Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Vi kan som sagt både redogöra för vad definitionerna är som jag gjorde i förra inlägget och även förklara logiskt för dig varför det är så. Vilket ord är det du känner att du inte fått en logisk förklaring av?
Det är oerhört att du upprepar prat om orwellskt språk och att vi blundar för verkligheten när det är du som vägrar acceptera de definitioner som används i verkligheten.
Okej nu ska jag försöka förklara detta väldigt pedagogiskt:
1. Ni troll- och banan-ekonomer definierar konsumtion som allting som inte går till sparande.
2. Vidare definierar ni sparande som allting som inte går till konsumtion.
3. Ni definierar konsumtion som allting man förbrukar.
Detta leder till orimliga slutsatser. Ty när man köper en bil på avbetalning så skapas ett skuldkonto direkt hos banken. Ingen pengaöverföring sker från bilkund till bilaffär, alltså har ingen betalning skett från bilkund till bilaffär.
Bilen körs hem, alltså har man nu enligt er konsumerat bilen fastän man inte har betalat för bilen.
Sedan påstår ni att eftersom bilen redan är konsumerad[underförstått: betalad] och man amorterar så går denna amortering per [er] definition till sparande! Det är alltså omöjligt enligt er definition att dessa pengar går till konsumtion fastän ni aldrig har
betalat för er konsumtion!
Det är helt orimligt att ni aldrig någonsin skulle betala för er bil, så era defintioner är logiskt inkoherenta med varandra och icke adekvat från hur verkligheten ter sig.
Jag gör banan-smoothie till kvällsfika.