Citat:
Ursprungligen postat av
mitt-namn
När det gälller bostadsmarknaden är det precis så som det brukar se ut. Det brukar vara en utdragen process under flera år enligt de diagram som jag har studerat (ca 5 år till botten). Det brukar INTE gå så fort som det har gjort i Sverige. Därmed är det oundvikligt att vi får en rekyl uppåt. Om den håller i sig eller inte är en annan fråga och egentligen det som vi borde diskutera.
Jaså du glömde att ange källa på det men det låter exkluderar Sverige och håller med om att här brukar det inte bete sig så. Vi låter alltså överenens om att detta inte är normalt i Sverige, alltid något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Nu har priserna sjunkit sedan senvåren 2017, i sakta mak. Eventuellt ser vi en svagare uppgång i januari, en stark månad normalt. Ett förstärkt amorteringskrav på g i mars.
Inget i fundamenta talar för att priserna kan stiga uthålligt framöver, inget.
Det uppfyller inte kriteriet 1-2 procent per månad som jag påstod inte är något normalt för en nedgång, speciellt inte om vi fokuserar på Stockholm BR och detta har det fokuserats mest på eftersom fallet varit större där, övriga landet kommer följa efter har det låtit.
Detta lilla stycke från dig bjuder däremot på flera lustigheter som är så vanligt från dig. Du pekar på en faktor, amorteringskravet, och drar från det slutsatsen att inget i fundamenta talar för uthålligt stigande priser framöver. Det är klart det finns massor av faktorer som pekar åt olika håll som alltid, den som säger att alla faktorer däremot pekar åt samma håll tar på sig dumstruten och ett par kraftigt färgade glasögon. Dessutom har just amorteringskravet drivit upp priserna tidigare.
Att du också vi eventuellt har en svagare uppgång i januari visar också hur svårt du har att acceptera positiva signaler, du vill inte riktigt erkänna dessa trots att du har de svart på vitt. Du skulle utgöra ett mycket intressant objekt att studera för de som vill tränga djupare in i den mänskliga psykologin och studera förnekelseprocesser.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Utvecklingen följer min prognos från tidig höst, nerförsbacke till januari sen upp lite nu, bulltrap

I mars rasar det igen.
Slemhog, den nya prognoskungen som tagit stafettpinnen från svennebanan som knappt lämnade startfältet.
Haha, du leder i alla fall som komiker, ska jag göra ett nytt citat av alla dina prognoser i tråden, du var mindre munter senast jag gjorde det men vi andra hade kul. Det kanske jämnar ut sig?