Citat:
Ursprungligen postat av
2020-33
För att någonsin kunna släppa globmodellen måste man ifrågasätta ALLT och verkligen öppna sitt sinne för alla möjliga idéer.
Det är inget fel med att ifrågasätta allt, det är det vetenskapen går ut på. Men om man stänger dörren till den runda modellen så har man knappast ett öppet sinne vilket är vad jag ser hos de plattjordare som skrivit i tråden. Detta trots att nästan alla observationer vi tagit upp här passar bäst in på en rund modell och motsvarande förklaringar för att få det till en platt modell blir oerhört krystade och många helt omöjliga. Jag kan gå tillbaka och studera de observationer som finns sett från båda modellerna och konstatera att den runda bäst förklarar det.
Stänger man ute den mest uppenbara modellen öppnar man inte sinnet, snarare blir man trångsynt.
De mest uppenbara observationerna tycker jag är polstjärnan, solens beteende, midnattssolen i Antarktis, stjärnhimlens rotation kring en punkt i söder, TV-satelliterna, GPS, formeln för att räkna ut maximalt avstånd mellan två båtar för att de ska nå varandra på VHF-bandet, radarräckvidd, avlägsna föremål göms bakom horisonten, ekvatorns längd i förhållande till avstånd ekvator och nordpolen, Qantas flyg QF27 och QF28 mellan Sydney och Santiago, rymdprogrammen hos alla länder som har sådant, gravitation med mera alldeles bortsett från ett bunt fotografiska bilder som visar kurvan eller effekten av den. Det finns mycket mer. Visste ni att lantmätarna räknar med trianglar med vinkelsumma som överstiger 180 grader?