Tack till Kumlabjorn för extremt intressant inblick. Såna är sällsynta och guld värda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
På den tiden jag hade lön och var med i facket försökte jag alltid argumentera för att tidningen måste tilltala allt från intellektuella med abstrakta intressen till de mer jordnära läsarna som bara ville veta hur det gick för favoritlagen. Men facket kontrollerades hårt av de som kom fram under vänstervågen, och mera konservativa förändringsobenägna journalister har nog aldrig spridit trycksvärta på tabloiderna.
Stämmer med mitt intryck, som också inkluderar samtal med en och annan journalist. Tuppkammen växte alldeles för mycket när mediernas inflytande och image sköt i rymden från 60-talet och framåt.
Citat:
Mest tydligt var att när tidningen gjort fel, så skulle det erkännas lika tydligt som misstaget man begått. Just den biten var journalistkåren emot som starkast, och här var det likadant över linjen av partisympatier.
Den attityden har ju varit extremt kontraproduktiv eftersom den irriterar folk till max samtidigt som den är lätt att genomskåda. Är det nåt folk avskyr är det hyckleri: varför ska alla andra be om ursäkt utom journalisterna?
Vad uppfattar du som orsaken? Arrogans eller låsningar kring att någon enskild ska utpekas som den som gjort fel?
Citat:
Rätt och räfstarting vidtog, hela rannsakningen publicerades med långa ingående förklaringar och ursäkter från både chefredaktör och redaktionschef. Troligen räddade det tidningens renommé. Tyvärr kan jag tycka att svensk press och journalistkår specifikt saknar detta civilkurage.
Det är komiskt hur NYT och BBC hela tiden framhålls som föredömen när det passar, men att båda har tvingats till omfattande granskning och självkritik de sista tio åren hoppar man över. Den biten vill man inte emulera.