Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det märks på deras sätt att prata. Har man följt programmet sedan starten lär man sig hur folk beter sig när de är osäkra på riktigt och när de bara vill göra sig till.
Som sagt det är din åsikt. Men det finns absolut inget som stödjer ditt antagande.
Citera
2018-02-09, 21:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Bara för att man kan en fråga så betyder det ju inte att alla borde kunna den. Finns frågor som andra kan och kanske tycker är lätta men inte jag kan. Den här frågan kunde jag så långt att jag visste att bengal har något med Indien att göra (bengalisk tiger), att det finns en kattras som heter så och att det är en typ av fyrverkeripjäs. Dock visste jag inte om det kan förknippas med en kinesisk statstjänsteman eller vad det var.

Fast då kan man ju använda uteslutningsmetoden. Om man VET att det finns en kattras och en fyrverkeripjäs som heter så och man VET att det har något med Indien att göra så är det ju givet att det är kinesisk statstjänsteman (det låter inte ens kinesiskt) som är rätt svar.
Citera
2018-02-10, 07:08
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Pinsamt av kärringen att inte veta att kinesisk statstjänsteman inte har något med bengal att göra. Och hennes fula jävla smilande med V-tecknet på enkla frågor, vilket får henne att se ut som Mona Muslim och östermalmsdialekt får mig att vilja spy.

Med tanke på övriga alternativ var det direkt pinsamt såklart.
Hade det varit mer snarlika alternativ hade det kunnat vara svårare men som sagt alternativen gör att det blir lätt även om lägger på en "sitta i stolen"-börda på det hela.
Man ska också ha i minne att hon tvingades använda TVÅ livlinor för att greja en sådan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag kunde inte heller bengalfrågan. Måste alla som inte kan allt du kan vara pinsamma? Eller har du nåt jävla behov av att framställa dig själv som något sorts geni?

Om man är geni för att man vet om det är en stor majoritet av befolkningen genier.
Det är ju meningslöst att dra hela "allmänbildnings"-debatten igen men det finns ju en anledning till att många i frågesport-trådar kan mycket, kan man mycket gillar man ofta sådana program.
Det är ju snarare pinsamt att hela tiden hävda att varje fråga är svår som vissa gör.
Skall man inte kunna kräva att folk kan något numera?
Beträffande att kritisera deltagares kunskapsnivåer så är det ju dessutom som så att väljer man att deltaga i dylika tv-program så bör man ha en hög nivå av kunskap om allt möjligt men vissa kunskapsmässiga specialämnen.

Just bengalfrågan var extremt enkel, kan man inte den ens med uteslutningsmetoden bör man nog fundera över om man inte skolkade för mycket i grundskolan...

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Bara för att man kan en fråga så betyder det ju inte att alla borde kunna den. Finns frågor som andra kan och kanske tycker är lätta men inte jag kan. Den här frågan kunde jag så långt att jag visste att bengal har något med Indien att göra (bengalisk tiger), att det finns en kattras som heter så och att det är en typ av fyrverkeripjäs. Dock visste jag inte om det kan förknippas med en kinesisk statstjänsteman eller vad det var.

Fast om du nu visste att det var en kattras, en fyrverkeripjäs och "hade något med Indien att göra" kunde du ju frågan iom att du därmed uteslöt det fjärde alternativet väldigt enkelt och därmed var det för dig en väldigt enkel fråga.
Så kan man också lösa en fråga.
Citera
2018-02-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Med tanke på övriga alternativ var det direkt pinsamt såklart.
Hade det varit mer snarlika alternativ hade det kunnat vara svårare men som sagt alternativen gör att det blir lätt även om lägger på en "sitta i stolen"-börda på det hela.
Man ska också ha i minne att hon tvingades använda TVÅ livlinor för att greja en sådan fråga.

Om man är geni för att man vet om det är en stor majoritet av befolkningen genier.
Det är ju meningslöst att dra hela "allmänbildnings"-debatten igen men det finns ju en anledning till att många i frågesport-trådar kan mycket, kan man mycket gillar man ofta sådana program.
Det är ju snarare pinsamt att hela tiden hävda att varje fråga är svår som vissa gör.
Skall man inte kunna kräva att folk kan något numera?
Beträffande att kritisera deltagares kunskapsnivåer så är det ju dessutom som så att väljer man att deltaga i dylika tv-program så bör man ha en hög nivå av kunskap om allt möjligt men vissa kunskapsmässiga specialämnen.

Just bengalfrågan var extremt enkel, kan man inte den ens med uteslutningsmetoden bör man nog fundera över om man inte skolkade för mycket i grundskolan...

Fast om du nu visste att det var en kattras, en fyrverkeripjäs och "hade något med Indien att göra" kunde du ju frågan iom att du därmed uteslöt det fjärde alternativet väldigt enkelt och därmed var det för dig en väldigt enkel fråga.
Så kan man också lösa en fråga.
Jaha nu har man skolkat också bara för att man inte kan ordet bengal? Anklaga inte mig för att ha skolkat vilket jag aldrig har gjort. Visst man använder ju uteslutningsmetoden många gånger men Flashbackbesserwissrarna får nog faktiskt inse att en del frågor inte är pisslätta för vem som helst bara för att det är "allmänbildning" enligt dom. Kanske dags att skapa en " vad som tillhör allmänbildning"-tråd istället för att smutsa ner frågesporttrådarna med det tramset. Bengalfrågan är väl inte jättesvår som helhet men ag har sett folk göra bort sig på på betydligt lättare frågor, har du redan glömt han som inte kunde Djungelboken?
Citera
2018-02-10, 11:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jaha nu har man skolkat också bara för att man inte kan ordet bengal? Anklaga inte mig för att ha skolkat vilket jag aldrig har gjort. Visst man använder ju uteslutningsmetoden många gånger men Flashbackbesserwissrarna får nog faktiskt inse att en del frågor inte är pisslätta för vem som helst bara för att det är "allmänbildning" enligt dom. Kanske dags att skapa en " vad som tillhör allmänbildning"-tråd istället för att smutsa ner frågesporttrådarna med det tramset. Bengalfrågan är väl inte jättesvår som helhet men ag har sett folk göra bort sig på på betydligt lättare frågor, har du redan glömt han som inte kunde Djungelboken?

Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2018-02-10, 11:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Men det är ju ändå rätt stor skillnad eller hur? Inte minst med tanke på att han hade läst den för ungarna och dessutom hade den hemma. Att du ens tycker att dessa är av samma nivå bekräftar snarare din besserwisserattityd.

Var sa jag att det var av samma nivå? Att det finns folk som failar på aslätta frågor gör det inte mer ursäktbart att andra failar på frågor som bara är snäppet svårare.
Citera
2018-02-10, 11:16
Medlem
Citat:
Var sa jag att det var av samma nivå? Att det finns folk som failar på aslätta frågor gör det inte mer ursäktbart att andra failar på frågor som bara är snäppet svårare.
Det beror ju på hur man definierar en aslätt fråga. Ger mig tusan på att någon kommer in här och hyvlar en deltagare om det dyker upp någon om någon fråga om nån rysk poet från 1200-talet eller nån grekisk 800tals filosof
Senast redigerad av Azdz 2018-02-10 kl. 11:20.
Citera
2018-02-10, 11:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det beror ju på hur man definierar en aslätt fråga. Ger mig tusan på att någon kommer in här och hyvlar en deltagare om det dyker upp någon om någon rysk poet från 1200-talet eller nån grekisk 800tals filosof

För att prata om frågor som skulle vara på samma nivå....
Citera
2018-02-12, 07:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Bara för att flera gör samma fel betyder inte det (som Ganonito redan skrivit) att det blir ett rätt.
Det är ju dessutom så att det ALLTID är ett fåtal personer i trådarna som hävdar att inget är allmänbildning/att frågorna är för svåra medan en majoritet kan dom, det tordes således vara så att det är ni som inte kan frågorna som borde ta er en funderare på er egen kunskapsnivå.

Sedan blir det givetvis lite svårare väl i tv men där är ingen av oss så det kan vi lämna därhän.

Citat:
Det beror ju på hur man definierar en aslätt fråga. Ger mig tusan på att någon kommer in här och hyvlar en deltagare om det dyker upp någon om någon fråga om nån rysk poet från 1200-talet eller nån grekisk 800tals filosof

Den jämförelsen mellan "bengal"-frågan och om nån obskyr rysk poet från 1200-talet är ju som att tvinga en en fyra-åring under sin sovstund springa 200 meter mot Usain Bolt under den sistnämndes storhetsdagar...
Citera
2018-02-16, 19:37
Medlem
Den här gången kan man då inte klaga på att publiklivlinan är värdelös. Starkt av publiken att kunna korund. Tanten hade ju ingen aning. Svår fråga.

Tanten har gambling i sig ändå. Riktigt kyligt att våga chansa på den monarkifrågan fast hon inte var helt säker. Som hon själv sade, kombinationen av länderna var lurig. Detta är alltså samma tant som blev hyvlad i tråden förra veckan för att hon inte kunde bengal.
Senast redigerad av Azdz 2018-02-16 kl. 19:43.
Citera
2018-02-17, 09:01
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Den här gången kan man då inte klaga på att publiklivlinan är värdelös. Starkt av publiken att kunna korund. Tanten hade ju ingen aning. Svår fråga.

Tanten har gambling i sig ändå. Riktigt kyligt att våga chansa på den monarkifrågan fast hon inte var helt säker. Som hon själv sade, kombinationen av länderna var lurig. Detta är alltså samma tant som blev hyvlad i tråden förra veckan för att hon inte kunde bengal.

Hon gjorde det bra på höga nivåer igår, givetvis hade hon den tur man behöver med specialintresse som frågeämne vid opera-frågan men som sagt den turen behövs.

Bara för det är det inte ursäktat med bengal-frågan dock. Bara för jag kan laga en nobel-middag är det inte okej att jag inte fattar hur man kokar vatten.
Citera
2018-02-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Hon gjorde det bra på höga nivåer igår, givetvis hade hon den tur man behöver med specialintresse som frågeämne vid opera-frågan men som sagt den turen behövs.

Bara för det är det inte ursäktat med bengal-frågan dock. Bara för jag kan laga en nobel-middag är det inte okej att jag inte fattar hur man kokar vatten.
Tycker bara det är häftigt att hon kommer få miljonfrågan nästa gång med tanke på att hon ju blev rejält sågad för redan nämnda fråga. Knappast första gången någon bommat en relativt enkel fråga och sedan tagit sig nästan ända högst upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in