2018-09-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och om det inte ligger någon tusenlapp där, då är det väl dumt att tro så efter man tittat?
Fast det kanske är en tusenlapp som ”existerar” utanför tid och rum?
Då kommer du nog få svårt att lita på mig iaf
Citera
2018-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Då kommer du nog få svårt att lita på mig iaf
Jag litar sällan på folk som inte kan ge belägg för sina påståenden, om det inte gäller vad de åt till middag och annat för mig oviktigt.
Viktiga/otroliga påståenden kräver jag belägg för. Undantaget är om jag är i en byggnad och någon ropar att elden är lös. Då springer jag ut, men det är inte för att jag litar på den som sade det. Sådana scenarion så går instinkt före.
Citera
2018-09-13, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om jag säger till dig. Det finns en tusenlapp under stenen där! Hur får du reda på om det är sant ?
Den som söker han finner

Bogomil nämnde grundläggande logik.
Jag har visserligen inte studerat logik speciellt ingående så om jag missar något får någon gärna upplysa mig.

I ett logiskt argument börjar man med att etablera premisserna för det man försöker kommunicera.
Du hoppade in någonstans mitt i med att Gud gör någonting (skapar ljuset).
Din premiss bör då börja såhär:
1. Gud existerar.
Sedan styrker man sin premiss innan man går vidare till nästa premiss som var:
2. Gud kan skapa saker.
Följt av:
3. Gud skapar ljuset.

Om du inte styrker det du påstår är det bara just det, ett påstående. Inte ett argument. Dvs. det förekommer ingen diskussion eller möjlighet till det annat än ett jämförande av åsikter.
Citera
2018-09-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bogomil nämnde grundläggande logik.
Jag har visserligen inte studerat logik speciellt ingående så om jag missar något får någon gärna upplysa mig.

I ett logiskt argument börjar man med att etablera premisserna för det man försöker kommunicera.
Du hoppade in någonstans mitt i med att Gud gör någonting (skapar ljuset).
Din premiss bör då börja såhär:
1. Gud existerar.
Sedan styrker man sin premiss innan man går vidare till nästa premiss som var:
2. Gud kan skapa saker.
Följt av:
3. Gud skapar ljuset.

Om du inte styrker det du påstår är det bara just det, ett påstående. Inte ett argument. Dvs. det förekommer ingen diskussion eller möjlighet till det annat än ett jämförande av åsikter.
Aha okej.
Nä jag tror jag inte ska diskutera vad jag tror är skaparen av himmel och jord. Jag har inte hittat på ordet Gud då få man rösta vad vi har för gud. Eller vad vi menar gud är, eller dom som läser bibeln. Kyrkan bestämmer väl? Eller det som står i bibeln kanske ?

Om Gud finns kan ju inte jag säga , jag vet inte vad folket menar är gud. Alla verkar osäkra eller olika tankar där.

Han kommer ändå bränna mig till döds om jag kommer för nära och hotar honom med att ta kontoll. Så jag säger nog inte mer

Brinna i helvetet säger väl bibeln ?
Senast redigerad av troligengud 2018-09-13 kl. 11:14.
Citera
2018-09-13, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om jag säger till dig. Det finns en tusenlapp under stenen där! Hur får du reda på om det är sant ?

Citat:
Den som söker han finner

Denna allegori har inget med "bevis" att göra.

Lär dig elementär logik.
Citera
2018-09-13, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte hittat på ordet Gud då få man rösta vad vi har för gud. Eller vad vi menar gud är, eller dom som läser bibeln. Kyrkan bestämmer väl? Eller det som står i bibeln kanske ?

Inget av dom exempel du nämnar här är "bevis".
Citera
2018-09-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk axiom . Du vet inte om gud är påhittad
Jag kan ha rätt å då får vi hitta på vad Gud är
Citera
2018-09-13, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte hittat på ordet Gud då få man rösta vad vi har för gud. Eller vad vi menar gud är, eller dom som läser bibeln. Kyrkan bestämmer väl? Eller det som står i bibeln kanske ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:

Vad menar du med "falsk axiom" i detta sammanhang, där du presenterar icke-bevis?
Citera
2018-09-13, 18:55
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Aha okej.
Nä jag tror jag inte ska diskutera vad jag tror är skaparen av himmel och jord. Jag har inte hittat på ordet Gud då få man rösta vad vi har för gud. Eller vad vi menar gud är, eller dom som läser bibeln. Kyrkan bestämmer väl? Eller det som står i bibeln kanske ?

Om Gud finns kan ju inte jag säga , jag vet inte vad folket menar är gud. Alla verkar osäkra eller olika tankar där.

Han kommer ändå bränna mig till döds om jag kommer för nära och hotar honom med att ta kontoll. Så jag säger nog inte mer

Brinna i helvetet säger väl bibeln ?
Nä men grillad på flashback.
Citera
2018-09-13, 18:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Hur ska du kunna veta att du kan ha rätt utan att ens ha en felsökningsmetod...

Ta fram en sådan först, och brösta dig sedan för att du kan-ha-rätt.

Du kan ingenting i nuläget vad gäller gud och gudsbevis.. du kan använda namnet gud, vilket alla kan, men att använda gud eller Gud frekvent i tal och samtal, gör inten gud.
Citera
2018-09-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Nä men grillad på flashback.
Hehe jo det är ju sant .
Citera
2018-09-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Hur ska du kunna veta att du kan ha rätt utan att ens ha en felsökningsmetod...

Ta fram en sådan först, och brösta dig sedan för att du kan-ha-rätt.

Du kan ingenting i nuläget vad gäller gud och gudsbevis.. du kan använda namnet gud, vilket alla kan, men att använda gud eller Gud frekvent i tal och samtal, gör inten gud.
Det är ju sant också. Men vad jag tycker. Det minsta man kan begära av Gud skulle vara. Att han pratat med mig å sagt saker så tycker man att han skulle sagt samma sak till andra . Typ aha så sa han till mig också. Annan person typ händer alldrig. Det motsäger iaf samma Gud. För så dum är han ju inte att han inte kan säga samma till många. Förutom gammal text då som repeteras. Nytt mena jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in