2018-02-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag vill bara säga att jag håller med om det mesta och förstår hur du känner - det är skamligt hur vi behandlas av samhället.

Dock vill jag höja ett varningens finger... Huruvida traditionella ADHD-mediciner som Dexamfetamin (elvanse, attentin) och Metylfenidat (Ritalin, concerta) kommer fungera beror på vilken undergrupp av add-are du tillhör...

Om du tillhör samma undergrupp som jag, vad jag kallar "sann add", och som benämns SCT - Sluggish Cognitive Tempo i forskningskretsar, så kommer inte dom knarkiga medicinerna, som du märkt är svåra att få förskrivna, inte att ha någon effekt.

Du kan läsa mera här:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Det är nämligen en sjukdom som tycks kopplad till noradrenalin/norepinefrin, medans sann ADHD är kopplat till dopamin.

Då är det ingen idé att du ens börjar med stimulanter - ämnen som Atomoxetin (strattera) och kanske Reboxetin, fungerar bättre för en del av oss SCT-are än hårda droger - vilket är fullkomligt oförståeligt för dom flesta andra, men det är så det är.
känner igen mig i SCT symtom, men är den samma som adhd-pi?

Nämligen ätit voxra på maxdos och visst blev det lite skillnad. Men knappast så att "wow" allt känns så lätt. Känner att jag har inget att förlora på testa concerta ( det är en kraftig NDRI va? ) medans voxra är svag.

Annars får jag väl ge strattera en chans, även om jag är leds på medicin med insättningar. Utan flashback vet jag inte vad jag gjort. Det verkar krylla av ADD:are här.

Även strattera var dem skeptiska att ge mig och behövde diagnos även för det. För det är väl så att ritalin etc även påverkar noradrenalin betydligt mer än voxra, strattera?
Senast redigerad av grabbh 2018-02-07 kl. 13:33.
Citera
2018-02-07, 14:11
Medlem
Mpnga blir hjälpta av cbdolja (med cbd, ej psykoaktiv, ej thc) mot add/adhd.
100%laglig, gjord på industrihampa.
https://www.leafly.com/news/health/cannabis-and-addadhd
https://greenflowerbotanicals.com/full-spectrum-cbd-oil-works-treat-add-adhd/

Finns en kamp mellan läkemedelsindustrin och cbd.
Citera
2018-02-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttersidsklurr
Jag har nyss fått diagnosen ADD och börjat ta Elvanse vilket har öppnat upp en ny värld för mig. Helt plötsligt kan jag slutföra uppgifter, läsa böcker, starta projekt, utveckla projekt, uppskatta mitt jobb osv.

Jag vet att det är en typ av amfetamin och därmed kanske inte superbra för hjärnan, men jag undrar om man, med hjälp av fokuset och klarheten man får av medicinen, kan träna upp hjärnan så om jag sen skulle gå av Elvanse om t.ex. 1 år är min hjärna i bättre form än den var innan?

För när jag mediterar med Elvanse så känner jag att jag kommer extremt djupt och hittar en medvetenhet, lugn och fokus jag inte haft tidigare. Kan även tydligt känna av när jag svävat ut i en jobbig tanke, stanna upp och ifrågasätta tanken, och därefter lämna den om den inte gör mig något gott. Har med andra ord mer koll och kontroll på mina tankar.

Om jag gör det här tillräckligt mycket måste väl min hjärna sakta men säkert börja lära sig och förändras så en del av effekterna består även om jag slutar ta medicinen?
säkert, iaf om du är utbränd i nuläget. Jag hade då aldrig velat sluta om jag hitta nått som funkar, skulle vilja pröva elvanse men lär bli tvingad till att gå igenom concerta, ritalin och strattera först. Tror inte terapeutiska ( stavas det så? ) doser alls är skadligt för hjärnan så käka på du och var glad som fan att det hjälper dig, det kommer säkert komma en o annan oförstående jävel som tkr du ska sluta, men det är bara för att denna funktionsnedsättning inte gå ta på riktigt, jag menar ingen rekommenderar sin polare med diabetes att sluta ta insulin
Citera
2018-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Jag vill bara säga att jag håller med om det mesta och förstår hur du känner - det är skamligt hur vi behandlas av samhället.

Instämmer även jag.

Citat:
Då är det ingen idé att du ens börjar med stimulanter - ämnen som Atomoxetin (strattera) och kanske Reboxetin, fungerar bättre för en del av oss SCT-are än hårda droger - vilket är fullkomligt oförståeligt för dom flesta andra, men det är så det är.

Intressant. Ursäkta min okunskap, men aldrig hört talas om Reboxitin. Liknar den Voxra?

Kan Voxra ha effekt mot hyperaktivitet, eller är det snarare kontraproduktivt i det hänseendet?

Kan Voxra så att säga ge en spark där bak när det gäller att komma igång? Finns det något vettigt läkemedel att kombinera med som har mer lugnande verkan? Utesluter då all benz, gabapentin, pregabanin.
Citera
2018-02-09, 09:26
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
känner igen mig i SCT symtom, men är den samma som adhd-pi?

Nämligen ätit voxra på maxdos och visst blev det lite skillnad. Men knappast så att "wow" allt känns så lätt. Känner att jag har inget att förlora på testa concerta ( det är en kraftig NDRI va? ) medans voxra är svag.

Annars får jag väl ge strattera en chans, även om jag är leds på medicin med insättningar. Utan flashback vet jag inte vad jag gjort. Det verkar krylla av ADD:are här.

Även strattera var dem skeptiska att ge mig och behövde diagnos även för det. För det är väl så att ritalin etc även påverkar noradrenalin betydligt mer än voxra, strattera?

Metylfenidat (Ritalin, concerta) påverkar Dopamin mer än noradrenalin - där är tex Atomoxetin och särskilt Reboxetin mer selektiva. (RBX är starkare än dom flesta droger på noradrenalin också)

Sen bör det förstås nämnas att vars drogerna verkar påverkar effekten - det är tex därför det finns flera olika SSRI-er. Det kan även ha med det att göra - dom delar som inte behöver förändras, men blir det ändå, fuckar då i slutändan upp effekterna.

Voxra är en NDRI och frigörare av da och ne (som en kombo av ritalin och amfetamin) - men dessa effekter är mycket svagare än dess stora verkan - som nikotinantagonist. Sen påverkar den även främst hypotalamus, en del av hjärnan som inte är inblandad i vare sig adhd eller SCT. (har provat den jag med, upp till 600 mg, dubbla maxdos, och tyckte inte heller att den gav så mycket)

SCT är inte samma som adhd-pi - även om det är den adhd-grupp där man hittar flest av oss - adhd-pi innebär bara att man inte är så hyperaktiv, men det kan finnas flera anledningar till det. Långsamheten och dagdrömmandet är dom två utmärkande symptomen för SCT.

Citat:
Ursprungligen postat av JHook
Instämmer även jag.

Intressant. Ursäkta min okunskap, men aldrig hört talas om Reboxitin. Liknar den Voxra?

Kan Voxra ha effekt mot hyperaktivitet, eller är det snarare kontraproduktivt i det hänseendet?

Kan Voxra så att säga ge en spark där bak när det gäller att komma igång? Finns det något vettigt läkemedel att kombinera med som har mer lugnande verkan? Utesluter då all benz, gabapentin, pregabanin.

Reboxetin är även känd som Edronax - den Liknar Atomoxetin (strattera) betydligt mer än Voxra (bupropion).

Voxra kan ge både en spark där bak och minska hyperaktivitet - men det är få med Adhd eller SCT som den funkar så bra på.

Om du vill kombinera ett sant lugnande medel med en stimulant så är det en alfa-2-agonist som gäller - Klonidin och Guanfacin funkar bra.

Bäst är det dock om du får eller har högt blodtryck, alfa-2-medlen sänker nämligen det rejält.
Citera
2018-02-09, 11:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Voxra är en NDRI och frigörare av da och ne (som en kombo av ritalin och amfetamin) - men dessa effekter är mycket svagare än dess stora verkan - som nikotinantagonist. Sen påverkar den även främst hypotalamus, en del av hjärnan som inte är inblandad i vare sig adhd eller SCT.
Vilka effekter har voxra på hypotalamus?

Citat:
Om du vill kombinera ett sant lugnande medel med en stimulant så är det en alfa-2-agonist som gäller - Klonidin och Guanfacin funkar bra.

Bäst är det dock om du får eller har högt blodtryck, alfa-2-medlen sänker nämligen det rejält.
Sänks adrenalin/noradrenalin?
Citera
2018-02-09, 20:44
Medlem
Citat:
Metylfenidat (Ritalin, concerta) påverkar Dopamin mer än noradrenalin - där är tex Atomoxetin och särskilt Reboxetin mer selektiva. (RBX är starkare än dom flesta droger på noradrenalin också)

Sen bör det förstås nämnas att vars drogerna verkar påverkar effekten - det är tex därför det finns flera olika SSRI-er. Det kan även ha med det att göra - dom delar som inte behöver förändras, men blir det ändå, fuckar då i slutändan upp effekterna.

Voxra är en NDRI och frigörare av da och ne (som en kombo av ritalin och amfetamin) - men dessa effekter är mycket svagare än dess stora verkan - som nikotinantagonist. Sen påverkar den även främst hypotalamus, en del av hjärnan som inte är inblandad i vare sig adhd eller SCT. (har provat den jag med, upp till 600 mg, dubbla maxdos, och tyckte inte heller att den gav så mycket)

SCT är inte samma som adhd-pi - även om det är den adhd-grupp där man hittar flest av oss - adhd-pi innebär bara att man inte är så hyperaktiv, men det kan finnas flera anledningar till det. Långsamheten och dagdrömmandet är dom två utmärkande symptomen för SCT.

Reboxetin är även känd som Edronax - den Liknar Atomoxetin (strattera) betydligt mer än Voxra (bupropion).

Voxra kan ge både en spark där bak och minska hyperaktivitet - men det är få med Adhd eller SCT som den funkar så bra på.

känner igen mig i båda så jag kanske har sådan "tur" att jag lider av båda, då borde jag ju behöva både dopamin och noradrenalin vilket ju concerta o ritalin ger? Jag tror jag behöver nått ganska kraftig för att komma igång med saker.
Citera
2018-02-11, 10:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilka effekter har voxra på hypotalamus?

Sänks adrenalin/noradrenalin?

Bupropion tycks både öka och sänka aktiviteten i hypotalamus, beroende på hur man ser det - påverkar aktiviteten av peptider, komplicerade ämnen som styr tillväxt bla och i slutändan så orsakar den neurogenes, tillväxt av nya hjärnceller i det området.

Det här är mycket intressant! För det innebär i teorin att man kanske kan använda Bupropion som bas för ett nytt stimulerande ämne som hjälper Narkoleptiker mer än nuvarande mediciner! Deras problem är ju en degeneration av delar av hypotalamus.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10517-016-3511-2

Dock så verkar den här effekten kunna vara orsaken till varför vissa blir emotionellt instabila och anorektiska av Bupropion också... (men även mindre deprimerade)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043661814000449

http://www.clinph-journal.com/article/S1388-2457(17)30287-0/abstract

I det perifera nervsystemet (hud, tarmar, hjärta) så sänker Guanfacin aktiviteten från noradrenalin, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
känner igen mig i båda så jag kanske har sådan "tur" att jag lider av båda, då borde jag ju behöva både dopamin och noradrenalin vilket ju concerta o ritalin ger? Jag tror jag behöver nått ganska kraftig för att komma igång med saker.

För all del, metylfenidat går ju ganska snabbt att utvärdera - vill bara inte att du ska sätta allt för stor tilltro till just den, då kan det hända att du blir ännu mer besviken och desillusionerad om det inte fungerar.

Rent statistiskt så har vi utan hyperaktivitet mer bieffekter och mindre positiva effekter från metylfenidat.
Citera
2018-02-15, 15:06
Medlem
Hej Ninjor1987,

Är ny på Flashback men har redan hunnit läsa igenom massa inlägg från dig angående SCT. Misstänker att jag har det själv och ska snart genomgå en AD(H)D-utredning för att kunna få någon sorts hjälp för min konstanta "hjärndimma" (som gör studierna nästintill outhärdliga, klarar mig men det är knappt). Ville kolla med dig hur det går för dig samt om du har hittat någon behandling som funkar någorlunda mot SCT? Har tidigare testat Voxra (två dagar), vilket gav mig svag tinnitus, så trots att jag tror att jag verkligen behöver medicinering så är jag ovilligt inställd till att testa all möjligt skräp som helst.

Har varit inne och kollat på Strattera, Modafinil och diverse ADHD-mediciner men känner mig vilse i djungeln, har du kommit närmare någon hållbar lösning?

Tacksam för svar
Citera
2018-02-17, 07:06
Medlem
Hej framstjärtar!

jag har alla egenskaper som beskrivs i ADD förutom att jag blir ilsken fort eller ledsen beroende på situation. Hade svårt att säga ifrån när jag var yngre får dock otroligt dåligt samvete när jag sagt ifrån och ältar detta ändå fast jag vet att jag har rätt . Ilskan jag får beror på en kronisk belastningsskada jag fick för nårgra år sen som gjorde mig en aning handikappad.

Jag har gått med det här hela livet men måste utredas känner jag.Var kan man få hjälp med en sån utredning?
Senast redigerad av Robban36 2018-02-17 kl. 07:10.
Citera
2018-02-17, 08:55
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban36
Hej framstjärtar!

jag har alla egenskaper som beskrivs i ADD förutom att jag blir ilsken fort eller ledsen beroende på situation. Hade svårt att säga ifrån när jag var yngre får dock otroligt dåligt samvete när jag sagt ifrån och ältar detta ändå fast jag vet att jag har rätt . Ilskan jag får beror på en kronisk belastningsskada jag fick för nårgra år sen som gjorde mig en aning handikappad.

Jag har gått med det här hela livet men måste utredas känner jag.Var kan man få hjälp med en sån utredning?

Du ringer vårdcentralen och berättar att du misstänker adhd (add finns som sagt inte längre som diagnos) och att du vill ha en REMISS till psykiatrin för utredning.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Rekommenderar förresten att du ber om medicinen Tramadol om du har kroniska smärtor - den är en farlig opiat, Yes, men den är även en hyfsat potent SNRI och en del add-are får symptomlindring av dess inverkan på Norepinefrin.

Ett annat, säkrare, val är att efterfrågan DULOXETIN - en SNRI som har inverkan på smärta och ger viss effekt på symptomen men utan dom farliga opiata effekterna.
Citera
2018-03-03, 12:32
Medlem
Argh123s avatar
Denna vecka fick jag beskedet att jag har ADD och här är en del av punkterna jag fick, de verkar gå efter DSM IV:
a-f, ej g-i. https://lakemedelsverket.se/upload/allmanhet/behandlingsrekommendationer/Kriterier%20som%20anv%C3%A4nds%20f%C3%B6r%20att%20 bed%C3%B6ma%20om%20en%20person%20har%20ADHD.pdf

Hur förhåller ni er till utredningar som blir klara i vuxen ålder? Jag kan tillägga att jag sedan barn haft Asperger och därför var ADD något som jag nästan vetat, men inte sökt utredning fören nyligen.
Men alltså, om jag arbetar med dessa punkter, främst koncentration och lite koordination, kan jag då mer eller mindre "avskriva" mig från ADD?
Medicin fungerar intepå mig, men tack vara utredningen ska jag få arbetsterapeut. Också värt att veta är att alla mina tidigare jobb har fungerat bra och jag har inte känt av något av min kriterier ex följa arbetsorder. Däremot har jag svårt med det sociala och är ofta tystlåten om jag inte försiktigt lär känna mina kollegor. Det sociala nämns dock inte bland kriterierna för ADD. Det nämns däremot för autism.
Hyperaktiviteten gäller inte mig, därav ADD.

Mitt "arbetsområde" borde vara att få hjälp med ett strukturerat liv. Ex på arbetsplatser finns det ofta regler om att städa efter avslutat pass, något som är mer oskrivet i det vardagliga livet. Jag trivs dessutom inte av att strukturera upp saker i listor, men jag är rätt säker på att det är nyckeln till struktur.
Utredningen hade gärna kommit tidigare och jag ser framför mig att utan hjälp riskerar jag hamna i en mindre misär hemma.

Hoppas ni har egna erfarenheter och kan ge mig råd, för det lär behövas, skicka gärna PM också om ni vill vara mer personliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in