2018-02-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Rektorns uttalande tyder på att flickorna inte var allvarligt sjuka. Iallafall vad som ansågs från skolans håll.

Man kan även tolka det som att Skolan är reflekterande över det som hänt och förutsättningslöst kommer att granska sitt agerande. Verkar klokt.

Tror inte det är fruktbart att lägga för mycket vikt på att bokstavstolka varje ord som Rektor här uttalat. En mkt unik händelse, som ingen kunnat förutspå, har inträffat. Klart att alla ställer sig frågan Vad kunde vi gjort annorlunda? Hur skulle vi kunnat förhindra detta? Vad kan vi lära oss?
Citera
2018-02-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man kan även tolka det som att Skolan är reflekterande över det som hänt och förutsättningslöst kommer att granska sitt agerande. Verkar klokt.

Tror inte det är fruktbart att lägga för mycket vikt på att bokstavstolka varje ord som Rektor här uttalat. En mkt unik händelse, som ingen kunnat förutspå, har inträffat. Klart att alla ställer sig frågan Vad kunde vi gjort annorlunda? Hur skulle vi kunnat förhindra detta? Vad kan vi lära oss?

Jag tror visst att man ska beakta de ord som sades i chock innan eftertanken tog vid. Om inte annat avslöjar ju rektorn att hon har låtit sig påverkas av föräldrarna och deras påtryckningar genom att säga att hon som beslutsfattare lyssnat för mycket på föräldrarna.
Citera
2018-02-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej, det stämmer.

Dessutom kan man inte ordinera det ena eller det andra utan hänsyn till andra omständigheter. Det utgår ifrån vad som måste anses bäst för flickan, där (mer eller mindre) normal skolgång är det utan tvekan bästa, om inte något väsentligt (under begränsad tid) talar emot detta. Att träffa andra människor under institutionaliserade former är desto viktigare om en förälder är döende. På samma sätt är återgång i arbete det bästa för de flesta som inte är oförmögna till detta.

Fältet kan väl misstänkas lite öppet för arbetstids- och ersättningsanspråk, och många arbetar förvisso hemifrån, men skolan torde vara återhållsamma med hemundervisning just därför. Och med ett "familicide" som facit så kan man anta att det inte handlar om lite bedrägligt intygande för att få jobba från hemmet.

Rimligen har snarare skolsituationen utarmats för flickorna pga deras handikapp, och hemundervisningen har föreslagits för att det antagits bättre spegla deras specifika behov.

Eh... Man kan naturligtvis även kasta in makens "professur" i potten här. Teoretiskt kan naturligtvis OH ha använt barnen lite som slagträ mot skolan för att kunna sitta hemma och skriva artiklar, under förevändning att han måste se till flickorna. Men taget för sig borde sånt reglera sig självt ganska snart i en ansvarsfull familj (och flertalet skulle hellre skriva på jobbet...). Fast det är klart att saker kunde bli tilltrasslade.

Som docent, med forskningsanslag dessutom, har han förtroendearbetstid och kan förlägga stor del av sitt arbete till hemmet. De 10% nedsättning under hösten tror jag rörde den del som annars skulle belasta forskningsanslaget. Uppenbarligen avsåg han att ha det ograverat för senare utnyttjande. Åtminstone var det kanske tanken vår/sommar 2017.
Citera
2018-02-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag tror visst att man ska beakta de ord som sades i chock innan eftertanken tog vid. Om inte annat avslöjar ju rektorn att hon har låtit sig påverkas av föräldrarna och deras påtryckningar genom att säga att hon som beslutsfattare lyssnat för mycket på föräldrarna.

Hon har även i media själv besvarat den frågan (AF tror jag), med att säga att hon uppriktigt inte kan se att dom skulle kunnat handla annorlunda.

Tror att det var en fråga från pressen som hon upprepade. Troligen då från Aftonbladet.
Citera
2018-02-23, 13:41
Medlem
Citat:
Troligen har båda döttrarnas skolsituation varit uppe till många diskussioner. Tror inte heller att döttrarna insjuknat från en dag till en annan. Utan att det skett successivt så att dom kunnat, så länge det var möjligt, följa undervisningen i skolan med lite anpassningar typ vissa ämnen utgått, anpassad studiegång mm. Helt enligt Skollagen.

Töserna har ju båda gått på samma skola sedan 2011. Den yngre flickans hemundervisning var, som jag förstår, bl.a. ett resultat av allt större frånvaro under vårterminen.

MEN du har naturligtvis helt rätt i att vi har för lite fakta kring vad som gällde skolan.

Jag utgår dock från att Rektor följt Skollagen. Allt annat skulle förvåna mig storligen.
Ja, det har vi och jag vet inte om vi vill spekulera dess mer.
Men jag tillägger att jag tror att skolan inte bara hållit sig till reglerna utan även tänjt lite på dem till familjens fördel.
Skolorna i Lomma och Bjärred har sina speciella problem med mål och medel. Det är svårt att goggla på det eftersom sökresultaten mest handlar om detta fall. Men jag har skymtat att kritiken mot skolorna funnits där, både från skolinspektion och menighet. Vad som fick mig att börja leta var notisen om att man måste spara, bl.a. för att kostnaderna för extrordinära åtgärder skjutit i höjden. Dit hör då beslut om undervisning i hemmet.
Jag vet självklart inte om detta träffar flickornas skola eller just denna familj. Men att man haft okonventionella lösningar för sig ibland är tydligt.
Detta hör ju egentligen hemma i en skolpolitisk diskussion; det enda jag vill peka på är orsaken till min misstanke att familjen blivit väl omsedd.
F.ö. kan jag tänka mig att en lösning med hemundervisning blir en win-win såtillvida att arbetet i skolan, på plats alltså, blir lugnare för alla som vistas där dagligen.
Citera
2018-02-23, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Som docent, med forskningsanslag dessutom, har han förtroendearbetstid och kan förlägga stor del av sitt arbete till hemmet. De 10% nedsättning under hösten tror jag rörde den del som annars skulle belasta forskningsanslaget. Uppenbarligen avsåg han att ha det ograverat för senare utnyttjande. Åtminstone var det kanske tanken vår/sommar 2017.

Ja. Han borde kunna göra lite som han vill, om inte någon aktivt försöker lägga krokben för hans karriär för att gynna ngn annan...

Ser man bakåt lite i tid så kan det naturligtvis hypotetiskt vara så att han (och HB) vid en punkt insett/uppfattat det som att de underskattat de insatser som krävts för att integrera sig själva och flickorna i skola och lokalsamhälle, och/eller hur flickornas sjukdomar (ME då snarare än ngt obotligt) bäst borde ha bemötts av dem. Men jag har svårt att se att det i sig självt skulle ha lett till detta slutresultat.
Citera
2018-02-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Han borde kunna göra lite som han vill, om inte någon aktivt försöker lägga krokben för hans karriär för att gynna ngn annan...

Ser man bakåt lite i tid så kan det naturligtvis hypotetiskt vara så att han (och HB) vid en punkt insett/uppfattat det som att de underskattat de insatser som krävts för att integrera sig själva och flickorna i skola och lokalsamhälle, och/eller hur flickornas sjukdomar (ME då snarare än ngt obotligt) bäst borde ha bemötts av dem. Men jag har svårt att se att det i sig självt skulle ha lett till detta slutresultat.

De erfarenheter jag stött på via berättelser av föräldrar till svårt sjuka barn (oavsett sjukdom) har ofta anknytningen till arbetet utgjort en livsviktig ventil och andningshål. Den förälder som varit mest hemma har vanligtvis (eller oftare) gått ner sig i en djup depression.

Alla barn sover heller inte nattetid. Bjärred-föräldrarna hade båda t.ex. sömnsvårigheter och medicinerades mot det.

För mig som utomstående verkar det som att HB var den som var hemma mest med barnen. Det är inte helt osannolikt att dom, om det var så, uppfattade barnens sjukdomar annorlunda. HB kanske såg det som allvarligare än OH?
Citera
2018-02-23, 15:11
Bannlyst
Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
där båda var begåvade nog att socialt "spela" normala,
som när de utsattes för flera allvarliga sjukdomar i familjen,
utlöste en kraftig krisreaktion hos bägge föräldrarna,
som inte hittade adekvata strategier för att anpassa sig till den nya livssituationen,
men som trots det fortsatte att framgångsrikt "spela" normala,
eftersom de inte visste hur man beter sig på något annat sätt,
vilket gjorde att ingen såg hur illa det var,
som sedan tillsammans med två progredierande depressioner,
ledde till att de till slut var helt oförmögna att söka adekvat hjälp,
där döden för hela familjen till slut sågs som enda möjlighet.

???
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-23 kl. 15:14.
Citera
2018-02-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
som inte hittade adekvata strategier för att anpassa sig till den nya livssituationen,

???

Jaha. Jag som trodde du var del i ”två föräldrar hade sjuka barn och det blev för mycket för dem helt enkelt”-falangen i tråden?
Citera
2018-02-23, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jaha. Jag som trodde du var del i ”två föräldrar hade sjuka barn och det blev för mycket för dem helt enkelt”-falangen i tråden?

Life is full of surprises!

Skämt åsido, jag tror att barnens sjukdom var en av stressorna i föräldrarnas liv som de inte förmådde att hitta adekvata strategier att anpassa sig till.
Citera
2018-02-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein

???
HögfungerandeAutism = Asperger personlighetsvariant !? Vad är normal för dig ??
Citera
2018-02-23, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
HögfungerandeAutism = Asperger personlighetsvariant !? Vad är normal för dig ??

Jag förstår inte frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in