2018-02-18, 20:23
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Då får jag hoppas att det inte finns nått agg.
Du tror inte mormor farfar farmor morfar osv känner ett agg mot att deras barnbarn blir dödade? DET tror jag. Nu får du nog skärpa till dig en aning!
Citera
2018-02-18, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Och du är säker på att HB eller OH inte uppfyllde dessa kriterier?

Tror man skall släppa fokus på tjejernas påstådda diagnos och se vad felet var hos föräldrarna.
Jag skulle gissa på att minst en av föräldrarna är kraftigt psykotisk med extremt narcissistiska drag vars värld skulle rasa samman om barnen skulle återgå till ordinarie skolgång.
Helt plötsligt har man tappat den styrande kontrollen och helvetet brakar löst.
Den andra troligen helt nedtryckt i skorna..
Om man skulle lägga fokus på varför tjejerna inte fick träffa jämnåriga skulle man nog få en annan vinkling på det hela.

Har också för mig att man (återigen man, detta är ett talesätt och ej genusperspektivt)vid ett misslyckat självmordsförsök kan få väldigt svåra men, hamna i komaliknande tillstånd, starka tabletter som inte brukas av rätt person kan vara farliga..

Men detta är bara mina enkla tankar, inget att egentligen bry sig om, det är ni som är dom kunniga i detta....

I början tyckte jag att du var grym !
Du kom med ny info, och man fick ett stort förtroende för din vetskap i detta fall.
Men, nu får jag inte riktigt grepp om dig.
Vad är det du vill säga, egentligen ?
Citera
2018-02-18, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, såg det som ett påstående. Först därefter skrev du "i alla fall enligt gammal praxis". Vi är här och nu, inte för hundra år sedan. Alla begravs i så kallad vigd jord idag. Men misstänker att de anhöriga avgör om de ska ligga tillsammans eller ej.

Tror att dom själva bestämmer var och hur dom vill bli begravda.
Kanske var med i ev. Video
Citera
2018-02-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Narcissm tror jag mest på. Kanske utvecklat till psykopati:

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/02/narcissisten-krossar-sin-partners-sjalvfortroende
"- Budskapet är motstridigt: dels består det av att berömma och dels av att platta till den andra. Just det är farligt. När partnern kritiserar en försöker man såklart ändra på sig själv, korrigera det beteende som upplevs vara dåligt och behaga den andra. Så småningom börjar man ifrågasätta sig själv allt mer och det egna självförtroendet vittrar sönder, så att det till slut är i riktigt dåligt skick."

"- Det finns psykopater som är oförmögna att leva sig in i en annan människas situation. En del av dem kan vara mycket våldsamma och likgiltiga. I praktiken är alla psykopater narcissister, men alla narcissister är inte psykopater. Det handlar snarare om självhävdelse och om att söka uppmärksamhet. Narcissisten är orolig för att andra är avundsjuka eller upplever, att han inte har nått upp till en ställning som tillhör honom."

- Resultaten har varit goda om narcissisten verkligen förstår att det här är ett problem som försvårar hans eget liv, och förbinder sig till lång psykoterapi. Narcissisten söker vård och hjälp, och står då inför det ofrånkomliga faktumet att han inte är perfekt. Då blir narcissisten deprimerad, rejält deprimerad. Det är ett fruktansvärt hot att han inte är bäst i världen. Det är ett värre hot än döden."

Stämmer väl in på OHs tal om livskvalitet...

Kanske HB hade det så här:
"Jag är splittrad och trasig. Barnen skär sina fötter på mina vassa kanter när de går på tambursgolvet. De ser min ångest. De ser mitt tysta kroppsspråk och förstår mer än de borde. Jag känner mig skyldig för att jag har fött dem till denna söndriga konstruktion. Därför bestämmer jag mig för att slita sönder den här familjen. Jag är inte till någon nytta för dem om jag inte själv orkar."

Sluta hymla nu! Det är ganska uppenbart att OH var en narcissist och att HB kanske klämts sönder av detta. Hon var HELT OSYNLIG. Därmed kan vi avgöra vem som var narcisisst och vem som inte var det! Frågan är om OH enbart var narcissist eller psykopat också.

Nu struntar jag i allt snack om barnen eller sjukdomar. Fokus på OH. Som person!

Mer från sidan jag länkar till:

"Är man tvungen att samarbeta med en narcissist är det bra att minnas att han inte strävar till att vara en vanlig person. Han vill vara direktör för ett toppföretag, topp-operasångare eller toppgitarrist, och göra sig känd som en sådan. Det är en bra utgångspunkt att minnas detta.
- Det som åtminstone inte underlättar saken är att säga: "Vad tror du riktigt att du är, du får ta skeden i vacker hand och uthärda vardagen precis som vi alla andra." Det är rena giftet för en narcissist. Handlar det dessutom om en aggressiv typ kan han gå till anfall. Är han inte aggressiv, kanske han i bästa fall sticker, gör en arvslös eller tar ut skilsmässa.

Slutklämmen:
"Narcissisten synsätt är så färgat av den egna världsbilden att han inte kan fungera som en normal vän eller make."

Visst är det mycket som stämmer här... allt skulle jag säga. För min del är nog pusslet löst med detta. Vad tror du?

Alla utom OH hölls hemma, mer eller mindre. Båda barnen och frun på halvtid. Varför? Tja, narcissismen utövat av OH plågade dem. Så tror jag!

På en skala av narcissism hade han nog en fet tia!

Rektorn sa: "Problem inne i familjen". Det kan utläsas som att OH var en riktig plågoande mot sin familj. Hon kan ha sett allt, men inte vågat göra något, den egna karriären var förstås viktigast. Börjar man bråka med en narcissist kan jobb och levebröd ryka och är personen juridiskt kunnig, kan det gå illa. Till en början.

Skolan kanske satte in motvärn i form av utredning under våren. Men OH hann före med sin lösning. Han bestämde, visade var skåpet skulle stå. Han tog livet av sig och familjen. Oväntat drag, minst sagt!

Det mest vettiga jag läst på länge, delar din uppfattning till fullo!
Citera
2018-02-18, 20:30
Medlem
Citat:
Det kan vara så att de via brev/video dirigerat sina begravningar. Men det innebär inte att de efterlevande kommer hörsamma det. De gör som de vill. Huvudpersonerna är döda och kan inte påverka.
Citera
2018-02-18, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan dom absolut. Men om det finns agg bland de anhöriga gentemot OH och HB pga morden på barnen, så kanske man inte vill att de ska vila tillsammans.

Vad "man" vill är väll en helt annan sak.
Bestämmer dom inte själva hur dom skall begravas.
"Man" bestämmer väll inte det.
"Man" får väll tycka vad den vill.
Citera
2018-02-18, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det här tycker jag tillhör temat skvaller. För min del vill jag bara veta om morden på de oskyldiga barnen hade kunnat undvikas. Intresset tar liksom slut vid de privata ceremonierna.

Jag skrev "kanske"
Citera
2018-02-18, 20:35
Medlem
Citat:
Vad "man" vill är väll en helt annan sak.
Bestämmer dom inte själva hur dom skall begravas.
"Man" bestämmer väll inte det.
"Man" får väll tycka vad den vill.
Det är ju de anhöriga som sköter begravningen. Och de lär ju avgöra om familjen ska vila ihop eller ej.
Citera
2018-02-18, 20:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Då får jag hoppas att det inte finns nått agg.

Ingen aning om hur de stackars anhöriga känner i detta kring gravplats.
Men det känns inte rätt att begrava mördare med mordoffer.

Flickan Agnes var 14 år, en nästan vuxen snart straffmyndig ung kvinna. Förhoppningsvis med egen vilja och tydlig personlighet, just i begynnelsen av sin frigörelseprocess från föräldrarna. En egen individ med egna drömmar och tankar.

Hade hon velat få sin sista vila med någon som mördade henne? Sannolikt inte.
Det är liksom det ultimata brottet mot någon - oavsett hur kärleksfull mördaren varit innan. Oaktat mördarens bevekelsegrunder eller egen sjukdom är det det värsta man kan göra mot en annan människa.
Det är totalt oförlåtligt och i alla fall i mitt tycke väldigt olämpligt att begrava de stackars oskyldiga offren tillsammans med sina bannemän. Oavsett om de tillhört samma familj.
Citera
2018-02-18, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du tror inte mormor farfar farmor morfar osv känner ett agg mot att deras barnbarn blir dödade? DET tror jag. Nu får du nog skärpa till dig en aning!

Det är väll klart som korv-spad att mor o far föräldrarna tycker detta är fruktansvärt.
Ingen annan påstår nått annat.....
Skärp till dej själv.
Citera
2018-02-18, 20:39
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Den, möjligtvis lätt egocentriske och fyrkantige pappan kanske hade kvalitéer som sympati och empati.
Trots sin strikthet och fantasilöshet kom han att tänka på efterbörden. Som en resonerande och handlingskraftig man kanske han redan innan mördandet hade bokat begravning. Visst hade någon präst kontaktats....
En liten massgrav för familjen....
Citera
2018-02-18, 20:39
Medlem
Citat:
Jämför inte med andra familjer, för dom var inte andra familjer......
Och nej, självklart var det inte normalt att mörda sina barn och sen ta självmord.
Men varför tror du att det var ett LÄTT val.?

Lätt är motsatsen till svårt.

Det svåra i en sådan situation hade varit att acceptera att livet inte alls blev som man hade tänkt sig. Det hade varit en enorm utmaning att acceptera att sina drömmar om framtiden kanske aldrig blir verklighet. Det hade varit svårt att ge upp den karriären man älskar. Det hade varit svårt att se de man älskar lida. Det hade varit svårt att bara finnas till för att skapa små ljusglimtar för sina barn då och då.

P.s. Svär du åt alla som inte delar din åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in