2018-02-18, 19:42
Medlem
Narcissm tror jag mest på. Kanske utvecklat till psykopati:

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/02/narcissisten-krossar-sin-partners-sjalvfortroende
"- Budskapet är motstridigt: dels består det av att berömma och dels av att platta till den andra. Just det är farligt. När partnern kritiserar en försöker man såklart ändra på sig själv, korrigera det beteende som upplevs vara dåligt och behaga den andra. Så småningom börjar man ifrågasätta sig själv allt mer och det egna självförtroendet vittrar sönder, så att det till slut är i riktigt dåligt skick."

"- Det finns psykopater som är oförmögna att leva sig in i en annan människas situation. En del av dem kan vara mycket våldsamma och likgiltiga. I praktiken är alla psykopater narcissister, men alla narcissister är inte psykopater. Det handlar snarare om självhävdelse och om att söka uppmärksamhet. Narcissisten är orolig för att andra är avundsjuka eller upplever, att han inte har nått upp till en ställning som tillhör honom."

- Resultaten har varit goda om narcissisten verkligen förstår att det här är ett problem som försvårar hans eget liv, och förbinder sig till lång psykoterapi. Narcissisten söker vård och hjälp, och står då inför det ofrånkomliga faktumet att han inte är perfekt. Då blir narcissisten deprimerad, rejält deprimerad. Det är ett fruktansvärt hot att han inte är bäst i världen. Det är ett värre hot än döden."

Stämmer väl in på OHs tal om livskvalitet...

Kanske HB hade det så här:
"Jag är splittrad och trasig. Barnen skär sina fötter på mina vassa kanter när de går på tambursgolvet. De ser min ångest. De ser mitt tysta kroppsspråk och förstår mer än de borde. Jag känner mig skyldig för att jag har fött dem till denna söndriga konstruktion. Därför bestämmer jag mig för att slita sönder den här familjen. Jag är inte till någon nytta för dem om jag inte själv orkar."

Sluta hymla nu! Det är ganska uppenbart att OH var en narcissist och att HB kanske klämts sönder av detta. Hon var HELT OSYNLIG. Därmed kan vi avgöra vem som var narcisisst och vem som inte var det! Frågan är om OH enbart var narcissist eller psykopat också.

Nu struntar jag i allt snack om barnen eller sjukdomar. Fokus på OH. Som person!

Mer från sidan jag länkar till:

"Är man tvungen att samarbeta med en narcissist är det bra att minnas att han inte strävar till att vara en vanlig person. Han vill vara direktör för ett toppföretag, topp-operasångare eller toppgitarrist, och göra sig känd som en sådan. Det är en bra utgångspunkt att minnas detta.
- Det som åtminstone inte underlättar saken är att säga: "Vad tror du riktigt att du är, du får ta skeden i vacker hand och uthärda vardagen precis som vi alla andra." Det är rena giftet för en narcissist. Handlar det dessutom om en aggressiv typ kan han gå till anfall. Är han inte aggressiv, kanske han i bästa fall sticker, gör en arvslös eller tar ut skilsmässa.

Slutklämmen:
"Narcissisten synsätt är så färgat av den egna världsbilden att han inte kan fungera som en normal vän eller make."

Visst är det mycket som stämmer här... allt skulle jag säga. För min del är nog pusslet löst med detta. Vad tror du?

Alla utom OH hölls hemma, mer eller mindre. Båda barnen och frun på halvtid. Varför? Tja, narcissismen utövat av OH plågade dem. Så tror jag!

På en skala av narcissism hade han nog en fet tia!

Rektorn sa: "Problem inne i familjen". Det kan utläsas som att OH var en riktig plågoande mot sin familj. Hon kan ha sett allt, men inte vågat göra något, den egna karriären var förstås viktigast. Börjar man bråka med en narcissist kan jobb och levebröd ryka och är personen juridiskt kunnig, kan det gå illa. Till en början.

Skolan kanske satte in motvärn i form av utredning under våren. Men OH hann före med sin lösning. Han bestämde, visade var skåpet skulle stå. Han tog livet av sig och familjen. Oväntat drag, minst sagt!
Senast redigerad av rappytt 2018-02-18 kl. 19:57.
Citera
2018-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte vad jag hört talas om. Neurosedyn - som det bara hette i Sverige - har egentligen namnet Talidomid och används än i dag i Sverige, skrivs ut som 50mg vita kapslar som heter Thalidomide Celgene och är ett bra medel vid myelom och den i Sverige ovanliga sjukdomen Spetälska, lepra.

Lanserades i slutet på 50-talet som bra lugnande, inte beroendeframkallande sömnmedel och bra mot illamående - särskilt lämpat för gravida kvinnor. 186 barn föddes svårt handikappade i Sverige innan medlet drogs in av Astra, som sålde det, i december 1961. En enda tablett räckte för att ett foster skulle bli missbildat.

Att handikappade barn och unga i Sverige skulle ha högre frekvens av självmord än övriga, har jag inte hört talas om. De neurosedynskadade barnen har fötts med sina saknade och missbildade ben och armar. De har ofta utvecklat en fenomenal förmåga att använda sig av sin kropp och likafullt kunna sköta hygien, äta och ta sig fram, många kör bil, idrottar och jobbar. De har ofta mycket bra livskvaliteter, flera har egna barn.

Neurosedynbarnen är intressanta som jämförelse i Bjärredsfallet. Att få en bebis utan armar eller ben torde få alla föräldrar att bryta ihop. Men trots detta verkar ingen av Sveriges neurosedynbarnsföräldrar ens ha varit i närheten av att mörda sitt barn för "bristande livskvalitet".
Har inte hört talas om ett enda fall.

Problemet hos Bjärredsfamiljen låg inte hos döttrarnas sjukdom eller ens hos döttrarna själva. Hela problematiken finns hos de - sjuka - föräldrarna vars psyke var gravt sjukt.

Vi famlar efter att försöka hitta en begriplig rationell orsak till varför de dödade sina barn - men antagligen finns den orsaken inte. Föräldrarna led av sjukliga vanföreställningar - precis som många andra grova våldsbrottslingar gjort i alla tider. De utförde inte en rationell handling - de begick en sjuklig handling. Utan samma sjukliga vanföreställningar kommer vi aldrig att kunna begripa varför.

Det enda som är ovanligt i detta fall att de var två föräldrar som tillsammans påstås ha gjort det.
Men det är egentligen inte konstigare än att det ibland är två störda våldsbrottslingar som slår sig ihop och torterar och mördar tillsammans. Finns många fall på par i historien som gjort så. Bjärredsföräldrarnas brott stannade inom familjen och de lämnade efter sig någon form av mer eller mindre kryptisk förklaring till sina mord. Men psykiskt friska kan de inte ha varit.

Det stämmer delvis, även om många neurosedynskadade barn lämnades till spädbarnshem eller redan på BB. Många föräldrar var chockade med det fanns även ett tryck från samhället vid den tiden att placera alla barn med ngn typ av funktionshinder på instutition.
https://www.vardfokus.se/tidningen/2013/nr-9-2013-9/kvinnor-fick-skulden/

Att få ett barn med synligt fysiskt handikapp eller utvecklingsstörning leder ofta till en inledande chock och sorgeprocess för föräldrarna, som i regel tillslut landar i acceptans inför barnets annorlundaskap, där de kan älska barnet för den person hen är och se möjligheter för barnet. Tex norska fotomodellen som lämnade sitt barn i chock på BB när hon såg att barnet hade Downs syndrom. Det raserade alla hennes drömmar och planer för framtiden och barnet. Men efter några dagar landade hon i acceptans och tog tillbaka sitt barn, fick moderskänslor och började älska barnet. Och sedemera deltog i modereportage och intervjuer med barnet för att öka acceptansen i samhället för personer med Downs syndrom.

Det var inte alls det barn hon drömt om, men hon insåg att hon älskade barnet lika mycket ändå och att barnet gjort henne till en mindre ytlig person.

Bjärredsföräldrarna hade säkert som de flesta föräldrar stora drömmar och planer för sina barns framtid, liv och utbildning.

I deras fall var kraven och planerna kanske högre satta än hos många andra.

Flickornas framtida karriärer skulle matcha föräldrarnas. Höga utbildningar, hög levnadsstandard, aktivt socialt liv, idrottande, resor, fint boende, social status...

Ett annat sorts liv fanns kanske inte på kartan för föräldrarna.

Ett annat sorts liv ansåg DE inte vara värt att leva.

Att se flickornas skolkamrater cykla förbi, spela fotboll på idrottsplasen, åka till simhallen, gå på bio, gå till skolan skar säkert i både flickorna och föräldrarna. Allt de missade...
- vilken sorg det måste ha varit.

Men många andra har fått se sina en gång så friska barn bli sjuka eller invalidiserade och hamna utanför det normala livet med vänner och skola.

Många har gått igenom den sorgeprocess det innebär att behöva definiera om de drömmar de hade om sina barns framtid.

Många vårdar sina vuxna barn i hemmet.

Att Bjärredsföräldrarna inte kunde se ett ljus i tunneln, ett hopp om bättring osv hintar om hur djupt ner i psykisk ohälsa och utmattning de antagligen var.

Men till skillnad från de flesta med sjuka barn hade de ekonomiska möjligheter, plattform och kontaktnät att för att byta miljö och downshifta.
De hade så många andra valmöjligheter...

Funktionshindrade barn löper högre risk för misshandel i hemmet. Antagligen pga slutkörda föräldrar som inte längre klarar att hantera vardagen.
Dessa barn fick betala det yttersta priset.
TROTS att de levde med föräldrar som i praktiken troligen haft råd att betala för avlastning.
Senast redigerad av Firesnake 2018-02-18 kl. 19:54.
Citera
2018-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
I det här fallet har mördarna så att säga inte farit försiktigt fram. Därför behöver inte heller omgivningen tassa på tå. Det gjorde alla så bra under lång tid, och hur gick den strategin?

Jag tror att man hoppades på att "någon annan" skulle gripa in och ville slippa ta ansvar själv. Tror att OH var väldigt jobbig och fyrkantig i sitt sätt att vara när han bestämt sig för något. Att tidigt ta yngsta dottern från sin fritid, pianospelet, och påstå att hon inte skulle komma tillbaka under "överskådlig tid" är i ljuset av det som skett, kusligt.

Det som har hänt är groteskt och ovanligt, lika ovanligt som det fåtal psykopater som finns. De flesta psykopater sitter i fängelse, men de välartade, det lilla antal, som verkligen är det, når långt.

Därmed inte sagt att OH var psykopat, men omöjligt, det är det inte.

I ljuset av att Moa fick hemundervisning fr.o.m. hösten 2017 så stämde det ju.
Citera
2018-02-18, 19:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Letar efter ett inlägg om att flickorna inte fick leka med kamrater i Göteborg, men hittar det inte.
Citera
2018-02-18, 20:05
Medlem
”Letar efter ett inlägg om att flickorna inte fick leka med kamrater i Göteborg, men hittar det inte.”

Citat:
Ursprungligen postat av livingthing
De jag är bekant med o träffar med jämna mellanrum inom idrotten bodde grannar med familjen i gbg, enligt dessa så var det absolut inget fel på åtminstone den äldre flickan då , den yngre visste de inget om. Däremot var föräldrana H och O väldigt styrande och höll den äldre i väldigt strama tyglar. Inte ute o lekte , kom aldrig på kalas..lite som att hon inte fick ha kompisar

Det här?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-18 kl. 20:26.
Citera
2018-02-18, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
[/b]

Tydligen inte när det kom till att kämpa för sina barn. Då gav de upp väldigt lätt....

Hur i hela helxxxe får du detta till att vara ett lätt beslut.
Ingenting tyder på att detta var ett lätt beslut.
Citera
2018-02-18, 20:09
Bannlyst
Citat:
Jag skrev att de gav upp lätt.

Och vad får du det ifrån ?
Att dom gav upp.... JA.
Att det var lätt..... skärp dej, för fan !
Citera
2018-02-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför kan dom inte begravas tillsammans ?
Kan dom absolut. Men om det finns agg bland de anhöriga gentemot OH och HB pga morden på barnen, så kanske man inte vill att de ska vila tillsammans.
Citera
2018-02-18, 20:11
Bannlyst
Citat:
Jodå, en aning har jag. Det är ingen normal reaktion att mörda sina barn och sedan ta livet sig även om man utgår från de allra värsta scenarier som kommit på förslag. Jämförelsevis (dvs med andra familjer i liknande situationer) har de gett upp väldigt lätt.

Jämför inte med andra familjer, för dom var inte andra familjer......
Och nej, självklart var det inte normalt att mörda sina barn och sen ta självmord.
Men varför tror du att det var ett LÄTT val.?
Citera
2018-02-18, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan dom absolut. Men om det finns agg bland de anhöriga gentemot OH och HB pga morden på barnen, så kanske man inte vill att de ska vila tillsammans.

Då får jag hoppas att det inte finns nått agg.
Citera
2018-02-18, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Förälfrarna utanför kyrkogården (då de begått självmord), barnen innanför. I alla fall enligt gammal praxis...

Dom kanske har talat om i videon hur dom vill bli begravda.
Citera
2018-02-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Dom kanske har talat om i videon hur dom vill bli begravda.

Det här tycker jag tillhör temat skvaller. För min del vill jag bara veta om morden på de oskyldiga barnen hade kunnat undvikas. Intresset tar liksom slut vid de privata ceremonierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in