2018-02-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kul med en svensk med tre stjärnor! Hade man gissat hade man ju trott att Fäviken Magasinet skulle vara först då man tror de går mycket över hur unik mat det är i kombination också med miljö. Av det man sett från Fäviken verkar det ju minst sagt som en unik meny.

Såg att att njuta av menyn hos Frantzén läste jag är 3000 kr + 1650 för dryckespaket. Förmodligen värt varenda krona

Ja Fäviken är trevligt. Men vi har bara 1 geni i Sverige som heter Frantzén. Det är vad man går på.

Han är mer begåvad än de flesta förstår med absolut känsla för smaker. Få har denna förmåga även på denna nivå. Lite som en musiker som har absolut gehör fortfarande är sällsynt i toppen av musik.

Det går inte direkt att jämföra Frantzéns egna kompositioner med någon annan nu levande inom mat i Sverige. Det är anledningen att han får 3 stjärnor och ingen annan här. Simple as that.

Ingen som är foodie i dessa områden skulle ha gissat på Fäviken före Frantzén. Nivåskillnaden på talang är lite för stor för det helt enkelt.

Enda som är konstigt är att han inte lyckats tidigare.
Citera
2018-02-20, 15:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullmorfar
Det jag försöker säga är att kockarna som står i michelinköken inte upprätthåller den extremt höga nivån dagligen för att tjäna mer pengar. Det handlar om prestige. Det finns folk som arbetar 300h/månaden på högklassiga ställen och står ut med helt sjuka arbetsvillkor under åratal enbart för att ha ett visst namn på sina CV.

Du gör liksom inte det för pengarna. Oftast är anledningarna av en helt annan karaktär.
Om man gör det är man bra jävla kass i huvudet.
Citera
2018-02-20, 15:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja Fäviken är trevligt. Men vi har bara 1 geni i Sverige som heter Frantzén. Det är vad man går på.

Han är mer begåvad än de flesta förstår med absolut känsla för smaker. Få har denna förmåga även på denna nivå. [....]

Ja, det kan man ju säga idag. ”Bara 1 geni”
Men. Det har skimrat samma genidrag över t.ex. både Mattias Dahlgren och Magnus Nilsson.
Är dom andra klassens gastronomer nu?
Nej, inte som matlagare och gastronomer påstår jag.

Frantzens stjärnor består av flera bottnar och dimensioner i kombination med BF enorma driv och kunnande.
Men gör inte MD & MN mindre geniala över en natt pga stjärnregn över Frantzen.

Citera
2018-02-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ja, det kan man ju säga idag. ”Bara 1 geni”
Men. Det har skimrat samma genidrag över t.ex. både Mattias Dahlgren och Magnus Nilsson.
Är dom andra klassens gastronomer nu?
Nej, inte som matlagare och gastronomer påstår jag.

Frantzens stjärnor består av flera bottnar och dimensioner i kombination med BF enorma driv och kunnande.
Men gör inte MD & MN mindre geniala över en natt pga stjärnregn över Frantzen.

Finns många begåvade men få genier. Frantzén var geni långt innan 3 stjärnor. De flesta foodies som varit med på riktigt har ansett att han borde fått det tidigare.
Men innan hade han en partner så det gick helt enkelt inte.

Så de du räknar upp har "alltid" räknats som sämre än Frantzén. Iaf bland kännare. Gemene person går ju bara på reviews och har ingen koll alls i övrigt.

Bara keramiken du ser som är standard i hela Norden i dag (även Baltiska länderna om du exempelvis går till hypade Noa utanför Tallinn) har hans design på sakerna.

Han är långt över de flesta i världen, men där finns så klart fler genier. Men i Sverige är han ensam och i Skandinavien åtminstone top 2 listan
Citera
2018-02-20, 15:37
Medlem
Citat:
Det jag försöker säga är att kockarna som står i michelinköken inte upprätthåller den extremt höga nivån dagligen för att tjäna mer pengar. Det handlar om prestige. Det finns folk som arbetar 300h/månaden på högklassiga ställen och står ut med helt sjuka arbetsvillkor under åratal enbart för att ha ett visst namn på sina CV.

Du gör liksom inte det för pengarna. Oftast är anledningarna av en helt annan karaktär.

Ja men självklart. Denna värld baseras på den som komponerat sakerna. Kockarna är bara legosoldater som hyrs in och har skicklighet nog att kopiera kompositionen.

Det Frantzén gör kan ingen i Skandinavien göra. Det hans kockar gör kan hundratals göra utan problem.
Citera
2018-02-20, 17:30
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Finns många begåvade men få genier. Frantzén var geni långt innan 3 stjärnor. De flesta foodies som varit med på riktigt har ansett att han borde fått det tidigare.
Men innan hade han en partner så det gick helt enkelt inte.

Så de du räknar upp har "alltid" räknats som sämre än Frantzén. Iaf bland kännare. Gemene person går ju bara på reviews och har ingen koll alls i övrigt.

Bara keramiken du ser som är standard i hela Norden i dag (även Baltiska länderna om du exempelvis går till hypade Noa utanför Tallinn) har hans design på sakerna.

Han är långt över de flesta i världen, men där finns så klart fler genier. Men i Sverige är han ensam och i Skandinavien åtminstone top 2 listan

Jag försöker inte ta ifrån Björn Frantzen någonting. Tvärtom.
Han är nu av Michelin också fullt bekräftad.

Men det finns något mästrande och förenklat i att idag göra BF till ett ensamt geni, i särklass, bland er bättre vetande.
Bland ”enkelt folk” men även en och annan trött kock så har Fäviken och Magnus Nilsson under en lång tid hyllats på ett unikt sätt. Fäviken har saknat motstycke. Tills nu.
Att förenklat avsätta honom hans ”förtjänster” hastigt och totalt till en total förmån för BF känns knepigt.
Som om platsen var vigd åt en ensam individ.
Likväl som Fäviken aldrig ensam har haft den.

Som alltid finns det under tid plats för olika, fler framstående som leder utveckling och standard för det bästa.
En levande syn på multipelt perspektiv krävs dock.

Citera
2018-02-20, 20:47
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransktavskum
Anledningen till att man vill ha Michelonstjärnor är så att man kan ta mer betalt. Jag är mycket tveksam till om det är värt pengarna. Det det kostar att äta där kan man handla en hel del annat för såvida man inte lurat till sig pengarna eller tar det på "representation" så att andra betalar. Ungefär som de som aldrig betalar sin biljett ur sin egen ficka på Arlandaexpress och handlar biljett på tåget. Det allra enklaste är när någon annan betalar notan eller tar utgiften. När man betalar ur sin egen ficka ryggar man på en gång.
Självklart kan man få andra upplevelser för de pengarna det kostar att äta på en restaurang av Frantzéns kaliber, det beror så klart på vilka upplevelser man prioriterar (här sparkar jag in öppna dörrar). Flashbackaren HelloPriceless länkade i den andra tråden till sin blogg där han recenserat besöket: http://middagsklubb.blogg.se/2017/october/frantzen.html

Om man läser igenom vad som har serverats så kan man konstatera att sådana smaker går att få på väldigt få ställen.
Citera
2018-02-21, 00:24
Medlem
CygneRouges avatar
Jag trodde nästan Fäviken skulle bli först med tre stjärnor.

Som det sagts: En stjärna - värt ett stopp. Två stjärnor - värt en omväg. Tre stjärnor - värt en resa.
Citera
2018-02-21, 01:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:

Men det är väl förhoppningvis ganska bra betalt om man jobbar som kökschef på en stjärnkrog? Minst 35-40k i månaden?
Citera
2018-02-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag försöker inte ta ifrån Björn Frantzen någonting. Tvärtom.
Han är nu av Michelin också fullt bekräftad.

Men det finns något mästrande och förenklat i att idag göra BF till ett ensamt geni, i särklass, bland er bättre vetande.
Bland ”enkelt folk” men även en och annan trött kock så har Fäviken och Magnus Nilsson under en lång tid hyllats på ett unikt sätt. Fäviken har saknat motstycke. Tills nu.
Att förenklat avsätta honom hans ”förtjänster” hastigt och totalt till en total förmån för BF känns knepigt.
Som om platsen var vigd åt en ensam individ.
Likväl som Fäviken aldrig ensam har haft den.

Som alltid finns det under tid plats för olika, fler framstående som leder utveckling och standard för det bästa.
En levande syn på multipelt perspektiv krävs dock.

Ja bara för att Frantzén fick 3 stjärnor betyder det inte att alla andra helt plötsligt är värdelösa. Men han spelar i en helt egen liga, det är vad jag lyfter fram.
Han kan jämföra sig internationellt med de 20 bästa i världen. Det kan ingen annan i Sverige just nu.

Men det räcker långt att vara i topp 100 i världen också. Och ingen skulle tacka nej till en middag på Fäviken just för att det håller enormt hög nivå. Och är unikt på sitt sätt.

Samtidigt vill ju ingen sitta och äta på samma ställe så det är bra att det finns många högre alternativ. Samt att nu Frantzén fick 3 stjärnor sätter hela Sverige på kartan på ett helt annat sätt. Och det kommer gynna alla, inte bara honom, som är intresserad av högklassig mat.
Citera
2018-02-21, 18:54
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ja bara för att Frantzén fick 3 stjärnor betyder det inte att alla andra helt plötsligt är värdelösa. Men han spelar i en helt egen liga, det är vad jag lyfter fram.
Han kan jämföra sig internationellt med de 20 bästa i världen. Det kan ingen annan i Sverige just nu.

Men det räcker långt att vara i topp 100 i världen också. Och ingen skulle tacka nej till en middag på Fäviken just för att det håller enormt hög nivå. Och är unikt på sitt sätt.

Samtidigt vill ju ingen sitta och äta på samma ställe så det är bra att det finns många högre alternativ. Samt att nu Frantzén fick 3 stjärnor sätter hela Sverige på kartan på ett helt annat sätt. Och det kommer gynna alla, inte bara honom, som är intresserad av högklassig mat.

Jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka din åsikt, även om jag inte helt delar den.

Men kan tycka att ”sanningen” är spännande.

Citera
2018-02-22, 16:59
Medlem
mjukmjukares avatar
Intressant att följa huruvida Hotell och Restaurang kommer lyckas med sina påtryckningar på att Antonia Axn Johnson skall pressa Björn Frantzén till att Restaurang Frantzén skall tvingas till Kollektivavtal av samtliga anställda.
Något man idag inte har.

Med den personaltäthet en trestjärnig krog kräver och med alla de som bara vill praktisera på en krog som Frantzén för sitt goda CV:s skull, så är säkert alla parter med undantag för Hotell och Restaurang, nöjda.
Samtidigt vill AAJ hålla sina fana högt.
Och nu har media startat sin bevakning av detta.

Som sagt.
Intressant.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in