Citat:
Ursprungligen postat av
Kattenx
Många argument i tråden som utgår från en egen erfarenhetshorisont, "många av mina bekanta och folk jag träffar röstar på SD", "jag ljuger i opinionsundersökningar", "jag träffa en som sa att han inte vågar säga att han röstar på SD" osv osv. Samtidigt så tonar ju Jimmy Åkesson och SDs ledning hela tiden ner att de kommer gå superbra för dom i valet(dock en ökning med 3-5% är VÄLDIGT bra med tanke på de många partier som finns i riksdagen).
Allting pekar mot att SD har nått sin peak. SD hade stort momentum från 2010 med en stark uppåtgående trend fram till 2016. Deras frågor var ständigt i fokus, deras parti var ständigt i fokus och hela samhällsdebatten handlade om invandring. Nu har ju gränserna stängts. Andra partier som M och S tävlar i att vara minst lika hårda mot invandring och brott som SD. Det som händer är alltså en normalisering av SD:s politik. Det per automatik innebär inte att SD som parti kommer öka.
Man kan ju dra rätt intressanta paralleller till Ny demokrati även om mycket skiljer dessa partier åt. Men i stort sätt hela deras populära frågor blev ju en del av den etablerade politiken. Folk verkar lite ha glömt att varken S eller M har någon lång tradition att vara partier som är för invandring snarare tvärtom. Reinfeldtåren var en parantes i M:s historia och S har länge fört en restriktiv invandringspolitik.
Så ja SD är här för att stanna som en representation av den delen av befolkningen som är socialkonservativ men kommer precis som L, KD, C och de andra partierna ligga på mellan 5-15% i olika perioder beroende på vilka frågor som är i ropet.
(Min fetning)
När du skriver att SD "peakat", vilken siffra syftar du då på? Sentios 22% eller Demoskops och Inizios 15%? Det skiljer just nu ca sju procentenheter... vem redovisar själva "peaken"?
Har gränserna stängts? Jaha, när då?
Migrationsverket presenterade dessa siffror för 2017:
Sverige. Asylsökande: 26 005. Prognos anhöriginvandring: 30 000 = ca 56 005 personer. Prognosen för 2018 ser ungefär likadan ut. 2019 och 2020 blir det en viss ökning igen enligt MV...
Låt oss jämföra hur det ser ut i övriga Norden för 2017:
Norge. Asylsökande:
3 515.. Prognos anhöriginvandring: ?
Danmark. Asylsökande:
3 210. Prognos anhöriginvandring: ?
Finland. Asylsökande:
4 995. Prognos anhöriginvandring: ?
Island: Asylsökande:
995. Prognos anhöriginvandring: ?
Så Sverige har
stängt gränsen? Jo tjena...
Din jämförelse med Ny Demokrati blir tämligen löjeväckande eftersom det så tydligt avslöjar din historielöshet.
Du skriver också att hela samhällsdebatten handlade om invandring men att så inte är fallet längre. Såg du på Aktuellt kl 21:00 igår? Ett 18 minuter långt reportage om invandringen, integrationen, de stora samhällsproblemen, varför danska och svenska politiker skiljer sig åt så i synen på migration och integration; debatt i studion mellan Anders Lindberg och Alice Teodorescu...
I stort sett allt du ser i samhället idag hänger ihop med en mångårig, vansinnig, oreglerad och okontrollerad massinvandring: Skjutningar, gängkriminalitet, gruppvåldtäkter, en polis som går på knäna, granatkastningar, 136 utanförskapsområden med gigantiska problem, en markant ökad otrygghet (främst för kvinnor kvälls- och nattetid), nedskärningar och besparingar på alla möjliga områden för att ha råd med västvärldens största integrationsexperiment, sjukvårdskris, kris i äldrevården, skolan, bostadsbristen i våra kommuner, socioekonomiska tickande bomber i våra förorter... återvändande IS-krigare som SÄPO slog larm om i tisdags, listan än lång.
Och du tror att SD kommer att harva kring 5-15% i opinionen från och med nu ??? Jösses! Var har du bott de senaste åren? Sveriges problem med massinvandringen är bara i sin linda.
Så länge Sverige inte åtgärdar sina självförvållade problem på migrations- och integrationsområdet kommer SD att öka och öka och öka i opinionen - med mindre hack i den uppåtgående kurvan då och då, vilket är helt normalt för alla politiska partier. Den långsiktiga trenden pekar uppåt. Klart uppåt! Det är ett obestridligt faktum.
Vi har i denna tråd oräkneliga gånger hört att SD "peakat", "nått taket", "kraschat", "kollapsat", "rasat", "varit på väg att utplånas"... Det hördes redan när SD fick 5,7% 2010. Sanningen är den att det inte är helt osannolikt att SD åter fördubblas i ett riksdagsval. 25,8% i september kan mycket väl bli en realitet. Sentio har SD på 22,2% i januari. Snittvärdet för samtliga opinionsinstitut ligger på 18% just nu - och då är inte den ökända underskattning som finns för SD medräknad. Personligen är jag övertygad om +25% för SD i valet 2018.
Kolla gärna på detta: (från ungefär 16:50 in i programmet)
https://www.svtplay.se/video/16936210/aktuellt/aktuellt-15-feb-21-00-1