2018-02-22, 21:33
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Bara en liberal menar att det är att spara att betala av ett lån. Det är ingen idé diskutera med dem då de har sådana djupa vanföreställningar att det inte finns något vettigt sätt att diskutera på.

På sin höjd kan man mena att man sparar in på framtida ränteutgifter, på samma sätt som man sparar pengar på att köpa en bensinsnål bil mot en törstig. I framtiden sparar man pengar.

..Och pengar sparar man för framtiden.

Frågan är om du inte i andra stycket indirekt medger att amortering faktiskt är en form av sparande?
Annars var exemplet med snåla-/törstiga bilen ganska kasst..
Citera
2018-02-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Alltså håller du med om att amortering inte är samma sak som sparande. Det var fint förklarat så att även de mer balansräknande individerna förstår att sparande och amortering inte är samma sak.
Givetvis håller jag med om att amorteringar inte är samma sak som sparande men så har jag inte heller något egenintresse i att försöka försköna lån.
Citera
2018-02-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De regler som gäller nu är att det inte finns något amorteringskrav om lånet togs innan kravet infördes eller för de med lägre belåningsgrad än 50%. Så menar du alltså att amortering är sparande för dessa personer men inte för de som har ett krav att amortera, detta trots att handlingen är densamma?

Men snälla. Försök hålla dig till ämnet.

Det är bara en liten försumbar högljudd grupp loosers som som lånat sönder sig. Absoluta majoriteten behöver inte bry oss om en hoppande lagstiftning för att försöka få stopp på det skenande lånandet.

Vi kör efter den gamla devisen DEN SOM ÄR SATT I SKULD ÄR INTE FRI.

Alltså tycker jag att det är bättre att banken är skyldig mig pengar än tvärtom.
Citera
2018-02-23, 03:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Men snälla. Försök hålla dig till ämnet.

Det är bara en liten försumbar högljudd grupp loosers som som lånat sönder sig. Absoluta majoriteten behöver inte bry oss om en hoppande lagstiftning för att försöka få stopp på det skenande lånandet.

Vi kör efter den gamla devisen DEN SOM ÄR SATT I SKULD ÄR INTE FRI.

Alltså tycker jag att det är bättre att banken är skyldig mig pengar än tvärtom.

Haha har du glömt att det var du som skrev att det som avgjorde om det var sparande eller inte var om lagen säger att det är krav att amortera. Detta innebär att när belåningsgraden är 51% tycker du att amortering inte är sparande men när du kommer under 50% blir det plötsligt sparande.

Detta är nästan en lika rolig syn på saken som när frasselito anser att det krävs konsumtion för att få ner lånet, detta eftersom han anser att amortering är konsumtion. Här passar det du skrev om losers som lånar sönder sin ekonomi även om det är lite komiskt att stava fel på just ordet loser.

Citat:
Min synnerligen primitiva syn på saken

Sparande är frivilligt

Amortering är tvång

Citat:
Vi kan ju kanske hålla oss till de lagar och regler som gäller nu,
Citera
2018-02-23, 08:04
Medlem
Citat:
Haha har du glömt att det var du som skrev att det som avgjorde om det var sparande eller inte var om lagen säger att det är krav att amortera. Detta innebär att när belåningsgraden är 51% tycker du att amortering inte är sparande men när du kommer under 50% blir det plötsligt sparande.

Detta är nästan en lika rolig syn på saken som när frasselito anser att det krävs konsumtion för att få ner lånet, detta eftersom han anser att amortering är konsumtion. Här passar det du skrev om losers som lånar sönder sin ekonomi även om det är lite komiskt att stava fel på just ordet loser.

Skönta att du fick ett skratt i alla fall.

Jag sparar på det sätt jag kallar sparande så kan ju du spara som det passar dig.
Citera
2018-02-23, 10:19
Medlem
Många virrpannor här ser jag! Det är klart att amortering är ett sparande i den bemärkelsen att nettoförmögenheten ökar om man amorterar istället för att konsumera. Det finns olika sparformer - man kan spara på ett bankkonto, i aktiefonder, amortera av sitt bolån eller köpa matkonserver för framtida bruk. Att pengarna görs mindre otillgängliga när man amorterar på ett lån jämfört med att lägga sedlarna i en spargris innebär inte att amortering inte är ett sparande.

Någon påstod att amortering är att likställa med konsumtion. Det låter fantastiskt! I så fall ska jag börja spara genom att låna
Citera
2018-02-23, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsekonom
Många virrpannor här ser jag! Det är klart att amortering är ett sparande i den bemärkelsen att nettoförmögenheten ökar om man amorterar istället för att konsumera. Det finns olika sparformer - man kan spara på ett bankkonto, i aktiefonder, amortera av sitt bolån eller köpa matkonserver för framtida bruk. Att pengarna görs mindre otillgängliga när man amorterar på ett lån jämfört med att lägga sedlarna i en spargris innebär inte att amortering inte är ett sparande.
Bemöt min argumentation i tråden. Du svamlar.

Citat:
Någon påstod att amortering är att likställa med konsumtion. Det låter fantastiskt! I så fall ska jag börja spara genom att låna
Nej, du har missförstått detta. Läs förklaring här:
(FB) Är amortering och sparande samma sak?
Citera
2018-02-23, 18:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

På vilket sätt ökar min nettoförmögenhet om jag köper en fastighet, amorterar som f-n, men ändå säljer fastigheten med miljonförlust efter en tid pga att marknaden kraschat?

Vari denna affär har jag "sparat" pengar?

Amortering är ett sorts/form av sparande, självklart! Men i ordets rätta bemärkelse är amortering inget annat än: Betalning av skuld.
Citera
2018-02-23, 20:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Trams, du . har tydligt sagt att du anser att amortering är konsumtion.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
På vilket sätt ökar min nettoförmögenhet om jag köper en fastighet, amorterar som f-n, men ändå säljer fastigheten med miljonförlust efter en tid pga att marknaden kraschat?

Vari denna affär har jag "sparat" pengar?

Amortering är ett sorts/form av sparande, självklart! Men i ordets rätta bemärkelse är amortering inget annat än: Betalning av skuld.

Inget hindrar att du gör dåliga affärer samtidigt som du spar men utan sparandet i ditt exempel hade du haft mindre pengar.
Citera
2018-02-23, 20:33
Medlem
Citat:

Att förbruka chokladen är detsamma som att konsumera den...
Citera
2018-02-23, 20:38
Medlem
Citat:
Det SVENSKA språket definierar förmögenhet såhär:
https://svenska.se/tre/?sok=förmögenhet&pz=2
1 rikedom
2 andlig förmåga
3 (viss) samlad mängd av större ekonomiska tillgångar särsk. om sådan som ägs av en person el. släkt

En förmögenhet är något abstrakt, något icke-materiellt.

Det SVENSKA språket definierar resurs såhär:
https://svenska.se/tre/?sok=Resurs&pz=1
1 utväg, möjlighet
2 ngt som finns att tillgå

En resurs är något konkret, något specifikt, något man kan ta av.

Hur definierade det SVENSKA språket spara? Jo, såhär:
https://svenska.se/tre/?sok=Spara&pz=1
behålla (ngt) som resurs för framtida behov genom att avstå från omedelbar förbrukning

Alltså är det resurser man sparar. När man amorterar så försvinner resurser. Ni har helt enkelt fel. Ni pratar bananspråk. Ni våldtar det svenska språket.
Fy och skäms!

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/förmögenhet
Citera
2018-02-23, 21:00
Avslutad
Citat:
Trams, du . har tydligt sagt att du anser att amortering är konsumtion.
Eftersom du uppvisar lässvårigheter så hänvisar jag dig till detta inlägg igen där jag förklarar att det du menar med konsumtion inte är detsamma som jag menar med konsumtion:
Läs innantill om du har svårigheter.

Jag noterar även att du inte svarar på mina frågor. Tog argumenten slut eller vadå?

Citat:
Att förbruka chokladen är detsamma som att konsumera den...
Byt ut ordet konsumerat till betalat.

Citat:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/förmögenhet
Nationalencyklopedin är ett privat företag. Svenska akademin är en auktoritet på området och det är dom som normerar det svenska språket.

Ert språkbruk går tvärtemot hur Svenska akademin definierar språket. Ni hittar på ert egna orwellska ekonomi-fikonspråk. Det funkar inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in