Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 11:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För 50 öre har du ingen tullavgift och därför inte heller någon avgift från PostNord.

Jo, dom tar ut minst 75 kr i administrationsavgift för en försendelse värd upptill 1500 kr och över där 125 kr.

Som jag förstår det ..
Citera
2018-02-16, 11:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så vem skulle i så fall betala om Postnord skulle skicka tillbaka paketen? Att skicka tillbaka blir väl inte gratis bara för att det är internationell post? Borde väl tvärtom vara dyrare att återsända paket till Kina än till ett företag i Sverige?

+ Att hanteringen kommer att kosta postnord en massa tid & pengar i onödan.
Citera
2018-02-16, 11:22
  #15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
+ Att hanteringen kommer att kosta postnord en massa tid & pengar i onödan.


vilket efter ett år eller så kommer att märkas för konsumenterna i form av höjda fraktpriser för inrikespaket.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2018-02-16, 13:19
Medlem
Rubriken är ändrad från

Skuldsätta folk postnord????

till

Skuldsätta folk postnord???? [beställa paket i andras namn med hanteringsavgifter/mod


Kom också ihåg att detta inte är en allmän tråd om postnord, det finns redan en samlingstråd om det. Detta är enbart om deras avgifter för paket från utlandet.

//Moderator
2018-02-16, 14:13
  #17
Medlem
crispy-lips avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...alla-fran-kina

Citat:
– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket till SVT Nyheter.

Detta måste vara det mest ignoranta uttalandet jag hört på länge.
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-02-16 kl. 14:15.
Citera
2018-02-16, 17:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...alla-fran-kina

Detta måste vara det mest ignoranta uttalandet jag hört på länge.
Vad är det ignoranta i uttalandet? Det är ju sanningen så det är per defintion inte ignorant. Antingen betalar man för varorna eller köper på annat håll.
Citera
2018-02-16, 18:36
  #19
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är det ignoranta i uttalandet? Det är ju sanningen så det är per defintion inte ignorant. Antingen betalar man för varorna eller köper på annat håll.

Det ignoranta med uttalandet är att de får det att låta som att alla försändelser är inköpta varor från olika nätbutiker, trots att de kommer att avgiftsbelägga ALLT som kommer in i landet, dvs även sådant som inte är köpta varor eller postorder. Så om en vän till mig i ett icke-EU land vill skicka mig en födelsedagspresent, då ska jag alltså betala moms på det samt en avgift på minst 75 kr. Jag har redan varit i kontakt med PostNord, det gäller alla försändelser med deklarerat värde som kommer från länder utanför EU. Undantaget verkar vara dokument, vykort, handskrivna brev och dylikt.
Idioten på Tullverket tycker att lösningen för de som ogillar avgiften är "konsumera mer på hemmaplan". Jo, tjena...
Fatta vilken vinst för PostNord detta kommer vara. 75 spänn på VARJE FÖRSÄNDELSE som kommer in i landet från länder utanför EU. Tycker hela idén är helt overklig. Det kan inte finnas ett enda annat land i hela världen som har en avgift på minst 75 kr för att mottaga ett utländskt brev. Rätta mig om jag har fel.
PS: undrar vad som händer om någon skickar över ett par gamla skitiga och svettiga sneakers och skriver $0.00 i värde? Åker man även på att betala 75 kr då eller...
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-02-16 kl. 18:49.
Citera
2018-02-17, 09:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Det ignoranta med uttalandet är att de får det att låta som att alla försändelser är inköpta varor från olika nätbutiker, trots att de kommer att avgiftsbelägga ALLT som kommer in i landet, dvs även sådant som inte är köpta varor eller postorder. Så om en vän till mig i ett icke-EU land vill skicka mig en födelsedagspresent, då ska jag alltså betala moms på det samt en avgift på minst 75 kr. Jag har redan varit i kontakt med PostNord, det gäller alla försändelser med deklarerat värde som kommer från länder utanför EU. Undantaget verkar vara dokument, vykort, handskrivna brev och dylikt.
Idioten på Tullverket tycker att lösningen för de som ogillar avgiften är "konsumera mer på hemmaplan". Jo, tjena...
Fatta vilken vinst för PostNord detta kommer vara. 75 spänn på VARJE FÖRSÄNDELSE som kommer in i landet från länder utanför EU. Tycker hela idén är helt overklig. Det kan inte finnas ett enda annat land i hela världen som har en avgift på minst 75 kr för att mottaga ett utländskt brev. Rätta mig om jag har fel.
PS: undrar vad som händer om någon skickar över ett par gamla skitiga och svettiga sneakers och skriver $0.00 i värde? Åker man även på att betala 75 kr då eller...

Momsen blir ju noll kronor men ska du hämta ut paketet så verkar det som att man får hosta upp med 75 kr för pn's hantering ..
Citera
2018-02-17, 18:39
  #21
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
Momsen blir ju noll kronor men ska du hämta ut paketet så verkar det som att man får hosta upp med 75 kr för pn's hantering ..

Men den s.k. hanteringen borde väl endast få debiteras i de fall PostNord måste göra någonting, dvs, lägga på moms, öppna och kontrollera att innehållet och dess värde stämmer överrens med tulldeklarationen osv? Om de inte gör något kan de ju knappast ta ut någon hanteringsavgift?

Tycker fortfarande det hela är extremt befängt och tror aldrig detta kommer fungera i längden. Tror ej heller att det finns ett annat land i hela världen, oavsett hur åt helvete landet är i övrigt, som har någon liknande avgift på ALLA försändelser från andra kontinent.
Citera
2018-02-18, 01:44
  #22
Medlem
Kommer det här beslutet att gälla paket beställda fram tills det bestämda datumet eller paket som kommer in i landet fram tills det bestämda datumet?
Citera
2018-02-18, 16:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Kommer det här beslutet att gälla paket beställda fram tills det bestämda datumet eller paket som kommer in i landet fram tills det bestämda datumet?
Inte fram tills - från och med.
Svårt för PostNord att veta när en vara är beställd, således blir det från när varan anländer.
https://www.dn.se/brandstudio/postno...a-kinapaketen/
Citera
2018-02-19, 19:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Skit från Kina skickas inte tillbaka utan de förstörs för återvinning. PostNord vill inte betala för att skicka tillbaka till avsändaren .

Vill och vill...Postnord har ett avtal med dom kinesiska leverantörerna att varor av ringa värde inte ska skickas tillbaka eftersom dom helt enkelt inte vill ha tillbaka dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback