Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-19, 09:58
Medlem
Overklighetss avatar
Jag är trots alla lösa trådar ganska nöjd med slutet. Det var fint. Men man hade velat se ett besök hos Martin i finkan förstås. Nu ser vi fram emot en spin-off i anda med Reine och Mimmi i fjällen men med Saga. Tror det kunde bli en hit.
Citera
2018-02-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ja vem vet, men jag tror inte Saga är restypen; samma kulturkrockar och udda situationer en 'vanlig' människa upplever under en resa till främmande kulturer upplever Saga genom att gå till snabbköpet och handla bröd, typ.

Sen blir jag lite nyfiken på Porschen som hon sa sig vunnit på en vadslagning: Vad var hennes insats? Vad skulle han fått av Saga om hon kuggat polisskolan?

Det kanske blir ännu en säsong i alla fall, "Saga Norén Mikrolabbet Malmö".
Hon får jobb på danskarnas CSI och löser fallen i labbet. Hon och Malmö obducenten blir huvudpersoner. Ett udda par. 😀
Citera
2018-02-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Mycket undermålig säsong och framförallt sista avsnitt.

Varför skulle en telefonist hos polisen och på deras avdelning enbart lämna en lite post-it lapp på Henriks skrivbord när det ringer en ung tjej som säger "vi vet vem det är - möts oss där" osv. ? Henrik, en polis mitt i en seriemordsutredning, som dessutom var ur tjänst för tillfället - då är det ju extra viktigt att meddelandet kommer fram och inte blir liggandes på hans skrivbord i dagar/veckor.

Som några redan varit inne på - varför skulle Kevin/Brian sitta kvar i sin rullstol och fota småbarn genom staketet och riskera framstå som en bisarr pedofil istället för att använda sina ben och röra sig smidigt och fritt vid fotograferingen.

I övrigt OERHÖRT overkligt att Kevin/Brian inte undersöks/bevakas noggrannare från polisens sida med tanke på att han är Tommys son - dvs. en av få som har riktigt motiv.

När polisen helt och hållet går in och pillar på grejer utan handskar i Susannes "gömställe". Kontamineringen är total på
Post-it lappen är nog inte helt fel, i vart fall inte med tanke på svenska polisens uppklarningsprocent. :-)
Och varför var det insatsstyrka med automatvapen och som sprängde sig in i Susannes lokal? Hon var samarbetsvillig, de kunde fått nycklarna av henne, ev huvudnyckel från fastighetsbolaget eller haft med sig låssmed. Det fanns väl inget som tydde på att de skulle möta motstånd där?
Citera
2018-02-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arline
Hans Rosenfeldt chattar

https://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat.aspx?Chatroom=chat-3KmSRW28
Någon påpekar att Saga inte var uppdaterad på genetiken om ögonfärg, Rosenfeldt slår ifrån sig, hon hade ju rätt i att det var en annan fader så det gjorde inget. Iofs påstår den som ställer frågan att t är 25% chans, vilket R betvivlar. Iofs är 25% chans när förutsättningarna finns hos föräldrarna och det finns förstås inte alltid.
Citera
2018-02-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Sanslöst uselt. Rosenfeldt kan inte vara stolt över det här. "Ryggen blev bättre"

Självklart var Jonas som inte var PK den som läckte. Lika självklart räcker en yxigt skriven dialog om skuld, hos psykologen, för att Saga ska ge upp sin karriär som polis.

De logiska luckorna är så många och skrattretande att man inte kan ta något på allvar. Varför hade inte Susanne handskar i bilen? Varför var Brian tvungen att sitta i rullstol när han var på den svenska sidan och tog bilderna? Knappast någon som kände honom där.

Så det säsong 1 och 4 för min del. Vet inte vilken som var uslast. De danska skådisarna är i alla fall bra, i motsats till de svenska. Att folk hyllar skiten är ju bara löjligt.
Håller med om psykologdialogen, känns inte trovärdig. Att de agerar yrkesvägledare, ”kanske du inte behöver vara polis”, nähä. Men hon har väl nu varit polis i minst 10-20 år? En yrkesroll hon växt in i och mot alla odds är bra på, det torde ha blivit något långt mer än den ursprungliga orsaken till yrkesvalet. Vantrivs hon med att jobba som polis, det verkar inte så. Är det något fel på att vara polis?
Vem vet vad som egentligen finns i botten varför man ger sig in i ett visst yrke. Troligen ganska ofta ren slump.

Brian väljer att sitta kvar i rullstol, antar att han pga detta har regelbunden kontakt med sjukvården för t.ex. sjukgymnastik träning, men de märkte inget?
Citera
2018-02-19, 10:38
Medlem
Frågan är om Rosenfeldt har lite daddy issues eller bara dålig fantasi?

Säsongerna 1, 3 och 4 bygger i stort sett på hämnd och relationen mellan far och son.
Citera
2018-02-19, 10:42
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Post-it lappen är nog inte helt fel, i vart fall inte med tanke på svenska polisens uppklarningsprocent. :-)
Och varför var det insatsstyrka med automatvapen och som sprängde sig in i Susannes lokal? Hon var samarbetsvillig, de kunde fått nycklarna av henne, ev huvudnyckel från fastighetsbolaget eller haft med sig låssmed. Det fanns väl inget som tydde på att de skulle möta motstånd där?

Hehe sant men ändå..

Insatsstyrkan känns överdriven kanske men jag tror faktiskt att i verkligheten så hade dom först gått in skyddade av insatsstyrka med tanke på att det handlar om en seriemördare - som dessutom har agg mot just polisen.
Citera
2018-02-19, 10:43
Medlem
blowns avatar
Citat:
Håller med om psykologdialogen, känns inte trovärdig. Att de agerar yrkesvägledare, ”kanske du inte behöver vara polis”, nähä. Men hon har väl nu varit polis i minst 10-20 år? En yrkesroll hon växt in i och mot alla odds är bra på, det torde ha blivit något långt mer än den ursprungliga orsaken till yrkesvalet. Vantrivs hon med att jobba som polis, det verkar inte så. Är det något fel på att vara polis?
Vem vet vad som egentligen finns i botten varför man ger sig in i ett visst yrke. Troligen ganska ofta ren slump.

Brian väljer att sitta kvar i rullstol, antar att han pga detta har regelbunden kontakt med sjukvården för t.ex. sjukgymnastik träning, men de märkte inget?

Jag känner till en man i byn som satt i rullstol i massor av år, för att en dag försvinna. Det visar sig att han inte alls var förlamad, och att han nu lever ett nytt liv som homosexuell i Norge. Tydligen ska han satt sig i rullstolen och fått ut bidrag i Strömstad en gång i månaden, för att övrig tid jobba svart på restaurang. Han dog plötsligt och det var först då familjen fick veta allt detta.

En granne till mannen och avlägsen vän har i alla år sagt att han trott sig se honom vara uppe och gått på natten, men han var inte säker nog för att göra något åt saken.

Så nog går det bedra folk på detta sättet. Men det känns lite för billigt i detta fallet.

Edit: Jag tycker också Saga har ett väldigt destruktivt förhållande till sitt yrke.
Senast redigerad av blown 2018-02-19 kl. 10:47.
Citera
2018-02-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag känner till en man i byn som satt i rullstol i massor av år, för att en dag försvinna. Det visar sig att han inte alls var förlamad, och att han nu lever ett nytt liv som homosexuell i Norge. Tydligen ska han satt sig i rullstolen och fått ut bidrag i Strömstad en gång i månaden, för att övrig tid jobba svart på restaurang. Han dog plötsligt och det var först då familjen fick veta allt detta.

En granne till mannen och avlägsen vän har i alla år sagt att han trott sig se honom vara uppe och gått på natten, men han var inte säker nog för att göra något åt saken.

Så nog går det bedra folk på detta sättet. Men det känns lite för billigt i detta fallet.
Är det verkligen så lätt att lura bidragsbeviljande myndigheter!
Falskt läkareintyg?
Citera
2018-02-19, 10:48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det sista avsnittet var det jobbigaste av alla sedan början, jag var tvungen att pausa flera gånger. Men slutet var helt klart värdigt och fick mig att uppvärdera hela serien som helhet, faktiskt. Det hade jag inte väntat mig.
Citera
2018-02-19, 10:51
Medlem
blowns avatar
Citat:
Är det verkligen så lätt att lura bidragsbeviljande myndigheter!
Falskt läkareintyg?

Han fick ordentligt med spö bakom en korvkiosk och var säkert illa däran. Men, som Brian sa, ryggen läkte.

Jag tror faktiskt detta kan ske. Kanske fejkade han under rehabträningen att framsteg uteblev och tränade i smyg från sin familj om dagarna och på nätterna, jag vet inte alls. Kanske har vården brustit. Jag skulle inte tro att det är så många som faktiskt vill fejka en rullstolsskada, speciellt inte inför sin familj.
Citera
2018-02-19, 10:52
Medlem
Tycker att de avslutade det ganska bra. Finns några frågetecken kvar men de behöver inte lösa allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in