2018-02-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
där båda var begåvade nog att socialt "spela" normala,
som när de utsattes för flera allvarliga sjukdomar i familjen,
utlöste en kraftig krisreaktion hos bägge föräldrarna,
som inte hittade adekvata strategier för att anpassa sig till den nya livssituationen,
men som trots det fortsatte att framgångsrikt "spela" normala,
eftersom de inte visste hur man beter sig på något annat sätt,
vilket gjorde att ingen såg hur illa det var,
som sedan tillsammans med två progredierande depressioner,
ledde till att de till slut var helt oförmögna att söka adekvat hjälp,
där döden för hela familjen till slut sågs som enda möjlighet.

???
Det räcker med en "aspie" för att kommunikationerna ska braka ihop under påfrestning.
Den behöver inte vara oupptäckt, bar svårhanterlig, så om du använder det som hypotes för att förklara att ingen utomstående kunde komma till tals med den (det kan nästan lika gärna vara han som hon) så räcker inte det.
Hjärnsläpp i stressituation är dessvärre vanligt bland den typen av autister.
Citera
2018-02-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det räcker med en "aspie" för att kommunikationerna ska braka ihop under påfrestning.
Den behöver inte vara oupptäckt, bar svårhanterlig, så om du använder det som hypotes för att förklara att ingen utomstående kunde komma till tals med den (det kan nästan lika gärna vara han som hon) så räcker inte det.
Det är en sak med hjärnsläpp för en person. Men för två föräldrar? Jag är övertygad om att Hanna inte orkade, hon var suicidal på allvar. Och berättade. När de pratade om detta, OH och HB, insåg han att han aldrig i livet kommer orka med livet utan Hanna. Inte med två barn som de kanske trodde skulle bli sämre och sämre med åren och till slut ligga 24/7 i sina sängar. Han hängde på Hanna. Men ingen hade nåt sorts hjärnsläpp. Det här är nog en förtvivlan rätt in i djupet - och en lättnad att "snart är det över". Jag vet att OH var i kontakt med sin syrra den 7 januari. Så då levde åtminstone han i alla fall.
Citera
2018-02-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är en sak med hjärnsläpp för en person. Men för två föräldrar? Jag är övertygad om att Hanna inte orkade, hon var suicidal på allvar. Och berättade. När de pratade om detta, OH och HB, insåg han att han aldrig i livet kommer orka med livet utan Hanna. Inte med två barn som de kanske trodde skulle bli sämre och sämre med åren och till slut ligga 24/7 i sina sängar. Han hängde på Hanna. Men ingen hade nåt sorts hjärnsläpp. Det här är nog en förtvivlan rätt in i djupet - och en lättnad att "snart är det över". Jag vet att OH var i kontakt med sin syrra den 7 januari. Så då levde åtminstone han i alla fall.
Du har rätt, "hjärnsläpp" var ett illa valt ord för vad jag menade. För oss som haft mycket att göra med asperger blir det en beteckning för vad som händer när någon tappar kontrollen över det egna förnuftet och inte heller bearbeta andras synpunkter.
I det övriga håller jag också med dig och använder mer än gärna "förtvivlan" för att beskriva den stämning de hamnade i.
Citera
2018-02-23, 16:30
Bannlyst
Citat:

Funderade på om jag skulle skriva "en av eller bägge" på alla tillstånden jag radade upp. Bestämde mig för att låta bli eftersom på nåt jäkla sätt måste alla planeterna stått i en extremt olycklig linje. Hur förklarar man annars att det obegripliga unikat skedde - att båda föräldrarna såg det som en lösning att avliva sina två barn?
Citera
2018-02-23, 16:32
Medlem
Citat:
Funderade på om jag skulle skriva "en av eller bägge" på alla tillstånden jag radade upp. Bestämde mig för att låta bli eftersom på nåt jäkla sätt måste alla planeterna stått i en extremt olycklig linje. Hur förklarar man annars att det obegripliga unikat skedde - att båda föräldrarna såg det som en lösning att avliva sina två barn?
Läs mitt inlägg strax innan ditt. Det är inte lätt att förstå - men heller inte så svårt.
Citera
2018-02-23, 16:38
Bannlyst
Citat:
Läs mitt inlägg strax innan ditt. Det är inte lätt att förstå - men heller inte så svårt.

Jag tror också på förtvivlan hos båda föräldrarna. Men att från det döda sina barn krävs det som jag ser det något mer. Annars hade vi haft en massa av sina föräldrar dödade barn. För extremt förtvivlade föräldrar finns det gott om.
Citera
2018-02-23, 16:41
Medlem
Citat:
Jag tror också på förtvivlan hos båda föräldrarna. Men att från det döda sina barn krävs det som jag ser det något mer. Annars hade vi haft en massa av sina föräldrar dödade barn. För extremt förtvivlade föräldrar finns det gott om.
Jo, det krävs något mer. Och det ligger med stor sannolikhet mer bakom. Inte enbart sjukdomar. Det känns för futtigt på något sätt - utan att förminska vare sig cancer och ev. ME eller vad barnen drabbats av. Det ligger helt klart något mer i det hela. Men vad?
Citera
2018-02-23, 16:46
Bannlyst
Citat:
Jo, det krävs något mer. Och det ligger med stor sannolikhet mer bakom. Inte enbart sjukdomar. Det känns för futtigt på något sätt - utan att förminska vare sig cancer och ev. ME eller vad barnen drabbats av. Det ligger helt klart något mer i det hela. Men vad?

Min gissning är att den dolda variabeln är högfungerande autism hos bägge förädrarna. Lägger man till den blir plötsligt en hel del obegripligt begripligt.
Citera
2018-02-23, 16:47
Medlem
Citat:
Min gissning är att den dolda variabeln är högfungerande autism hos bägge förädrarna. Lägger man till den blir plötsligt en hel del obegripligt begripligt.
Med all respekt, det tror jag inte ett dugg på .
Citera
2018-02-23, 16:49
Medlem
Citat:
Inte jag heller, även jag med all respekt
Citera
2018-02-23, 16:50
Bannlyst
Citat:
Citat:
Inte jag heller, även jag med all respekt
Med all respekt, det är helt ok .

Men förklara gärna varför ni inte tror på det för för mig känns den inte alls orimlig.
Citera
2018-02-23, 16:53
Medlem
Citat:
Med all respekt, det är helt ok .

Men förklara gärna varför du inte tror på det för för mig känns den inte alls orimlig.
Att två människor, som ingått äktenskap, utan några som helst bakomvarande diagnoser plötsligt skulle ha autism.... nej, rimmar väldigt illa. Lika illa som två barn skulle ha ME. För det tror jag inte de hade. Om de hade läkarintyg på det så misstänker jag att de var feldiagnostiserade. OM nu Agnes hade ME, så är det än mer otroligt att även lillasyster hade det. Och så två föräldrar med autism. Nix pix. Men det är ju bara min egen teori. Som jag dock tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in