2018-02-15, 08:40
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Tror att jag själv postade den grafen för ett par månader sedan. Den berättar hur läget ser ut på BEFINTLIGA lån.

Nej, plottarna på sidan 7 som jag refererade till i mitt inlägg berättar hur läget såg ut 2015 och 2016 på nya lån, inte befintliga. Inte sant? Så, i storleksordningen 15% av alla nya lån i riket och 30% i Stockholm kommer att tvingas amortera mer efter 1 mars. Det kommer givetvis att pressa priserna neråt. Prisfallen vi ser nu är sannolikt delvis en konsekvens av det första amorteringskravet. Eftersom bara nya lån berörs så får det en fördröjd effekt. Mindre nya pengar pumpas in i marknaden. Det kommande kravet kommer att fungera på samma sätt. Men, det har en finess, det är en nudge för människor att relatera priset till sin inkomst. Så, det kommer att ha både en realekonomisk och psykologisk effekt.
2018-02-15, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ni som tror att priserna kommer fortsätta uppåt som i januari, förstår ni inte att det kräver en kreditexpansion och att FI förklarat krig mot kreditexpansionen?

Fortsätter det uppåt laddar bara FI om och skjuter in ett tredje amorteringskrav på bostadsmarknaden. En procent till i amortering för alla som vågat trotsa Erik Thedéens tidigare dekret. Då är vi uppe i 4% för de som tar de största riskerna.

Det finns ingen generell finansiell uppsida på bostadsmarknaden i reala termer på många år, ingen bör köpa en bostad av andra skäl än att få tak över huvudet.

"Allt som krävs för att en kreditdriven tillgångsbubbla ska brista är att låneökningen saktar in, bristen på nyskapade pengar leder till att kreditpyramiden faller samman som ett korthus."

Klassiskt blogginlägg från 2014. https://dave1bs.wordpress.com/bostadsbubblan/

Den inbromsade utlåningstakten - negativ kreditimpuls - har vi sedan våren 2017, och med viss fördröjning ser vi nu prisfall över hela linjen.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/06/flute-svensk-kreditimpuls-negativ-for.html?m=1

Det är alltså helt förutsägbart och ingalunda unikt det som sker. En helt banal bostadsbubbla.
2018-02-15, 09:17
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur mycket pengar har du tjänat på nedgången hittills då, för du har väl gjort investeringar för att tjäna pengar på nedgången när det var helt förutsägbart?
Jag sa till en kompis 'nu ska man blanka OP' i juni förra året, men jag håller inte på med sånt. Jag tycker blankning är djävulens påhitt. Att folk lånar ut sina tillgångar för att andra skall satsa på att de blir mindre värda är helt absurt. Jag nöjer mig med att glädjas åt att jag snart har råd att köpa en tillräckligt stor lägenhet på rätt adress och på att få gå omkring och säga vad var det jag sa...
2018-02-15, 09:28
Medlem
Celiakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet med att känna sig rik på grund av bostadens värde är ju att det är svårt att kliva av marknaden nu när värdet är på topp och ta hem pengarna.

Dessutom är väl det troligaste att "kraschen" innebär att vi får någon 1-2% i prisfall varje månad något eller några år nu så att det sammantaget blir en rejäl prissänkning. Det lär ju inte bli ett plötsligt fall på 40% från en vecka till en annan. Då måste man ju vänta ganska länge mellan sälj och köp innan det märks på priset. Särskilt som hus är individer och det kan vara slumpmässigt om flera fastnar för samma lägenhet och börjar budstrid?

Antar att den bästa taktiken skulle vara att sälja och ordna tillfälligt boende (hyresrätt). Sedan utnyttjar man det stora utbudet och att vissa som kanske måste sälja inte lyckas få någon budgivare. Tricket skulle väl då vara att lägga riktiga skambud på ett stort antal objekt som man skulle vilja ha. Med lite tur får man napp på åtminstone ett objekt där säljaren är desperat och ingen annan höjer budet.

Antar att det inte är så lätt att få till i praktiken utan att ha tur.

Tack, har tänkt samma tanke med att skaffa annat boende. Dock inte så lätt i Sthlm med en hyresrätt. Hade jag varit själv vore det en annan sak. Familjen växer så inte direkt så att jag känner mig rik och vill köpa något lyxigare heller. Men taktiken med att buda på objekt som verkar svala när utbudet är stort är nog den bästa taktiken. Först måste man dock få sitt eget sålt till en ok peng.
2018-02-15, 10:31
Medlem
Metallharrys avatar
Fann denna artikeln i expressen intressant, om än lite väl filosofisk kanske. Vad tycker ni andra?

https://www.expressen.se/nyheter/hall-i-hatten-alla-bostadsagare-forr-eller-senare-smaller-det/

Framförallt denna delen;

"Men är det verkligen så att en bostad på lång sikt ökar i värde? En som redan på 1990-talet ville ta reda på om det stämde var den holländske ekonomen Piet Eichholtz. Frustrerad över att långsiktighet i sammanhanget bara innebar ett par decennier försökte han hitta ett sätt att gå betydligt längre tillbaka.
ad Eichholtz kom fram till visade att bostadspriserna mellan 1628 och 1973 genererade en årlig värdetillväxt på 0,2 procent i fasta priser. Som ett halvdåligt bankkonto med andra ord."

Läs gärna artikeln i sin helhet då jag bara kopierat en del om just Eichholtz och amsterdam.
2018-02-15, 10:53
Medlem
Enligt min egna analysmodell så faller bopriserna nästan omgående 10% efter 1a Mars och så långt som 20% totalt. Denna är baserad på minskning av tillgång till kapital, utgifttak, risk aversion effekter.
2018-02-15, 10:56
Bannlyst
Citat:
Hur mycket pengar har du tjänat på nedgången hittills då, för du har väl gjort investeringar för att tjäna pengar på nedgången när det var helt förutsägbart?

Det är förutsägbart att bubblor spricker för annars är de inga bubblor. Den sida du tillhör har försökt påstå att bubblan inte funnits. Klart den har funnits, den har ju expanderat därför att kreditgivningen expanderat. Jag själv har dock varit osäker på vad som skulle få den att spricka men har varit inne på att den ökade kreditgivningen/den ökade inflationen skulle ha gjort det genom att den gjort de kommande årskullarna allt fattigare och att detta till slut skulle ha spräckt hål på den. Verkar istället vara så att vad som fått den att spricka har varit ett överutbud och produktion av fel slags bostäder. Kortsiktigt blev marknaden alltför dum för sitt eget bästa.

Att tjäna pengar på nedgång är inte det lättaste för vem som helst. Det är dessutom fel att anta, se ovan, att "folket" tjänat på uppgången. Den har ju varit kreditdriven.
2018-02-15, 11:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är förutsägbart att bubblor spricker för annars är de inga bubblor. Den sida du tillhör har försökt påstå att bubblan inte funnits. Klart den har funnits, den har ju expanderat därför att kreditgivningen expanderat.

När ni inte ens har lyckats ena er om vad en bubbla är kan ni förstås inte påstå att den finns eller har funnits. Börja med att ge en definition av vad det är som ni bubbelbabblare kan enas om så kan vi börja snacka efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Att tjäna pengar på nedgång är inte det lättaste för vem som helst. Det är dessutom fel att anta, se ovan, att "folket" tjänat på uppgången. Den har ju varit kreditdriven.

Om den nedgång vi haft sedan i höstas varit helt förutsägbar som påstods skulle förstås vem som helst kunnat tjäna pengar på det, men ingen av er i tråden verkar ha gjort detta, märkligt. Trådens bubbelbabblare har å andra sidan varit säker på en nedgång i 8 år så helt optimal har väl inte er tajming varit trots påståendet att nedgången var helt förutsägbar.

Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Enligt min egna analysmodell så faller bopriserna nästan omgående 10% efter 1a Mars och så långt som 20% totalt. Denna är baserad på minskning av tillgång till kapital, utgifttak, risk aversion effekter.

Intressant du har en analysmodell, kan du beskriva den?
2018-02-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nej, plottarna på sidan 7 som jag refererade till i mitt inlägg berättar hur läget såg ut 2015 och 2016 på nya lån, inte befintliga. Inte sant? Så, i storleksordningen 15% av alla nya lån i riket och 30% i Stockholm kommer att tvingas amortera mer efter 1 mars. Det kommer givetvis att pressa priserna neråt. Prisfallen vi ser nu är sannolikt delvis en konsekvens av det första amorteringskravet. Eftersom bara nya lån berörs så får det en fördröjd effekt. Mindre nya pengar pumpas in i marknaden. Det kommande kravet kommer att fungera på samma sätt. Men, det har en finess, det är en nudge för människor att relatera priset till sin inkomst. Så, det kommer att ha både en realekonomisk och psykologisk effekt.

Verkligen inte. Idag är det befintliga lån! Bankerna har redan dragit åt kreditkranen. De flesta banker ger inte längre lånelöften som resulterar i att man plottas i den övre högra kvadranten.
2018-02-15, 11:19
Medlem
Citat:
Jaså du glömde att ange källa på det men det låter exkluderar Sverige och håller med om att här brukar det inte bete sig så. Vi låter alltså överenens om att detta inte är normalt i Sverige, alltid något.

Nej, jag orkade inte länka. Ja, vi är överens om att sprucken bobubbla inte brukar bete sig såhär. Även detta härlett från samma diagram.
2018-02-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen

Really?
1. För det första är det redan inprisat.
2. Även om det inte vore inprisat så tar det lång tid innan säljare och köpare enas om att gå på köparens linje gällande spreaden vid så kraftiga prisfall. Det tog 6 mån att sjunka 10-15%. Finns absolut ingenting som säger att det skulle sjunka 10% momentant.

En bättre gissning är att det sjunker tills dess att priserna står i linje med bankens utlåningsvilja som ändras via interna beslut och färgas starkt av förd politik.
2018-02-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ni som tror att priserna kommer fortsätta uppåt som i januari, förstår ni inte att det kräver en kreditexpansion och att FI förklarat krig mot kreditexpansionen?

Fortsätter det uppåt laddar bara FI om och skjuter in ett tredje amorteringskrav på bostadsmarknaden. En procent till i amortering för alla som vågat trotsa Erik Thedéens tidigare dekret. Då är vi uppe i 4% för de som tar de största riskerna.

Det finns ingen generell finansiell uppsida på bostadsmarknaden i reala termer på många år, ingen bör köpa en bostad av andra skäl än att få tak över huvudet.

Håller med om detta i alla fall ur ett långsiktigt perspektiv. Man bör dock ta med i beräkningen att om man inte bor särskilt dyrt idag och priserna går ner i långsam takt under lång tid så tror jag inte att det har så stor betydelse hur man gör. Att bo i en HR kostar 50-100k extra per år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in