2018-12-30, 18:23
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är två olika konton i samma bank, både A och B leder till att bankens fordringar på dig minskar med exakt lika mycket. I båda fallen gör du en överföring till banken som bokför det på ett av dina två konton.

Jag förstår inte vad detta har för relevans med sparande eller amortering.
Citera
2018-12-30, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jo men du avbetalar ju ditt lån och får mindre skuld med hundra kr istället för att du konsumerar bort hundringen på gräddbakelser, alltså ett sorts sparande. Bara att du befinner dig på minussidan s a s tills du avbetalat så mycket så du har lika mycket minus som plus.

Banken fordring på dig var 1000 kr och efter din inbetalning med 100 kr är bankens fordring på dig 900 kr, detta oavsett om du satt in pengarna på sparkontot eller skuldkontot. Blir absurt att kalla det ena för sparande men inte det andra trots att effekterna är exakt desamma.

I inget fall konsumerade jag de 100 kronorna eftersom de sattes in på banken.

Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Jag förstår inte vad detta har för relevans med sparande eller amortering.

Du kallar det ena för sparande men inte det andra trots att effekterna är desamma.
Citera
2018-12-30, 18:26
Medlem
Citat:
A. Går till min egen kassa och således mitt sparande.
B. Går till fordringsägarens kassa och således avbetalning på ett lån. Det kan aldrig bli mitt sparande eftersom pengarna är en utbetalning från min sida.

2 personer har 100kr i skuld.
-Person 1 amorterar 10kr och har 0 i tillgångar och 90 i skulder.

-Person 2 lägger 10 i sparkontot och har alltså 100 i skulder och 10 i tillgångar.

Båda ha totalt 90 kr i skulder, vad är skillnaden enligt dig?
Citera
2018-12-30, 18:33
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

-Person 2 lägger 10 i sparkontot och har alltså 100 i skulder och 10 i tillgångar.

Du har just gett 2 exempel på balansräkningar där du själv har angivit skillnaderna.
Citera
2018-12-30, 18:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har just gett 2 exempel på balansräkningar där du själv har angivit skillnaderna.

I båda fallen har banken en fordran på 90 kr på dig, skillnad?
Citera
2018-12-30, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Detta är alltså tänkt som en enkel förklaringsmodell för varför man kan se amortering som sparande då amorteringen är något som påverkar din nettoförmögenhet. För enkelhets skull så blandar vi inte in ränta, som definitivt är en kostnad. Det är bara att anta att den är 0%
Så det är denna nivå som trådens orweller slutit sig till. "Vi bortser från verkligheten, då fungerar det såhär i min fantasivärld!".

Era uttalanden är ren tragikomik.

Citat:
Efter att 1 år har gått så har du en förmögenhet på 120k. Hur har denna uppstått om inte genom sparande?
Vad var det du inte förstod? Detta har uppstått genom att du den 1/1 får en låneintäkt för 120k (den totala penningmängden ökar med 120k), som du sedan under året betalar av mha amortering (den totala penningmängden har minskat med 120k).

Dvs du köper pengar som du förbrukar med lönepengar där du har kvar det ursprungliga penningköpet. Du köper pengar av banken som skapar dessa pengar ur tomma intet vid utlåningstillfället och som förbrukas vid amorteringstillfället men där du har kvar pengarna från utlåningen. Det är så här hela kreditekonomin är uppbyggd.

Citat:
Menar du att man skall säga till sina kamrater "Jag kan betala resan för oss alla för jag har lyckats amortera 120k i år". Blir inte det mycket mer förvirrande än att helt enkelt säga "Jag kan betala resan för oss alla, för jag har lyckats spara ihop 120k i år"
Vad du säger till dina kamrater är inte vad som faktiskt är fallet. Människor förenklar, förskönar, förfular och fördunklar. Men denna diskussion handlar om vad som faktiskt är fallet. Det är bara Tesla-pizza-fanta-ekonomer, slaskekonomer, fantasiekonomer (din sort) som fasthåller att amortering är sparande.

För oss liter mer klarsynta så är det helt uppenbart att amortering och sparande omöjligen enligt all sans och logik är samma lika.
Citera
2018-12-30, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Du är ju förblindad av dig själv. Den ena har 90 i skuld och den andra har 100, du skrev det själv och så lyckas du få det till att båda har lika mycket i skuld.
Citera
2018-12-30, 18:38
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
I båda fallen har banken en fordran på 90 kr på dig, skillnad?

I det ena fallet har jag valt att "spara" pengarna på mitt konto, i det andra fallet har jag valt att göra en utbetalning till fordringsägaren.
Citera
2018-12-30, 18:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
I det ena fallet har jag valt att "spara" pengarna på mitt konto, i det andra fallet har jag valt att göra en utbetalning till fordringsägaren.

Men effekterna är identiska, banken har exakt samma fordran på dig.
Citera
2018-12-30, 18:39
Medlem
Unizeros avatar
Citat:

Nej, det är en skuldskillnad på 90% och 100%.
Citera
2018-12-30, 18:40
Avslutad
Citat:
nej det är inte exakt samma fordran.
Citera
2018-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Sant att amortering är en avbetalning på ett lån, d v s inte ett sparande om det skulle gälla konsumtion, men ett hus som ökar i värde är ju inte lika mycket konsumtion som en investering, liknande som att köpa aktier eller fonder, så om man lånat för att köpa aktier - eller hus - å sen betalar tillbaka lånen genom amortering så har man ju placerat de pengarna i nåt som förhoppningsvis ska ge utdelning längre fram, d v s ett sorts sparande, för sparande innebär ju att man lägger undan nu för att ha i framtiden. Vad ger ni för detta?
(lånet är ju bara för att man ska kunna köpa något dyrt nu medesamma som ett hus, d v s ett förtida sparande man lånar till men som för varje amortering blir en liten bit sparande)
Det är inte ofta man hör någon omtala spekulation med lånade pengar som ett sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in