Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-19, 02:36
Bannlyst
Vilken dålig och genomstressad säsongavslutning detta var. Henrik hade också kunnat agera annorlunda i samband med Brian, eller vad han hette. När Henrik senare talade med Astrid så togs inte tillfället tillvara.
Senast redigerad av pethom 2018-02-19 kl. 02:44.
Citera
2018-02-19, 04:10
Medlem
Mitronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Sonen och en älskare till en kriminell gangster blir sura när denne på grund av sin kriminalitet blir dödad. Dessa vanliga personer väljer därför att viga sina liv åt att bli seriemördare och utföra flera bestialiska mord på personer som i de flesta fall har en extremt lös koppling till Tommys död. Sannolikheten att två vanliga ostraffade Svenssons går samman för att bli seriemördare är ju helt galet osannolik.

Usel huvudstory i år!

Hahaha! Detta låter snarare som en komedi Och manuset var ju delvis ett skämt så...
Citera
2018-02-19, 04:20
Medlem
Mitronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyhabits88
Det var därför jag först tänkte att kyrkogården kanske låg i byn. Och de hade "egna regler" för begravningar. Tänker att vem som helst kan ju beställa en gravsten. Men det var lite för många gravar tyckte jag. Fast vet ju iofs inte hur länge den där byn funnits i sin regi.

Frank åkte väl aldrig till sjukhuset med flickan va? (inte ens när det var för sent) Utan de antog väl bara att det var blindtarmsinflamation?
Annars borde ju hans lögner ha uppdagats där.

Är ju iofs mycket som inte stämmer med verkligheten på film.
Men vissa delar kändes lite för ogenomtänkta

Jag vet inte hur de tänkt men det såg ju ut som en begravningsplats/kyrkogård. Det är väl upp till oss tittare att bestämma... Jag är inte säker på vilka regler och lagar som finns kring begravningsplatser men det brukar vara ganska stränga regler gällande var stoftet får gravsättas. Det är nog inte meningen att vi ska fundera så noga

Nej, Frank åkte inte till sjukhuset med den andra dottern (Anna?) eftersom han var rädd att allt skulle uppdagas då. Istället offrade han hennes liv vilket visar hur mycket han "älskade" dem egentligen... En förälder/person som verkligen älskar sitt barn skulle aldrig tänka så - han var sjuk.
Citera
2018-02-19, 05:22
Medlem
Embas avatar
Besviken ju bara förnamnet. Hoppas detta var slutet för spektaklet..
Citera
2018-02-19, 07:11
Medlem
Har älskat Bron sedan 1:a säsongen släpptes, är mycket nöjd med slutet nu (dock det finns några frågetecken) och fattar inte hela det här gnället.
Citera
2018-02-19, 07:33
Medlem
blowns avatar
Det märks att man prioriterade huvudrollernas karaktärsutveckling framför en trovärdig story i år. För visst var det ett skönt avslut för Saga. Och visst var det vackert hur Henrik och Astrid fann varann. Och att Lillian kunde sätta dit svinet Jonas som läckte till pressen och retade Saga. Det mesta gick ju ändå exakt som man hoppades.

Men så fick handlingen stryka på foten. "Stephanie" känns inte alls trovärdig som mördare av detta slag. Inte "Kevin" heller. Att gräva upp ett ruttnande lik och såga av dess huvud, eller stena ihjäl någon under lång tid kräver lite mer än att man är besviken och saknar en person (vilket var flera år sedan).

Jag blev dessutom förbannad när ljuset gick upp för danska polisen att den gemensamma faktorn måste vara Tommy. Hur i hela helvetet är det möjligt att stirra på de där bilderna vareviga dag och inte tänka "hmmm, alla de där anhöriga var ju med när en enorm skandal kavlades ut om oss i media för några år sedan". Man ska inte behöva komma på att det inte var den mördade som skulle straffas, utan dess närmsta. Bilderna hänger precis där. Alla som var inblandade borde ha sett kopplingen hur lätt som helst.

Hela sidostoryn med Astrid som tvångsmässigt vävs in via en hustrumisshandlare till taxichaufför känns inte så trovärdig. Franks roll var skum. Generellt var det åt hellsicke för många konstigheter i serien. Mannen vars fru fick en oäkting med sin egna bror, och som i en helkonstig scen i bilen förlåter och tycks bli superglad åt att han bestämt sig för att skita i det hela när det visat sig vara "bara ett ligg på fyllan". Varför slog Astrid ner den misstänksamme mannen i byn utklädd till den där elaka karaktären? Varför var det så vansinnigt viktigt att få svart på vitt att Sagas mamma hade münchhausen by proxy, det var väl helt klarlagt sedan långt tidigare? De två tonårstjejerna, vad var egentligen sant vad gäller deras bakgrund? Visste vi ens deras riktiga namn? För att ha så tunn backstory borde de inte introducerats så tidigt. De behölls så krampaktigt i serien att det blev irriterande.

Varför kom förresten farmorn undan? Det kom inte ens en reflektion om att hon borde varit inblandad på ett eller annat sätt. Jag hänger upp detta i att farmorn och Brian är nära varann, och att farmorn säger "vi ska inte berätta vad vi vet" i scenen då hon släpps ur häktet och lånar hans dator. Chansen att Susanne Winther och Brian skulle kokat ihop detta utan farmorns inblandning eller åtminstone vetskap borde varit nära 0 för att handlingen ska bli trovärdig.
Senast redigerad av blown 2018-02-19 kl. 07:37.
Citera
2018-02-19, 08:01
Medlem
I början av den här säsongen när en iranska invandrare var misstänkt så diskuterades i tråden att han inte kunde vara mördaren pga pk-skäl. Redan då tänkte jag att det är säkert den asiatiska kvinnan (som dessutom var ihop med en vit dansk man). Att det fanns en gm2 var också ganska förutsägbart. Den iranska flyktingen begick självmord för att han skulle bli utvisad om jag minns rätt, så där var politisk korrekthet återigen en faktor i manuset. Måste ändå säga att slutrepliken och hur det gick för Saga var rätt bra avslutning på serien ändå.

Angående Sagas asperger så kändes den inte heller särskilt trovärdig. Har aldrig mött någon med asperberger som håller på och frågar personer så om de har sex med varandra. Är snarare typiskt för någon med begåvningshandikapp eller någon sorts annan störning.
Citera
2018-02-19, 08:19
Medlem
Man får väl gå tillbaka till säsong ett för att hitta en mördare som kändes någorlunda kapabel att ha klarat av att utföra alla sina brott: den fd elitpolisen Jens. Men även då lade man till fantasifulla grejer som att han fejkat sin död, lyckats hålla sig under radarn i fem år och fått omfattande plastikkirurgi utförd på sig själv osv. Det vill säga jordnära realism har aldrig varit denna series signum.

Personligen kan jag ha överseende med ett minst otroligt manus eftersom jag tyckte att karaktärerna verkligen grep tag i en och fick mig att bry mig om framförallt Saga och Henrik. Till och med Jonas, som avslöjades som läckan i detta avsnitt, fick visa en mer sympatisk sida när han var snäll mot Saga i deras sista scen tillsammans.
Citera
2018-02-19, 08:47
Medlem
Elagabaluss avatar
Det här var en rätt kul krönika om att det finns vissa brister att få det att hänga ihop. Ingen vanlig trist AB artikel utan skrivet av Bronörd: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/WLjAEd/bron--serien-dar-ingenting-hanger-ihop

Men man skall förstås inte titta sig blind på det. Sevärd serie med en massa bra skådisar men det var en sak jag tänkte på igår. Det som hände utanför Henriks hus. Flera skott avlossade och kidnappningsförsök. Ändå kommer han, efter vad som förefaller bara några timmar, och gatan är uppenbarligen sopren. Finns inte ett spår av dramat som nyss timat. I verkliga livet hade gatan varit avspärrad minst ett par dagar. Eller missade jag något ( nedbäddad i influensa så inte lika uppmärksam)?
Senast redigerad av Elagabalus 2018-02-19 kl. 08:58.
Citera
2018-02-19, 09:02
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
Det här var en rätt kul krönika om att det finns vissa brister att få det att hänga ihop. Ingen vanlig trist AB artikel utan skrivet av Bronörd: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/WLjAEd/bron--serien-dar-ingenting-hanger-ihop

Men man skall förstås inte titta sig blind på det. Sevärd serie med en massa bra skådisar men det var en sak jag tänkte på igår. Det som hände utanför Henriks hus. Flera skott avlossade och kidnappningsförsök. Ändå kommer han, efter vad som förefaller bara några timmar, och gatan är uppenbarligen sopren. Finns inte ett spår av dramat som nyss timat. I verkliga livet hade gatan varit avspärrad minst ett par dagar. Eller missade jag något ( nedbäddad i influensa så inte lika uppmärksam)?

Klockrent. De lösa ändarna är väldigt många, inget snack om saken. Och visst lämnar de en fadd smak i munnen för varje säsong. Man kan bara fantisera om hur det hade kunnat bli med ett bättre manus. En ny True Detectives säsong 1? Kanske en kriminalseriernas Breaking Bad?
Citera
2018-02-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Rätt, men var är klanblattarna? Vars är dödskjutningarna och varför finns det i stort sett inga kaousblattar med i denna svt-serie.

Malmöpolisen har ju sen 2012 fått låna in 90 talet externa utredare för att ens kunna hålla näsan över vattenytan.
Det finns ju praktiska problem, utbudet av bra skådisar är i huvudsak svenskar och danskar. "Vi" vill att bovarna ska göras av skådisar som kan sin sak och inte inkvoterade halvmesyrer.
Citera
2018-02-19, 09:27
Medlem
Ap-ungens avatar
Mycket undermålig säsong och framförallt sista avsnitt.

Varför skulle en telefonist hos polisen och på deras avdelning enbart lämna en lite post-it lapp på Henriks skrivbord när det ringer en ung tjej som säger "vi vet vem det är - möts oss där" osv. ? Henrik, en polis mitt i en seriemordsutredning, som dessutom var ur tjänst för tillfället - då är det ju extra viktigt att meddelandet kommer fram och inte blir liggandes på hans skrivbord i dagar/veckor.

Som några redan varit inne på - varför skulle Kevin/Brian sitta kvar i sin rullstol och fota småbarn genom staketet och riskera framstå som en bisarr pedofil istället för att använda sina ben och röra sig smidigt och fritt vid fotograferingen.

I övrigt OERHÖRT overkligt att Kevin/Brian inte undersöks/bevakas noggrannare från polisens sida med tanke på att han är Tommys son - dvs. en av få som har riktigt motiv.

När polisen helt och hållet går in och pillar på grejer utan handskar i Susannes "gömställe". Kontamineringen är total på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in