2018-02-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Läste just Expressen, "viktigaste valfrågan" https://www.expressen.se/nyheter/lag-och-ordning-ar-valjarnas-viktigaste-valfraga-2018/

66 % prioriterar de av mig fetmarkerade fyra första ämnena. Känns otroligt om SD skulle harva runt 15 % som en del säger.
Plussar man de som anser Invandring och Integration vara viktigast blir det 32 % och det är knappast Fridolins träd- och multikulti-kramare som står bakom dessa 32 %. Men ok, några % som vill ha ohämmad invandring kan tänkas se Invandring som viktigaste valfråga ...
Vad gäller sjukvård borde SD tydliggöra att subventionerad sjukvård är till för svenskar och skattebetalare i Sverige.

För mej känns också en sådan siffra otrolig. Vi kommer nog att få se liknande siffror som dessa under hela valrörelsen. Allt för att försöka hålla nere det slutgiltiga valresultatet för SD.
2018-02-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Att "integration" sjunker ser jag positivt på. "Integration" är ett förljuget påhitt som egentligen inte har någon koppling till vad svenskar tror att det betyder. Varför lag och ordning etc (LIS) växer är just ett resultat av "integration". Förutspår att "integration" kommer att ersättas av "återvandring" tids nog. Säg om två år när SD är ett 35-40% parti i ou.

Det är bara en teori.

"Integration" - inbillar sig folk är enda lösningen på problemen med massinvadringen.
Och det är sjuklövern i tätt samarbete med MSM som har lyckats väl att bygga detta luftslott som ENDA och bästa lösningen. Bedrövligt tycker jag.

Jag har - motvilligt - följt utvecklingen i mon kommun under ett par decennier.
Så hur ser det ut? Jo, tom med matvarubutikerna är numera strikt uppdelade efter "ras".
När en sådan butik får alltfler "ointegerade" kunder överges de av etnisarna till förmån för andra.
Och de värsta batikfyktingvurmande-häxorna gör PRECIS likadant.

Om SD kan spräcka detta luftslott i god tid innan valet så kan det bli en rush i opinionssiffrorna.
2018-02-15, 16:23
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Att "integration" sjunker ser jag positivt på. "Integration" är ett förljuget påhitt som egentligen inte har någon koppling till vad svenskar tror att det betyder. Varför lag och ordning etc (LIS) växer är just ett resultat av "integration". Förutspår att "integration" kommer att ersättas av "återvandring" tids nog. Säg om två år när SD är ett 35-40% parti i ou.

Det är bara en teori.
Jo det är ju lite luddigt med ämnena; ex vis Invandring är min viktigaste fråga, men kan också vara viktigaste fråga för den med antisvensk agenda. Lag och ordning däremot är ju glasklart viktigast för den som vill låsa in buset.
Med mer differentierade ämnen, Stoppad invandring, Minskad invandring eller Ökad invandring, skulle vi få tydligare hintar om folkets vilja och SDs reella styrka.
2018-02-15, 18:09
Medlem
Läste precis i expressen att 27% av de tillfrågade i en undersökning anser att SD har bästa invandringspolitiken.
Där går nog SDs tak, i så fall. 27% är också vad SD fått som max i YouGov och liknande.

Sen kommer inte alla dessa 27% rösta SD.

Från 2014:

Citat:
I mätningen i januari var det 20 procent som tyckte att SD har bäst invandringspolitik. Siffran i mätningen i mars är 16 procent.

Det är första gången sedan juni 2012 som Sverigedemokraterna tappar stöd för sin invandringspolitik i en mätningen av denna typ från Novus.

Stödet för SD:s invandringspolitik är i denna mätning obetydligt större än stödet för Socialdemokraternas politik på området. Av de tillfrågade tycker 15 procent att Socialdemokraterna har den bästa politiken vad gäller invandring och integration.

SD behöver alltså inte bekymra sig för att M har "tagit SDs politik". En fjärdedel av folket tycker att SD har bäst invandringspolitik. M är tvåa med 12%.

20% av väljarna har förtroende för Jimmie: http://www.sydostran.se/ledare/partiledarnas-fortroende/

Det är också en indikator. I denna undersökning finns ingen skämsfaktor. Man kan våga säga man har förtroende för en politiker.

Så jag gissar att det verkliga stödet för SD just nu är strax över 20%. Vilket är ganska exakt vad SD fick i senaste YouGove. https://www.metro.se/artikel/yougov-de-r%C3%B6dgr%C3%B6na-blocket-st%C3%B6rst-men-fortsatt-j%C3%A4mnt-mellan-blocken

Det är troligt SD ökar lite under 2018.
Marcus Oscarsson tippade dem på 22%. Det tror jag kan vara en rimlig gissning.

Men det kan ju hända oväntade saker under 2018 som ökar siffrorna för SD.
Vad som skulle kunna öka siffrorna för de andra partierna vet jag inte.

Slutar valet som i YouGov undersökningen kan man kanske vara glad. Då är SD i princip jämnstora med M.

Vi får fortsätta kämpa för att det ska bli så.
2018-02-15, 19:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är troligt SD ökar lite under 2018.
Marcus Oscarsson tippade dem på 22%. Det tror jag kan vara en rimlig gissning.

Men det kan ju hända oväntade saker under 2018 som ökar siffrorna för SD.

(Min fetning)

Inför valet 2014 tippade majoriteten av "experterna" att SD skulle få runt 8-10% i valet. Det var många ganska livliga diskussioner om SD överhuvudtaget skulle lyckas spränga 10-procentsvallen eller inte. (Även i denna tråd fanns många "experter" som var helt övertygade om att SD inte skulle komma över 10%.)

De flesta mainstream media-"experter" var också tämligen säkra på att MP skulle bli tredje största parti i 2014-års val och SD fjärde största. Så blev det dock inte. SD blev med sina 12,9% nästan dubbelt så stora som MP, vilket skrämde skiten ur hela etablissemanget på valnatten. Tidningarnas löpsedlar hade rena krigsrubriker att 87% minsann inte var rasister... och att "vi gillar olika". Slaskpressen, med Aftonpravda och Hoaxpressen i spetsen, var värst.

Om vi ska vara riktigt hyggliga kan vi säga att "experterna" lågt räknat gissade ca 30% fel förra gången SD kom på tal i ett riksdagsval. Om vi nu utgår från att Marcus Oscarsson - med sin gissning på 22% - ligger ungefär lika fel som experterna tidigare, då skulle det innebära att SD får runt 28% i valet 2018.

26-28% är därför inte helt osannolikt, med tanke på hur illa "experterna" skött sig tidigare. Det är t o m lågt räknat... Det är dessutom drygt sex månader kvar till valet och mörkertalet är stort (många SD-väljare föredrar att hålla käft när det gäller vilket parti de ska rösta på). I det amerikanska valet 2016 pratade man om "the hidden Trump voter", ett slags "Trump effect". Vi kan mycket väl få se en svensk "Trump effekt" även i Sverige den 9 september. Snart har vi facit
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-15 kl. 19:26. Anledning: Tillägg och justering av text
2018-02-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Inför valet 2014 tippade majoriteten av "experterna" att SD skulle få runt 8-10% i valet. Det var många ganska livliga diskussioner om SD överhuvudtaget skulle lyckas spränga 10-procentsvallen eller inte. (Även i denna tråd fanns många "experter" som var helt övertygade om att SD inte skulle komma över 10%.)

De flesta mainstream media-"experter" var också tämligen säkra på att MP skulle bli tredje största parti i 2014-års val och SD fjärde största. Så blev det dock inte. SD blev med sina 12,9% nästan dubbelt så stora som MP, vilket skrämde skiten ur hela etablissemanget på valnatten. Tidningarnas löpsedlar hade rena krigsrubriker att 87% minsann inte var rasister... och att "vi gillar olika". Slaskpressen, med Aftonpravda och Hoaxpressen i spetsen, var värst.

Om vi ska vara riktigt hyggliga kan vi säga att "experterna" lågt räknat gissade ca 30% fel förra gången SD kom på tal i ett riksdagsval. Om vi nu utgår från att Marcus Oscarsson - med sin gissning på 22% - ligger ungefär lika fel som experterna tidigare, då skulle det innebära att SD får runt 28% i valet 2018.

26-28% är därför inte helt osannolikt, med tanke på hur illa "experterna" skött sig tidigare. Det är t o m lågt räknat... Det är dessutom drygt sex månader kvar till valet och mörkertalet är stort (många SD-väljare föredrar att hålla käft när det gäller vilket parti de ska rösta på). I det amerikanska valet 2016 pratade man om "the hidden Trump voter", ett slags "Trump effect". Vi kan mycket väl få se en svensk "Trump effekt" även i Sverige den 9 september. Snart har vi facit

Ja fast YouGov låg ju närmast SD 2014, och YouGov har tidigare haft SD på 26-27%. Då ifrågasattes det inte i tråden.
Ni ligger YouGov alltså på strax över 20%.

Dessutom anser alltså 27% av folket att SD har bäst invandringspolitik. Att ALLA dessa + några till ska rösta SD känns osannolikt.

YouGov är en självvald webbpanel. Därför finns inga hidden voters där.
2018-02-15, 19:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja fast YouGov låg ju närmast SD 2014, och YouGov har tidigare haft SD på 26-27%. Då ifrågasattes det inte i tråden.
Ni ligger YouGov alltså på strax över 20%.

Dessutom anser alltså 27% av folket att SD har bäst invandringspolitik. Att ALLA dessa + några till ska rösta SD känns osannolikt.

YouGov är en självvald webbpanel. Därför finns inga hidden voters där.

Nej, Sentio var det institut som låg närmast i den sista mätningen inför valet 2014. De hade SD på 12,7% (valresultat 12,9%).

De 27% du refererar till behöver inte rösta på SD, det räcker att t ex ca 20-22% gör det och att de övriga kommer från annat håll. Du utgår automatiskt ifrån att en undersökning om vilket parti som har bäst invandringspolitik per automatik gör att alla dessa kommer att rösta på SD. Så behöver det självfallet inte vara. En del av dessa kanske hatar nåt annat SD står för och kommer därför inte att rösta på dem. Dessa siffror och procentsatser är ju inte fixerade. Dessutom är det väl minst 15-20% (om inte mer) som ännu inte bestämt sig för vad de ska rösta på.

Det kan finnas många hidden voters även hos Yougov och Sentio. Glöm inte att dessa institut inte bara frågar om vilket parti man tänker rösta på, där ingår även en uppsjö av andra undersökningar om produkter, tjänster etc. I Sentios senaste (januarimätning) ville inte 27% uppge partitillhörighet - ändå visade deras siffror för SD på 22,2%. Vi har ett mörkertal därute. Frågan är bara hur stort det är...

Det finns många faktorer som spelar in och många parametrar att ta med i beräkningen.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-15 kl. 19:56.
2018-02-15, 21:15
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Eller Novus, SCB och Skop som gav SD 8,0-8,1% strax innan valet 2014... Valresultat 12,86%. Endast 59-61% fel i de mätningarna...

Ja, du kan alltid drömma vidare om ett häftigt mörkertal. Vad är då din prognos för september, för jag återkommer garanterat då.
2018-02-15, 21:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, du kan alltid drömma vidare om ett häftigt mörkertal. Vad är då din prognos för september, för jag återkommer garanterat då.

Om ett institut (Skop) gav SD 8,0% och två andra institut (Novus och SCB) gav SD 8,1%, hur många procent fel hade dessa institut då om valresultatet för SD blev 12,86%?

Nästan fem procentenheter fel... anser du att det är acceptabelt och godkänt av institut som SCB och Novus med den träffsäkerheten? Det motsvarar en miss på ca drygt 300 000 väljare...

I valen 2006, 2010 och 2014 underskattades SD. Och i valet 2014 var underskattningen från flera institut rent katastrofal. Vad får dig att tro att dessa underskattningar nu plötsligt kommer att upphöra?

I Sentios senaste mätning har SD 22,2%. Hos Demoskop och Inizio 15,4% respektive 15,6%. Det är nästan 7 procentenheters skillnad - eller ca 430 000 SD-väljare. Är det rimligt? Är det trovärdigt?

Om du väljer att tro att SD har ca 15% idag så varsågod. Fortsätt du att leva i den villfarelsen, men förbered dig på ett ordentligt och bryskt uppvaknande på valnatten den 9 september. Du kan fullständigt ignorera, förneka, vägra att tro på något mörkertal, det är inte min uppgift att övertyga dig om något - det kommer verkligheten att ta hand om mer än väl.

Min prognos för SD i september är +25%. Och då menar jag inte 25,5% eller 25,9%... Vad är din prognos för SD i valet? Lite nyfiken.
2018-02-15, 22:34
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Vad S-vetsarvänner och K-amrater önskar är lätt föreställa sig!

Med vad tror Fabror Sven själv om prognosen för SD inför september?

Jag återkommer naturligtvis själv garanterat då...
2018-02-15, 23:41
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Vad S-vetsarvänner och K-amrater önskar är lätt föreställa sig!

Med vad tror Fabror Sven själv om prognosen för SD inför september?

Jag återkommer naturligtvis själv garanterat då...

Denna tråds mediangissning hamnade väl 0,1 från valresultatet, om jag minns rätt.
2018-02-16, 00:11
Medlem
8711s avatar
Nu borde väl Sentios mätning för februari månad komma vilken dag som helst?

Sifo lär komma på lördag kväll eller söndag natt.

Nästa vecka kommer väl Yougov och Novus kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in