Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Troligen har båda döttrarnas skolsituation varit uppe till många diskussioner. Tror inte heller att döttrarna insjuknat från en dag till en annan. Utan att det skett successivt så att dom kunnat, så länge det var möjligt, följa undervisningen i skolan med lite anpassningar typ vissa ämnen utgått, anpassad studiegång mm. Helt enligt Skollagen.
Töserna har ju båda gått på samma skola sedan 2011. Den yngre flickans hemundervisning var, som jag förstår, bl.a. ett resultat av allt större frånvaro under vårterminen.
MEN du har naturligtvis helt rätt i att vi har för lite fakta kring vad som gällde skolan.
Jag utgår dock från att Rektor följt Skollagen. Allt annat skulle förvåna mig storligen.
Ja, det har vi och jag vet inte om vi vill spekulera dess mer.
Men jag tillägger att jag tror att skolan inte bara hållit sig till reglerna utan även tänjt lite på dem till familjens fördel.
Skolorna i Lomma och Bjärred har sina speciella problem med mål och medel. Det är svårt att goggla på det eftersom sökresultaten mest handlar om detta fall. Men jag har skymtat att kritiken mot skolorna funnits där, både från skolinspektion och menighet. Vad som fick mig att börja leta var notisen om att man måste spara, bl.a. för att kostnaderna för extrordinära åtgärder skjutit i höjden. Dit hör då beslut om undervisning i hemmet.
Jag vet självklart inte om detta träffar flickornas skola eller just denna familj. Men att man haft okonventionella lösningar för sig ibland är tydligt.
Detta hör ju egentligen hemma i en skolpolitisk diskussion; det enda jag vill peka på är orsaken till min misstanke att familjen blivit väl omsedd.
F.ö. kan jag tänka mig att en lösning med hemundervisning blir en win-win såtillvida att arbetet i skolan, på plats alltså, blir lugnare för alla som vistas där dagligen.