Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Mitt bilexempel visar klart och tydligt att inget sparande sker när man amorterar. Det är betalning som sker när man amorterar.
Du menar att om jag
sparar pengar som jag senare spenderar (använder för att betala en vara eller tjänst) så har jag egentligen sysslat med en
icke-sparande aktivitet. Jaha, vad är det för någon icke-sparande aktivitet som jag sysslat med när jag avstått från konsumtion?
Med en sådan logik så blir begreppet sparande ett tomt begrepp, med andra ord -
sparande - finns inte. Man kan helt enkelt inte spara pengar. Du inser väl att detta inte är rimligt. Det kan inte stämma. Logiken drar åt fel håll,
ergo premissen måste vara felaktig.
Citat:
Sen när är det sparande när man betalar saker?
Du måste spara pengar för att kunna betala din skuld.
Om du anser att man sparar pengar om man under en tid
avstår från konsumtion, så sparar man pengar från den tidpunkt då man tog ett kreditlån till och med den dag man amorterar kreditlånet (betalar sin skuld).
Du avstår från konsumtion för att kunna betala tillbaka skulden.
Om du
1) anser att man sparar pengar om man inte spenderar dem
och
2) att det fortfarande var ett sparande om du i framtiden betalar varor och tjänster med dina sparade pengar
så är det ingen skillnad om jag skulle spara 2 000 SEK varje månad i 5 år, för att sedan köpa något för mina sparpengar, som om jag skulle ta ett kreditlån på 120 000 SEK och bli tvungen att lägga undan 5000 SEK varje månad av min lön för att kunna betala tillbaka kreditlånet på 2 år. I båda fallen måste jag avstå från konsumtion.
Jag kan
inte öka min konsumtion bara för att jag tagit ett kreditlån, om jag inte sparar pengar, så lever jag över mina tillgångar och blir skuldsatt. Jag kan inte betala tillbaka kreditlånet.