2018-02-19, 12:47
Medlem
Man blir mycket fundersam när man ser dessa klipp, går ju emot allt man får lära sig
Citera
2018-02-19, 12:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
För att någonsin kunna släppa globmodellen måste man ifrågasätta ALLT och verkligen öppna sitt sinne för alla möjliga idéer.

Det räcker inte med att du "öppnar ditt sinne", du måste även få till en fungerande modell och därefter bevisa den. Samt falsifiera i princip hela naturvetenskapen.

Citat:
Jag tror att det finns mer land vid Nordpolen.

Hur kom du fram till det och vad finns det för observationer som ger stöd för det?
Skulle du möjligen kunna ge oss en liten skiss som visar var det här extra "landet" ligger? Det kanske finns strax norr om nordkap?
Citera
2018-02-19, 13:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
För att någonsin kunna släppa globmodellen måste man ifrågasätta ALLT och verkligen öppna sitt sinne för alla möjliga idéer.
Det är inget fel med att ifrågasätta allt, det är det vetenskapen går ut på. Men om man stänger dörren till den runda modellen så har man knappast ett öppet sinne vilket är vad jag ser hos de plattjordare som skrivit i tråden. Detta trots att nästan alla observationer vi tagit upp här passar bäst in på en rund modell och motsvarande förklaringar för att få det till en platt modell blir oerhört krystade och många helt omöjliga. Jag kan gå tillbaka och studera de observationer som finns sett från båda modellerna och konstatera att den runda bäst förklarar det.

Stänger man ute den mest uppenbara modellen öppnar man inte sinnet, snarare blir man trångsynt.

De mest uppenbara observationerna tycker jag är polstjärnan, solens beteende, midnattssolen i Antarktis, stjärnhimlens rotation kring en punkt i söder, TV-satelliterna, GPS, formeln för att räkna ut maximalt avstånd mellan två båtar för att de ska nå varandra på VHF-bandet, radarräckvidd, avlägsna föremål göms bakom horisonten, ekvatorns längd i förhållande till avstånd ekvator och nordpolen, Qantas flyg QF27 och QF28 mellan Sydney och Santiago, rymdprogrammen hos alla länder som har sådant, gravitation med mera alldeles bortsett från ett bunt fotografiska bilder som visar kurvan eller effekten av den. Det finns mycket mer. Visste ni att lantmätarna räknar med trianglar med vinkelsumma som överstiger 180 grader?
Citera
2018-02-19, 13:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonniklas62
Den här tråden är ju helt sinnessjuk. Vem tror ( år 2018) att jorden är platt ?

Fascinerande nog 3-4 stycken svenskpratande bara på denna tråd, tydligen 3000-4000 globalt. Däremot kan jag nästan garantera att ingen finskspråkig är så jävla korkad eftersom vi har så pass mycket bättre skolor än Sverige. Vi pratar här totalt faktaresistenta individer som autodidakt fått den kapitalt felaktiga världsbilden baserad på filmen Matrix. Blue pill - ish och sen har det spårat ur nåt djävulskt. Jag blir, och är redan, ganska bekymrad över hur blåsta homo sapiens kan bli faktiskt.
Citera
2018-02-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazcaline
Man blir mycket fundersam när man ser dessa klipp, går ju emot allt man får lära sig

Den går inte bara emot vad man lärt sig utan också vad man med egna ögon kan se. T.ex en verklig solnedgång ser inte ut som i klippet. Man kan se satelliter och ISS med sina egna ögon.
Citera
2018-02-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du känner för det så diskuterar jag mer än gärna det faktiska innehållet i klippet du länkar till.

Vi kan börja vid 0:20
"no one is 100% certain how the flat earth looks like"

För mig är det väldigt märkligt att vi 2018 inte har koll på hur jorden ser ut, att skapa kartor är ju inte direkt svårt. Vad är din förklaring till att ingen vet hur jorden ser ut?

Dessutom kommer vi ju onekligen direkt in på frågeställning hur det kommer sig att vi hittar på den platta jorden trots att ingen vet hur den ser ut. Hur förklarar du att vi med med mycket stor precision hittar på jorden trots att ingen vet hur den ser ut? Hur kommer det sig att flygplanet hittar från Sydney till Johannesburg? Hur kommer det sig att GPS:en på metern kan peka ut var operahuset i Sydney ligger?

Det han menar med att säga ”no one” är att ingen av oss ”vanliga” vet hur jordskivan ser ut. Men jag är övertygad att det finns folk som vet exakt hur den ser ut och fungerar. Kalla dom Eliten, Illuminati, NWO:are eller vad du vill. Dessa människor har skapat globmodellen från den rätta kartan, det är därför kartorna verkar fungera. Jag har personligen inte mätt alla avstånd så att blint lita på att någon annan säger att alla avstånd stämmer, är inte rätt väg, inte om man har ett öppet sinne..
Citera
2018-02-19, 15:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det han menar med att säga ”no one” är att ingen av oss ”vanliga” vet hur jordskivan ser ut.

Fast jag vet hur jorden ser ut, det är bara att titta på en karta som bygger på WGS84. Det har visat sig att de kartor vi har faktiskt fungerar.

Vad är din förklaring till att våra kartor faktiskt fungerar? Bevisligen ligger ju Australien precis där det ska enligt t.ex jordgloben. Och lastfartyget hittar ju faktiskt från Afrika till Tokyo.
Citera
2018-02-19, 15:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Dessa människor har skapat globmodellen från den rätta kartan, det är därför kartorna verkar fungera.

De bara verkar fungera?
Nja vi har ju ganska stor erfarenhet att de faktiskt fungerar.

Citat:
Jag har personligen inte mätt alla avstånd så att blint lita på att någon annan säger att alla avstånd stämmer, är inte rätt väg, inte om man har ett öppet sinne..

Så vad är då rätt väg för någon med ett "öppet sinne"? Att sitta handlingsförlamad och titta på idiotiska YT-klipp?

Jag anser nog att en bra start är att du och andra plattjordare faktiskt ger er ut i världen, att ni helt enkelt försöker ta reda på var t.ex Australien egentligen ligger.
Citera
2018-02-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
De bara verkar fungera?
Nja vi har ju ganska stor erfarenhet att de faktiskt fungerar.

Så vad är då rätt väg för någon med ett "öppet sinne"? Att sitta handlingsförlamad och titta på idiotiska YT-klipp?

Jag anser nog att en bra start är att du och andra plattjordare faktiskt ger er ut i världen, att ni helt enkelt försöker ta reda på var t.ex Australien egentligen ligger.

Vilka är vi och vilka är dina erfarenheter att kartorna fungerar?

Jag kan faktiskt erkänna att jag inte har gjort några experiment. Men allting jag har upplevt och sett av andra (ja, även Youtube) pekar mot att jorden inte är en sfär.

Jag har rest en del, dock inte jättemycket.
Citera
2018-02-19, 17:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag är en av ”vi”. Varje gång jag jämfört GPS med kartor och verkligheten så har det stämt plus/minus några meter. Sträckorna stämmer alltid jämfört med restid och hastighet.

Citat:
Jag kan faktiskt erkänna att jag inte har gjort några experiment. Men allting jag har upplevt och sett av andra (ja, även Youtube) pekar mot att jorden inte är en sfär.
Då kan jag rekommendera att du upplever en solnedgång en molnfri dag på valfri västkust. [/quote]
Citera
2018-02-19, 17:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Jag har rest en del, dock inte jättemycket.

Typ min kompis som varit skeppare på containerfartyg i över 20-år och besökt alla världshaven och anlöpt alla hamnar av betydelse runt om jorden kan intyga att kartorna fungerar. Även tiotusentals andra sjömän och piloter.
Citera
2018-02-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag är en av ”vi”. Varje gång jag jämfört GPS med kartor och verkligheten så har det stämt plus/minus några meter. Sträckorna stämmer alltid jämfört med restid och hastighet.

Då kan jag rekommendera att du upplever en solnedgång en molnfri dag på valfri västkust.

Kan du ge mig ett exempel på den gången du jämförde med din trippmätare på din bil och gps:en? Och vad bevisar dina ord?

Västkusten? Jo, där har jag varit och sett solnedgången. Det har uppenbarligen inte fått mig att tro på att jag lever på en boll. Det ultimata beviset för mig är en bild på globen, och de vi har fått är uppenbart fabricerade enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in