2018-02-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det spelar det roll för foliehattarna och konspirationsteoretikerna vad polisen skriver eller hur mycket information de än släpper.
De riktiga foliehattarna i detta torde vara någon av förövarna i tragedin.
Citera
2018-02-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
En låtgåmentalitet alltså. Det är helt okej att mörda sina barn bara man kommer ihåg att ta sitt eget liv.... tja
Eller ett nykert konstaterande att ibland inträffar det saker man varken kan förutse eller förebygga och så går man vidare och lägger enegi och resurser på annat.
Citera
2018-02-17, 11:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Eller ett nykert konstaterande att ibland inträffar det saker man varken kan förutse eller förebygga och så går man vidare och lägger enegi och resurser på annat.

Shit happens alltså..... två tonårsflickors liv var alltså av noll värde. Jaha... får man då torrt konstatera.
Citera
2018-02-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det behövs ingen katastrofutredning eller några lagändringar med anledning av en händelse som är så osannolik att människor nästan inte kan föreställa sig att den ens har hänt. Det går inte att förutse eller förebygga det osannolika. Det finns så många betydligt mer sannolika tragedier som borde förebyggas att samhällets resurser inte räcker till. Det görs massor redan idag för att förebygga själmord, en ytterligare satsning på det skulle möjligen kunna fånga upp några fler.

Ja, visst är händelsen osannolik och förhoppningsvis kommer aldrig någonting liknande att inträffa. Men det kommer tyvärr alltid att finnas barn som inte har det bra i sina hem och/eller i sina skolor. Finns det inte anledning att se över vilka säkerhetsnät samhället kan bygga runt barn för att de ska ha möjlighet att få hjälp när de behöver det?
Citera
2018-02-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Shit happens alltså..... två tonårsflickors liv var alltså av noll värde. Jaha... får man då torrt konstatera.
Ja, deras död har inte bidragit med något av värde. Känns det jobbigt kan du skramla ihop till ett monument.
Citera
2018-02-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Läs själv vad du skrev. Nej. Jag tycker absolut inte att psykiatriska sjukdomar är mindre plågsamma och begränsade. Däremot har jag upptäckt att depression och utbrändhet står ovanför ME. I klass. På vårdcentraler. Vid sjukskrivning. Enligt försäkringskassan. Och det är jag inte ensam om att ha upptäckt. Så ditt resonemang fungerar inte alls. Psykiatriska diagnoser har högre status. Nu är som sagt var inte den här tråden en ME-tråd. Men jag kan inte låta bli att påpeka ren fakta när någon tramsar iväg alldeles i sin okunskap och arrogans. För övrigt är det nollverksamhet i ME-tråden. Jag är där och kollar med jämna mellanrum. Ni antagonister är i den här tråden istället. Lustigt.Och en ganska unken och rutten människosyn.

Hur har du "märkt" det?
"Utbrändhet" numera Diagnos: Utmattningssyndrom.
Citera
2018-02-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dom flesta har förstått vad som hände och varför. Sen finns det ett antal som saknar förmågan att förstå. Dom kommer inte att kunna gå vidare eftersom det i deras värld måste finnas nåt annat än det självklara och enkla. Men det fyller inte kravet för allmänintresse helt enkelt.

Vad som hände har både Scheele o Avd.9 beskrivit väldigt bra. Varför, däremot, vet väl ingen? Det enda "självklara och enkla" är i så fall att föräldrarna på olika sätt inte var mentalt friska. Pratar inte om mycket att göra på jobbet eller stress utan en verklighetsuppfattning som förvrängdes under flera år. Psykiskt friska föräldrar planerar inte under en längre tid hur de skall döda sina krassliga ungar.
Citera
2018-02-17, 12:11
Bannlyst
Citat:
Det spelar det roll för foliehattarna och konspirationsteoretikerna vad polisen skriver eller hur mycket information de än släpper.

Glöm inte hyenorna som saknar alla smaskiga detaljer. Gråtrunkarna är också en viktig grupp i tråden. De som ständigt påminner oss andra om att det är fel att mörda barn och att vi är okänsliga som inte förstår det.

Dessa fyra grupper - foliehattarna, konspirationsteoretikerna, hyenorna och gråtrunkarna - har fortfarande mycket att hämta i föreliggande tråd. Grupperna är ganska olika men har i alla fall en sak gemensam; de kommer aldrig bli mätta hur mycket man än ger dem.
Citera
2018-02-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
*

Oavsett vad dessa Bjärredstöser led av, hade de antagligen behövs professionell psykiatrisk eller psykologisk hjälp. Det behöver man liksom när man är sjuk så pass länge som barn. Om det sedan var föräldrarnas prestationskrav, alla flyttar, krav från skola eller annan omgivning eller en kroppslig sjukdom som gjorde dem sjuka spelar ingen roll - de hade behövt hjälp för "psyket" i vart fall.

Ja, hjälp behöver man när man är sjuk så länge som barn. Vi vet att det handlade om "en familj i kris." De två barnen levde i denna kris under flera år. De var instängda i krisen. Mitt inne i krisen befann de sig. När någon upplever en kris brukar men väl ge krishjälp?

Det är många här i tråden som skriver om att det inte var barnens sjukdom utan föräldrarnas förvrängda tänkande som det var fel på - och att vi därför kan ge upp våra strävanden att förstå. Men det vi behöver förstå är väl i så fall: hur känner vi igen föräldrar som vi misstänker har förvrängda tankar? Hur identifierar vi de barn som riskerar att leva med föräldrar vilkas tankar har hakat upp sig eller blivit förvrängda?

Det är väl klart att vi aldrig kommer att få veta eller förstå hur just dessa föräldrar tänkte och resonerade. Men det viktiga är väl att vi alla blir mer vakna inför att detta fenomen., att föräldrar ibland (på grund av olika anledningar) tänker på ett sätt som är helt främmande för de flesta andra av oss.
Citera
2018-02-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det där är ju alldeles riktigt. Hade jag haft den här familjen i min närvaro hade jag inte förutsett det här utfallet. Då ingår ändå i mitt arbete att göra fortlöpande suicidbedömningar.

Jag hoppas verkligen att de närstående till den här familjen, vilka fortfarande finn i livet, kan gå vidare efter den här tragiska händelsen.

NurseRatched, det var bra att du kom hit med din erfarenhet. Det har påpekats av mig och många andra att detta är ett fall som är unikt. Ingen kan ens komma på tanken att två högutbildade personer, med juridisk kompetens, väl förankrade i samhället skulle se mord som lösning på sina problem. Just med facit på, hur om och kring sig de ha varit, med att ta olika resurser i anspråk när de drev sin kamp mot omvärlden.

Jag hoppas också på att de närstående kan gå vidare.

För samhället är det viktigt att ta reda på de mekanismer som lät en person som OH ta skamgrepp på olika institutioner, särskilt skolan. Det är skattemedel som gått till en familj på bekostnad av andra barn i en tid där resurser dräneras från vår gemensamma kassa till de element i samhället, som är duktigast på att ta för sig.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-17 kl. 13:16.
Citera
2018-02-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det har stått mycket dumt i den här tråden men inget inlägg har varit så avslöjande genomkorkat som det här.

Det finns likheter i exemplet Gunilla Persson, som togs upp i tråden, eftersom hon är troende.

Jag tror att OH med fru har haft religion som täckmantel för att framstå som upphöjda över världsliga ting, som att barnen ska ha det roligt!

Det finns olika sätt att bygga upp barriärer så att omvärlden ska hålla sig borta. Det OH och hans fru höll på med tålde inte insyn och granskning. Men det fattar inte du!
Citera
2018-02-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur kan du jämföra med Gunilla Persson?

Gunilla Persson framstår som en narcissist. Men är hon det i belysning att hon haft en karriär och ett liv i USA? Det vi ser är olika, inom vad som inte skadar eller skadar någon annan människa. Gunilla är en dam i fel miljö, från en annan tid, ihopbuntad med en massa frigjorda och frispråkiga kvinnor som talar om sånt man inte talar om. Typ snusk och sex!

Gunilla tror på gud och har det som vi nu för tiden kallar för gammeldags syn på livet. Men helt normalt i USA där de övriga kvinnorna i Hollywoodfruarna är Swedish women, med allt vad det innebär av dåligt rykte. Det är ju den dynamiken som gör showen uthärdlig.

Ditt exempel, och jämförelsen visar på hur olika vi ser på saker!

Det jag ser med Gunilla Persson till skillnad från många andra kvinnor hennes situation som blir äldre, är att hon kan försörja sig själv, utifrån det lilla hon har kvar av glamour i den bransch hon tillhör. Vi ser bara dottern när hon framträder, och jag tycker dottern sjunger bra och ser välanpassad och glad ut. Dottern har sin skolgång och en talang, hennes mamma hjälper henne att utveckla.

Jag roas av folk som Gunilla Persson. Jag roas inte av folk som låter sina liv styras av jakten på en diagnos. Folk som OH som har behov av en stämpel på barnen så att han kan bevisa för omvärlden att barnen är defekta. OH är en vansinnig jurist, insnöad på att allt måste strykas och bevisas, där hans agerande går ut på att vinna en process där skolan, myndigheter och läkarna är motparter. OH har kört ett race där han lämnat många offer och sörjande efter sig. OHs härjande med dessa döttrars liv slutade med ett totalt rättshaveri. Enda sättet han kunde vinna sin process på, var genom att mörda! Hur sjukt är inte det?

Det har framförts ett antal ggr och redan tidigt att det är den timida, knappt synliga frun HB som är den drivande partern i denna händelse. Hon som skickat ut sin make att driva frågor t.ex. gentemot skolan. Enligt den uppfattning/bedömning som hon gjort av vad som är bäst för döttrarna. HB är ju den som, bortsett från 2 arbetsdagar/vecka, är mest hemma med döttrarna då OH arbetar mycket och ofta, därmed den som har mest insikt i deras liv, och mående. Självklart får hennes åsikt gällande barnen stor vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in