2018-02-15, 10:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Att de attribut som tillskrivs den första orsaken bara skulle vara "påhittade" är nonsens, då har man inte ens bemödat sig med att ögna igenom klassiska gudsbevis. Tvärtom så argumenterar teister för vissa attribut genom att härleda dem från vad det innebär att vara första orsak till allting.

Till exempel: Om universum (tid och rum med innehåll) har en orsak så följer det rent logiskt att denna orsak måsta vara tidlös och immateriell. Hade orsaken varit i tiden eller varit materiell så hade universum redan existerat innan det orsakades. Men det är en självmotsägelse, något kan inte existera innan det börjar existera, alltså måste orsaken vara tidlös och immateriell.
Exakt vad jag skrev. Man löser ett problem man inte förstår genom att föreslå "magiska" egenskaper som aldrig observerats annat än på semantisk nivå för att få ett svar på problemet. Det är påhittat, inte utrett eller demonstrerat.

Citat:
På liknande vis argumenterar teister för att den första orsaken är allsmäktig utifrån dess natur förstått som ren aktualitet (actus purus), det som i grunden aktualiserar all potentialitet.

Precis, man kan säga att creatio ex nihilo innebär att världen saknar materiell orsak (causa materialis) men har Gud som verkande orsak (causa efficiens) medan Krauss och co. menar att världen helt och hållet saknar orsak, den bara uppstår.
Allsmäktighet är också påhittat genom semantiska lekar och inte demonstrerat.
Det är en kolossal förenkling av vad Krauss beskriver, inte för att jag har något investerat i den argumentationen.
Citera
2018-02-15, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Har dina föräldrar berättat för dig om deras flitiga sexliv?

Vad är det du vill ha belägg för? I övrigt så är din post att anse som pladder.

Jag vill ha belägg för dina påståenden. Jag vill syna ditt pladder om skapare och andra vidskepligheter.
Citera
2018-02-15, 11:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad är det som är så svårt att förstå? Det går INTE att bevisa att gud (får jag skriva det?) finns. Hur svårt kan det vara att förstå detta enkla faktum?

Sedan så är det lika solklart att det finns en skapare. Den någon som ger mig all kraft, och som har skapat allt det som är.

Hur är det solklart när det inte går att bevisa? Du motsäger dig själv.
Citera
2018-02-15, 13:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Alla teorier som ateister lägger fram vill mena att liv och medvetande ytterst härstammar från oorganisk och omedveten "materia". Denna materia har i sin tur bara uppstått ur tomma intet utan någon orsak.
Ateister lägger inte fram några "teorier" i egenskap av att man är ateist. Däremot är abiogenes, som du pratar om, den förhärskande teorin om livets uppkomst utan att man blandar in vidskepelse och vilda gissningar baserade på teologisk dogma.
Däremot säger inte abiogenes någonting om saker som kommer ur tomma intet utan någon orsak. Det är en religiös strawman. Skärskåda dina argument, du är oärlig.

Citat:
Samtidigt så måste vetenskapen utgå ifrån att allt som händer har en orsak. Ifall det inte finns någon orsak då finns det inte heller något för vetenskapen att studera. Så de som påstår att universum uppstod utan orsak kommer med ovetenskapliga påståenden.
Det är ingen som påstår det. Visst finns det en förenkling som lyder så och en boktitel som gör ditto, men det är inte hur teorin lyder. Även om det skulle finnas en "prime mover"-orsak eller första händelse så finns det inget som säger att det ska vara gudar inblandade.

Citat:
Det råkar bara vara så att i just detta fallet så kan vetenskapen inte studera orsakerna eftersom orsakerna ligger bortom det område som vetenskapen vanligtvis arbetar inom. Men det betyder inte att det är på något vis ovetenskapligt att tro på en Skapare.
Att göra vilda antaganden baserat på vandringssägner från bronsåldern är inte ovetenskapligt?
Citera
2018-02-15, 13:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Allt snack om "bevis" hit och dit är typisk fjortismentalitet.
Klart man slår ifrån sig om man inte har någon god anledning att tro som man gör. Det är ju lite pinsamt.

Citat:
Börja med att - SE MÄNNISKAN - därifrån kan var och en rulla upp grunden till Gud och alla Gudsbegrepp via människans medfödda förmåga för religiositet.
(Jag tror dipspositionen för religiositet är evolutionär)
Varsågod att göra det. Du kan inte bara säga X leder till Y utan att demonstrera hur. Påståenden leder oss ingenstans.

Citat:
(Kommentar till "Moderatorsmeddelande" samt en ledtråd till Gud: Det är en och samma Gud i hela mänskligheten).
Det kan nog uppröra folk som tror på andra gudar, men rätt typiskt för folk med en uppfostrad grundad i Abrahamismens kulturella traditioner.
Citera
2018-02-15, 13:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Kan man inte tänka sig att vi blivit skapade av varandra på det absolut jämbördiga plan där ingens medvetande varit högre än den andras? I så fall kan en gemensam sinnebild av det egna bästa till egenskap och syfte motsvaras av Gud, det kollektiva omedvetna eller vilken form och egenskap man än vill älska, tro och hoppas på.

Man kan tänka sig en hel massa saker som tilltalar en, men för att tro på det behöver man övertygelse.
Spånande av det slaget leder inte till annat än tillfällig självtillfredställelse motsvarande filosofisk onani.
Vi diskuterar det objektiva i den här tråden.
Citera
2018-02-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ateister lägger inte fram några "teorier" i egenskap av att man är ateist. Däremot är abiogenes, som du pratar om, den förhärskande teorin om livets uppkomst utan att man blandar in vidskepelse och vilda gissningar baserade på teologisk dogma.
Naturvetenskapen som den är utformad idag har inte en chans att ens kunna diskutera livets uppkomst för naturvetenskapen studerar det rent fysiska och lägger inte in några värderingar i resultaten. Alla dessa populärvetenskapsmän som argumenterar för ateism är inget annat än propagandister som vill sälja en bok. Det har inget med verklig vetenskap att göra. Abiogenes är en ateistisk överbyggnad och helt och hållet baserad i dogmatisk nihilism. Dina övriga anklagelser om oärlighet hänvisar jag tillbaka till dig för i min uppfattning så är det du som är partisk och även fördomsfull gällande vad religion och teologi är.
Citera
2018-02-15, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Naturvetenskapen som den är utformad idag har inte en chans att ens kunna diskutera livets uppkomst för naturvetenskapen studerar det rent fysiska och lägger inte in några värderingar i resultaten.
Är det då önskvärt att man agerar annorlunda?
Citat:
Alla dessa populärvetenskapsmän som argumenterar för ateism är inget annat än propagandister som vill sälja en bok. Det har inget med verklig vetenskap att göra.
Möjligt, men det finns även ateistiska vetenskapsmän som producerar riktig forskning, faktiskt majoriteten av dem.
Citat:
Abiogenes är en ateistisk överbyggnad och helt och hållet baserad i dogmatisk nihilism.
Inte alls. Det är baserat på observerbara och testbara hypoteser. Det har inget med ateism att göra.
Citat:
Dina övriga anklagelser om oärlighet hänvisar jag tillbaka till dig för i min uppfattning så är det du som är partisk och även fördomsfull gällande vad religion och teologi är.
Jag påpekade dina strawmen som vad det är, så konkretisera gärna dina invändningar med, istället för att bara dra på dig offerkoftan.
Citera
2018-02-15, 15:09
Medlem
Citat:
Är det då önskvärt att man agerar annorlunda?
Vet inte vad du syftar på.
Citat:
Möjligt, men det finns även ateistiska vetenskapsmän som producerar riktig forskning, faktiskt majoriteten av dem.
Det är fullständigt oväsentligt.
Citat:
Inte alls. Det är baserat på observerbara och testbara hypoteser. Det har inget med ateism att göra.
Nonsens.
Citat:
Jag påpekade dina strawmen som vad det är, så konkretisera gärna dina invändningar med, istället för att bara dra på dig offerkoftan.
Dina försök till karaktärsmord tänker jag helt enkelt inte acceptera.
Citera
2018-02-15, 16:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vet inte vad du syftar på.
"Naturvetenskapen som den är utformad idag har inte en chans att ens kunna diskutera livets uppkomst för naturvetenskapen studerar det rent fysiska och lägger inte in några värderingar i resultaten."
Du framställer detta som anledningarna att naturvetenskapen inte kan ("har inte en chans") att diskutera livets uppkomst. Det är alltså begränsningar du åsyftar och då undrar jag om du tycker det är önskvärt att forskare agerar annorlunda, att man ska studera något annat än det fysiska, i så fall vad och hur, och om man ska börja lägga värderingar i resultaten? Är det önskvärt tycker du?
Citat:
Det är fullständigt oväsentligt.
Det är relevant i att ateism är separat från vetenskapen dessa människor producerar.
Citat:
Nonsens.
Demonstrera då hur forskningsfältet abiogenes är helt baserat på dogmatisk nihilism med en ateistisk överbyggnad, om det jag skrev är nonsens. Tillåt mig tvivla på att du klarar av att styrka ditt dravel.
Citat:
Dina försök till karaktärsmord tänker jag helt enkelt inte acceptera.
Du tänker inte heller konkretisera dina invändningar märker jag. Du bara slår ifrån dig utan specifika invändningar. Jag påpekade exakt vad som var dina föreställningar och strawman-argument. Vad sägs om att höja nivån lite?
Citera
2018-02-15, 18:38
Medlem
Citat:
Klart man slår ifrån sig om man inte har någon god anledning att tro som man gör. Det är ju lite pinsamt.

Varsågod att göra det. Du kan inte bara säga X leder till Y utan att demonstrera hur. Påståenden leder oss ingenstans.

Det kan nog uppröra folk som tror på andra gudar, men rätt typiskt för folk med en uppfostrad grundad i Abrahamismens kulturella traditioner.

Tack för ditt svar.
Men läs noga vad jag säger!
SE MÄNNISKAN
Det är hos människan Gud finns, i människans hjärna som en del ev en medfödd disposition för religion och en medfödd förmåga att skapa religiösa attityder. (Jmf Marx, Freud m fl)
Det betyder att Gud inte existerar utanför människan.
Gud fanns inte på jorden före människan och Gud kommer inta att finnas här om människorna försvinner.
Det är människan som har författat Bibeln där betydande vittnesmål om Guds existens finns i tryck på papper. Det är således människan som har skapat Gud - inte tvärtom.

Religion och religionsutövning är inte unik för t ex Europa med omnejd (det ska Gudarna veta) - utan finns på alla platser där det finns människor. På varje liten ö i Stilla havet, vid varje flodkök i mörkaste Afrika och i varje urskog som är befolkad i Sydamerika. Varje stor och liten religion har sin Gud - eller motsvarande - från guldkalven i Bibeln till någon liten trästubbe i mörkaste Afrika. Men det är i människornas hjärnor dessa Gudar har sin egentliga hemvist - det år i hjärnorna tillbedjan, troendet och den egentliga religionsutövningen äger rum - denna kan vara mer eller mindre komplicerad. Som väldigt omfattande flosofiska system (jmf de stora världsreligionerna) till enstaka stam- eller folkreligioner med begränsad geografisk spridning.

Därför - sluta att snacka om "bevis".
Sluta betrakta Gud som ett väsen utanför människan.
Börja att SE MÄNNISKAN…

Edit: Jag rekommenderar en Old School 60p i sociologi.
Senast redigerad av HgF 2018-02-15 kl. 18:44.
Citera
2018-02-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Tack för ditt svar.
Men läs noga vad jag säger!
SE MÄNNISKAN
Det är hos människan Gud finns, i människans hjärna som en del ev en medfödd disposition för religion och en medfödd förmåga att skapa religiösa attityder. (Jmf Marx, Freud m fl)
Det betyder att Gud inte existerar utanför människan.
Gud fanns inte på jorden före människan och Gud kommer inta att finnas här om människorna försvinner.
Det är människan som har författat Bibeln där betydande vittnesmål om Guds existens finns i tryck på papper. Det är således människan som har skapat Gud - inte tvärtom.

Religion och religionsutövning är inte unik för t ex Europa med omnejd (det ska Gudarna veta) - utan finns på alla platser där det finns människor. På varje liten ö i Stilla havet, vid varje flodkök i mörkaste Afrika och i varje urskog som är befolkad i Sydamerika. Varje stor och liten religion har sin Gud - eller motsvarande - från guldkalven i Bibeln till någon liten trästubbe i mörkaste Afrika. Men det är i människornas hjärnor dessa Gudar har sin egentliga hemvist - det år i hjärnorna tillbedjan, troendet och den egentliga religionsutövningen äger rum - denna kan vara mer eller mindre komplicerad. Som väldigt omfattande flosofiska system (jmf de stora världsreligionerna) till enstaka stam- eller folkreligioner med begränsad geografisk spridning.

Därför - sluta att snacka om "bevis".
Sluta betrakta Gud som ett väsen utanför människan.
Börja att SE MÄNNISKAN…

Edit: Jag rekommenderar en Old School 60p i sociologi.
Ok, ungefär som enhörningar, tomtar och troll alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in