Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 09:52
  #1
Medlem
Nu ska postnord from nu i mars ta ut en administrationsavgift för paket ifrån Kina.

Min fråga är .. Om någon vill jävlas med dig och beställer en massa paket i ditt namn.
Kommer man som mottagare oavsett om man inte hämtar ut paketet bli betalningsskyldig för en administrationsavgift?

Isåfall faller hela deras system & sätter oskyldiga i klistret????

Har jag rätt eller fel?

Förklara gärna för mig ...
__________________
Senast redigerad av Xhante 2018-02-16 kl. 09:56. Anledning: Stavfel
Citera
2018-02-16, 10:02
  #2
Medlem
Hur vore det om du först läste Postnords sida innan du startade en tråd?

https://www.postnord.se/information/...npn_i=priv-cs3

Vad händer om jag får ett krav på att betala moms och avgift, men inte betalar?

– I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften inte betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren.
Citera
2018-02-16, 10:08
  #3
Medlem
Jag tyckte att det va enklare att fråga här!
Jag höll ju dig sysselsatt en stund och kunde själv roa mig en stund.

Dom kommer säkert med en avgift för att bekosta alla paket dom får skicka tillbaka.
__________________
Senast redigerad av Xhante 2018-02-16 kl. 10:12. Anledning: Läggatill
Citera
2018-02-16, 10:18
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
Jag tyckte att det va enklare att fråga här!
Jag höll ju dig sysselsatt en stund och kunde själv roa mig en stund.

Dom kommer säkert med en avgift för att bekosta alla paket dom får skicka tillbaka.
Dom skickar redan idag tillbaka en hel del som folk bommar att hämta ut.
Citera
2018-02-16, 10:24
  #5
Medlem
tsiLs avatar
Beställer man från Kina gör man nog inte det med Klarna avbetalning. Betala massa varor till någon annan för att skuldsätta känns väldigt långsökt.
Citera
2018-02-16, 10:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dom skickar redan idag tillbaka en hel del som folk bommar att hämta ut.
Skit från Kina skickas inte tillbaka utan de förstörs för återvinning. PostNord vill inte betala för att skicka tillbaka till avsändaren .
Citera
2018-02-16, 11:03
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsiL
Beställer man från Kina gör man nog inte det med Klarna avbetalning. Betala massa varor till någon annan för att skuldsätta känns väldigt långsökt.

Du kan köpa grejer för 50 öre per styck. Lägger du en hundralapp har du då 200 paket, och om personen hade tvingats betala 75 kr per paket i avgift hade det blivit 15000 kr för personen.
Så för 1000 kr kan du alltså ge mottagaren en skuld på 75 000 kr (om det här nu hade funkat). Som hämnd hade det varit riskfritt och väldigt effektivt, och knappast dyrt.
Citera
2018-02-16, 11:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Skit från Kina skickas inte tillbaka utan de förstörs för återvinning. PostNord vill inte betala för att skicka tillbaka till avsändaren .

Det är internationell post. På vilket sätt skulle PostNord behöva betala?
Citera
2018-02-16, 11:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Skit från Kina skickas inte tillbaka utan de förstörs för återvinning. PostNord vill inte betala för att skicka tillbaka till avsändaren .


Ja, så är det nog & hamnar hemma hos dom anställda.

Beställde lite för några år sedan och nästan allt va skit förutom mobilskalen.
Kommer aldrig att köpa mer från Kina online!
Citera
2018-02-16, 11:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du kan köpa grejer för 50 öre per styck. Lägger du en hundralapp har du då 200 paket, och om personen hade tvingats betala 75 kr per paket i avgift hade det blivit 15000 kr för personen.
Så för 1000 kr kan du alltså ge mottagaren en skuld på 75 000 kr (om det här nu hade funkat). Som hämnd hade det varit riskfritt och väldigt effektivt, och knappast dyrt.

För 50 öre har du ingen tullavgift och därför inte heller någon avgift från PostNord.
Citera
2018-02-16, 11:09
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För 50 öre har du ingen tullavgift och därför inte heller någon avgift från PostNord.

Jo, dom har gått ut med att alla paket ska få en undersökningsavgift på 75 pix. Oavsett värde på innehållet: https://www.svt.se/nyheter/konsument...llda-fran-kina
Citera
2018-02-16, 11:09
  #12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är internationell post. På vilket sätt skulle PostNord behöva betala?
Så vem skulle i så fall betala om Postnord skulle skicka tillbaka paketen? Att skicka tillbaka blir väl inte gratis bara för att det är internationell post? Borde väl tvärtom vara dyrare att återsända paket till Kina än till ett företag i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback