2018-02-15, 17:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Ligger bra till på listan. Värmepaketet först och sen bygga bilen runt detta.
Inget kul jobb att byta varken fläktmotorn eller värmekranen.
Nej, men reservdelarna är ju så billiga och går att få tag i överallt, så om det tar en och en halv evighet och kräver varenda känd svordom så är det värt det! Fråga vilken Volvoraggare som helst så kommer de att hävda detta.
Citera
2018-02-15, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lowlow

Jag jobbade på en USA-bils firma ett tag och skulle byta parkeringsljus lampa fram på en Chrysler 300, typ -00a. Enligt verkstadsdata så beräknades det ta över 3 timmar. Man är tvungen att lossa hela fronten, innerskärmar, kofångare, och motorkåpa.. Behöver jag berätta att chrysler rekommenderar att man byter samtliga lampor, och inte bara den som är trasig? Kul att berätta för kunden att det kostar 2500 spänn att fixa parkeringsljuset, i arbetskostnad, och 250 spänn i material.

Även på några tyska bilar får man plocka bort stötisen för att få lös strålkastaren och plocka glödlampan. Inget konstigt med det.
Tittade på en Volvo S40 i går. Smart att det går att lossa ett låsbleck och dra ut strålkastaren. Men hålet i strålkastaren för att komma åt glödlampan, ja det var löjligt litet
Citera
2018-02-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ligger bra till på listan. Värmepaketet först och sen bygga bilen runt detta.
Inget kul jobb att byta varken fläktmotorn eller värmekranen.

Anledningen till att värmepaketet på en Volvo 240 överhuvudtaget uppmärksammas är att bilen är otroligt långlivad. Det kan vara ännu krångligare att byra värmepaket på en Renault, Opel etc men alle dessa är skrotade efter 15 år och innan ett värmepaket fallerar.
Citera
2018-02-15, 21:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Anledningen till att värmepaketet på en Volvo 240 överhuvudtaget uppmärksammas är att bilen är otroligt långlivad. Det kan vara ännu krångligare att byra värmepaket på en Renault, Opel etc men alle dessa är skrotade efter 15 år och innan ett värmepaket fallerar.
Fast det där är ju inte riktigt sant, värmefläktarna på 240 började ju gå sönder redan när bilarna var bara några år gamla, inte ovanligt med 5-åringar med havererad fläkt, och därmed jobbet att byta den. Fast besväret är väl lite överdrivet, jag har bytt fläktar på 240, man får ju förvisso till skillnad från de flesta andra bilar ta ut hela värmepaketet, men det gör man ju på några timmar. En kväll räcker gott.
Citera
2018-02-17, 17:26
Medlem
Qjs avatar
Renault Megane ll och deras glödlampor i strålkastaren. Klipp från Fifth Gear när dom ger sig på det!
https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
Citera
2018-02-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det där är ju inte riktigt sant, värmefläktarna på 240 började ju gå sönder redan när bilarna var bara några år gamla, inte ovanligt med 5-åringar med havererad fläkt, och därmed jobbet att byta den. Fast besväret är väl lite överdrivet, jag har bytt fläktar på 240, man får ju förvisso till skillnad från de flesta andra bilar ta ut hela värmepaketet, men det gör man ju på några timmar. En kväll räcker gott.
Och det var inte ovanligt att värmekranarna havererade på 8-åringar. Något som ett av märkena som personen gärna vill klanka ner på löst på annat vis och därför pratas det aldrig om det märket när det gäller detta fel..
Citera
2018-02-17, 20:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qj
Renault Megane ll och deras glödlampor i strålkastaren. Klipp från Fifth Gear när dom ger sig på det!
https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
Skrämmande att det ens är tillåtet att bygga bilar på det sättet, lampor är inte nåt man ska behöva åka itll verkstad för, det ska räcka med verktyg och grundläggande kunskaper.
Citera
2018-02-17, 21:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Javisst, det är ju inget problem om man gör det själv och inte har något annat att göra på sin lediga tid. För den som inte har intresse, kunskap eller möjlighet att fixa ett sådant "skitfel" själv utan är tvungen att lämna in bilen till verkstad så känns det kanske inte så roligt att det tar längre tid att byta fläkt än att byta koppling.
Citera
2018-02-17, 21:45
Medlem
Det måste vara Miljöpartiet.
Citera
2018-02-18, 20:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Så här var det 2002.

Källa 16 år gammal.

https://www.aftonbladet.se/bil/article10318310.ab
Intressant, min bil med regnsensor är ju 22 år så den har säkert den lösningen. Får leta efter det där på spegeln när jag tar ut den ur garaget till våren.
Citera
2018-02-18, 21:01
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Regnsensorn är genialiskt enkel och något som jag eftermonterade på min förra bil. Den sitter ju klistrad på vindrutans insida där torkarna sveper, typiskt framför backspegeln. Den bygger på fenomenet totalreflexion som uppstår då en ljusstråle bryts vid passagen mellan media med olika brytningsindex, här vid övergången mellan glas och luft. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalreflexion

En liten lampa belyser glaset lite snett från insidan. När rutan är torr på utsidan bryts ljusstrålen så mycket att den reflekteras till en mottagare (fotocell) som sitter bredvid lampan. Om det sitter en vattendroppe på rutan sker istället detta: Vatten har mycket högre brytningsindex än luft vilket gör att totalreflexionen uteblir, ljusstrålen åker ut genom rutan och träffar inte längre fotocellen. Alltså, när fotocellen inte får rätt ljus på sig så antar systemet att rutan är blöt och torkarna startas. Jag antar att det används ljus med en viss frekvens så systemet inte störs av solen eller annat yttre ljus.

Inga rörliga delar, elektroniken sitter fint skyddad i kupén och är dessutom enkel och billig. En av de få nymodigheter som jag gillar. Det gäller bara att den speciella ljusledande gelen som sensorn sitter med mot rutan ligger an över hela ytan, en luftbubbla emellan sabbar funktionen.
Tack, det var en mycket bättre beskrivning än vad Aftonbladet mäktade med! Har du nån aning om när de första bilarna med regnsensor kom? Och vilka märken som var först.

Håller med, en av få nymodigheter jag verkligen uppskattar. Det spar ju på reglaget med vilket är bra om man som jag tänkt ha bilen i ca 30 år till. Men som sagt, precis som ABS en bra nymodighet.
Citera
2018-02-18, 21:07
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Även på några tyska bilar får man plocka bort stötisen för att få lös strålkastaren och plocka glödlampan. Inget konstigt med det.
Tittade på en Volvo S40 i går. Smart att det går att lossa ett låsbleck och dra ut strålkastaren. Men hålet i strålkastaren för att komma åt glödlampan, ja det var löjligt litet
Att det inte är ovanligt betyider inte att det inte är dumt. På lite äldre bilar stack man ju bara ner handen och skruvade ur lampan. På blinkers etc kundem an skruva av glaset utifrån vilket ledde till myyyycket mindre pill än som det är på lite nyare fordon. Tex, på 145 så kunde man skruva bort hela lyktglaset bak och byta aktuell lampa. På 745 så måstem an göra det inifrån och det är verkligen låångt ifrån det minsta ergonomiskt.. Sitter riktigt dumt till med plåt man får lira in lampan emellan etc. Liksom varför frångå nåt som fungerar felfritt och utan minsta krångel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in