2018-02-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Jag antar att frågorna anpassas något efter vilka deltagare man har. Även om exempelvis Erik Niva kan besvara vem som gjort mest mål genom tiderna för West bromwich albion blir det inte så bra tv med sådana frågor om deltagarna inte ens vet hur offsideregeln i fotboll fungerar.

Vad jag vet så är alla frågor klara innan man vet vilka som kommer att tävla i avsnittet. De planerar ju resorna många månader innan deltagarna är klara så då borde väl kanske frågorna skrivas långt innan också så utsända vet vad de ska filma i staden.

Jag stör mig bara på att det alltid är mycket lättare frågor om sport. Jag är ganska allmänbildad och klarar mig bra varje vecka, men sportfrågorna tar jag alltid även om det inte är mitt bästa ämne.
Citera
2018-02-19, 19:54
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Vad jag vet så är alla frågor klara innan man vet vilka som kommer att tävla i avsnittet. De planerar ju resorna många månader innan deltagarna är klara så då borde väl kanske frågorna skrivas långt innan också så utsända vet vad de ska filma i staden.

Jag stör mig bara på att det alltid är mycket lättare frågor om sport. Jag är ganska allmänbildad och klarar mig bra varje vecka, men sportfrågorna tar jag alltid även om det inte är mitt bästa ämne.

Resorna är ju klara i förväg. Men inte kan ni väl tro att de bara har 3 frågor förberedda inför avsnittet.
Självklart hade de 15/20 frågor på lager på Rom typ och sedan anpassar lite efter vilka det är som tävlar.
Det är min teori iaf.
Citera
2018-02-20, 11:39
Bannlyst
Detta känns surrealistiskt. Det är alltså INGEN mer än jag som reagerat på att Bolin fick 26 och 28p i gruppspelet och 36 och 38p i slutspelet?
Detta kan ju vara den största skandalen i programmets historia och ni är på väg att missa den?
Flashbackgrävare - var är ni?

Och apropå sport. Bolin säger STEGfel när utövarna inte kan röra benen. Oerhört konstigt svar som bara blev märkligare när det visar sig vara rätt!
Citera
2018-02-20, 11:42
Medlem
Retsinas avatar
Tycker det har varit väldigt lätta ledtrådar till resmålen denna säsong. Har tagit det redan på 10 poäng och resten på 8 poäng varje gång.
Citera
2018-02-20, 16:40
Avslutad
Bara jag som reagerar på Duo appen och att deltagarna tycks prata om samma alternativ som finns i den många gånger?
Det känns som dom får samma alternativ att välja på.
Använd Duo appen nästa gång och säg att det inte är något skumt med programmet.
Många frågor är ju inte normalt att ens kunna lista ut om man inte vet svaret.
Citera
2018-02-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Bara jag som reagerar på Duo appen och att deltagarna tycks prata om samma alternativ som finns i den många gånger?
Det känns som dom får samma alternativ att välja på.
Använd Duo appen nästa gång och säg att det inte är något skumt med programmet.
Många frågor är ju inte normalt att ens kunna lista ut om man inte vet svaret.
På spåret är inte direktsänt, avsnitten spelades in någon gång under hösten. Jag har aldrig använt appen men om alternativen där stämmer överens med vad deltagarna pratar om så är det antagligen just därför att de pratar om de alternativen som de finns i appen.
Citera
2018-02-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Jag tycker att På Spåret är ett mycket roligt och spännande TV-program som sådant och genealiskt utformat med att tävla i geografi osv., men är det inte problematiskt att det har en sån påtaglig vänstervridning många gånger i form av allt ifrån vilka man har som tävlande, valet av frågor och valet av vilka musikstycken samt valet av vilka musikgäster som bereds plats att framföra dessa?

Borde inte en sån sak som det som förekom i ett avsnitt som sändes för ett par veckor sedan, där en av de tävlade var ikädd ett halsband med en ovanligt stor och mycket iögonfallande davidstjärna, vilken var synlig och med i bild under i princip hela programmets gång, vara i strid mot sändningstillståndet för SVT?

För religiösa symboler är per automatik inte neutrala, detta obeaktat om det handlar om en slöja eller ett halsband. Om denna symbol då bereds plats i en tv-utsändning och bärs av en utav deltagarna, som i detta fallet är att betrakta som en representant för SVT och dessutom framhävs på en sån central plats utan att tillfälle ges för eventuell kritik, etc., är väl i allra högsta grad partiskt, att man tar ställning i en mycket omstridd politisk fråga, samt kan man mycket väl resonera är diskriminerarande så väl som hets mot folkgrupp?

Och då menar jag inte mot kvinnan ifråga som bar symbolen på några sätt och vis, för i det här sammanhanget är det irrelevant och går inte att hävda diskriminering med hävisning till religionsfriheten.

Är det inte relevant av alla dessa anledningar att inge en anmälan mot SVT och "På spåret" till Granskningsnämnden för radio och TV på Myndigheten för press, radio och TV i det här fallet? Jag tror nämligen att vi kunde få ett mycket bättre, roligare och mer intressant TV-program, som är mindre hatiskt, mer inkluderande och mer relevant samt mer seriöst jämfört med hur det är nuvarande ordning?

Åter igen vad har hennes religion med saken att göra? En kristen människa med ett kors runt halsen är OK eller?

Sluta trolla och kryp in under stenen igen...
Citera
2018-02-21, 09:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Jag tycker att På Spåret är ett mycket roligt och spännande TV-program som sådant och genealiskt utformat med att tävla i geografi osv., men är det inte problematiskt att det har en sån påtaglig vänstervridning många gånger i form av allt ifrån vilka man har som tävlande, valet av frågor och valet av vilka musikstycken samt valet av vilka musikgäster som bereds plats att framföra dessa?

Borde inte en sån sak som det som förekom i ett avsnitt som sändes för ett par veckor sedan, där en av de tävlade var ikädd ett halsband med en ovanligt stor och mycket iögonfallande davidstjärna, vilken var synlig och med i bild under i princip hela programmets gång, vara i strid mot sändningstillståndet för SVT?

För religiösa symboler är per automatik inte neutrala, detta obeaktat om det handlar om en slöja eller ett halsband. Om denna symbol då bereds plats i en tv-utsändning och bärs av en utav deltagarna, som i detta fallet är att betrakta som en representant för SVT och dessutom framhävs på en sån central plats utan att tillfälle ges för eventuell kritik, etc., är väl i allra högsta grad partiskt, att man tar ställning i en mycket omstridd politisk fråga, samt kan man mycket väl resonera är diskriminerarande så väl som hets mot folkgrupp?

Och då menar jag inte mot kvinnan ifråga som bar symbolen på några sätt och vis, för i det här sammanhanget är det irrelevant och går inte att hävda diskriminering med hävisning till religionsfriheten.

Är det inte relevant av alla dessa anledningar att inge en anmälan mot SVT och "På spåret" till Granskningsnämnden för radio och TV på Myndigheten för press, radio och TV i det här fallet? Jag tror nämligen att vi kunde få ett mycket bättre, roligare och mer intressant TV-program, som är mindre hatiskt, mer inkluderande och mer relevant samt mer seriöst jämfört med hur det är nuvarande ordning?

Men för helvete, måste du ha tillstånd från folk i tråden eller vad stoppar dig? Det är väl bara att anmäla om du tror att regler har brutits.

https://www.mprt.se/sv/att-anmala/anmal-program/
Citera
2018-02-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felelement
Tänkte köra ett snabbt asperger-test på er.
Ni som klarade de romerska siffrorna - tycker ni att det var självklart att klara det?
Jag kunde dem men svarar definitivt nej på frågan.

Inte så självklart för På Spåret redaktionen.....
Faktafel brukar uppmärksammas vid tidigare tillfällen i På Spåret.
Dock har jag inte hört något om faktafelet i detta ämne.
Då Fredrik redovisar de romerska ”siffrorna” säger han ”1:an framför x:et” men det är ingen 1 utan ett I. Vilket man ej heller redovisar för på uppvisad skylt, likt övriga bokstäver.
Citera
2018-02-23, 18:57
Medlem
Dags för andra semifinalen, där Josefin Johansson och Johar Bendjelloul möter Marianne Ahrne och Anders Johansson. Augustifamiljen står för musiken, ikväll tillsammans med Jennie Abrahamson.

Blir förvånad om Josefin Johansson och Johar Bendjelloul inte går till final.
Citera
2018-02-23, 19:23
Moderator
Dr Kings avatar
Ikväll håller man givetvis på Johars lag. Hur Ahrne och Ankan kunnat gå till semi är en stor gåta och säger väl mest hur svag denna säsong har varit.
Citera
2018-02-23, 19:38
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Ikväll håller man givetvis på Johars lag. Hur Ahrne och Ankan kunnat gå till semi är en stor gåta och säger väl mest hur svag denna säsong har varit.

Klart att man håller på Johar, min favorit i årets säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in