Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Pinsamt av kärringen att inte veta att kinesisk statstjänsteman inte har något med bengal att göra. Och hennes fula jävla smilande med V-tecknet på enkla frågor, vilket får henne att se ut som Mona Muslim och östermalmsdialekt får mig att vilja spy.
Med tanke på övriga alternativ var det direkt pinsamt såklart.
Hade det varit mer snarlika alternativ hade det kunnat vara svårare men som sagt alternativen gör att det blir lätt även om lägger på en "sitta i stolen"-börda på det hela.
Man ska också ha i minne att hon tvingades använda TVÅ livlinor för att greja en sådan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Jag kunde inte heller bengalfrågan. Måste alla som inte kan allt du kan vara pinsamma? Eller har du nåt jävla behov av att framställa dig själv som något sorts geni?
Om man är geni för att man vet om det är en stor majoritet av befolkningen genier.
Det är ju meningslöst att dra hela "allmänbildnings"-debatten igen men det finns ju en anledning till att många i frågesport-trådar kan mycket, kan man mycket gillar man ofta sådana program.
Det är ju snarare pinsamt att hela tiden hävda att varje fråga är svår som vissa gör.
Skall man inte kunna kräva att folk kan något numera?
Beträffande att kritisera deltagares kunskapsnivåer så är det ju dessutom som så att väljer man att deltaga i dylika tv-program så bör man ha en hög nivå av kunskap om allt möjligt men vissa kunskapsmässiga specialämnen.
Just bengalfrågan var extremt enkel, kan man inte den ens med uteslutningsmetoden bör man nog fundera över om man inte skolkade för mycket i grundskolan...
Citat:
Ursprungligen postat av
fantomsmurfen
Bara för att man kan en fråga så betyder det ju inte att alla borde kunna den. Finns frågor som andra kan och kanske tycker är lätta men inte jag kan. Den här frågan kunde jag så långt att jag visste att bengal har något med Indien att göra (bengalisk tiger), att det finns en kattras som heter så och att det är en typ av fyrverkeripjäs. Dock visste jag inte om det kan förknippas med en kinesisk statstjänsteman eller vad det var.
Fast om du nu visste att det var en kattras, en fyrverkeripjäs och "hade något med Indien att göra" kunde du ju frågan iom att du därmed uteslöt det fjärde alternativet väldigt enkelt och därmed var det för dig en väldigt enkel fråga.
Så kan man också lösa en fråga.