Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-18, 23:16
Medlem
Det var ett fint slut, när det gällde avslutet med karaktärerna. När Henrik började gråta vid bilen var väldigt rörande; Thure Lindhardt var fenomenal där. Astrids första danska ord, Sagas scen med Henrik på sjukhuset osv. Tycker dom fick ihop dom bitarna bra.

Men det borde nog ha gjorts 10 avsnitt som vanligt, så att det hade funnits tid att bättre att fixa alla lösa trådar gällande fallet. Lite för många obesvarade frågor där faktiskt.
Citera
2018-02-18, 23:23
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ja vem vet, men jag tror inte Saga är restypen; samma kulturkrockar och udda situationer en 'vanlig' människa upplever under en resa till främmande kulturer upplever Saga genom att gå till snabbköpet och handla bröd, typ.

Sen blir jag lite nyfiken på Porschen som hon sa sig vunnit på en vadslagning: Vad var hennes insats? Vad skulle han fått av Saga om hon kuggat polisskolan?

Det kanske blir ännu en säsong i alla fall, "Saga Norén Mikrolabbet Malmö".
Ibland när någon inte tror att en annan klarar något speciellt. Så blir vadslagningen med en ensidig materiell insats. Han trodde inte Saga kunde klara det. Och var helt säker på det. Saga sa att hon ska klara det. Han satte då sin bil emot. Han var säker på att han skulle få behålla sin bil. Så säker att Saga inte behövde satsa något förutom att klara utbildningen. Men Saga klarade det och vann bilen. Ja. Visst blir det små krockar varje dag för någon som har Asperger som Saga. Men det är hon bara van vid. Hoppas ändå att hon reser iväg på semester. Nu har hon inte längre några måsten här i livet. Utan kan börja om på nytt.
Citera
2018-02-18, 23:25
Medlem
Holgersons avatar
Trist att serien slutar med den säsongen som med marginal haft sämst manus. Även om det givetvis är mycket logiskt att det är på det viset.

Det hela är ju visserligen fiktion, och serien har haft trovärdighetsproblem tidigare, men hela grejen med Henrik och hans dotter, sektbyn med allt vad det innebar kan vara den svagaste delen i hela serien. För mig hade de gärna fått lämna den gåtan olöst och att den fjärde säsongen skulle vara den säsongen där han lär sig leva med det.

Jag tycker att mordgåtan i säsong 4 bara var bitvis så där härligt mystisk och farlig som i säsong ett. Överhuvudtaget har serien tappat sedan Bodnia lämnade, men har ändå kunnat hålla en okej nivå bitvis. Den här säsongen är en axelryckning.
Citera
2018-02-18, 23:43
Medlem
Funderade på en sak jag kanske missat...När Henrik och Astrid besökte kyrkogården där systern låg. Var det i anslutning till byn?
Tänkte eftersom att Chrisoffer stod vig graven när Frank överföll honom. Borde ju rimligtvis varit i byn? Men Henrik och Astrid tog ju bilen dit. Men kanske var 2 olika gravar?
Sen undrar man ju lite om det nu var en "vanlig" kyrkogård hur Frank lyckades få henne begravd där, då han knappast kan ha haft henne registrerad som sin dotter i folkbokföringen. Dessutom borde det ju ha gjorts en obduktion isåfall?
Citera
2018-02-18, 23:51
Medlem
Mitronixs avatar
Har funderat på en sak kring mördaren...

Citera
2018-02-18, 23:56
Medlem
Mitronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyhabits88
Funderade på en sak jag kanske missat...När Henrik och Astrid besökte kyrkogården där systern låg. Var det i anslutning till byn?
Tänkte eftersom att Chrisoffer stod vig graven när Frank överföll honom. Borde ju rimligtvis varit i byn? Men Henrik och Astrid tog ju bilen dit. Men kanske var 2 olika gravar?
Sen undrar man ju lite om det nu var en "vanlig" kyrkogård hur Frank lyckades få henne begravd där, då han knappast kan ha haft henne registrerad som sin dotter i folkbokföringen. Dessutom borde det ju ha gjorts en obduktion isåfall?

Jag skulle tro att kyrkogården låg på gångavstånd från byn med tanke på att båda ungdomarna (utan körkort) kunde ta sig dit och Astrid sa ju att hon gick dit varje vecka.

Håller med dig angående graven. Undrar verkligen hur det hade fungerat i verkligheten - antagligen inte alls... Det var även udda att inga årtal för födelse och död stod på stenen men det vet vi ju varför i och för sig...
Citera
2018-02-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arline
Hans Rosenfeldt chattar

https://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat.aspx?Chatroom=chat-3KmSRW28

Tack för länken.

Chatten gav några fler svar i alla fall. Jag tänkte själv att det var lite väl kliché att huvudkaraktären Henriks straff sparades till sist. Men dom hade ju ursprungligen tänkt döda Saga, och som Rosenfeldt sa så hade ett polismord gjort utredningen enorm. I alla fall i verkligheten
Citera
2018-02-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitronix
Jag skulle tro att kyrkogården låg på gångavstånd från byn med tanke på att båda ungdomarna (utan körkort) kunde ta sig dit och Astrid sa ju att hon gick dit varje vecka.

Håller med dig angående graven. Undrar verkligen hur det hade fungerat i verkligheten - antagligen inte alls... Det var även udda att inga årtal för födelse och död stod på stenen men det vet vi ju varför i och för sig...

Det var därför jag först tänkte att kyrkogården kanske låg i byn. Och de hade "egna regler" för begravningar. Tänker att vem som helst kan ju beställa en gravsten. Men det var lite för många gravar tyckte jag. Fast vet ju iofs inte hur länge den där byn funnits i sin regi.

Frank åkte väl aldrig till sjukhuset med flickan va? (inte ens när det var för sent) Utan de antog väl bara att det var blindtarmsinflamation?
Annars borde ju hans lögner ha uppdagats där.

Är ju iofs mycket som inte stämmer med verkligheten på film.
Men vissa delar kändes lite för ogenomtänkta
Citera
2018-02-19, 00:21
Medlem
Jag undrar varför Saga och hennes psykolog sitter och talar med varandra i mörker. Det är mycket märkligt.

De flesta psykologbesök brukar annars ske på en mottagning. I dagsljus.
Citera
2018-02-19, 00:34
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitronix
Har funderat på en sak kring mördaren...

Citera
2018-02-19, 01:02
Medlem
Sonen och en älskare till en kriminell gangster blir sura när denne på grund av sin kriminalitet blir dödad. Dessa vanliga personer väljer därför att viga sina liv åt att bli seriemördare och utföra flera bestialiska mord på personer som i de flesta fall har en extremt lös koppling till Tommys död. Sannolikheten att två vanliga ostraffade Svenssons går samman för att bli seriemördare är ju helt galet osannolik.

Usel huvudstory i år!
Senast redigerad av fille277 2018-02-19 kl. 01:34.
Citera
2018-02-19, 02:02
Medlem
Oliveiras avatar
Sanslöst uselt. Rosenfeldt kan inte vara stolt över det här. "Ryggen blev bättre"

Självklart var Jonas som inte var PK den som läckte. Lika självklart räcker en yxigt skriven dialog om skuld, hos psykologen, för att Saga ska ge upp sin karriär som polis.

De logiska luckorna är så många och skrattretande att man inte kan ta något på allvar. Varför hade inte Susanne handskar i bilen? Varför var Brian tvungen att sitta i rullstol när han var på den svenska sidan och tog bilderna? Knappast någon som kände honom där.

Så det säsong 1 och 4 för min del. Vet inte vilken som var uslast. De danska skådisarna är i alla fall bra, i motsats till de svenska. Att folk hyllar skiten är ju bara löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in