2018-02-23, 11:52
Medlem
Tror det här är lite typiskt för många äldre som inte vill ha "besvärande" arbetsuppgifter men hellre lägger detta på unga desperata jobbsökare. Kan tänka mig att rätt så många inmöglade journalister inte gärna går utanför sin comfortzone och man är ju mer van att kunna slänga skit och granska andra än att vara den utsatta i andra ändan av negativa fd tidningsprenumeranter.
Citera
2018-02-23, 11:52
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag har givit DN samma svar som din make gav men har känslan av att det är försäljare, inte journalister som ringer. Jag tvivlar vidare om det verkligen sker någon vidarerapportering från deras håll och OM så sker avfärdas säkert sådana uttalanden som "hat".

Det är vattentäta skott mellan prenumerations- och annat säljfolk på ena sidan och journalister på den andra.
Journalister vägrar att fika ihop med säljare. Otänkbart att lyssna på vad säljarna får höra om tidningen och vad som står i den.
Vd får nog veta, fast då filtrerat genom mellanchefer som får stryka de värsta svordomarna.

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Haha, jag förstår varför journalisterna tycker det är jobbigt, när deras jobb blir hårt kritiserade för att vara agendasättande eller fakenews. Det är mycket simpel försvarsmekanism.

Helt klart är det långt utanför deras komfortzon. För att ringa upp och ställa frågan så måste man själv sätta sig på samma nivå som läsaren och öppna sig för att denne ska ha något viktigt att säga om bland annat sitt eget arbete.
Men nyckeln till framgång som journalist är att kunna känna av vad som rör sig i folkdjupen. Tror att det skulle kunna lära sig en hjl del om hur läsarna tar emot tidningen - och avvisar den.
Citera
2018-02-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är vattentäta skott mellan prenumerations- och annat säljfolk på ena sidan och journalister på den andra.
Journalister vägrar att fika ihop med säljare. Otänkbart att lyssna på vad säljarna får höra om tidningen och vad som står i den.

Fast det har ju mer att göra med någon gammal föreställning om att journalister och sälj ska hållas åtskilda för att annonsförsäljningen inte ska kunna påverka journalistiken. Sedan att det är gammalmodigt, särskilt i dessa nativetider, är en annan femma.

När jag jobbade som journalist både fikade vi och gick på AW med annonsavdelningen, i alla fall.
Citera
2018-02-23, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ännu en bevis för en sjuk journalistkultur. Det är alltså kränkande att behöva prata med läsarna? Och facket backar upp gnället?

Det är inte så illa på redaktionerna som kritikerna påstår. Det är värre.
Fd. läsarna är det väl i och för sig. I grund och botten handlar det förmodligen om att journalisterna är fega stackare som inte ens vågar ringa ett hederligt, säljinriktat "win-back"-samtal.
Citera
2018-02-23, 11:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack till Kumlabjorn för extremt intressant inblick. Såna är sällsynta och guld värda.

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
På den tiden jag hade lön och var med i facket försökte jag alltid argumentera för att tidningen måste tilltala allt från intellektuella med abstrakta intressen till de mer jordnära läsarna som bara ville veta hur det gick för favoritlagen. Men facket kontrollerades hårt av de som kom fram under vänstervågen, och mera konservativa förändringsobenägna journalister har nog aldrig spridit trycksvärta på tabloiderna.

Stämmer med mitt intryck, som också inkluderar samtal med en och annan journalist. Tuppkammen växte alldeles för mycket när mediernas inflytande och image sköt i rymden från 60-talet och framåt.

Citat:
Mest tydligt var att när tidningen gjort fel, så skulle det erkännas lika tydligt som misstaget man begått. Just den biten var journalistkåren emot som starkast, och här var det likadant över linjen av partisympatier.

Den attityden har ju varit extremt kontraproduktiv eftersom den irriterar folk till max samtidigt som den är lätt att genomskåda. Är det nåt folk avskyr är det hyckleri: varför ska alla andra be om ursäkt utom journalisterna?

Vad uppfattar du som orsaken? Arrogans eller låsningar kring att någon enskild ska utpekas som den som gjort fel?

Citat:
Rätt och räfstarting vidtog, hela rannsakningen publicerades med långa ingående förklaringar och ursäkter från både chefredaktör och redaktionschef. Troligen räddade det tidningens renommé. Tyvärr kan jag tycka att svensk press och journalistkår specifikt saknar detta civilkurage.

Det är komiskt hur NYT och BBC hela tiden framhålls som föredömen när det passar, men att båda har tvingats till omfattande granskning och självkritik de sista tio åren hoppar man över. Den biten vill man inte emulera.
Citera
2018-02-23, 12:03
Medlem
Citat:
Så funkar inte journalistbranschen. Ansvaret är decentraliserat och reportrarna har stor frihet att välja vinkling och upplägg. Dessutom finns mäktiga korridormaffior.

Reportrarna har stor frihet att välja vinkling och upplägg om man väljer "rätt" upplägg och vinkling. Vid ett tillfälle under min tid i mediebranschen föreslog jag till exempel vid något tillfälle att vi i stället för att skriva en generisk snyftartikel om "barnfattigdomen" kunde förklara vad "barnfattigdomen" (i Sverige) bestod av(för det visste naturligtvis de flesta att det är en enda stor statistisk konstruktion). Jag fick medhåll av några reportrar, men inte av nyhetscheferna, som tyckte att det gamla hederliga upptrampade spåret om att "den ökar"(undrar varför?...) var mer bekvämt.
Citera
2018-02-23, 12:04
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Kul övning i amatörpsykologi att spekulera i vad journalisterna tycker är obekvämt med uppgiften. De är ju vana och tränade i att ringa upp folk de inte känner, så det är alltså den biten, utan det är någonting med att behöva få återkoppling på den produkt de skapat.
Citera
2018-02-23, 12:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Reportrarna har stor frihet att välja vinkling och upplägg om man väljer "rätt" upplägg och vinkling. Vid ett tillfälle under min tid i mediebranschen föreslog jag till exempel vid något tillfälle att vi i stället för att skriva en generisk snyftartikel om "barnfattigdomen" kunde förklara vad "barnfattigdomen" (i Sverige) bestod av(för det visste naturligtvis de flesta att det är en enda stor statistisk konstruktion). Jag fick medhåll av några reportrar, men inte av nyhetscheferna, som tyckte att det gamla hederliga upptrampade spåret om att "den ökar"(undrar varför?...) var mer bekvämt.

Du har helt rätt. Har själv jobbat i en näraliggande bransch med ungefär samma åsiktsprofil och känner igen hur ögonen rullas eller ser oförstående ut när man föreslår något utanför den mentala boxen.

Vad jag reagerade på var egentligen att du skrev chefredaktörer och ansvariga utgivare, som väl inte styr det dagliga arbetet. Givetvis har nyhetschefer och andra underbossar mer direkt inflytande.
Citera
2018-02-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jo, sådana samtal har man ju fått åtskilliga år efter att man sagt upp prenumerationen. Särskilt DN har varit ihärdiga. Men jag har alltid trott att det är vanliga försäljare som ringer, inte journalister. Själv svarar jag oftast inte på misstänkta försäljarnummer, men vid ett tillfälle råkade min sambo ut för en osedvanligt tjatig tant från DN. Hon verkade ta det väldigt personligt när han sade att han inte ens ville ha tidningen om han fick den gratis. Kanske var det en riktig journalist?

Så är det nog också. Det är väl under en journalists värdighet att ägna sig åt detta "skitgöra".
I värsta fall kan ju bubblan de lever i spricka!
"Rubba inte mina cirklar!"
Citera
2018-02-23, 12:15
Bannlyst
haha underbart, DDR-media krälar i stoftet, och har sig som valfri tjeckoslovakisk dockteater från 1974.

Det enda som håller dom levande just nu är att dom tar in pengar från spelbolagen, vilket är förbjudet, men regeringen skiter i det.

Hycklande vänsterliberala svinpälsar.
Citera
2018-02-23, 12:18
Medlem
Separatistens avatar
Inför en artikel träffade jag en av deras journalister, en 50-55-årig snubbe.

Seriöst, han verkade i stort behov av hjälp med att klara sig själv.

Vi kunde knappt stämma träff, för han verkade inte kunna klara av att ex. mötas vid T-bana XXX.

Han fick mitt namn fel. Dessutom fel namn två gånger i artikeln. Hur lyckas man? Passade mig iofs fint, då det inte blir googlingsbart.

Han upprepade flera gånger "chefredaktören vill ha den här approachen". Så om ni undrar om dagens tidningar är vinklade...?

Men artikeln blev bra, en riktig partsinlaga för min sak.
Citera
2018-02-23, 12:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tack till Kumlabjorn för extremt intressant inblick. Såna är sällsynta och guld värda.

Det var så lite. Något jag burit inom mig länge.

Stämmer med mitt intryck, som också inkluderar samtal med en och annan journalist. Tuppkammen växte alldeles för mycket när mediernas inflytande och image sköt i rymden från 60-talet och framåt.

Den attityden har ju varit extremt kontraproduktiv eftersom den irriterar folk till max samtidigt som den är lätt att genomskåda. Är det nåt folk avskyr är det hyckleri: varför ska alla andra be om ursäkt utom journalisterna?

Vad uppfattar du som orsaken? Arrogans eller låsningar kring att någon enskild ska utpekas som den som gjort fel?

En bidragande orsak var tveklöst upplageframgångarna under 70-talet och större delen av 80-talet. Det gav svängrum och då vill ingen höra talas om svångrem. Expressens ambition att göra sina journalist till kändisar började härmas av kreti och pleti. Minns inte riktigt när det var men Ulf Nilson hade en gång en by-line som var högerhalvan av en tabloidsida. Att ingen säger ifrån att det är bortom all rim och reson är för mig fortfarande en gåta.

Det är komiskt hur NYT och BBC hela tiden framhålls som föredömen när det passar, men att båda har tvingats till omfattande granskning och självkritik de sista tio åren hoppar man över. Den biten vill man inte emulera.

Cherry-picking. Förekommer överallt, inget att förvånas över när det gäller pressen. Sorry att jag inte har lärt mig hantera mer avancerad citatsteknik. Uppvuxen med IBM Selectric.

Det nya medielandskapet har inneburit en svår omställning och jag tror att MM:s ledning här vill hjälpa journalisterna förstå vad det är som sker genom att ringa upp de som avslutat sina prenumerationer. Jag är väl en blåögd idealist men jag tror fortfarande att folk är villiga att betala för kvalitativt god journalistik. Jag bor inte i Sverige längre, men vad kan en tidning kosta? 15 kronor för ett exemplar? Räknar vi då både morgon och kvällstidning (som ju gällde på 70- och 80-talet, så är konsumenten beredd att lägga 30 kr/dag, 350 nummer om året innebär således en mediekonsumtion på 10 000:-/år. Halvera det och säg att du betalar det till en mediesajt som ger dig rätt att plocka ut 15 skribenter du har förtroende för (konsumenten får äntligen kontroll över sitt eget medieutbud/konsumtion) de 15 för dela på 4500:- eller 300:-/person.

Med tvåtusen prenumeranter erhåller du lön och budget för olika uppdrag. Konsumenten har möjlighet att byta skribenter under resans gång, med resultat att pengarna omfördelas en månad senare. Är du då en riktigt durkdriven skicklig journalist som vill läsas av 200 000 svenskar så har du 60 millar att röra dig med, tillräckligt för att betala researchers, korreläsare, faktcheckers osv.

Men som sagt, jag är nog en blåögd idealist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in