderna (staterna)

men det var fint av dig att betona islam , som ett kultiurellt uttryck.. inte många som gör det erkännandet i nutiden!

att islam, är präglat av stam-struktur, av klanstruktur, av vidskepelse och har helt annan dynamik än vanligtvis västerländska, samt civiliserade samhällen (att du sedan har ditt bombbälte färdigt att spränga o spy ut dinmening o ¨åsikt om civilisation.. det vet jag att radikala muslimer gör på ren reflex.. i sig, säger det också , någonting.. av värde...
Citera
2018-02-22, 09:57
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jaså.. med andra ord sorterar islam under kultur, inte under religion - tack för den.
Och här byter du beklädnad igen, nu är islam plötsligt en nationalitet.......
Här diskuterar vi islams tillkortakommanden - inte judisk, inte hindu, inte aztekernas, inte något annat än ISLAM och islams inbyggda kontradiktioner t.ex.. vad inom islam och islamistisk praxis, som skär sig till den så milda grad att de islamtrogna lider kval och islam fraktioneras till så många sekteristiska riktningar.. och då är det varken påpassligt anständigt eller korrekt att börja peka mot judendom eller kristendom - det får du göra i tråd där det tydligt framgår vad tråden ska handla om....
Nästan så jag känner mig manad att anmäla ditt inlägg, men för din upplysning så säger jag ärligen, att jag inte anmäler ditt inlägg, däremot anser jag att du vill mörka.. att du inte känner dig bekväm med att ta en djupare titt på islam.. så du kör istället avledningstaktik, du lyckas inte med mig heller.......
och.. hur så... gör det ont i digh att behöva få se det frontat, att islam är en i flera stycken , djupt människofientlig religion.. så pass religion att islam är radikaliserat redan på idéstadiet, islam utgör samhällsjuridiken.. vilket säger något om RÄTTSSÄKERHETEN i de islamiska/islamistiska länderna (staterna)
men det var fint av dig att betona islam , som ett kultiurellt uttryck......
Om inte också den här tråden skall urarta till hets mot folkgrupp eller försök till utrotning av förmenta avarter inom mänskligheten som du gärna gett uttryck för så gäller att bestämma vad exakt till skillnad mot andra religioners urskrifter det är som måste motbevisas. Hur religionen i dagens läge kan missbrukas för sociala och politiska syften från olika håll kan inte vara topic.
Citera
2018-02-22, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ja i verkligheten är det lika få som praktiserar islam bokstavligen så som det också finns kristna avarter.

Och ditt underlag för denna jämförelse är?

Svara dock helst på relevant tråd, eftersom en jämförelse mellan islam och kristendomen inte är särskild relevant för frågan om att motbevisa islam.
Citera
2018-02-22, 19:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Om inte också den här tråden skall urarta till hets mot folkgrupp eller försök till utrotning av förmenta avarter inom mänskligheten som du gärna gett uttryck för så gäller att bestämma vad exakt till skillnad mot andra religioners urskrifter det är som måste motbevisas. Hur religionen i dagens läge kan missbrukas för sociala och politiska syften från olika håll kan inte vara topic.
Du kan ta en valfri sekt som bottnar i koran eller hadith, sedan kan du börja gråta över "hets mot folkgrupp"

Nu håller jag inte koll på exakt antal sekter som islam genererar.. men jag kan däremot med 100% säkerhet upplysa dig om att de "budskapen" de sekterna som lyder under paraply så kallade organisation av islam, härbärgerar hets mot folkgrupp nåt så avskyvärt starkt, att du kan fortsätta suga på tummen och nufsa med din religionsfilt.. det rör mig inte ryggen vad du TYCKER, när jag har 100 procentiga belägg.

Men kastar inte de pärlorna för dig, ditt jobb är att ta dig ur latheten och själv leta reda på all fakta under ytan. Det kommer inte till en utan ansträngning och intresse.

Trött på tomtar som dig, åker du också till akuten när du får ett skärsår på tummen och ser blod? Sedan kontaktar försäljaren av kniven så du kan fortsätta skylla ifrån dig?

En sak som du tycks ignorera : islam genererar sekter på löpande band.. att din media-leverantör inte ger dig sådana fakta får du ta med din leverantör eller så kan du försöka få fatt i någon skickligare bibliotekarie som kan hjälpa dig med sökandet på historiekännedom.

Det är ju så att i stora delar av världen har andra religioner slagit rot, Muhammed erövraren med sin polygama livsstil samt egna livsvision var inte den som fick äran.. det är hårda fakta som har sina efterdyningar än idag, och både du och jag om du lever i Sverige,. lever i ett land där yttrandefrihetslagen GÄLLER. Det är inte sharialag, utan något helt annat än religiöst betingad lag.. du kanske också ska ta dig en grundkurs i statskunskap? innan du springer till DO för mindre?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-02-22 kl. 19:49.
Citera
2018-02-23, 16:23
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ja i verkligheten är det lika få som praktiserar islam bokstavligen så som det också finns kristna avarter.
Jag förundras över hur man kan försvara något genom att hänvisa till att det utövas av så få, i detta fall bokstavstrogen islam.
Citera
2018-02-23, 17:09
Medlem
proconsuls avatar
För att något ska kunna motbevisa måste det först bevisas. Och det finns inga bevis för att koranen är sann eller hur. Vad man kan använda i det här läget är förnuft och rimliga antaganden.
Är det rimligt att anta att universums skapare och upprätthållare berättade om sina krav och önskemål för en ökenrövare för tusen år sedan för att sedan aldrig höra av sig igen? Hur smart är det om man vill nå ut till mänskligheten?

Varför består alla religioner bara av en massa hokus pokus och dumheter blandat med regler för uppförande? Därför att religionerna är påhittade av människor som vill ha makt. Man hittar på en helt okontrollerbar historia och skrämmer okunniga människor till lydnad.
Citera
2018-02-23, 20:51
Medlem
gazpos avatar
Nu får ni inte blanda ihop äpplen med päron. Islam är ingen religion. Religion är någonting man tror på, och tror man inte så lämnar man. Det kan man inte göra inom islam, därför är det en sekt en ideologi.
Citera
2018-02-23, 22:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gazpo
Nu får ni inte blanda ihop äpplen med päron. Islam är ingen religion. Religion är någonting man tror på, och tror man inte så lämnar man. Det kan man inte göra inom islam, därför är det en sekt en ideologi.

Ja islam är idébärande värdegrund för flera statsskick i världen, bra påminnelse där.

Citera
2018-02-24, 01:46
Medlem
Erik Östs avatar
Precis som jag skulle orka läsa allt religiöst skräp i tråden men det orkar jag tyvärr inte!

De abrahamitiska äckliga religionerna uppstod pga av socioekonomiska och politiska skäl en gång i tiden.
Folkgrupper behövde något att samla sig vid. ( nu var jag snäll)

Hela skiten är uppbyggd på gamla sumeriska gudasagor bara.

Tre abrahamitiska religioner måste vi stå ut med. Vilken väljer du , ärthjärna!

Ja jag är jävligt trött på religiösa människor för de har hjälpt till att mörda mer människor än de har räddat!
Hoppas ni hamnar i helvetet , ni alla ! Om det nu var så enkelt!
Citera
2018-02-24, 02:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Precis som jag skulle orka läsa allt religiöst skräp i tråden men det orkar jag tyvärr inte!

De abrahamitiska äckliga religionerna uppstod pga av socioekonomiska och politiska skäl en gång i tiden.
Folkgrupper behövde något att samla sig vid. ( nu var jag snäll)

Hela skiten är uppbyggd på gamla sumeriska gudasagor bara.

Tre abrahamitiska religioner måste vi stå ut med. Vilken väljer du , ärthjärna!

Ja jag är jävligt trött på religiösa människor för de har hjälpt till att mörda mer människor än de har räddat!
Hoppas ni hamnar i helvetet , ni alla ! Om det nu var så enkelt!
lol vet du vad fluglorten?
vad säger att du redan lever i helvetet med resterande äckelsläktet, vad i helvete har abraham med random individ att göra, vad skulle du tvunget hit till planeten för med huvudet före ditt äckel? hittar du inget bättre place du har liksom typ sjuttontusen planeter att välja emellan och väljer denna vidriga plats du funnit att lorta ner på, smarthead med bajs bakom pannbenet
Citera
2018-02-24, 02:19
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
lol vet du vad fluglorten?
vad säger att du redan lever i helvetet med resterande äckelsläktet, vad i helvete har abraham med random individ att göra, vad skulle du tvunget hit till planeten för med huvudet före ditt äckel? hittar du inget bättre place du har liksom typ sjuttontusen planeter att välja emellan och väljer denna vidriga plats du funnit att lorta ner på, smarthead med bajs bakom pannbenet

Hela vårt samhälle är uppbyggt på de här gudasagorna , har du tänkt på det!?
Tycker du det funkar bra?
Senast redigerad av Erik Öst 2018-02-24 kl. 02:28.
Citera
2018-02-24, 02:34
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För att något ska kunna motbevisa måste det först bevisas. Och det finns inga bevis för att koranen är sann eller hur. Vad man kan använda i det här läget är förnuft och rimliga antaganden.
Är det rimligt att anta att universums skapare och upprätthållare berättade om sina krav och önskemål för en ökenrövare för tusen år sedan för att sedan aldrig höra av sig igen? Hur smart är det om man vill nå ut till mänskligheten?

Varför består alla religioner bara av en massa hokus pokus och dumheter blandat med regler för uppförande? Därför att religionerna är påhittade av människor som vill ha makt. Man hittar på en helt okontrollerbar historia och skrämmer okunniga människor till lydnad.
Det där förstår jag inte hur det går ihop. Innan man kan motbevisa X så måste någon ha bevisat X? Men om någon har bevisat X så är ju X sant och då kan inte X motbevisas. Och även om man tolkar det som att någon måste ha försökt att bevisa X innan man kan motbevisa X så blir ändå inte mera begripligt. Måste någon ha försökt att bevisa att det finns flygande blåvalar eller fyrkantiga cirklar innan vi kan motbevisa dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in