2018-02-15, 19:37
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur är det solklart när det inte går att bevisa? Du motsäger dig själv.
Det som är sanningen behöver inte bevisas. Det bara är.
Citera
2018-02-15, 19:38
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Kan man inte tänka sig att vi blivit skapade av varandra på det absolut jämbördiga plan där ingens medvetande varit högre än den andras? I så fall kan en gemensam sinnebild av det egna bästa till egenskap och syfte motsvaras av Gud, det kollektiva omedvetna eller vilken form och egenskap man än vill älska, tro och hoppas på.
Jo, det kan man. Det är det som är basen.

EDIT: Jag kanske borde ha hållt mig till ett inlägga.
Senast redigerad av 80231 2018-02-15 kl. 19:43.
Citera
2018-02-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Och hur tar vi reda på vad som "bara är"?
Citera
2018-02-15, 19:50
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och hur tar vi reda på vad som "bara är"?
Det bara är. Som kärlek.

Det svaret ville du inte ha vet jag.
Citera
2018-02-15, 20:02
Medlem
Citat:
Det bara är. Som kärlek.

Det svaret ville du inte ha vet jag.
Det var inte ens ett svar.
Citera
2018-02-15, 20:33
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var inte ens ett svar.
Vad vill du ha som svar?

Det finns en skapare. Du är resultatet av att det finns en skapare. Det kan kanske vara svårt att vilja ta till sig att din pappa sprutat sin säd i din mammas fitta så att du på så vis har kunnat bli till. Förlåt språket, men det är så det är.

Vem har sett till att det går att skapa ett barn?
Citera
2018-02-15, 20:55
Medlem
Citat:
Vad vill du ha som svar?

Det finns en skapare. Du är resultatet av att det finns en skapare. Det kan kanske vara svårt att vilja ta till sig att din pappa sprutat sin säd i din mammas fitta så att du på så vis har kunnat bli till. Förlåt språket, men det är så det är.

Vem har sett till att det går att skapa ett barn?
Vad jag vill är ganska oviktigt. Ge de svar du har, så får vi se om det är något matnyttigt. Men du verkar inte ha några svar.
Hur vet du ens att det är en "vem" som har sett till att det går att skapa ett barn?
Citera
2018-02-16, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du framställer detta som anledningarna att naturvetenskapen inte kan ("har inte en chans") att diskutera livets uppkomst. Det är alltså begränsningar du åsyftar och då undrar jag om du tycker det är önskvärt att forskare agerar annorlunda, att man ska studera något annat än det fysiska, i så fall vad och hur, och om man ska börja lägga värderingar i resultaten? Är det önskvärt tycker du?
Det viktiga är att vara tydlig med vad det är man studerar. Att studera fossiler och kemiska molekyler är inte samma sak som att studera livets ursprung. Biologer och naturvetenskapsmän är inte metafysiker. Det enda de studerar är den historiska uppteckningen av vad livet lämnar efter sig.

Så att påstå att livet "kommer från" materien - med innebörden av att materien är orsaken till livets uppkomst - är en metafysisk teori. En ateistisk dogm. Eftersom man samtidigt påstår att materien uppstod från ingenting så blir den sammanlagda teorin ytterst nihilistisk.

Detta är så självklart så jag undrar hur det kommer sig att du inte ser kopplingen. Min uppfattning om er ateister blir därför bekräftad gång på gång, er inställning bygger inte på resonemang utan på vilja. Ni bryr er inte om argumenten, helt enkelt så vill ni bara inte tro.
Citat:
Det är relevant i att ateism är separat från vetenskapen dessa människor producerar.
Om de är ateister eller inte är fullständigt irrelevant av ovanstående anledningar.
Citera
2018-02-16, 03:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Så att påstå att livet "kommer från" materien - med innebörden av att materien är orsaken till livets uppkomst - är en metafysisk teori. En ateistisk dogm. Eftersom man samtidigt påstår att materien uppstod från ingenting så blir den sammanlagda teorin ytterst nihilistisk.

Vilka ateister påstår att materia i universum uppstått ur ingenting?
Det är det ju de troende som påstår, fast de kallar det för "skapat", som om det skulle göra det troligare.
Citera
2018-02-16, 08:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Tack för ditt svar.
Men läs noga vad jag säger!
SE MÄNNISKAN
Det är hos människan Gud finns, i människans hjärna som en del ev en medfödd disposition för religion och en medfödd förmåga att skapa religiösa attityder. (Jmf Marx, Freud m fl)
Det betyder att Gud inte existerar utanför människan.
Gud fanns inte på jorden före människan och Gud kommer inta att finnas här om människorna försvinner.
Det är människan som har författat Bibeln där betydande vittnesmål om Guds existens finns i tryck på papper. Det är således människan som har skapat Gud - inte tvärtom.

Religion och religionsutövning är inte unik för t ex Europa med omnejd (det ska Gudarna veta) - utan finns på alla platser där det finns människor. På varje liten ö i Stilla havet, vid varje flodkök i mörkaste Afrika och i varje urskog som är befolkad i Sydamerika. Varje stor och liten religion har sin Gud - eller motsvarande - från guldkalven i Bibeln till någon liten trästubbe i mörkaste Afrika. Men det är i människornas hjärnor dessa Gudar har sin egentliga hemvist - det år i hjärnorna tillbedjan, troendet och den egentliga religionsutövningen äger rum - denna kan vara mer eller mindre komplicerad. Som väldigt omfattande flosofiska system (jmf de stora världsreligionerna) till enstaka stam- eller folkreligioner med begränsad geografisk spridning.

Därför - sluta att snacka om "bevis".
Sluta betrakta Gud som ett väsen utanför människan.
Börja att SE MÄNNISKAN…

Edit: Jag rekommenderar en Old School 60p i sociologi.

Jag tror det skulle vara konstruktivt om du definierade vad du menar med Gud i det här fallet.
Menar du Gud som en idé eller menar du något mer?

Dessutom är knappast "Den blå dyngbaggen som rullar solen ned i ett dike" samma gud som Jahwe, även om du bara menar tanken på gud.

Vi snackar om "bevis" i den här tråden eftersom det finns folk som påstår att det definitivt finns en extern gud med stort G som aktivt agerar i vår verklighet och att det är antingen uppenbart eller att det finns starka bevis. Det är många som är intresserade av att veta vad dessa bevis är.
Citera
2018-02-16, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Uppenbarligen inte eftersom det råder delade meningar om det. Du kan inte hävda objektiv sanning och sedan hävda att det inte behöver eller går att bevisas. Om det var objektiv sanning hade du gjort det redan.
Citera
2018-02-16, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Det viktiga är att vara tydlig med vad det är man studerar. Att studera fossiler och kemiska molekyler är inte samma sak som att studera livets ursprung.
Hur vet du det?
Citat:
Biologer och naturvetenskapsmän är inte metafysiker.
Borde de vara det? Tack och lov, skulle jag säga.
Citat:
Det enda de studerar är den historiska uppteckningen av vad livet lämnar efter sig.
Ja, och det finns rätt mycket man kan upptäcka där.

Citat:
Så att påstå att livet "kommer från" materien - med innebörden av att materien är orsaken till livets uppkomst - är en metafysisk teori.
Ja, men abiogenes handlar inte om det. Det handlar om att undersöka, göra modeller och testa hypotesen att liv kan uppstå från "inert" materia. Det metafysiska är inget man förhåller sig till och har aldrig hävdat det heller. Du slåss mot inbillade väderkvarnar.
Citat:
En ateistisk dogm.
Inte alls. Den enda ateistiska dogmen är att man inte tror på någon gud. Det finns ingen manual eller instruktion som följer från att vara ateist.
Citat:
Eftersom man samtidigt påstår att materien uppstod från ingenting så blir den sammanlagda teorin ytterst nihilistisk.
Det gör man ju inte. Som sagt, du argumenterar mot dina egna strawmen. Dessutom är abiogenes ett separat fält från kosmologi och astrofysik. Det är religiösa synsätt som tycker det är samma sak. Det är dessutom religiösa läror som påstår att "i början fanns ingenting". Vetenskapen förhåller sig inte till detta eftersom det aldrig observerats ett tillstånd av "ingenting".

Citat:
Detta är så självklart så jag undrar hur det kommer sig att du inte ser kopplingen. Min uppfattning om er ateister blir därför bekräftad gång på gång, er inställning bygger inte på resonemang utan på vilja. Ni bryr er inte om argumenten, helt enkelt så vill ni bara inte tro.
Det är "självklart" eftersom du utgår ifrån dina egna presuppositioner om verklighetens tillstånd och får det inte att stämma med andras inställningar. Ditt problem är att du har svårt att vara objektiv och faktiskt se vad andra verkligen anser. För att förstå ateister bättre, utgå istället från att ateisten helt enkelt inte blivit övertygad om metafysiska påståenden, inte att det bara är en annan religion.
Citat:
Om de är ateister eller inte är fullständigt irrelevant av ovanstående anledningar.
Fast du ville ju få det till att vara relevant, hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in