2018-02-13, 20:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Våldtäkter är inte ämnet för tråden.

Försök hålla er till ämnet.

OT raderat.

/Mod
Citera
2018-02-14, 16:50
Medlem
Mina Dennert och gäng andra vänstertomtar har nu i DN Kultur fått publicerat ett öppet brev till den nye rikspolischefen där hatbrott på nätet beskrivs som ett oerhört stort samhällsproblem. De brer på rejält och talar om dödslistor, gränsöverskridande brottslighet, terrorism mot asylsökande, att många svenskar dagligen går runt och skakar av skräck pga alla hot på nätet och Gud vet vad alltså. Detta verkar vara ett giganskt problem enligt dem. Jag har lite svårt att ta dem på allvar faktiskt, det känns otroligt överdrivet.

https://www.dn.se/kultur-noje/oppet-brev-till-nye-rikspolischefen-det-behovs-ett-krafttag-mot-hatbrott/
Citera
2018-02-14, 17:49
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Jag har lite svårt att ta dem på allvar faktiskt, det känns otroligt överdrivet.

https://www.dn.se/kultur-noje/oppet-brev-till-nye-rikspolischefen-det-behovs-ett-krafttag-mot-hatbrott/
De hoppas väl att den nya rikspolischefen inte ska vara speciellt insatt i det och att denne ska vräka skattepengar över dem för att göra gott intryck som ny på posten. Det är ju rena feberfantasiser de åstadkommer och dessutom buntar de ihop de som har fel åsikt på nätet med terrorister, vilket ju är rent ohederligt argumenterande.

Citat:
När hatet sprids hotas demokratin. Bland brottsoffren finns politiker, journalister och konstnärer (grupper som tidigare särskilt uppmärksammats) men också alla de som tillhör (eller påstås tillhöra) folkgrupper som det hetsas mot. Hotade är också yrkesgrupper som lärare och forskare. Hur sköta sitt jobb under sådana förutsättningar? Hur fullgöra universitetens tredje uppgift om priset är att hamna på en dödslista? Även poliser finns bland hatbrottsoffren.
Krafttag behövs mot näthatet och mot övriga hat- och terroristbrott. Naturligtvis rör sig detta om en stor samhällsutmaning som måste involvera fler än polisen, men polisen har en viktig roll. Trots tidigare regeringsdirektiv om att hatbrotten skulle prioriteras polisiärt tycks inte mycket ha hänt.
Citera
2018-02-14, 18:20
Medlem
Finisterres avatar
Många välkända namn undertecknade, bl.a. den dömde mordbrännaren Tobias Hübinette, och Özz Nüjen som varit inblandad med svarta pengar till Drottninggatan-terroristen Akilov.
https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/alla-som-skrivit-under-det-oppna-brevet-till-nye-rikspolischefen/

Dennert och hennes statliga TV-man hoppas säkert på mer skattepengar till #jagärhär, men framförallt vill undertecknarna med att prata om HMF inskränka yttrandefriheten ytterligare.
HMF är inget riktigt brott, till skillnad från mordbrand, terror, skjutning, våldtäkt eller stöld. Det är därför gemene man hellre vill att polisen prioriterar de senare. De flesta exempel som tas upp täcks redan av brottsbalken som förtal, hot etc. (att kommentera andras offentliga inlägg i sociala media är dock inte förtal, som vissa i #jagärhär tror).

Syftet med lagen om hets mot folkgrupp är att stävja diskussion om det mångkulturella experimentets resultat. Det är därför det för en fällande dom inte ens behövs någon utsatt grupp eller uppsåt att hetsa. I flera fall som diskuterats på det här forumet de senaste åren är det uppenbart att åklagaren haft en uppfostrande ambition att statuera exempel med personer som yttrat sig inom den (förut) normala ramen för yttrandefrihet: det handlar om sarkasmer om ljudnivån i kollektivtrafiken, skämt om högljudda böneutrop, personer som i affekt gjort en olämplig gest.

Jag tycker #jagärhärs maskot AlNecal bör få yttra sin åsikt att han vill se en judisk politiker dödas av Hitler, även ifall han inte ens är sarkastisk. Men han riskerar såklart inget åtal, vilket han hade gjort ifall politikern var med något annat parti.
Senast redigerad av Finisterre 2018-02-14 kl. 18:26.
Citera
2018-02-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Många välkända namn undertecknade, bl.a. den dömde mordbrännaren Tobias Hübinette, och Özz Nüjen som varit inblandad med svarta pengar till Drottninggatan-terroristen Akilov.
https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/alla-som-skrivit-under-det-oppna-brevet-till-nye-rikspolischefen/

Dennert och hennes statliga TV-man hoppas säkert på mer skattepengar till #jagärhär, men framförallt vill undertecknarna med att prata om HMF inskränka yttrandefriheten ytterligare.
HMF är inget riktigt brott, till skillnad från mordbrand, terror, skjutning, våldtäkt eller stöld. Det är därför gemene man hellre vill att polisen prioriterar de senare. De flesta exempel som tas upp täcks redan av brottsbalken som förtal, hot etc. (att kommentera andras offentliga inlägg i sociala media är dock inte förtal, som vissa i #jagärhär tror).

Syftet med lagen om hets mot folkgrupp är att stävja diskussion om det mångkulturella experimentets resultat. Det är därför det för en fällande dom inte ens behövs någon utsatt grupp eller uppsåt att hetsa. I flera fall som diskuterats på det här forumet de senaste åren är det uppenbart att åklagaren haft en uppfostrande ambition att statuera exempel med personer som yttrat sig inom den (förut) normala ramen för yttrandefrihet: det handlar om sarkasmer om ljudnivån i kollektivtrafiken, skämt om högljudda böneutrop, personer som i affekt gjort en olämplig gest.

Jag tycker #jagärhärs maskot AlNecal bör få yttra sin åsikt att han vill se en judisk politiker dödas av Hitler, även ifall han inte ens är sarkastisk. Men han riskerar såklart inget åtal, vilket han hade gjort ifall politikern var med något annat parti.

Undrar vilka som brer på??? Tobias dömd mordbrännare?? Har Özz skuld i svarta pengar till Akilov?
Väldigt vad du brer på.

Att kommentera på Facebook får vem som helst göra som har ett konto där.
Så länge man följer DERAS regler. Du vet att Facebook är ett Amerikanskt företag va??
Facebook drivs inte av extremvänstern, regeringen osv.

Åter till jagärhär gruppen, de kommentarerna som läggs upp här som så kallade bevis är skrattretande.
Det tas till och med upp att medlemmar gillarnån kommentar.
Ahhh men va faaan..va?
Skulle det vara bevis??
Det är några återkommande namn som dyker upp som skriver eller gillar på twitter.
Och vips, så är heeeeeeeela gruppen uthängd.

Jomen..
Citera
2018-02-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Åter till jagärhär gruppen, de kommentarerna som läggs upp här som så kallade bevis är skrattretande.

Som jag frågat tidigare utan att få något riktigt svar: Vilka kommentarer syftar du på, vad sägs dessa kommentarer vara bevis på och varför är de INTE bevis på detta enligt din mening?

Du måste precisera dig istället för att göra svepande och innehållslösa utspel för att någon ska kunna ta det till sig som relevanta inlägg i debatten. Annars får du nöja dig med att bli ignorerad eller tolkad som att du är ointresserad av debatten i sig och bara ute efter resultalös munhuggning.
Citera
2018-02-15, 09:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mina Dennert och gäng andra vänstertomtar har nu i DN Kultur fått publicerat ett öppet brev till den nye rikspolischefen där hatbrott på nätet beskrivs som ett oerhört stort samhällsproblem. De brer på rejält och talar om dödslistor, gränsöverskridande brottslighet, terrorism mot asylsökande, att många svenskar dagligen går runt och skakar av skräck pga alla hot på nätet och Gud vet vad alltså. Detta verkar vara ett giganskt problem enligt dem. Jag har lite svårt att ta dem på allvar faktiskt, det känns otroligt överdrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
De hoppas väl att den nya rikspolischefen inte ska vara speciellt insatt i det och att denne ska vräka skattepengar över dem för att göra gott intryck som ny på posten. Det är ju rena feberfantasiser de åstadkommer och dessutom buntar de ihop de som har fel åsikt på nätet med terrorister, vilket ju är rent ohederligt argumenterande.
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre

Det öppna brevet i DN till rikspolischef Anders Thornberg ligger bakom betalväggen men finns även här: http://archive.is/TrwtS
”Ni måste bekämpa hatbrotten och försvara yttrandefriheten”. 425 debattörer har skrivit under ett öppet brev till den nye rikspolischefen Anders Thornberg.
Det är åter slående hur Mina Dennert, #jagärhär och dess gelikar driver på för att kunna tysta människor med andra åsikter. Det öppna brevet till polisen är direkt motbjudande i sin intellektuella ohederlighet.

SVT och Eskilstuna-Kuriren med #jagärhär-medlemmarna chefredaktör Eva Burman och skribenten Mathias Ståhle agerade i samma anda häromdagen. Artikeln (9/2) på svt.se/kultur är skriven av en Amanda Horne (jag vet inte om hon är med i #jagärhär):
https://www.svt.se/kultur/medier/granskning-sverige-eskilstuna-kuriren

Man påtalar åter ”hot” från aktörer som ”trollfabriken” Granskning Sverige, ”eskalerande hatdrev på nätet”, ”skitstorm vars make vi inte hade sett tidigare”, ”främlingsfientliga sajter”, ”trollfabriker i svenska sociala medier, säger chefredaktören Eva Burman” och så vidare. Artikeln avslutas såhär:
Alla hot som Eskilstuna kuriren anmält har lagts ner och enligt Mathias Ståhle skulle polisen behöva en grundkurs i hur den här typen av verksamheter fungerar.

– Missförstå mig rätt. Det är inte så att det inte finns poliser som vet hur det här går till men de skulle behöva lägga mer resurser och tid på den här typen av utredningar, säger han.

– Annars hamnar vi i situationer där den enda som kan få rätt det är den som jobbar på en granskande redaktion där man kan göra hela förundersökningen själv och lämna in helt färdig till polisen – så att de bara kan skicka den vidare till åklagaren. Ett sådant samhälle vill vi inte ha.
Fortfarande återstår frågan om VAD det är för ”hot” och ”hat” som egentligen avses. Så länge medierna och #jagärhär INTE kan vara tydliga med det så saknar de trovärdighet givet den historik som varit och det som visas i denna tråd.
Citera
2018-02-15, 11:14
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Tror uppriktigt sagt att det här med "kändisupprop i gammelmedia" börjar kännas ganska trubbigt och utnött. I synnerhet när det under hösten visat sig att väldigt, väldigt många "goda" inom just den här sfären inte varit annat än simpla tafsare, våldtäktsmän, hycklare och skattefuskare.

Har man minsta integritet och är det minsta fri tanken avfärdar man snabbt sådant här otidsenligt hönskackel.

När man dessutom vet att personen bakom detta enbart drivs av ekonomiskt egenintresse känns det ännu mer urvattnat.

Inget att fästa sig vid.
Citera
2018-02-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det öppna brevet i DN till rikspolischef Anders Thornberg ligger bakom betalväggen men finns även här: http://archive.is/TrwtS
”Ni måste bekämpa hatbrotten och försvara yttrandefriheten”. 425 debattörer har skrivit under ett öppet brev till den nye rikspolischefen Anders Thornberg.
Det är åter slående hur Mina Dennert, #jagärhär och dess gelikar driver på för att kunna tysta människor med andra åsikter. Det öppna brevet till polisen är direkt motbjudande i sin intellektuella ohederlighet.

SVT och Eskilstuna-Kuriren med #jagärhär-medlemmarna chefredaktör Eva Burman och skribenten Mathias Ståhle agerade i samma anda häromdagen. Artikeln (9/2) på svt.se/kultur är skriven av en Amanda Horne (jag vet inte om hon är med i #jagärhär):
https://www.svt.se/kultur/medier/granskning-sverige-eskilstuna-kuriren

Man påtalar åter ”hot” från aktörer som ”trollfabriken” Granskning Sverige, ”eskalerande hatdrev på nätet”, ”skitstorm vars make vi inte hade sett tidigare”, ”främlingsfientliga sajter”, ”trollfabriker i svenska sociala medier, säger chefredaktören Eva Burman” och så vidare. Artikeln avslutas såhär:
Alla hot som Eskilstuna kuriren anmält har lagts ner och enligt Mathias Ståhle skulle polisen behöva en grundkurs i hur den här typen av verksamheter fungerar.

– Missförstå mig rätt. Det är inte så att det inte finns poliser som vet hur det här går till men de skulle behöva lägga mer resurser och tid på den här typen av utredningar, säger han.

– Annars hamnar vi i situationer där den enda som kan få rätt det är den som jobbar på en granskande redaktion där man kan göra hela förundersökningen själv och lämna in helt färdig till polisen – så att de bara kan skicka den vidare till åklagaren. Ett sådant samhälle vill vi inte ha.
Fortfarande återstår frågan om VAD det är för ”hot” och ”hat” som egentligen avses. Så länge medierna och #jagärhär INTE kan vara tydliga med det så saknar de trovärdighet givet den historik som varit och det som visas i denna tråd.

Du kan verkligen inte hålla dig borta från e-kuriren och deras granskning av terrorsekten GS??
Ständigt återkommande. Verkar som att du är bitter på Ekuriren? Är du verkligen i rätt tråd?
Finns väl en GS tråd här på Fb?

Angående hat och hot, som jag har svarat på förut.
Det är upp till var och en på Facebook att anmäla vad den personen tycker är hat och hot för sedan är det Facebook som bestämmer.
Detta har jag svarat på en hel del ggr.

Dina GS grejer mot Ekuriren tycker väl jag att det inte ska diskuteras här visserligen.

Sen vilka bevis jag menar som ni lägger upp som jag anser är rätt patetiska. Gör det lätt för er.
Alla bevis.
Enstaka meningar, citat från twitter, och går man in på twitterlänken så, jaha????
Ni punktmarkerar några, en del är väl inte ens med i Jagärhär, ni tittar till och med på vilja som gillar en kommentar.
Det är nere på detaljnivå..
Visserligen så är det bra om ni gör det, för då har ni nått att göra.

Men som vanligt, ni fokuserar inte på vad gruppen gör, vad säger gruppen? Vad är det de ska göraidag tex? Det som sägs i gruppen. Jag menar det är j guppen ni diskuterar.

Nä ni fokuserar på vad enstaka människor gör, i väldigtväkdgt många fall är inte ens kommentarerna taggade med jagärhär. Vare sig på Facebook eller twitter.

Och sen; gruppen admins har inget ansvar för vad medlemmarna gör utanför gruppe.
Det är den enskildes ansvar vad man gör på Facebook eller twitter.

Jag själv är med i 256 grupper på Facebook..är det 256 admins som har ansvar för vad jag gör på twitter, Facebook???
Det är ettsånt jävla skitsnack så jag kräks på det. Faktiskt..

Skaparen av stå upp för Sverige? Är han ansvarig för alla? Nä,säger alla.
Men admins i jag är här är det av nån anledning. Det där är ett resonemang som man vara kan skratta åt för att det är så jääävla idiotiskt.
Citera
2018-02-16, 13:40
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Och sen; gruppen admins har inget ansvar för vad medlemmarna gör utanför gruppe.
Det är den enskildes ansvar vad man gör på Facebook eller twitter.

Jag själv är med i 256 grupper på Facebook..är det 256 admins som har ansvar för vad jag gör på twitter, Facebook???
Det är ettsånt jävla skitsnack så jag kräks på det. Faktiskt..
Det finns en avgörande skillnad som du väljer att inte beröra, nämligen att själva fundamentet i gruppen #jagärhär är att försöka styra hur människor agerar på sociala medier. Man hänvisar också gärna till antalet medlemmar man har och att dessa står för någonting. Med det så gör man sig som admin givetvis ansvarig för vilka medlemmar man har i gruppen. Det är inte samma sak som att ta ansvar för vad de gör.

Märkligt nog så är ju svansföringen väldig hög inom gruppen när det gäller t ex Katerina Janouch och Hanif Bali. De ska ju uppenbarligen ställas till svars för vad andra skriver som kommentarer på deras inlägg... men #jagärhär-gruppen ska samtidigt inte ha ett dugg ansvar för vilka de har som medlemmar.

Om jag hade varit admin för en sådan grupp och den har medlemmar som uppenbarligen uppför sig rakt emot de värderingar gruppen säger sig stå för så hade jag givetvis kastat ut dem direkt. Men det sker inte.

Faktum är fortfarande att det är möjligt att vara medlem om man är väldokumenterad näthatare men har rätt polisik åsikt men att det inte är möjligt om man är emot näthat och har fel politisk åsikt.
Citera
2018-02-16, 15:35
Medlem
Citat:
Sen vilka bevis jag menar som ni lägger upp som jag anser är rätt patetiska. Gör det lätt för er.
Alla bevis.
Enstaka meningar, citat från twitter, och går man in på twitterlänken så, jaha????
Ni punktmarkerar några, en del är väl inte ens med i Jagärhär, ni tittar till och med på vilja som gillar en kommentar.
Det är nere på detaljnivå..
Visserligen så är det bra om ni gör det, för då har ni nått att göra.

Vad menar du att de här "alla bevisen" sägs vara bevis på? Och varför håller inte bevisen i sammanhanget?

(Jag antar alltså att det var min följande fråga du svarade på här ovan trots att du skrev till Totius istället för mig:

Sotnosens: Åter till jagärhär gruppen, de kommentarerna som läggs upp här som så kallade bevis är skrattretande.

Kallfusion: Som jag frågat tidigare utan att få något riktigt svar: Vilka kommentarer syftar du på, vad sägs dessa kommentarer vara bevis på och varför är de INTE bevis på detta enligt din mening?
)
Citera
2018-02-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det finns en avgörande skillnad som du väljer att inte beröra, nämligen att själva fundamentet i gruppen #jagärhär är att försöka styra hur människor agerar på sociala medier. Man hänvisar också gärna till antalet medlemmar man har och att dessa står för någonting. Med det så gör man sig som admin givetvis ansvarig för vilka medlemmar man har i gruppen. Det är inte samma sak som att ta ansvar för vad de gör.

Märkligt nog så är ju svansföringen väldig hög inom gruppen när det gäller t ex Katerina Janouch och Hanif Bali. De ska ju uppenbarligen ställas till svars för vad andra skriver som kommentarer på deras inlägg... men #jagärhär-gruppen ska samtidigt inte ha ett dugg ansvar för vilka de har som medlemmar.

Om jag hade varit admin för en sådan grupp och den har medlemmar som uppenbarligen uppför sig rakt emot de värderingar gruppen säger sig stå för så hade jag givetvis kastat ut dem direkt. Men det sker inte.

Faktum är fortfarande att det är möjligt att vara medlem om man är väldokumenterad näthatare men har rätt polisik åsikt men att det inte är möjligt om man är emot näthat och har fel politisk åsikt.

Där har du fel, jag vet flera som är SD sympatisörer och är med i jäh..
Det finns medlemmar från alla partier, till och med högerextrema, men de väljer att inte näthata. Det är en väldig skillnad.

Och sen Nej, gruppen har inte alls ansvar för vad enskilda gör, vare sig på Facebook eller twitter eller instagram eller för den delen här om nån nu skulle ha sitt riktiga namn.

Tog exempel, stå upp för Sverige, är han ansvarig för sina medlemmar? Vad dom gör i sociala medier?
Skulle inte tro det.
Finns massor av grupper på Facebook. Inte en enda jävla grupp får stå tillsvars för deras medlemmar, ja förutom jäh då som får skulden för allt.
Jag menar, Katerina J går in på kommunens sida och kollar vilka som jobbar på IT avd och sen kollar om dom är med i jäh och en var det. Vad hände? Jo, jäh censurerar nätet.
Men hallå?? Samma med Lamotte, går in å kollar om några är med i gruppen och sen hänger ut hela gruppen för vad 15 pers gjorde..
Man kan fan inte bli mer än förbannad..
Häxjakten på Mina Dennert med familj har gått över gränsen för längesen, häxjakt på medlemmar. Möjligt att en hel del är med men som har glömt att man är med. Sen blir man uthängd på nazistsidor.

Alltså, bara för att man inte får skriva vad man vill på Facebook. Där man faktiskt accepterar reglerna när man skapar ett konto..

Gruppen går aldrig in på privata fb sidor.. offentliga personers sidor däremot. Skillnad.
Och har man en annan åsikt ja skriv den då.
Jag diskuterar med högerfolk hela dagarna, går jättebra.

Ni som blåser upp till proportioner som inte är av denna världen, konspirationsteorier som är väldigt roliga att läsa iof men kom igen..

Det är inte en fb grupp som bestämmer i Sverige, eller i världen. Kanske kommer som en nyhet men så är det.

Vad jag menar är att de så kalkade bevisen som läggs upp här på olika kommentarer som folk skriver. Ja, än sen då?
Ni lägger upp dom här och skriver tex nu näthatar denne, eller, förmodar, eller tror.

Varför inte bara gå in på twitter och bemöta och diskutera. Eller på Facebook??
Ni tror eller förmodar eller uppenbarligen om vad folk skriver.
Och dessa så kallade bevis läggs upp här. Hahaha.

Och? Skicka till gruppen då så får dom avgöra om dom ska få vara med i gruppen eller inte.
Jag är med i 220 grupper nu, tagit bort några. Hur fan ska jag kunna hålla reda på varenda regel i dessa grupper?
Innebär att jag kan fan inte skriva nånting tillslut. Kanske bryter mot någons regel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in