2018-02-22, 13:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag utreddes för ALS för ganska många år sedan.
Återkommande undersökningar av muskel- och nervvävnad, läkarens sorgsna, medlidande blickar men inget konkret budskap. Det tog ett halvår. Jag är inte särskilt hypokondrisk av mig och jag ville inte ta livet av mig eller ngn annan men får man en sådan diagnos hängande över sig när man är ung och ensamstående med småbarn.. visst googlar man.
Mot slutet av det här halvåret försämrades mitt tillstånd avsevärt: jag kunde knappt stå på benen, hålla i pennan eller svälja och började fundera på ett avskedsbrev.
Men undersökningen visade slutligen att jag inte hade ngn ALS. Tydligen var min ohälsa kroppens reaktion på en lång period av fysisk och psykisk överansträngning.
Efter att jag förklarades frisk dröjde det inte länge innan jag kände mig helt symptomfri. Människans psyke och dess samspel med kroppen är gåtfull...

Tack för din berättelse.
Den är inte alltid så som du beskriver det - men det kan onekligen vara så ibland.
Den beskrivning du ger upprepas ofta av folk som varit oroliga för allvarligare bakomliggande sjukdom. De beskriver med vilken lättnad de kunde leva upp och vidare och bearbeta sina symtom när de visste att det inte var dödligt eller obotligt.

Många patientföreningar bestående av sjuka och anhöriga, lägger just kraft på att förklara för nydiagnostiserade personer att livet inte är slut, att det går att fortsätta med mycket. Sjukdomar som diabetes, MS, Reumatism, maligna melanom etc har alla intresseorganisationer som försöker sprida budskap om livskvallitet och delaktighet i samhället.

Det finns mig veterligen bara en enda intresseorganisation för sjuka som gör precis tvärt om - ( föreningen för stort em och stort e ). Man målar istället upp de allra värsta scenarierna och lyfter fram de absolut svårast sjuka.

En känslig orolig person kan onekligen gå ner för räkning om man fruktar att man själv eller anhöriga har denna sjukdom. Precis som du måste ha känt när du utreddes. Men för ALS kan man tillslut tala om att testerna visade att du inte har ALS och lugna dig. Det går inte för "em e - sjukdomen" som inte har ett enda specifikt prov eller test som man kan ta.

Om den här stackars människan då blir alltmer upprörd över att döttrarna kan ha denna hemska vedervärdiga obotliga totalt handikappande kroniska sjukdom - som patientföreningen är så noga med att beskriva det som - går man kanske ner för räkning till slut. Det kanske hände HB och OH.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-22 kl. 14:34.
Citera
2018-02-22, 13:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men var det verkligen så, att OH offrade barnen?
Kan man till exempel inte ta den här frågan om isolering och hemskolning och vrida den 180 grader?
Hemskolning och målet att successivt återföra barnen till ett normalare skol- och kontaktliv var ett försök att undvika isolering? Att hålla fast vid hoppet om bot och återgång till ett normalare liv? Att slippa isolera dem trots deras sjukdom/symtom?

Jovisst och sen mörda dem!
Citera
2018-02-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jovisst och sen mörda dem!
Ja, så blev det till slut.
När allt annat misslyckats, kanske.
Skepsis är alltid nyttigt!
Men inte när den förvandlas till ett självändamål.
Och den får andra att dra sig undan när den tycks drivas av ren och skär illvilja.
Citera
2018-02-22, 14:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Med reservation för att jag inte är riktigt sääääker på vad ni menar så vill jag påstå att en bildningsresa mha flashback antingen blir en canossavandring eller en siddarthaliknande resa genom livet (välj efter kynne). Lärorikt om än mödosamt, hur som helst.
Jag har inte läst artikeln ännu men förutsätter att sagda konflikt håller en något högre nivå. Eller inte!

Om en familj med barn ska hamna i skärseld av medicinsk ovetskap, så är det förfärligt.

Allt annat åsido så borde en professor vid ett svenskt lärosäte kunna hålla tungan ganska rätt i mun även vad gäller medicinsk vetenskap. Eller ha alla förutsättningar att på kort tid skaffa sig bästa möjliga uppfattning. Vad som sen är tänkt att behandla sjukdomen och vad som är mer kosmetiskt för att hålla flickorna vid bästa möjliga mod och strukturera deras vardag är en annan femma.

Förvisso var han inte professor än, och det var en befodringsprofessur, men OH hade synbarligen inget underskott på kompetens och förmågor.

Sen kan ju det vara en alldeles särskild svårighet för somliga akademiker att hantera en sjukdom som just ME, eftersom den motsätter sig just vetenskaplig prövbarhet, men karln var ju ekonom (skattejurist), inte matematiker eller fysiker. Han borde förstå sig på incitamentsstrukturer, recessioner och depression.
Citera
2018-02-22, 14:16
Medlem
Har någon tillgång till artikeln i Sydsvenskan och kan återge vad som står där?
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-22/hela-familjen-hittades-dod-polisen-letar-fortfarande-efter-svar
Citera
2018-02-22, 14:17
Medlem
Citat:
Men var det verkligen så, att OH offrade barnen?
Kan man till exempel inte ta den här frågan om isolering och hemskolning och vrida den 180 grader?
Hemskolning och målet att successivt återföra barnen till ett normalare skol- och kontaktliv var ett försök att undvika isolering? Att hålla fast vid hoppet om bot och återgång till ett normalare liv? Att slippa isolera dem trots deras sjukdom/symtom?

Jag har förstått att det var OH som drev detta med undervisning intensivt, det var viktigt att barnen skulle hänga med så mkt som möjligt, som de andra skolkamraterna. Det måste ha skapat ett framtidshopp hos dessa töser. Bara glädjen av att kunna/få lära sig. Dessutom en samtalspartner hos lärarna som också bekräftade dom.

En del har valt att se det som ett sätt att isolera barnen, jag ser snarast det omvända. Som du nämner.
Citera
2018-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Stämmer geografiskt.
OH hette även Karl Johan, f.72, samma namn som den eventuelle lillebrodern.
Hans storasyster heter L*sa H f.69, är naturreporter och journalist, suppleant i OHs bolag.

Karl och Johan verkar vara genomgående släktnamn i familjen H. Finns en yngre H som också heter det, som väl inte är bror till O utan kanske kusin.

Finns här ingen sysslolös som kan snoka i arkiven lite till? Finns ju mycket att få fram om man vill. Flyttar, tidigare äktenskap, eventuella bouppteckningar, domar..
Citera
2018-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-22/hela-familjen-hittades-dod-polisen-letar-fortfarande-efter-svar
– Det finns fortfarande en del lösa trådar i ärendet, säger undersökningsledare Stefan Svensson.
Så förundersökningen är fortfarande öppen?
– Ja, absolut. Vi är långt ifrån klara.

På brevet fanns både mamman och pappans signatur. Polisen har sedan tidigare bekräftat för HD och Sydsvenskan att allt i deras undersökning pekar på att undertecknandet skett i samförstånd mellan föräldrarna.
Anledningen till deras beslut ska enligt avskedsbrevet ha varit att de inte längre såg någon framtid eller livskvalitet på grund av döttrarnas sjukdom.
Den tekniska undersökningen i huset, de rättsmedicinska obduktionerna och förhörsdelen av förundersökning är nu klara. Men polisen vill fortfarande inte gå ut med detaljer om händelseförloppet som ledde fram till de fyra personernas död.
– Vi är i det närmaste klara här nere lokalt och vi har en bild som vi jobbar efter. Men sen finns det lite detaljer som vi måste får svar på och vi väntar nu på analyserna från Stockholm, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.

De väntar också på provsvar fortfarande från NFC (Nationellt forensiskt centrum) som är fördröjda. Och inget har hänt senaste månaden som fått dom att ändra uppfattning om vad som hänt (vad man nu menar med det, min anm).
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-22 kl. 14:23.
Citera
2018-02-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Allt annat åsido så borde en professor vid ett svenskt lärosäte kunna hålla tungan ganska rätt i mun även vad gäller medicinsk vetenskap. Eller ha alla förutsättningar att på kort tid skaffa sig bästa möjliga uppfattning. Vad som sen är tänkt att behandla sjukdomen och vad som är mer kosmetiskt för att hålla flickorna vid bästa möjliga mod och strukturera deras vardag är en annan femma.

Förvisso var han inte professor än, och det var en befodringsprofessur, men OH hade synbarligen inget underskott på kompetens och förmågor.

Sen kan ju det vara en alldeles särskild svårighet för somliga akademiker att hantera en sjukdom som just ME, eftersom den motsätter sig just vetenskaplig prövbarhet, men karln var ju ekonom (skattejurist), inte matematiker eller fysiker. Han borde förstå sig på incitamentsstrukturer, recessioner och depression.
En ekonom/jurist som känner till reservationerna som häftas vid det egna ämnet kan lätt bli ställd inför en "äkta"naturvetenskap där allt förväntas vara mätbart och vägbart samtidigt som orsakssambanden är glasklara, som helt plötsligt inte kan förklara ett förbaskade något. Än mindre erbjuda lindring eller bot.
Hur kul är det att tappa illusionen?
Citera
2018-02-22, 14:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Samma som står hos Kvällsposten.
Citera
2018-02-22, 14:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En ekonom/jurist som känner till reservationerna som häftas vid det egna ämnet kan lätt bli ställd inför en "äkta"naturvetenskap där allt förväntas vara mätbart och vägbart samtidigt som orsakssambanden är glasklara, som helt plötsligt inte kan förklara ett förbaskade något. Än mindre erbjuda lindring eller bot.
Hur kul är det att tappa illusionen?

Det kan ha varit en prövning, alldeles säkert. Men om han inte missletts väldigt länge så borde han ha kunnat rida ut även det. Det kan inte isolerat förklara hela händelsen heller. Något måste till. Det är inte möjligt att tänka sig att två friska föräldrar tagit livet av sig och barnen pga detta.

En cancersjuk mor och en far som upplever sig ha svikit/kommer svika barnen, ja.

Två föräldrar som upplever att de genom svek eller misstag försatt barnen i detta tillstånd och inte kan se dem i ögonen, kanske.

Två föräldrar med barn som långsamt och systematiskt mobbas ut ur alla sociala och professionella och behandlingssammanhang och som till slut inte mäktar med, kanske men inte troligt.

Fyra individer som delar samma defekta genetiska arv, ja.

Några bitar ur vare kaka ovan, kanske.

Alternativa realistiska förslag välkomnas...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-22 kl. 14:55.
Citera
2018-02-22, 15:04
Medlem
Räknar sig Gottfrieskliniken till den offentliga vården? Jag tror att kliniken gjorde det när Agnes och Moa fick sina diagnoser, eftersom de då inte fått sitt landstingsstöd indraget.

Det betyder att Gottfrieskliniken har minst fyra liv på sitt samvete. Kanske fler. Syna, syna, syna. Skicka dit polisen, ta bort honungsburken från den otäcke psykiatern (?) som använder all sin kunskap om det mänskliga psyket för att se till att "ME"-sjuka tappar tron på framtiden och tror att klinikens dyra behandlingar är det enda alternativet framåt.

Kanske är Gottfries narcissismens högborg i detta sammanhang, den onda källan vi letar efter? Ja, vi som inte är indoktrinerade och krishanterar i tråden. Slå upp krishantering om du är osäker på vad som sker när man försöker utmåla många i tråden som det ena eller det andra. Klassisk narcissism.

Det är kanske så att hela den döda familjen föll offer för kliniken. Det var kanske den som rådde pappan att ta barnet från pianopedagogen. Totalt duperad blivande professor, vem vet...?

Pappan magrade och hela familjen gick i kras, och de betalade ett pris som var högre än högst.

Hur förvarar Gottfries sina journaler? Har skolan godkänt intyg från denna klinik bekymmerslöst, med tanke på att landstinget stöttade denna hårda, onda lobby under en allt för lång tid?

Självklart är människor sjuka, men friska blir de av många olika behandlingar, men inte av Gottfries indoktrinering att livet är slut! (Den domen borde de tjäna mycket på... men kanske gick det för långt i fallet med familjen i Bjärred, nu ska man försöka hävda att familjen kanske led av "något annat"...)

Jag vill tacka alla i tråden som generöst bjuder på egna livshistorier, det har fört tråden framåt, mer än ni tror.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in