Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Jag tänkte gå in lite mer på det där du skrev ovanför mig om människor runt om en och deras agerande och även hur
det påverkar mig och kanske påverkar fler än mig.
Obs! Måste se det utifrån mig. Inte av egoistiska själ utan mer dela med mig av min egna iakttagelse.
Jag har blivit extremt känslig på att läsa av människor och kan snabbt avgöra om en individ tillhör " förövaren"
I negativ bemärkelse så ser jag även det naturliga spelet, det jag kallar "falskhet"
Ofarlig falskhet...
Just den falskheten ger mig enorm ångest.
Och jag har blivit översann i min framtolkning och det skrämmer många i min omgivning.
Jag blir för närgången och frågar saker människor kanske försöker dölja.
Och jag tvivlar på om jag ser rätt.
Det syns inte utanpå mig att jag bär enorm ångest inom mig när jag umgås med människor.
En ständigt pågående kamp inom mig.
Ständigt beredd.
Förbannat jobbigt.
Vad tror du om den iakttagelsen FromAnotherPlanet?
Känner du igen det jag beskrivit???
Notera att jag är lite av en amatörexpert på det här ämnet - jag har alltså ingen yrkesmässig kompetens, men gott om egeninhämtad kunskap och erfarenhet.
Det är omöjligt att diagnosticera någon utifrån så lite information, även om jag hade haft en professionell expertis att sätta diagnoser. Spontant så dyker en rad olika diagnoser och personlighetsstörningar upp när jag läser din text. Men om vi begränsar oss till topic för tråden och försöker att klämma in dina symtom inom ramen för traumarelaterad dissociation, så ser jag följande:
Huruvida du är bra på att läsa av andra eller ej kan jag inte svara på, men det som jag utläser i vad du beskriver av din relation till andra är:
- En misstänksamhet mot andra. Möjligtvis har negativa erfarenheter av människor gjort att du har garden uppe och delar in människor i svart och vitt. Du har tidigare själv varit ett offer och ser lätt tecken på att människor kan vara potentiella förövare. Det här
kan vara ett tecken på någon form av PTSD.
- Du ser det sociala samspelet människor emellan som en form av falskhet. Det här är inte ovanligt, egentligen. Många människor är så fast i det "naturliga" i det sociala samspelet att de inte ser att det innehåller en hel del oäkthet och falskhet. Men det kan också återanknytas till punkt 1 och betraktas som en form av misstänksamhet mot andra. För människor med trauma(n) i bagaget så är förmågan att känna tillit, att känna att man inte riktigt kan lita på andra människor, skadad.
- Du känner (ha i åtanke punkt 1 och 2) en stor ångest relaterad till kontakten med andra människor. Du har svårt att passa in, samspela med, anknyta till människor på ett sätt som anses "normalt" eller "äkta". Du beskriver din interaktion med andra som att vara "ständigt beredd" (förberedd?) och att som att det är en ständig kamp inom dig själv när du interagerar med andra.
Allt det här kan vara tecken på någon form av traumatisering och/eller desorganiserad anknytning i grunden. Om du har en kontakt inom psykiatrin, en psykolog eller psykiater, så bör du ta diskussionen om ovanstående punkter med denne och eventuellt föreslå en utredning för PTSD.
Jag ser inga tydliga tecken på dissociativa symtom i vad du beskriver. Men, utifrån min amatörmässiga kunskap, så är den här texten vad jag kan bidra med. Du bör definitivt ta diskussionen med en kontakt inom psykiatrin. Ofta får man läsa på själv och pusha på för den här sortens diskussioner och utredningar, eftersom kunskapen även inom psykiatrin är låg inom ämnet.