2018-02-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du det?
Citat:
Borde de vara det? Tack och lov, skulle jag säga.
Nu tänker du inte efter ordentligt.
Citat:
Ja, men abiogenes handlar inte om det. Det handlar om att undersöka, göra modeller och testa hypotesen att liv kan uppstå från "inert" materia. Det metafysiska är inget man förhåller sig till och har aldrig hävdat det heller. Du slåss mot inbillade väderkvarnar.
Begreppet "abiogenesis" har innebörden av spontan uppkomst, men mer exakt är betydelsen livets tillblivelse utan någon levande förälder. A-bios-genesis. Utan-levande-ursprung. Begreppet man använder talar sitt eget tydliga språk. Man förutsätter att livets ursprung är icke levande. Så med andra ord påstår man att varje levande varelse har en förälder hela vägen tillbaka till en punkt där det plötsligt inte finns någon levande förälder, "föräldern" är istället död materia. Begreppet skapades av Thomas H Huxley, en på den tiden välkänd figur i anti-religiösa sammanhang.
Citat:
Det gör man ju inte. Som sagt, du argumenterar mot dina egna strawmen. Dessutom är abiogenes ett separat fält från kosmologi och astrofysik. Det är religiösa synsätt som tycker det är samma sak. Det är dessutom religiösa läror som påstår att "i början fanns ingenting". Vetenskapen förhåller sig inte till detta eftersom det aldrig observerats ett tillstånd av "ingenting".
Du påstår att vetenskapen inte förhåller sig till idén om att universum uppstod ur ingenting? Det är ett uppenbart falskt påstående. Vetenskapsmännen måste förhålla sig till vad det är de studerar. Sedan finns det vissa som Lawrence Krauss som hävdar rakt upp och ner att universum kom från ingenting, att universum "is the ultimate free lunch". Se även teorin om zero-energy-universe. Sedan att abiogenesis är ett annat forskningsområde spelar ingen som helst roll eftersom det är samma verklighet man studerar. Att religionen säger att Gud skapade världen från ingenting är inte av samma betydelse som att världens ursprung är "ingenting", eller hur? Världens ursprung är att den skapades av Gud. Men för ateisterna så blir innebörden att världen inte har något ursprung. Jag tror nog du förstår om du gav dig själv lite tid att tänka efter.
Citat:
Det är "självklart" eftersom du utgår ifrån dina egna presuppositioner om verklighetens tillstånd och får det inte att stämma med andras inställningar. Ditt problem är att du har svårt att vara objektiv och faktiskt se vad andra verkligen anser.
Vad är det man säger? Den som sa det han var det? Alla dina anklagelser har hittills varit grundlösa och passar bättre in på hur du debatterar, så om du har goda råd att ge, börja med att följa dem själv först.
Citat:
Fast du ville ju få det till att vara relevant, hur ska du ha det?
Detta är så dumt att det inte ens är värt att kommentera. Läs vad jag skriver eller så är diskussionen över.
Citera
2018-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos

Begreppet "abiogenesis" har innebörden av spontan uppkomst, men mer exakt är betydelsen livets tillblivelse utan någon levande förälder. A-bios-genesis. Utan-levande-ursprung. Begreppet man använder talar sitt eget tydliga språk. Man förutsätter att livets ursprung är icke levande. Så med andra ord påstår man att varje levande varelse har en förälder hela vägen tillbaka till en punkt där det plötsligt inte finns någon levande förälder, "föräldern" är istället död materia. Begreppet skapades av Thomas H Huxley, en på den tiden välkänd figur i anti-religiösa sammanhang.
Du påstår att vetenskapen inte förhåller sig till idén om att universum uppstod ur ingenting? Det är ett uppenbart falskt påstående. Vetenskapsmännen måste förhålla sig till vad det är de studerar. Sedan finns det vissa som Lawrence Krauss som hävdar rakt upp och ner att universum kom från ingenting, att universum "is the ultimate free lunch". Se även teorin om zero-energy-universe. Sedan att abiogenesis är ett annat forskningsområde spelar ingen som helst roll eftersom det är samma verklighet man studerar. Att religionen säger att Gud skapade världen från ingenting är inte av samma betydelse som att världens ursprung är "ingenting", eller hur? Världens ursprung är att den skapades av Gud. Men för ateisterna så blir innebörden att världen inte har något ursprung. Jag tror nog du förstår om du gav dig själv lite tid att tänka efter.
Vad är det man säger? Den som sa det han var det? Alla dina anklagelser har hittills varit grundlösa och passar bättre in på hur du debatterar, så om du har goda råd att ge, börja med att följa dem själv först.

Detta är så dumt att det inte ens är värt att kommentera. Läs vad jag skriver eller så är diskussionen över.
Vad är "ingenting"? Frågan är om du tänkt efter? Jag tror inte Krauss menar samma sak som du, kanske?
Ge gärna exempel på "ingenting" och när detta "ingenting" studerades?
Citera
2018-02-16, 16:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du påstår att vetenskapen inte förhåller sig till idén om att universum uppstod ur ingenting? Det är ett uppenbart falskt påstående.

Varför fortsätter du att ljuga om att vetenskapen påstår att universum uppstod ur ingenting?

Jag har upprepade gånger skrivit att så inte är fallet, men du fattar tydligen trögt och föredrar att fortsätta att ljuga därför att din lögn passar dina strawmen och att du inte kan argumentera utan dem.
Citera
2018-02-16, 16:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nu undviker du min fråga. Du är oärlig.

Citat:
Begreppet "abiogenesis" har innebörden av spontan uppkomst,
Inte nödvändigtvis "spontan" men en given uppkomst under ett fastställt system. Abiogenes är inte en teori, det är en hypotes ännu.
Citat:
men mer exakt är betydelsen livets tillblivelse utan någon levande förälder. A-bios-genesis. Utan-levande-ursprung. Begreppet man använder talar sitt eget tydliga språk. Man förutsätter att livets ursprung är icke levande.
Man förutsätter inte, man undersöker och testar förutsägbara modeller. Som sagt är det ännu en hypotes och inte en slutsats.
Citat:
Så med andra ord påstår man att varje levande varelse har en förälder hela vägen tillbaka till en punkt där det plötsligt inte finns någon levande förälder, "föräldern" är istället död materia. Begreppet skapades av Thomas H Huxley, en på den tiden välkänd figur i anti-religiösa sammanhang.
Korrekt. Man föreslår att den ökande komplexitet vi observerar i universum går att spåra bakåt.
Citat:
Du påstår att vetenskapen inte förhåller sig till idén om att universum uppstod ur ingenting? Det är ett uppenbart falskt påstående.
Berätta vilken teori som säger att det i början fanns "ingenting".
Citat:
Vetenskapsmännen måste förhålla sig till vad det är de studerar.
Igen, vem studerar "ingenting" och var finns det?
Citat:
Sedan finns det vissa som Lawrence Krauss som hävdar rakt upp och ner att universum kom från ingenting, att universum "is the ultimate free lunch". Se även teorin om zero-energy-universe.
Han demonstrerar att även tomheten uten i rymden kokar av kvant-aktivitet och att "ingenting" faktiskt innehåller någonting. Kolla gärna själv.
Citat:
Sedan att abiogenesis är ett annat forskningsområde spelar ingen som helst roll eftersom det är samma verklighet man studerar.
Min poäng var att du kritiserar abiogenes för något som inte ens ingår i forskningsfältet. Du sitter fast i dina grundvärderingar. Samma verklighet, jösses.
Citat:
Att religionen säger att Gud skapade världen från ingenting är inte av samma betydelse som att världens ursprung är "ingenting", eller hur? Världens ursprung är att den skapades av Gud. Men för ateisterna så blir innebörden att världen inte har något ursprung. Jag tror nog du förstår om du gav dig själv lite tid att tänka efter.
Nej, det blir inte innebärden för ateisterna. Igen, det är din halmdocka. Du är oärlig igen.
Citat:
Jag är inte den som konstant presenterar halmdockor och undviker att svara när det blir obekvämt. Dessutom är jag väldigt specifik med vad jag kritiserar medans du bara generellt slår ifrån dig utan att vara konkret.

Citat:
Som sagt, offerkofta, obekvämt, undvikande, oärligt.
Citera
2018-02-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som sagt, offerkofta, obekvämt, undvikande, oärligt.
Det enda du kommer med är anklagelser. Anklagelser som jag hänvisar tillbaka till dig. Den här diskussionen är avslutad.
Citera
2018-02-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför fortsätter du att ljuga om att vetenskapen påstår att universum uppstod ur ingenting? Jag har upprepade gånger skrivit att så inte är fallet, men du fattar tydligen trögt och föredrar att fortsätta att ljuga därför att din lögn passar dina strawmen och att du inte kan argumentera utan dem.
Fler försök till karaktärsmord. Ingen diskussion.
Senast redigerad av Heliarchos 2018-02-16 kl. 19:11.
Citera
2018-02-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är "ingenting"? Frågan är om du tänkt efter? Jag tror inte Krauss menar samma sak som du, kanske? Ge gärna exempel på "ingenting" och när detta "ingenting" studerades?
Vad Krauss har sagt och säger kan du ta reda på själv.
Citera
2018-02-16, 19:51
Medlem
Citat:
Vad Krauss har sagt och säger kan du ta reda på själv.
Fast nu frågar jag dig. Vad Krauss sagt vet jag. Kan du säga vad "ingenting" är?
Citera
2018-02-16, 19:52
Medlem
Citat:
Det börjar bli jobbigt för dig nu ...
Jag förstår att du inte vill diskutera mer.
Citera
2018-02-16, 20:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och svara kan du inte heller, tydligen.

Du påstår att ateister och vetenskapsmän anser att universum uppstod ur tomma intet men vägrar att svara varifrån du fått det kategoriska påståendet.

Du har bara nämnt "A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather than Nothing", som faktiskt inte handlar om ett tomt intet, utan är en kraftigt kritiserad titel på grund av dess felaktiga användning av "ingenting".

Citat:
Krauss, mind you, has heard this kind of talk before, and it makes him crazy. A century ago, it seems to him, nobody would have made so much as a peep about referring to a stretch of space without any material particles in it as “nothing.” And now that he and his colleagues think they have a way of showing how everything there is could imaginably have emerged from a stretch of space like that, the nut cases are moving the goal posts. He complains that “some philosophers and many theologians define and redefine ‘nothing’ as not being any of the versions of nothing that scientists currently describe,” and that “now, I am told by religious critics that I cannot refer to empty space as ‘nothing,’ but rather as a ‘quantum vacuum,’ to distinguish it from the philosopher’s or theologian’s idealized ‘nothing,’ ” and he does a good deal of railing about “the intellectual bankruptcy of much of theology and some of modern philosophy.” But all there is to say about this, as far as I can see, is that Krauss is dead wrong and his religious and philosophical critics are absolutely right. Who cares what we would or would not have made a peep about a hundred years ago? We were wrong a hundred years ago. We know more now. And if what we formerly took for nothing turns out, on closer examination, to have the makings of protons and neutrons and tables and chairs and planets and solar systems and galaxies and universes in it, then it wasn’t nothing, and it couldn’t have been nothing, in the first place.
http://www.nytimes.com/2012/03/25/books/review/a-universe-from-nothing-by-lawrence-m-krauss.html

Så alltså, jag upprepar, varifrån har du hämtat din halmdocka om att ateister och vetenskapsmän anser att universum uppstod ur tomma intet?

Hade du skrivit att några (ett fåtal) ateister och vetenskapsmän anser att universum uppstod ur tomma intet så kanske du hade kunnat försvara den åsikten, men dessa ateister och vetenskapsmän skulle hur som helst endast vara en yttersta minoritet och knappast så representerande som du i din halmdocka vill få det att verka vara.
Citera
2018-02-17, 10:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vilka ateister påstår att materia i universum uppstått ur ingenting?
Det är det ju de troende som påstår, fast de kallar det för "skapat", som om det skulle göra det troligare.
Låt oss här först definiera begreppen.
Ingenting är vad vi varken med sinnen eller fantasi kan bestämma för vare sig kraft, riktning, form eller förändring av något slag. Någonting kan förklaras på åtminstone något av dessa sätt.
Vetenskapligt kan konstateras att någonting finns i form av kraft som påverkar alla mänskliga tankar i viss riktning. Vilken sorts kraft det är och hur den verkar kan inte bestämmas generellt bara att den finns i vad vi måste utgå från likvärdig grad hos alla människor med ett härför öppet sinne. Det okända vad vi kallar sjätte sinnet kan så antas vara det som registrerar de magnetiska strömmar och gravitationsfält vi rör oss genom och orienterar oss efter då inga andra sinnen ger besked. Fenomenet har i alla tider och kulturer beskrivits som andar av olika slag och går inte att bortförklara. Hur man än vill förklara saken återstår en faktiskt verkande kraft på vårt gemensamma tänkande.
Frågan om sann eller falsk, ond eller god påverkan måste ses i sitt sammanhang och syfte. Begreppet Gud har råkat nå en i grunden likvärdig betydelse för bästa avvägning mellan gott och sant i flertalet nationer som på så vis samtidigt i praktiken kunnat bevisa avsedd effekt av gemensam tro.
Citera
2018-02-17, 13:23
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske det.
Men är ens premiss 1 bevisad?
Hittade detta, som går in lite på det jag skrev tidigare, hur gjorde Gud?:
Båda premisserna är såklart omdiskuterade. Vill man avfärda Craigs argument får man sätta sig in i de diskussioner som finns och inte bara avfärda premisserna a priori. Jag ser inte vad din inklippta text har med "det [du] skrev tidigare, hur gjorde Gud?", 1A) är en standardinvändning mot att kausalitet är en nödvändig sanning utifrån kvantfysik. 1B) påstår, utan argumentation, att orsakskedjor måste fortgå i all oändlighet. Och 1C) påstår endast att något immateriellt inte kan orsaka en materiell effekt, dvs. något kan inte äga rum utan en materiell orsak (causa materialis), även detta utan argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in