2017-05-04, 21:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Vet ej, blev tvungen att googla. Hittade en youtubelänk där de menar på att de flyger på 15 timmar dit pga jetströmmar. Hur samma resa ska gå till åt motsatt håll det vet jag inte.

Men jag har sett på YouTube att det inte finns jetströmmar på den platta jorden. Så nu hamnar du i dilemmat att du måste bevisa att det finns jetströmmar på den platta jorden. Och att de alltid blåser med planets kurs. Och att 15 timmar är samma sak som 11 timmar.

Lycka till.
Citera
2017-05-05, 12:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det var ett av det absolut dummaste jag hört. Fast jag borde inte vara förvånad eftersom det krävs att man är en fullständig idiot för att tro på en platt jord.

Rätt svar är 900 km/h gånger 11 timmar = 9900 km.

Är du nu riktigt nyfiken och vetgirig så tar du fram din plattjordskarta och kollar om det stämmer. Är du ännu mera vetgirig kollar du även upp rutten Sydney - Johannesburg och kollar den mot den platta jorden. Och är du därefter super-duper duktigt kan du dra slutsatsen att flygresorna bevisar att jorden är en sfär.

Jag måste ju bortse från logiken om jag ska få resorna att gå ihop. För om nästan 9 resor av 10 tar 18 timmar skulle jag vilja veta varför.

Nu har jag försökt att vara super-duper duktig och det gjorde mig ännu mer konfundersam. Varför man inte flyger Mexico- Sydney är vad jag har förstått pga olönsamhet som någon skrev, så då gick jag in på Mexico Airlines och tittade var de flyger för att hålla lönsamheten uppe och de flyger till Canada,USA, Europa, Syd Amerika, Asien. Vilket jag fortfarande tycker är konstigt tills någon förklarar varför. Man kan även beställa en biljett till Kanarieöarna där!

Sedan var det någon som påpekade vad flygresor har med jordens beskaffenhet. Döh, så längder, restider, konstiga omvägar har inget med om kartan stämmer eller inte?
Citera
2017-05-05, 12:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag måste ju bortse från logiken om jag ska få resorna att gå ihop. För om nästan 9 resor av 10 tar 18 timmar skulle jag vilja veta varför.

Din "logik" är uppenbarligen inte som vanlig logik. Då tar vi det igen - och för sista gången:

Om det går att åka direkt mellan punkt A och punkt B på 1 timme och fordonet har en hastighet på 100km/h vet vi att avståndet mellan A och B är 100km.

Vi vet att det går att flyga från Sydney direkt till Santiago på 11 timmar och vi vet att planets hastighet är 900km/h. Vi vet då att avståndet mellan Sydney och Santiago är 9900km.

Att det går att åka från punkt A till punkt B via punkt C har inte ett enda skit med avståndet mellan A och B att göra. Om du flyger från Luleå till Östersund via Stockholm är den totala resan 690km + 435km = 1120km. Men det betyder inte att avståndet mellan Luleå och Östersund är 1120 km. Eller är du så jävla korkad så att du påstår att "100% av tiden är avståndet mellan Luleå och Östersund 112 mil"?
Senast redigerad av madtop 2017-05-05 kl. 13:37.
Citera
2017-05-05, 13:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför man inte flyger Mexico- Sydney är vad jag har förstått pga olönsamhet som någon skrev, så då gick jag in på Mexico Airlines och tittade var de flyger för att hålla lönsamheten uppe och de flyger till Canada,USA, Europa, Syd Amerika, Asien. Vilket jag fortfarande tycker är konstigt tills någon förklarar varför. Man kan även beställa en biljett till Kanarieöarna där!

Du får nog lära dig att leva med att du tycker det är konstigt att Mexico Airlines flyger till Kanada, USA och Spanien men inte till Australien.

Flyger de till Göteborg? Och om inte så kan man undra varför? Betyder det att Göteborg inte finns eller betyder det möjligen att jorden är fyrkantig?
Citera
2017-05-05, 13:40
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Din "logik" är uppenbarligen inte som vanlig logik. Då tar vi det igen - och för sista gången:

Om det går att åka mellan punkt A och punkt B på 1 timme och fordonet har en hastighet på 100km/h vet vi att avståndet mellan A och B är 100km.

Vi vet att det går att flyga från Sydney till Santiago på 11 timmar och vi vet att planets hastighet är 900km/h. Vi vet då att avståndet mellan Sydney och Santiago är 9900km.

Att det går att åka från punkt A till punkt B via punkt C har inte ett enda skit med avståndet mellan A och B att göra. Om du flyger från Luleå till Östersund via Stockholm är den totala resan 690km + 435km = 1120km. Men det betyder inte att avståndet mellan Luleå och Östersund är 1120 km. Eller är du så jävla korkad så att du påstår att "100% av tiden är avståndet mellan Luleå och Östersund 112 mil"?

Det tar 1 tim och 20 min plus, minus någon minut att flyga mellan Luleå och Arlanda 100% av gångerna vilket gör att det med 100% säkerhet går att räkna ut hur långt det är.

Det tar 11 tim mellan Santiago och Sydney 13% av gångerna och ca 18 tim 87% av gångerna efter att jag sökt ca 200 resor.

Då är frågeställningen; Varför tar det nästan 63% längre tid 87 % av gångerna? Det borde väl ta lika lång tid oavsett resa, plus minus några minuter. Finns säkert en logisk förklaring och det är det som är min fråga.

Hänvisar ni fortfarande att det tar elva timmar, det är ju bevisat. Punkt slut och jag är en ologisk idiot så kan jag tyvärr inte förklara det närmare.

https://www.flygresor.se/showresult.php?id=291071202
Citera
2017-05-05, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det tar 1 tim och 20 min plus, minus någon minut att flyga mellan Luleå och Arlanda 100% av gångerna vilket gör att det med 100% säkerhet går att räkna ut hur långt det är.

Det tar 11 tim mellan Santiago och Sydney 13% av gångerna och ca 18 tim 87% av gångerna efter att jag sökt ca 200 resor.

Då är frågeställningen; Varför tar det nästan 63% längre tid 87 % av gångerna? Det borde väl ta lika lång tid oavsett resa, plus minus några minuter. Finns säkert en logisk förklaring och det är det som är min fråga.

Hänvisar ni fortfarande att det tar elva timmar, det är ju bevisat. Punkt slut och jag är en ologisk idiot så kan jag tyvärr inte förklara det närmare.

https://www.flygresor.se/showresult.php?id=291071202
Men det är väl självklart att det tar längre tid att flyga Santiago-Sydney om man åker via t ex USA och byter plan jämfört med om man flyger med ett direktflyg. Vad sjutton detta med jordens form att göra kan du ju gärna förklara?
Går det att flyga direkt på 11 timmar så är ju det avståndet närmaste vägen. Att sedan inte alla avgångar går den vägen har med flygbolagens ekonomi att göra. Finns inte ekonomi att köra fler direktflyg än vad man kör och då måste dom som reser på andra tider än då direktflygen går åka med omvägar och byten. Skulle jorden se ut som på den där plattkartan med nordpolen i centrum som publicerats här så skulle ju Santiago-Sydney inte vara möjligt på 11 timmar med några avgångar över huvud taget om man inte flyger med överljudsplan men detta går inte att fejka för ljudet från en överljudsbang hörs långa vägar.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-05 kl. 13:53.
Citera
2017-05-05, 13:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kan det vara så att de som tar 11 timmar är direktflyg och de som tar 18 timmar är med mellanlandning?
Citera
2017-05-05, 14:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Du får nog lära dig att leva med att du tycker det är konstigt att Mexico Airlines flyger till Kanada, USA och Spanien men inte till Australien.

Flyger de till Göteborg? Och om inte så kan man undra varför? Betyder det att Göteborg inte finns eller betyder det möjligen att jorden är fyrkantig?

För att börja från början. En bekant trodde att jorden var platt. Vilket jag slog vad med honom om att jag skulle motbevisa, inte med argument utan med en empirisk studie som man kan påvisa om och om igen att han har fel. Därför vände jag mig hit eftersom här få man på nöten om man påpekar felaktiga saker.

men efter tre dagars studier av flygresor med olika bolag, olika sajter så har jag kommit till den åsikten att flygningarna på södra halvklotet är totalt ologiska.

Så om de inte flyger till Göteborg så finns inte staden är ju samma argument som många Fe:are har.

Jag kanske är så extremt ologisk så jag förstår inte varför 100% av alla flyg mellan Sydney och Mexico gör en omväg så resan blir mellan 500-700 mil längre varje gång. Och att Mexico Airlines bara vägrar att flyga Mexico- Sydney och att det något jag få lära mig att leva med.

Trodde jag skulle få logiska svar här, men men.
Citera
2017-05-05, 14:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan det vara så att de som tar 11 timmar är direktflyg och de som tar 18 timmar är med mellanlandning?

Nej, kolla på länken. kopierar lite.

Torsdag 11 Maj
00:55 SCL
Santiago Fredag 12 Maj
09:10 SYD
Sydney Restid:
18h 15m
Citera
2017-05-05, 14:20
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men det är väl självklart att det tar längre tid att flyga Santiago-Sydney om man åker via t ex USA och byter plan jämfört med om man flyger med ett direktflyg. Vad sjutton detta med jordens form att göra kan du ju gärna förklara?
Går det att flyga direkt på 11 timmar så är ju det avståndet närmaste vägen. Att sedan inte alla avgångar går den vägen har med flygbolagens ekonomi att göra. Finns inte ekonomi att köra fler direktflyg än vad man kör och då måste dom som reser på andra tider än då direktflygen går åka med omvägar och byten. Skulle jorden se ut som på den där plattkartan med nordpolen i centrum som publicerats här så skulle ju Santiago-Sydney inte vara möjligt på 11 timmar med några avgångar över huvud taget om man inte flyger med överljudsplan men detta går inte att fejka för ljudet från en överljudsbang hörs långa vägar.

Som jag skrev. kan inte förklara så mycket tydligare än jag gjorde. Men provar igen.Det är direktflyg jag menar. Om jag beställer en biljett från en närliggande stad till Santiago som ska ta mig till Sydney så är enligt mina sökningar direktflyget dryga 18 timmar 87% av gångerna. Du kan söka och kanske få det till att det bara är 30% av gångerna men det borde vara NOLL% av gångerna.

OCH jag blir gärna motbevisad. Har inga problem med det.
Citera
2017-05-05, 14:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att börja från början. En bekant trodde att jorden var platt. Vilket jag slog vad med honom om att jag skulle motbevisa, inte med argument utan med en empirisk studie som man kan påvisa om och om igen att han har fel. Därför vände jag mig hit eftersom här få man på nöten om man påpekar felaktiga saker.

men efter tre dagars studier av flygresor med olika bolag, olika sajter så har jag kommit till den åsikten att flygningarna på södra halvklotet är totalt ologiska.

Så om de inte flyger till Göteborg så finns inte staden är ju samma argument som många Fe:are har.

Jag kanske är så extremt ologisk så jag förstår inte varför 100% av alla flyg mellan Sydney och Mexico gör en omväg så resan blir mellan 500-700 mil längre varje gång. Och att Mexico Airlines bara vägrar att flyga Mexico- Sydney och att det något jag få lära mig att leva med.

Trodde jag skulle få logiska svar här, men men.
Det logiska förklaringen till att man inte flyger direkt på alla rutter är att det inte lönar sig. Har ingenting med jordens form att göra.
Citat:
Som jag skrev. kan inte förklara så mycket tydligare än jag gjorde. Men provar igen.Det är direktflyg jag menar. Om jag beställer en biljett från en närliggande stad till Santiago som ska ta mig till Sydney så är enligt mina sökningar direktflyget dryga 18 timmar 87% av gångerna. Du kan söka och kanske få det till att det bara är 30% av gångerna men det borde vara NOLL% av gångerna.

OCH jag blir gärna motbevisad. Har inga problem med det.
Fast skulle jorden vara platt så skulle 100% av alla direktflyg ta 18 timmar, inte 87%. Kan röra sig om tekniska mellanlandningar för att tanka som kanske inte är med i tidtabelle som annonseras ut mot passagerarna eftersom räckvidden skiljer sig beroende på flygplanstyp och hur pass tungt lastat planet är. Det beror inte på att jorden skulle se ut som på plattkartan som presenterats för då skulle inga plan flyga på 11 timmar. Att 13% av avgångarna trotts allt flyger på 11 timmar är ett mycket tydligt bevis för att jorden inte ser ut som på den där plattkartan.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-05 kl. 14:28.
Citera
2017-05-05, 14:38
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det logiska förklaringen till att man inte flyger direkt på alla rutter är att det inte lönar sig. Har ingenting med jordens form att göra.
Fast skulle jorden vara platt så skulle 100% av alla direktflyg ta 18 timmar, inte 87%. Kan röra sig om tekniska mellanlandningar för att tanka som kanske inte är med i tidtabelle som annonseras ut mot passagerarna eftersom räckvidden skiljer sig beroende på flygplanstyp och hur pass tungt lastat planet är. Det beror inte på att jorden skulle se ut som på plattkartan som presenterats för då skulle inga plan flyga på 11 timmar. Att 13% av avgångarna trotts allt flyger på 11 timmar är ett mycket tydligt bevis för att jorden inte ser ut som på den där plattkartan.

Den felmarginalen borde väl dyka upp på fler ställen.
London- Sydney tar ca 22 timmar och 30 minuter 100% av gångerna.
Arlanda- Bangkok tar ca 10timmar och 20 min 100% av gångerna.
Arlanda- New York tar ca 8 timmar och 30 min 100 % av gångerna.
Osv, osv, osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in