2018-02-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dom flesta har förstått vad som hände och varför. Sen finns det ett antal som saknar förmågan att förstå. Dom kommer inte att kunna gå vidare eftersom det i deras värld måste finnas nåt annat än det självklara och enkla. Men det fyller inte kravet för allmänintresse helt enkelt.

Du som, om jag har fattat dig rätt, har förstått, varför hände det menar du?
Citera
2018-02-17, 10:01
Medlem
Om nu uppgiften stämmer att A var på skolavslutning och att A var på väg tillbaka till skolan (det är en uppgift jag har genom andra hand från någon som bor i Bjärred), hur kan då allt vara så svart pga barnens sjukdom att detta måste tar denna slut nu? Hur går det ihop med att man ser sin livskvalité raserad just då?

Tror ni att uppgiften är fel? Tror ni att föräldrarna är förtvivlad över att sjuka barn skickas tillbaka till skolan?
Citera
2018-02-17, 10:19
Medlem
https://www.netdoktor.se/psykiatri/depression-angest/artiklar/ljusbehandling-vid-depression/
Föräldrarna misstänkte kanske ändå att A led av depression. Ljusterapi är tydligen en vanlig form i Tyskland vid behandling just mot depression.
Citera
2018-02-17, 10:27
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vad var det som hände på skolan i Göteborg? Blev de nekade hemundervisning?

Gick Agnes för egen maskin på skolavslutningen den 22 december 2017? Satt hon i rullstol? Hade hon stöd alternativt personlig assistent med sig?
Citera
2018-02-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att det är just barn? Är det det som är problemet, att det var små gulliga flickor med namn som spelar piano? Då måste "alla resurser" sättas in för att utreda.

Ungefär 1000 människor dör i fallolyckor varje år dvs nästan 3 per dag. Men det är mest namnlösa gamlingar, inget att bry sig om, de kostar ändå bara pengar. Trots att några av dem säkert kunde spela piano. Det tillsätts inga resurser där för att utreda något där. Sedan har vi alla "vanliga" självmord, det är betydligt viktigare att resurserna används där istället för att de slösas bort på engångshändelser som denna.

Det finns inget att utreda här, inget att lära sig av. Händelsen, hur spektakulär den än är, blir en sorglig notering i kategorin "övriga dödsfall".

Det är ju i och för sig stor skillnad på fallolyckor, självmord och mord.
Senast redigerad av Malva1 2018-02-17 kl. 10:57. Anledning: .
Citera
2018-02-17, 10:47
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Narcissism är inte en sjukdom. Det är en personlighetsstörning. Det är liksom ME en kriteriediagnos. Du måste uppfylla en hel del för att kvalificera för den.
Redogör för dem istället för att citera icke angiven källa.
Ja så sant, en personlighetsstörning, ingen sjukdom.
Citera
2018-02-17, 11:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det där är ju alldeles riktigt. Hade jag haft den här familjen i min närvaro hade jag inte förutsett det här utfallet. Då ingår ändå i mitt arbete att göra fortlöpande suicidbedömningar.

Jag hoppas verkligen att de närstående till den här familjen, vilka fortfarande finn i livet, kan gå vidare efter den här tragiska händelsen.

Det får vi hoppas och jag hoppas verkligen att ingen närstående är inne och läser i den här tråden, det kan inte vara bra för deras mentala hälsa att läsa vad vissa skriver.

Nej, jag tror att det var helt omöjligt att avläsa OH och HB, ingen kunde ens ana hur illa det egentligen var, de höll det inom sig själva, det är min gissning.
Citera
2018-02-17, 11:03
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Bra skrivet, och jag håller med dig.
Kanske inte just #metoo, men nån anledning borde finnas till tystnaden.
Kanske nått av dessa.
1. Hanna var den som var drivande till detta, och Oskar var absolut inget psykfall.
Och detta kanske är känsligt.
2. Polisen, och alla andra har varit jäkligt duktiga på att knipa käft.
Förrutom ett par stycken 112 personal, som lättat lite på hjärtat.... men annars är det knäpptyst.
Och ingen ny info kommer heller, så överlag har nog 112 fått klara besked att inte fortsätta läcka.
112-personal har tystadsplikt om det gått dig förbi. Läcker man då begår man allvarligt tjänstefel. Så nej, det har inte med GM:s kön att göra. Och nej, H har ej hängt O. Antingen har de båda skyldiga eller bara han.
Citera
2018-02-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Du som, om jag har fattat dig rätt, har förstått, varför hände det menar du?

Det står i polisens pressmeddelande. Det var för att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Sen kan man diskutera i evigheters evigheter om dom borde ha tyckt så. Men dom gjorde det och det var därför det hände. Döttrarna var sjuka, familjens liv kraschade och dom gav upp. Man kan även diskutera det, men det var vad som hände. Det vi inte vet är händelseförlopp och orsaker. Men det har inte så stort allmänintresse så det överväger dom pressetiska reglerna om självmord och/eller hänsyn mot brottsoffer.

Det behövs ingen katastrofutredning eller några lagändringar med anledning av en händelse som är så osannolik att människor nästan inte kan föreställa sig att den ens har hänt. Det går inte att förutse eller förebygga det osannolika. Det finns så många betydligt mer sannolika tragedier som borde förebyggas att samhällets resurser inte räcker till. Det görs massor redan idag för att förebygga själmord, en ytterligare satsning på det skulle möjligen kunna fånga upp några fler.

Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.
Citera
2018-02-17, 11:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Bra skrivet, och jag håller med dig.
Kanske inte just #metoo, men nån anledning borde finnas till tystnaden.
Kanske nått av dessa.
1. Hanna var den som var drivande till detta, och Oskar var absolut inget psykfall.
Och detta kanske är känsligt.
2. Polisen, och alla andra har varit jäkligt duktiga på att knipa käft.
Förrutom ett par stycken 112 personal, som lättat lite på hjärtat.... men annars är det knäpptyst.
Och ingen ny info kommer heller, så överlag har nog 112 fått klara besked att inte fortsätta läcka.

Det finns inte en chans på denna jord att våra feministiska reportrar skulle ha missat att det fanns en "Josef Fritzl-kopia" i Bjärred som drev och dödade sin familj, det skulle ha varit krigsrubriker i samtliga tidningar i Sverige och Kerstin Weigl och de andra mediafeministerna skulle ha frossat i krönikor om män och deras förtryckande.

Deras problem blev att det inte fanns något "monster under sängen".
Citera
2018-02-17, 11:17
Medlem
Citat:
Det står i polisens pressmeddelande. Det var för att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Sen kan man diskutera i evigheters evigheter om dom borde ha tyckt så. Men dom gjorde det och det var därför det hände. Döttrarna var sjuka, familjens liv kraschade och dom gav upp. Man kan även diskutera det, men det var vad som hände. Det vi inte vet är händelseförlopp och orsaker. Men det har inte så stort allmänintresse så det överväger dom pressetiska reglerna om självmord och/eller hänsyn mot brottsoffer.

Det behövs ingen katastrofutredning eller några lagändringar med anledning av en händelse som är så osannolik att människor nästan inte kan föreställa sig att den ens har hänt. Det går inte att förutse eller förebygga det osannolika. Det finns så många betydligt mer sannolika tragedier som borde förebyggas att samhällets resurser inte räcker till. Det görs massor redan idag för att förebygga själmord, en ytterligare satsning på det skulle möjligen kunna fånga upp några fler.
Det spelar det roll för foliehattarna och konspirationsteoretikerna vad polisen skriver eller hur mycket information de än släpper.
Citera
2018-02-17, 11:17
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

En låtgåmentalitet alltså. Det är helt okej att mörda sina barn bara man kommer ihåg att ta sitt eget liv.... tja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in