Denna vecka fick jag beskedet att jag har ADD och här är en del av punkterna jag fick, de verkar gå efter DSM IV:
a-f, ej g-i.
https://lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/behandlingsrekommendationer/Kriterier%20som%20anv%C3%A4nds%20f%C3%B6r%20att%20 bed%C3%B6ma%20om%20en%20person%20har%20ADHD.pdf
Hur förhåller ni er till utredningar som blir klara i
vuxen ålder? Jag kan tillägga att jag sedan barn haft
Asperger och därför var ADD något som jag nästan vetat, men inte sökt utredning fören nyligen.
Men alltså, om jag arbetar med dessa
punkter, främst
koncentration och lite koordination, kan jag då mer eller mindre "avskriva" mig från ADD?
Medicin fungerar
intepå mig, men tack vara utredningen ska jag få
arbetsterapeut. Också värt att veta är att alla mina
tidigare jobb har fungerat bra och jag har inte känt av något av min kriterier ex följa
arbetsorder. Däremot har jag svårt med det
sociala och är ofta
tystlåten om jag inte försiktigt lär känna mina kollegor. Det sociala nämns dock inte bland kriterierna för ADD. Det nämns däremot för
autism.
Hyperaktiviteten gäller
inte mig, därav ADD.
Mitt "arbetsområde" borde vara att få hjälp med ett
strukturerat liv. Ex på arbetsplatser finns det ofta
regler om att städa efter avslutat pass, något som är mer oskrivet i det vardagliga livet. Jag trivs dessutom inte av att strukturera upp saker i
listor, men jag är rätt säker på att det är nyckeln till struktur.
Utredningen hade gärna kommit tidigare och jag ser framför mig att utan hjälp riskerar jag hamna i en mindre misär hemma.
Hoppas ni har egna erfarenheter och kan ge mig råd, för det lär behövas, skicka gärna PM också om ni vill vara mer personliga.