2018-02-14, 20:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Nej, inte direkt. Det mesta är redan inprisat eftersom bankerna på eget bevåg redan har implementerat detta genom att strypa krediterna. Möjligen har det effekt på villor i 7-milj kr segmentet. Kanske

Det där är en myt man ofta hör. I verkligheten kommer 15% av alla nya lån i riket, 30% i Stockholm, att påverkas. Läs:

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.macrovoices.com/macrovoices-content/list-research-roundup/1447-the-swedish-housing-market-primer-dec-20th-2017/file&ved=2ahUKEwjNt-DgkabZAhXFjCwKHbGTBI8QFjABegQIERAB&usg=AOvVaw0XGC-xRE99_ZeXdUfctzaH

Se sidan 7. Där har de scatterplottat hur lånen ser ut i relation till värde och inkomst för nya lån 2015 och 2016. Många, många prickar över 450% ...
2018-02-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det där är en myt man ofta hör. I verkligheten kommer 15% av alla nya lån i riket, 30% i Stockholm, att påverkas. Läs:

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.macrovoices.com/macrovoices-content/list-research-roundup/1447-the-swedish-housing-market-primer-dec-20th-2017/file&ved=2ahUKEwjNt-DgkabZAhXFjCwKHbGTBI8QFjABegQIERAB&usg=AOvVaw0XGC-xRE99_ZeXdUfctzaH

Se sidan 7. Där har de scatterplottat hur lånen ser ut i relation till värde och inkomst för nya lån 2015 och 2016. Många, många prickar över 450% ...

Tror att jag själv postade den grafen för ett par månader sedan. Den berättar hur läget ser ut på BEFINTLIGA lån. Om du har hängt med på sistone så borde du veta att bankerna inte längre går med på att du ligger på yttersta marginalen. Därav omöjligheten att idag sälja objekt till 100k/kvm. Som sagt, det är redan inprisat. Enda undantaget är om det finns någon bank som gör undantag för att sno marknadsandelar.

Edit:
I sådana fall var jag en av de som skapade "myten" då jag så vitt jag vet var den första att uttrycka det på det viset i den här tråden någon gång i sept. Infon kom från några få användare som hade god insyn i hur bankerna började neka lånelöften (eg. strypa krediter) redan under sommaren.
Senast redigerad av mitt-namn 2018-02-14 kl. 20:44.
2018-02-14, 21:06
Medlem
Tulliuss avatar
En spekulant som har varit tvungen att sälja med förlust

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-igeldammsgatan-22a,-3-tr-792050

Oscar Properties Industriverken, Igeldammsgatan 22A
Slutpris: 7 525 000 kr
Insats enligt den ekonomiska planen: 8 150 000 kr
Förlust: 625 000 kr (ouch...)
2018-02-14, 21:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns många tyckare men jag förhåller mig till hur verkligheten brukar se ut. Vi har för övrigt redan ett skarpt amorteringskrav som inte Har fått den effekten.
Nu har priserna sjunkit sedan senvåren 2017, i sakta mak. Eventuellt ser vi en svagare uppgång i januari, en stark månad normalt. Ett förstärkt amorteringskrav på g i mars.
Inget i fundamenta talar för att priserna kan stiga uthålligt framöver, inget.
2018-02-14, 21:59
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Nu har jag fått med Bageriet också. Skall uppdatera med spekulationsgraden för Kungsholmen (Industriverket+Cigarrfabriken men hittade inte siffrorna just nu)
HTML-kod:
Average of PrisPerKvm					
				2017			2018	Spek%
			Qtr1	Qtr2	Qtr3	Qtr4	Qtr1 

Gärdet*						84,3	92,9	11,8%
Hagastaden*				106,0	112,3	109,3	21,4 %
Kungsholmen #		95,1	99,4	98,8	91,5	
Kvarnholmen*			77,9	80,4		67,5	19,7 %
Nacka Strand*					52,2	57,1

Boyta justerad med 1/3 av biytan.
* Objektet är inte helt färdigt än
# Delar av objektet är färdigt (en av två bostadsrättsföreningar)

Uppdaterar med objekt jag missat och nya försäljningar
HTML-kod:
Average of PrisPerKvm					
				2017			2018	Spek%
			Qtr1	Qtr2	Qtr3	Qtr4	Qtr1 

Gärdet*						84,3	92,9	11,8%
Hagastaden*				106,0	112,3	109,3	20,3 %
Kungsholmen #		97,2	100,1	98,8	91,5	77,4	23,9%
Kvarnholmen*			77,9	80,4		67,5	19,7 %
Nacka Strand*					52,2	57,1
Senast redigerad av Tullius 2018-02-14 kl. 22:02.
2018-02-14, 22:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Valueguard starkare än vad jag hade förväntat mig. Min prognos var ju 0,5 - 1 % för Sthlm BR. Penates visas återigen vara en tidig indikator på utvecklingen. Gissar på säsongseffekt i kombination med amorteringskrav.

Jag står fast vid att priserna kommer falla kraftigt under våren.

Utvecklingen följer min prognos från tidig höst, nerförsbacke till januari sen upp lite nu, bulltrap I mars rasar det igen.

Slemhog, den nya prognoskungen som tagit stafettpinnen från svennebanan som knappt lämnade startfältet.
Senast redigerad av slemhog 2018-02-14 kl. 22:18.
2018-02-14, 22:28
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
En spekulant som har varit tvungen att sälja med förlust

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-3,5rum-kungsholmen-stockholms-kommun-igeldammsgatan-22a,-3-tr-792050

Oscar Properties Industriverken, Igeldammsgatan 22A
Slutpris: 7 525 000 kr
Insats enligt den ekonomiska planen: 8 150 000 kr
Förlust: 625 000 kr (ouch...)

Det måste ju svida lite, ja. Lär få se mer sånt framöver.
2018-02-15, 03:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
När det gälller bostadsmarknaden är det precis så som det brukar se ut. Det brukar vara en utdragen process under flera år enligt de diagram som jag har studerat (ca 5 år till botten). Det brukar INTE gå så fort som det har gjort i Sverige. Därmed är det oundvikligt att vi får en rekyl uppåt. Om den håller i sig eller inte är en annan fråga och egentligen det som vi borde diskutera.

Jaså du glömde att ange källa på det men det låter exkluderar Sverige och håller med om att här brukar det inte bete sig så. Vi låter alltså överenens om att detta inte är normalt i Sverige, alltid något.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu har priserna sjunkit sedan senvåren 2017, i sakta mak. Eventuellt ser vi en svagare uppgång i januari, en stark månad normalt. Ett förstärkt amorteringskrav på g i mars.
Inget i fundamenta talar för att priserna kan stiga uthålligt framöver, inget.

Det uppfyller inte kriteriet 1-2 procent per månad som jag påstod inte är något normalt för en nedgång, speciellt inte om vi fokuserar på Stockholm BR och detta har det fokuserats mest på eftersom fallet varit större där, övriga landet kommer följa efter har det låtit.

Detta lilla stycke från dig bjuder däremot på flera lustigheter som är så vanligt från dig. Du pekar på en faktor, amorteringskravet, och drar från det slutsatsen att inget i fundamenta talar för uthålligt stigande priser framöver. Det är klart det finns massor av faktorer som pekar åt olika håll som alltid, den som säger att alla faktorer däremot pekar åt samma håll tar på sig dumstruten och ett par kraftigt färgade glasögon. Dessutom har just amorteringskravet drivit upp priserna tidigare.

Att du också vi eventuellt har en svagare uppgång i januari visar också hur svårt du har att acceptera positiva signaler, du vill inte riktigt erkänna dessa trots att du har de svart på vitt. Du skulle utgöra ett mycket intressant objekt att studera för de som vill tränga djupare in i den mänskliga psykologin och studera förnekelseprocesser.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Utvecklingen följer min prognos från tidig höst, nerförsbacke till januari sen upp lite nu, bulltrap I mars rasar det igen.

Slemhog, den nya prognoskungen som tagit stafettpinnen från svennebanan som knappt lämnade startfältet.

Haha, du leder i alla fall som komiker, ska jag göra ett nytt citat av alla dina prognoser i tråden, du var mindre munter senast jag gjorde det men vi andra hade kul. Det kanske jämnar ut sig?
2018-02-15, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du också vi eventuellt har en svagare uppgång i januari visar också hur svårt du har att acceptera positiva signaler, du vill inte riktigt erkänna dessa trots att du har de svart på vitt.

Det tål att påpeka att Valueguards VD uttryckte sig såhär i en intervju publicerad den 26 januari:

Citat:
Det finns ett mycket tydligt säsongsmönster i Valueguards HOX-index över svenska bostadspriser, där januari är den starkaste månaden på hela året. En trolig uppgång för bostadspriserna nu i januari ska därför inte övertolkas som att bostadsmarknaden vänt upp, utan för att kunna få någon indikation på trenden bör man invänta statistiken för februari.

Det säger Valueguards vd Lars-Erik Ericson till Nyhetsbyrån Direkt.

"Januaristatistiken måste sättas i relation till hur januari brukar vara. I snitt har HOX för Sverige stigit 3,6 procent från i december. Skulle det stiga 2,5 procent kommer rubrikerna att vara att det varit en kraftig prisökning, fastän det egentligen är en nedgång säsongsrensat. Det är inte bra om man misstolkar säsongseffekten som att den underliggande marknaden har förändrats", säger han.

Nu ligger tex sthlm br, som du hänvisade till som att det minsann ligger på plus så det då, på +2,4% för Januari. Det är alltså ett resultat som, om man ska lita på valueguards VD, inte direkt är något att skriva hem om.
2018-02-15, 07:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Det tål att påpeka att Valueguards VD uttryckte sig såhär i en intervju publicerad den 26 januari:

Nu ligger tex sthlm br, som du hänvisade till som att det minsann ligger på plus så det då, på +2,4% för Januari. Det är alltså ett resultat som, om man ska lita på valueguards VD, inte direkt är något att skriva hem om.

Att januari normalt sett är stark säger inte emot att det steg. Men det är helt rätt, förneka allt som talar emot det ni bestämt er för och förstora upp allt som talar för!
2018-02-15, 07:54
Medlem
Trillskes avatar
Hen vågar plötsligt hoppa in i tråden pga gröna siffror. Får förklarat för sig att det säsongsjusterat är röda siffror. Gråter. Alltid lika givande diskussion.

För att förklara vad som hände i ovan diskussion hade hen ingen som helst aning om att denna säsongseffekt existerar. Vi har ett fint citat från i höstas där hen försöker briljera med att håna alla som "tror" att slutet av augusti är stark säsong för BR.

Varför titta på siffror när hen kan känna sig fram.
Senast redigerad av Trillske 2018-02-15 kl. 07:58.
2018-02-15, 08:16
Medlem
Tulliuss avatar
Ni som tror att priserna kommer fortsätta uppåt som i januari, förstår ni inte att det kräver en kreditexpansion och att FI förklarat krig mot kreditexpansionen?

Fortsätter det uppåt laddar bara FI om och skjuter in ett tredje amorteringskrav på bostadsmarknaden. En procent till i amortering för alla som vågat trotsa Erik Thedéens tidigare dekret. Då är vi uppe i 4% för de som tar de största riskerna.

Det finns ingen generell finansiell uppsida på bostadsmarknaden i reala termer på många år, ingen bör köpa en bostad av andra skäl än att få tak över huvudet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in