2018-02-14, 10:33
Avslutad
I Oslo börjar nu hyrorna följa med nedåt:

"Utleiemegler melder om boligrekord
Januar pleier å by på boligprishopp. Men i Oslos leiemarked har små krypinn fått nyttårsrabatt – samtidig som tilbudet er rekordhøyt, ifølge ny statistikk."

https://e24.no/privat/leiebolig/utleiemegler-melder-om-januar-rekord-historisk-hoeyt/24258637
2018-02-14, 10:42
Medlem
Epistemologens avatar
30% av nya bolån i Stockholm (15% i riket) kommer att omfattas av det nya amorteringskravet enligt FI. Det kommer att påverka marknaden rejält.

https://www.macrovoices.com/macrovoices-content/list-research-roundup/1447-the-swedish-housing-market-primer-dec-20th-2017/file
2018-02-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Valueguard starkare än vad jag hade förväntat mig. Min prognos var ju 0,5 - 1 % för Sthlm BR. Penates visas återigen vara en tidig indikator på utvecklingen. Gissar på säsongseffekt i kombination med amorteringskrav.

Jag står fast vid att priserna kommer falla kraftigt under våren.

Min prognos 20-50 % ras fram till Augusti 2018. Kanske mer. Detta pga massiv instabilitet i finansvärlden.

Det vi ser nu är en bulltrap. En kortvarig bulltrap.
2018-02-14, 10:54
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar

Nu kan vi nog tyvärr vänta en comeback från beta

Det går en ilning längs ryggraden på alla som är inne på tråden! Det onämnbara är på väg att ske!!
2018-02-14, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Booli för Stockholm med Prisändring(ner) som sortering ger ju en massa nybyggda lägenheter, exempelvis https://www.booli.se/annons/2132861 , som är prissänkta med 20-30%. Byggherre är JM.

Är det sänkning jämfört med ekonomisk plan? Jag kan inte hitta någon information om vad lägenheterna borde kosta enligt JM?

Lägenheterna ligger i Enskede eller Hägersten.
Extremt intressant. Det är just denna typ av nyheter som är så viktigt att folk informeras om.

JMs priser finns här:
https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/stockholm/hagersten/guldmyntet/bostader-och-priser/#price-list
2018-02-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Booli för Stockholm med Prisändring(ner) som sortering ger ju en massa nybyggda lägenheter, exempelvis https://www.booli.se/annons/2132861 , som är prissänkta med 20-30%. Byggherre är JM.

Är det sänkning jämfört med ekonomisk plan? Jag kan inte hitta någon information om vad lägenheterna borde kosta enligt JM?

Lägenheterna ligger i Enskede eller Hägersten.

67000 kr/m2 efter prissänkningen är ju fortförande ett saftigt pris för området.
2018-02-14, 11:32
Medlem
Trillskes avatar
Inga siffror röda, inga siffror extrema för Januari alltså. Lika ointressant som väntat, vilket även bör gälla Februari. Mars blir popcorn.
2018-02-14, 15:12
Medlem
Celiakis avatar
Så vad blir taktiken för oss som planerar att köpa större inom ett år ?
Köputrymmet borde minska i bankens kalkyl efter 1:a mars och priserna sjunka. Man får prova att lägga ut sin bostad till försäljning helt enkelt och se om det blir några bud. Om man köper dyrare borde man tjäna på en nedgång. Kommer bli oerhörda inlåsningseffekter dock. Ingen som inte köpt nyproduktion kommer sälja. Trodde man att sin bostad var värd 7 miljoner så tror jag inte man accepterar 5,5 om man inte har kniven mot strupen.
2018-02-14, 15:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Lån är något helt annat. Helt irrelevant till vad jag skrev. Du klarar inte av att hålla isär två vitt skiljda begrepp. Det finns människor som klarar det, även här inne.

Så du förstår inte att inflationen äter upp bolånet lika mycket som det äter upp värdet på bostaden, är det över din nivå?

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är inte intresserad av att försöka lära dig hela bakgrunden som behövs för att föra en vuxen dialog längre. Fastnar du på saker som de facto inses lätt av underlaget i kombination med någon minimum godtagbar nivå av allmänbildning tänker jag hädanefter inte besvara det.

Jag tänker inte vara med och dra ned tråden i sandlådan igen.

Nej det är klart du inte är intresserad av att underbygga dina fantasier, då skulle du bli tvungen att hålla dig till fakta.
2018-02-14, 16:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallelujahkoren
Anser du att "köpa innan amorteringskravet" har drivit upp priserna nu i vår?

Eller så finns det helt enkelt de som tycker priserna har blivit alldeles för låga för att kunna motstå. Alla delar inte bubbelbabblarnas åsikter att priserna ska kollapsa hur svårt det än kan vara för vissa att ta in.
2018-02-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Så vad blir taktiken för oss som planerar att köpa större inom ett år?

Problemet med att känna sig rik på grund av bostadens värde är ju att det är svårt att kliva av marknaden nu när värdet är på topp och ta hem pengarna.

Dessutom är väl det troligaste att "kraschen" innebär att vi får någon 1-2% i prisfall varje månad något eller några år nu så att det sammantaget blir en rejäl prissänkning. Det lär ju inte bli ett plötsligt fall på 40% från en vecka till en annan. Då måste man ju vänta ganska länge mellan sälj och köp innan det märks på priset. Särskilt som hus är individer och det kan vara slumpmässigt om flera fastnar för samma lägenhet och börjar budstrid?

Antar att den bästa taktiken skulle vara att sälja och ordna tillfälligt boende (hyresrätt). Sedan utnyttjar man det stora utbudet och att vissa som kanske måste sälja inte lyckas få någon budgivare. Tricket skulle väl då vara att lägga riktiga skambud på ett stort antal objekt som man skulle vilja ha. Med lite tur får man napp på åtminstone ett objekt där säljaren är desperat och ingen annan höjer budet.

Antar att det inte är så lätt att få till i praktiken utan att ha tur.
2018-02-14, 17:14
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eller så finns det helt enkelt de som tycker priserna har blivit alldeles för låga för att kunna motstå. Alla delar inte bubbelbabblarnas åsikter att priserna ska kollapsa hur svårt det än kan vara för vissa att ta in.

Jag satt själv i valet och kvalet en gång i tiden att köpa kåk på friköpt tomt eller lgh i brf. Jag valde kåken och nu har jag förutom kåken, gratis p-plats till ett flertal bilar, husvagn, släpkärra, större båt traktor med mera helt gratis. + mer därtill typ om någon vill bo i husvagn... Det enda jag saknar är gångavstånd till utelivet men det fixar sig lätt med att slagga för p-biljett i en "minibuss" typ caravelle eller multivan. Eller jag orkar bygga attefallshus som kompensation för hotellövernattningar. Ja, möjligheterna är stora!
Senast redigerad av Greensky 2018-02-14 kl. 17:18. Anledning: Utebliven mening

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in