2018-02-16, 00:16
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nu borde väl Sentios mätning för februari månad komma vilken dag som helst?

Sifo lär komma på lördag kväll eller söndag natt.

Nästa vecka kommer väl Yougov och Novus kanske?
Misstänker tyvärr en tillbakagång i Sentio med, dvs om Sentio nu följer övriga opinionsinstituts mönster för denna månaden

I Yougov ligger SD så lågt nu att jag är tveksam till om de ytterligare backar.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-16 kl. 00:22.
2018-02-16, 07:34
Medlem
Rektangels avatar
När jag själv fyller i enkäter hos OI verkar jag vara en vänsteranhängare som sympatiserar med FI, MP och V. Påstår att jag 2014 röstade på MP. Detta för injaga falska förhoppningar hos dem.

På valdagen kommer det en rejäl snyting från valurnan som lär få dem och alla statsvetare att undra vad som gått fel. Jag kollar TV med popcorn och njuter av eftervalsdebatten.

Vill se skolpojken Fridolin gråta på valnatten när hans parti åker ur riksdagen. Får ni själva frågor om era politiska sympatier, gör då detsamma. Gör som politikerna----LJUG.

// De mörka okända valrösterna
2018-02-16, 11:33
Medlem
Kattenxs avatar
Många argument i tråden som utgår från en egen erfarenhetshorisont, "många av mina bekanta och folk jag träffar röstar på SD", "jag ljuger i opinionsundersökningar", "jag träffa en som sa att han inte vågar säga att han röstar på SD" osv osv. Samtidigt så tonar ju Jimmy Åkesson och SDs ledning hela tiden ner att de kommer gå superbra för dom i valet(dock en ökning med 3-5% är VÄLDIGT bra med tanke på de många partier som finns i riksdagen).

Allting pekar mot att SD har nått sin peak. SD hade stort momentum från 2010 med en stark uppåtgående trend fram till 2016. Deras frågor var ständigt i fokus, deras parti var ständigt i fokus och hela samhällsdebatten handlade om invandring. Nu har ju gränserna stängts. Andra partier som M och S tävlar i att vara minst lika hårda mot invandring och brott som SD. Det som händer är alltså en normalisering av SD:s politik. Det per automatik innebär inte att SD som parti kommer öka.

Man kan ju dra rätt intressanta paralleller till Ny demokrati även om mycket skiljer dessa partier åt. Men i stort sätt hela deras populära frågor blev ju en del av den etablerade politiken. Folk verkar lite ha glömt att varken S eller M har någon lång tradition att vara partier som är för invandring snarare tvärtom. Reinfeldtåren var en parantes i M:s historia och S har länge fört en restriktiv invandringspolitik.

Så ja SD är här för att stanna som en representation av den delen av befolkningen som är socialkonservativ men kommer precis som L, KD, C och de andra partierna ligga på mellan 5-15% i olika perioder beroende på vilka frågor som är i ropet.
2018-02-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Många argument i tråden som utgår från en egen erfarenhetshorisont, "många av mina bekanta och folk jag träffar röstar på SD", "jag ljuger i opinionsundersökningar", "jag träffa en som sa att han inte vågar säga att han röstar på SD" osv osv. Samtidigt så tonar ju Jimmy Åkesson och SDs ledning hela tiden ner att de kommer gå superbra för dom i valet(dock en ökning med 3-5% är VÄLDIGT bra med tanke på de många partier som finns i riksdagen).

Allting pekar mot att SD har nått sin peak. SD hade stort momentum från 2010 med en stark uppåtgående trend fram till 2016. Deras frågor var ständigt i fokus, deras parti var ständigt i fokus och hela samhällsdebatten handlade om invandring. Nu har ju gränserna stängts. Andra partier som M och S tävlar i att vara minst lika hårda mot invandring och brott som SD. Det som händer är alltså en normalisering av SD:s politik. Det per automatik innebär inte att SD som parti kommer öka.

Man kan ju dra rätt intressanta paralleller till Ny demokrati även om mycket skiljer dessa partier åt. Men i stort sätt hela deras populära frågor blev ju en del av den etablerade politiken. Folk verkar lite ha glömt att varken S eller M har någon lång tradition att vara partier som är för invandring snarare tvärtom. Reinfeldtåren var en parantes i M:s historia och S har länge fört en restriktiv invandringspolitik.

Så ja SD är här för att stanna som en representation av den delen av befolkningen som är socialkonservativ men kommer precis som L, KD, C och de andra partierna ligga på mellan 5-15% i olika perioder beroende på vilka frågor som är i ropet.

Ytterligare en med samma tjat vi nu har hört i flera år, SD har "peakat". Lik f-bannat så fördubblar de sina röster mellan varje val. Det är fakta och ditt inlägg tillhör tramset som förekommer här och oftast försvinner när verkligheten slår dig i ansiktet.
2018-02-16, 12:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Jag vet fler och fler som inte svara på opinionsmätningar,samtidigt som vi som tidigare uppgivit SD ALDRIG mer blir uppringda eller får enkäter skickade till oss märkligt nog...
Citat:
Finns INGENTING som pekar mot att SD nått sin peak tvärtom ,när man får höra att i princip alla lärare på ett gymnasium här i orten kommer att rösta på SD,typ alla på jobbet etc.. Inga gränser har stängts ,finns inga egentliga underlag för sjuklövern att göra något som ens lindrar problemet.Bara munväder som direkt ifrågasätts av alliansbröder. Nu kan SD köra steg 2 återvandring och vara ensamma om sin politik igen.
Citat:
Drar man paralleller med Ny Demokrati har man ingenting i den politiska debatten att göra överhuvudtaget. Ny demokrati bildades av två kändisar ,SD kallas nazister för att det är vanligt folk som bildat partiet. Grundarna hade helt olika politisk uppfattning vilket gjorde att det skar sig direkt ,och partiet byggdes upp på ett halvår,med massivt media stöd ,SD har byggt stabilt fundament genom sin 30åriga levnad,med fientlig media hela tiden. SD har tagit upp S tradition som välfärdsbärare ,och även konservatismen som tidigare genomsyrade M alltså det som var bra med de partierna.

Citat:
SD kommer precis som Socialdemokraterna gjorde att växa i val efter val tills man haft regeringsmakten ,och då svikit befolkningen,då kommer man att falla men inte före det. Nu är frågan hur mycket över 30% man fixar till höstens val? ,över 40 är nog ingen omöjlighet faktiskt..
Senast redigerad av Erk Swede 2018-02-16 kl. 12:25.
2018-02-16, 12:23
Medlem
Citat:

GRÄNSEN HAR INTE STÄNGTS!!!

Vi tar fortfarande emot DUBBELT så många asylsökande som Danmark, Norge, Finland och Island TILLSAMMANS.

Se ex diagram: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1873070346045377&set=a.105608502791 579.10585.100000272903934&type=3.

SD vill som enda parti bara ge asyl om något händer i våra grannländer som skulle motivera detta. D v s i nuvarande situation 0 ( noll ) asylsökande.

Var vänlig att sluta med desinformationen.
2018-02-16, 13:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

När du skriver att SD "peakat", vilken siffra syftar du då på? Sentios 22% eller Demoskops och Inizios 15%? Det skiljer just nu ca sju procentenheter... vem redovisar själva "peaken"?

Har gränserna stängts? Jaha, när då?

Migrationsverket presenterade dessa siffror för 2017:

Sverige. Asylsökande: 26 005. Prognos anhöriginvandring: 30 000 = ca 56 005 personer. Prognosen för 2018 ser ungefär likadan ut. 2019 och 2020 blir det en viss ökning igen enligt MV...

Låt oss jämföra hur det ser ut i övriga Norden för 2017:

Norge. Asylsökande: 3 515.. Prognos anhöriginvandring: ?
Danmark. Asylsökande: 3 210. Prognos anhöriginvandring: ?
Finland. Asylsökande: 4 995. Prognos anhöriginvandring: ?
Island: Asylsökande: 995. Prognos anhöriginvandring: ?

Så Sverige har stängt gränsen? Jo tjena...

Din jämförelse med Ny Demokrati blir tämligen löjeväckande eftersom det så tydligt avslöjar din historielöshet.

Du skriver också att hela samhällsdebatten handlade om invandring men att så inte är fallet längre. Såg du på Aktuellt kl 21:00 igår? Ett 18 minuter långt reportage om invandringen, integrationen, de stora samhällsproblemen, varför danska och svenska politiker skiljer sig åt så i synen på migration och integration; debatt i studion mellan Anders Lindberg och Alice Teodorescu...

I stort sett allt du ser i samhället idag hänger ihop med en mångårig, vansinnig, oreglerad och okontrollerad massinvandring: Skjutningar, gängkriminalitet, gruppvåldtäkter, en polis som går på knäna, granatkastningar, 136 utanförskapsområden med gigantiska problem, en markant ökad otrygghet (främst för kvinnor kvälls- och nattetid), nedskärningar och besparingar på alla möjliga områden för att ha råd med västvärldens största integrationsexperiment, sjukvårdskris, kris i äldrevården, skolan, bostadsbristen i våra kommuner, socioekonomiska tickande bomber i våra förorter... återvändande IS-krigare som SÄPO slog larm om i tisdags, listan än lång.

Och du tror att SD kommer att harva kring 5-15% i opinionen från och med nu ??? Jösses! Var har du bott de senaste åren? Sveriges problem med massinvandringen är bara i sin linda.

Så länge Sverige inte åtgärdar sina självförvållade problem på migrations- och integrationsområdet kommer SD att öka och öka och öka i opinionen - med mindre hack i den uppåtgående kurvan då och då, vilket är helt normalt för alla politiska partier. Den långsiktiga trenden pekar uppåt. Klart uppåt! Det är ett obestridligt faktum.

Vi har i denna tråd oräkneliga gånger hört att SD "peakat", "nått taket", "kraschat", "kollapsat", "rasat", "varit på väg att utplånas"... Det hördes redan när SD fick 5,7% 2010. Sanningen är den att det inte är helt osannolikt att SD åter fördubblas i ett riksdagsval. 25,8% i september kan mycket väl bli en realitet. Sentio har SD på 22,2% i januari. Snittvärdet för samtliga opinionsinstitut ligger på 18% just nu - och då är inte den ökända underskattning som finns för SD medräknad. Personligen är jag övertygad om +25% för SD i valet 2018.

Kolla gärna på detta: (från ungefär 16:50 in i programmet)

https://www.svtplay.se/video/16936210/aktuellt/aktuellt-15-feb-21-00-1
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-16 kl. 13:38. Anledning: Tillägg och justering av text
2018-02-16, 14:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

När du skriver att SD "peakat", vilken siffra syftar du då på? Sentios 22% eller Demoskops och Inizios 15%? Det skiljer just nu ca sju procentenheter... vem redovisar själva "peaken"?
Det spelar ju ingen roll, då de alla tre var för sig visat på en nedgång och därmed en tidigare peak som man inte når upp till idag. Alltså peakat.
2018-02-16, 14:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det spelar ju ingen roll, då de alla tre var för sig visat på en nedgång och därmed en tidigare peak som man inte når upp till idag. Alltså peakat.

Fast enligt dessa gökar (ni vet vilka ni är) så peakade ju SD redan när de hade runt 4% i opinionsundersökningarna. Flera av dessa slog också fast att SD:s tak för tid och evighet var max 5% eftersom det inte fanns fler "rasister" och "fascister" i Sverige än så... "Taket" flyttades emellertid senare till 10% och 15%... Alla dessa s k "peakar" och "tak" och "maxsiffror" har en förunderlig tendens att inte betyda ett endaste skvatt när verkligheten gör sig påmind vid val.

Underskattningen fortsätter, och just ordet "peak" är tacksamt att använda eftersom man ju kan peaka lite hursomhelst - allt beroende på vad peaken utgår ifrån. Ett perfekt sätt att försöka dribbla bort vad som sker i den reella världen. Det kommer nya peakar för SD, var så säkra därute.
2018-02-16, 14:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Fast enligt dessa gökar (ni vet vilka ni är) så peakade ju SD redan när de hade runt 4% i opinionsundersökningarna. Flera av dessa slog också fast att SD:s tak för tid och evighet var max 5% eftersom det inte fanns fler "rasister" och "fascister" i Sverige än så... "Taket" flyttades emellertid senare till 10% och 15%... Alla dessa s k "peakar" och "tak" och "maxsiffror" har en förunderlig tendens att inte betyda ett endaste skvatt när verkligheten gör sig påmind vid val.

Underskattningen fortsätter, och just ordet "peak" är tacksamt att använda eftersom man ju kan peaka lite hursomhelst - allt beroende på vad peaken utgår ifrån. Ett perfekt sätt att försöka dribbla bort vad som sker i den reella världen. Det kommer nya peakar för SD, var så säkra därute.
Vad andra tyckare har sagt har ju inget som helst att göra med det faktum att de rent objektivt har peakat i opinionsundersökningar. Du blandar ihop två olika saker.
2018-02-16, 14:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vad andra tyckare har sagt har ju inget som helst att göra med det faktum att de rent objektivt har peakat i opinionsundersökningar. Du blandar ihop två olika saker.

Det stämmer att SD just nu peakat. Ända tills de peakar nästa gång och nästa gång... många peakar kan det bli. Men flera av de som tidigare använt begreppet peak i denna tråd (inte du) har gjort det på ett sådant sätt att de vill få det till att låta som att SD nu bara kommer att gå i en riktning: nedåt och bakåt - och definitivt aldrig komma högre än den senaste peaken. Peak används av många härinne synonymt med "maxtak för SD". Det är det jag vänder mig mot.
2018-02-16, 14:55
Medlem
fernebos avatar
Naturligtvis är det som så att SD har haft en peak i samband med flyktingkrisen och därefter minskat, men med tanke på spridningen i mätningarna så vet ju ingen från vilken nivå. Ingen vet ju ens om de hade 30% som mest eller 20%. Spridningen är ju så enormt stor.

Anledningen till minskningen är ju såklart att både sossarna och moderaterna har kopierat deras förslag och försökt lugna folk. Hade ingenting gjorts vilket tex Mp, V och C har förespråkat och fortfarande förespråkar så hade SD kunnat utmana om den politiska makten i valet i höst. SD hade liksom inte stannat på 30% om flyktingarna hade fortsatt välla in.

Det är faktiskt häpnadsväckande att vi fortfarande har vänsterdebattörer och flyktingvänner som inte förstår att det de fortfarande förespråkar skulle föra SD till makten i Sverige.

Problemet för SD just nu är dock att de inte sticker ut lika mycket. Jag skulle tom vilja hävda att de har fegat ur. Sverige har jätteproblem framför sig med de som redan kommit och vi har en grov kriminalitet som har nått häpnadsväckande nivåer. Ingen kan ju för fan vara nöjd med situationen och SD borde ha ett guldläge, men istället så verkar de mätta och nöjda och mer sugna på att få samarbeta med moderaterna än att vara ett tredje mer radikalt alternativ.

I Danmark så är både sossar och liberaler långt hårdare och mer rättframma i retoriken än SD är idag och det duger inte! Folk kommer inte att rösta på SD för att de är det värdekonservativa alternativet.

Jag misstänker att SD har börjat tona ner retoriken enbart för att släppas in i finrummen, men det är ett gigantiskt misstag. Nu tror jag iofs fortfarande att SD kommer att få runt eller över 20%, men naturligtvis ska de inte vara nöjda med det. Efter skandalåren med Löfvenregeringen och med tanke på alliansens splittring och Reinfeldts skuld över det elände vi ser idag, så borde det vara öppet mål för dem. Tyvärr så har de fegat ur och skärper de inte till sig, så når de aldrig igen de höjder de hade hösten 2015. Och än värre: Ett organiserat samarbete med moderaterna kommer att bli början till slutet.
Senast redigerad av fernebo 2018-02-16 kl. 14:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in