2018-02-17, 01:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Det är inte så komplicerat som du framhäver det som. Förföljda minoriteter tilltar våld om andra alternativ för samhällsförändring nekas, en universell sanning för nuvarande.

Alla mellanösternminoriteter i diaspora anklagas för den problematiken som du framför här. Inte unikt för kurder, turkar är t.ex inte mer populära hos nationalistfolket i väst.

Armenier och syrianer/assyrier är inte i närheten av att utgöra en likartat total befolkning som kurderna. Sedan så har ovannämnda varit mål för systematiska folkmordskampanjer av de muslimska samhällen i deras närhet så de har inte samma förutsättningar för rebellanda.

Sedan så har organisationer som ASALA och förband i Karabakh-området i alla fall av turkiska stater i regioner ansetts som problematiska i lika stor utsträckning som PKK.

Är inte PKK en armenisk organisation enligt AKP-sympatisörerna ?

Inget illa menat, men dina geopolitiska och samhälleliga analyser är grovt bristfälliga. Ditt nationalistiska bias förhindrar dig från att se helhetsbilden.

Jag påstår inte alla ljuger nu men att prata om diaspora är något väldigt överdrivet ord hos kurdfolket, är du också på diaspora? Jag är inte det iaf, farfar kom som arbetskraft precis som grekerna gjorde. Men en del vill säga att de blev tunga till flykt. Snyft snyft.

Jag säger såhär: Sluta leta fel på alla andra och sök felet hos kurderna, det blir ett lättare jobb för dig. Börjar dom leva som vanliga människor, börjar bli någorlunda produktiva och inte bara avlar minst 10 barn per familj kanske man kan komma fram något. Men att bara hela tiden tjata om ett land kan dom glömma.

Att ASALA har ansetts som problematiska av turkiska staten? Du är ju helt jävla dum i huvudet, varför tog jag dig som en människa och började prata med dig?

ASALAs gärningar:

Österike, Turkish Ambassador Danis Tunaligil is assassinated in his study by three members of the ASALA. ASALA Buldugian commando claims responsibility.[1]

Frankrike: Turkish Ambassador Ismail Erez and his chauffeur Talip Yener are killed. Both ASALA Yanikian group[2] and JCAG claim responsibility.

Grekland: Bombing attack on the car of Turkey's Assistant Press Attache Metin Yalman in Athens. The ASALA claims responsibility.

Schweiz: An explosive device was thrown at the Turkish Airlines office in Geneva. No one was injured in the explosion which shattered the windows of the building. The ASALA claims responsibility.

Här har du en lista på Asalas terrordåd, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_attacks_by_ASALA
Och du tycker att det är ett problem i Turkiet när mer än hälften skedde i Europa?

fy fan för dig chumpsky, du har bevisat återigen att du är ett djur. Slut från min sida med att debattera med dig mer i framtiden. Tvi!
Citera
2018-02-17, 02:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Varför kan det inte jämföras? Skillnaden är att upprorsmännen (ännu?) inte lyckats i varken Kina eller Saudiarabien. Går vi längs det andra möjliga spåret, kommer vi fram till att majoriteten av befolkningen faktiskt inte vill göra uppror. Ditt diktatorkriterium är uppfyllt i alla tre fallen.
Ja. Det är därför. Uppror är det ultimata uttryckssättet som vi kan fastställa en befolknings talan.

Jag har inte förnekat att Kina och Saudiarabien är diktaturer. Jag förnekar dock att dessa länder har begått samma brott som regimen i Damaskus har. Det är möjligt att de hade begått samma brott under vissa givna omständigheter. När detta sker kan vi tala om intervention i dessa länder.
Citat:
Specifikt vilka krigsmetoder anser du rättfärdiga att en självutropad domare går in och störtar en regering i en suverän stat?
Utgå inte ifrån vad jag tycker. Det finns folkrättsliga instrument som vägleder. En stat är suverän så länge den inte massmördar sin egna befolkning. Suveränitsskydd finns för att säkerställa folkviljan som uttrycks i statens utrikespolitik/inrikespolitik. När den politiken som bedrivs går emot folkets vilja på ett grovt sätt (brott mot mänskligheten) faller suveränitetsskyddet. Bevis på detta är att FN:s säkerhetsråd kan ingripa när länder begår sådana brott.
Citat:
Tala inte i andras namn. Det sker alltför ofta att politiska partier talar i termer som "svenska folket", "alla", osv. Vi vet att en del, främst sunni muslimer startade upproret. Andra, som kristna och alawiter är pro-Assad. Att tala om folkrätten och avsaknad av demokrati ter sig patetiskt när geopolitiken gör sig påmind. Låt oss inte avleda uppmärksamheten från problemets kärna.
Jag är ingen profet. Jag återger vad folket har uttryckt.

Jag vill minnas att kristna och alawiter, även om det du skriver skulle stämma, inte utgör majoritet i landet. Det vore ganska konstigt att låta ett styre styras av en minoritet av landets befolkning.

Varför ska jag ta hänsyn till geopolitik när jag väger in folkrätten? Om USA eller andra länder väljer att sätta geopolitik framför folkrätt är det en uppoffring av deras anseende som de gör, vilket jag inte ansvarar för. I det här fallet anser jag att USA:s geopolitiska intressen sammanfaller med folkrätten då USA vill avsätta en ledare som begått grova brott mot mänskligheten. Det faktum att någon har ett intresse i något ska inte styra det folkrättsliga ansvaret. Om du förargas över att USA får ett större inflytande på grund av att deras intressen sammanfaller med folkrättsintresset så är det ditt problem. Ta det med diktatorn i Damaskus om det.

Tråden handlar inte om Irak och jag ser inte att man kan jämföra dessa. Irak invaderades innan att folket uttryckte sin vilja på samma sätt som i Syrien. Men jag vill också påstå hur det tydligen fanns ett överväldigande stöd för att Saddam avsattes hos den shiamuslimska befolkningen. Jag tvekar inte att samma önskan ligger hos den stora sunnimuslimska majoriteten i Syrien. Det är således verkningslöst att upprepa lögnen att regimen i Syrien har något folkligt stöd. Syrien är inget undantag som bör behandlas annorlunda.
Citera
2018-02-17, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
https://www.rt.com/news/419060-turkey-afrin-kurds-toxic-gas/

Anklagelser gentemot turkiska armen om användandet av kemiskt stridsmedel.
Direkt eller indirekt ligger de bakom saringasattacken i Ghouta också. Därför hittar man inga bevis för man vänder sina misstankar mot fel part.
Citera
2018-02-17, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Lite nyfiken på hur de kommer att spinna det här. Som det har rapporterats tidigare i tråden så har turkarna gasat kurder:

Breaking: Kurdish forces accuse Turkish troops of using chemical weapons in Afrin (photos)

Citat:
A number of pro-YPG activists reported on Friday that the Turkish Army fired artillery shells filled with chlorine gas into the town of A’randah in the Afrin region.

According to the pro-YPG activists, at least a half dozen people were wounded and hospitalized after the chlorine gas shells struck struck their neighborhoods in western Afrin.

https://www.almasdarnews.com/article/breaking-kurdish-forces-accuse-turkish-troops-using-chemical-weapons-afrin-photos/

Kan vi få se att man en gång för alla inser att sådana beskyllningar inte är annat än krigspropaganda? Lite ironi är det dock i att turkarna blir beskyllda.
Citera
2018-02-17, 08:49
Medlem
humanlifes avatar
Damaskus är berett att skicka SAA till försvar av Afrin, men kurderna vill inte lägga ned sina vapen. Men de får hjälp med förnödenheter från Aleppo.
Kurderna är ett stort hinder för fred i Syrien.
Citat:
Syrian Army Refuses YPG Proposal to Enter Afrin

TEHRAN (FNA)- The Syrian Army has refused an offer from the Kurdish-led People’s Protection Units (YPG) to enter the Afrin region of Aleppo, well-informed sources reported on Friday.

The AMN quoted sources in Aleppo province as saying that the Syrian Army rejected the YPG offer because the latter refused to hand over their weapons to Damascus.

The Syrian Army has repeatedly requested that the YPG turn in all of their weapons before their forces would enter the Afrin region and fend off the Turkish-led incursion.
However, the Syrian Army maintains that they will continue to allow the Kurdish forces to resupply the area from within their own territory in Aleppo.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13961127000428
Citera
2018-02-17, 08:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är det officiella uttalandet efter Tillersons möte i Turkiet:

https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2018/02/278388.htm

Har märkt för det jag tycker är viktigt och vad som behöver analyseras vidare.

Det du har markerat är väldigt bra och i linje med FN:s resolutioner. Än en gång har USA ingått en bra överenskommelse. Antagligen är det naivt att tro att det skall infrias, men jag hoppas i alla fall.
Citera
2018-02-17, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det du har markerat är väldigt bra och i linje med FN:s resolutioner. Än en gång har USA ingått en bra överenskommelse. Antagligen är det naivt att tro att det skall infrias, men jag hoppas i alla fall.
Mja, det var inget direkt anmärkningsvärt tycker jag. Ganska förutsägbart diplomatiskt snömos. M.a.o. något annat kunde knappast ha sagts i den här situationen.
Citera
2018-02-17, 10:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Mja, det var inget direkt anmärkningsvärt tycker jag. Ganska förutsägbart diplomatiskt snömos. M.a.o. något annat kunde knappast ha sagts i den här situationen.
De är överens om att IS, al-qaida och PKK skall bekämpas. De är överens om att Syriens integritet, enhet som land och suveränitet skall bevaras och respekteras.
Det är inte snömos.
Men visst, USA kan förstås inte säga något annat. De är ju pressade av verkligheten så att säga. Men kravet på Assads avgång är borta. Snacket om rebeller är också borta. Anklagelserna mot Assad är borta.
Citera
2018-02-17, 10:36
Medlem
SU-35s avatar
Intressant:

"A demonstration today in Rastan town in Homs demanded HTS (Jabhat Al-Nusra) fighters to withdraw from all Homs's countryside."

https://syria.liveuamap.com/en/2018/16-february-a-demonstration-today-in-rastan-town-in-homs

Pro-Syriska-regeringen-demonstration?

Ska ju bli strider där snart, kanske folket är medvetna om detta och vill se Jihadisterna överlämna området i lugn och ro?

Vad står det på skyltarna?
Citera
2018-02-17, 10:59
Medlem
3-4km lång konvoj av tigerstyrkorna på väg mot Ghouta

https://mobile.twitter.com/IvanSidorenko1/status/964798015402840069

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1886854451625109&id=100009017 173036
Citera
2018-02-17, 11:23
Medlem
Citat:
Lite nyfiken på hur de kommer att spinna det här. Som det har rapporterats tidigare i tråden så har turkarna gasat kurder:

Breaking: Kurdish forces accuse Turkish troops of using chemical weapons in Afrin (photos)

https://www.almasdarnews.com/article/breaking-kurdish-forces-accuse-turkish-troops-using-chemical-weapons-afrin-photos/

Kan vi få se att man en gång för alla inser att sådana beskyllningar inte är annat än krigspropaganda? Lite ironi är det dock i att turkarna blir beskyllda.

Reuters hakar på diktaturmedia

https://mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN1G02JE?__twitter_impression=true
Citera
2018-02-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Intressant:

"A demonstration today in Rastan town in Homs demanded HTS (Jabhat Al-Nusra) fighters to withdraw from all Homs's countryside."

https://syria.liveuamap.com/en/2018/16-february-a-demonstration-today-in-rastan-town-in-homs

Pro-Syriska-regeringen-demonstration?

Ska ju bli strider där snart, kanske folket är medvetna om detta och vill se Jihadisterna överlämna området i lugn och ro?

Vad står det på skyltarna?

Anti rysk och anti regim slagord.
Dessa är nog relativt moderata. Fickan har funnits sedan 2012.
Tycker regimen borde skona denna ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in