Citat:
Ursprungligen postat av
felelement
Är sista meningen lika seriös som Lindströms näs-lista?
Sen undrar jag hur ni ska ha det. I bland pissas det ju på populärkultur (midsummer, tbbt) och plötsligt är det självklar kunskap. Eller är ni olika autister som briljerar med er respektive detaljkunskap och sen tiger när ni inte kan?
Hela den här tråden är tamigfan en skam

Jag kan väl säga att jag inte tillhör dom som "pissar på populärkultur" först och främst.
Det finns inom det mycket skit, liksom det finns en del bra grejer.
Det VAR lätt när det sades Gutar då kopplingen direkt blir Gotland men som alla vet går det inga tåg där och det blev ju lätt iom teatern. Eller som en vän med hockeyintresse sa igår "Det finns ju ett lag med namnet Visby/Roma". När han sade det kom jag på den kopplingen med, således finns det iaf två kopplingar dit redan på tio.
Citat:
Ursprungligen postat av
felelement
Tänkte köra ett snabbt asperger-test på er.
Ni som klarade de romerska siffrorna - tycker ni att det var självklart att klara det?
Jag kunde dem men svarar definitivt nej på frågan.
"Låga" romerska siffror lärde jag mig otroligt tidigt via att divisioner i idrotten då ofta skrevs "Division V" etc och sedan sattes dom högre lite senare.
Löser man lite korsord, ser på mycket film etc så sitter det med.
Sedan kan väl inte alla det idag men på två pers i burarna är det väl en fråga dom bör klara med gemensamma krafter (en kan M, en kan C o.s.v.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Mackemyra
Jag blir fundersam när jag jämför mig själv med morsan och farsan då vi tittar på spåret tillsammans. När det gäller vissa ortsfrågor så kan jag jämföra mig med dem. Men inte när det gäller resan. Så fort på Rom-resan på 10 poäng när Luuk sa "Robert Graves roman" så sa morsan med omedelbar verkan; "Rom". Och farsan svarar; "Ja.. Gutiska tyder ju på gotland.. teatern där heter Roma". Visst att jag kanske hade det nånstans det med teatern. Men kattstad? Och vem fan är Robert Graves? Jag kände igen titeln Jag, Claudius och vet ju att han var romersk kejsare. Men inte vem som skrivit bokjäveln.
Beror skillnaden på framgången i På spåret dels på ökad ålder? Sen uppfattar jag det som att om man läser väldigt mycket romaner, som morsan gör (nästan konstant), så får man väldigt många extra poäng.
Så min fråga blir; Hur blir man bra i "På spåret"?
Det har väl att göra med att man ska kunna "lite om mycket", exempelvis kopplingen mellan teatern/hockeylaget Roma som jag nämner ovan för att härleda det till Rom samt att man har en del tur med att sina specialintresse är ofta förekommande.
Just att lära sig "lite om mycket" är ju måhända något som kommer med ökad ålder iom att man snappat upp mycket mer då än som ungdom. Man lär sig även efterhand att sortera bort nya saker som inte är viktiga att kunna och istället ta in sådant man anar att man nån gång kan behöva kunna.